Gå til innhold

Teslaer med autopilot får dashcam-funksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat på slike ting som det her, så syns jeg bilbransjen har mye å lære. Tesla oppdaterer alltid bilene sine og legger til funksjonalitet etterhvert som de får de utviklet. Der andre fabrikanter anser som bilen som *solgt* og ferdig med det, fortsetter altså Tesla å legge til funksjoner som om det var en smarttelefon! Det er virkelig bra, og en god grunn til å kjøpe en Tesla ved siden av ladenettverket! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Akkurat på slike ting som det her, så syns jeg bilbransjen har mye å lære. Tesla oppdaterer alltid bilene sine og legger til funksjonalitet etterhvert som de får de utviklet. Der andre fabrikanter anser som bilen som *solgt* og ferdig med det, fortsetter altså Tesla å legge til funksjoner som om det var en smarttelefon! Det er virkelig bra, og en god grunn til å kjøpe en Tesla ved siden av ladenettverket! :)

 

Jepp, mange anser dette som "beta" versjoner og at vi som kjører Tesla er "prøvekaniner", men det stemmer jo ikke. Forøvrig har bransjen mye å lære seg av Tesla ift UI og brukeropplevelse. Kjører en del leiebiler, som ofte er ymse ICE biler. Det er utrolig mye rart ingeniørene finner på her, trykke på 900 knapper før en i det hele tatt får låst bilen. Som ett eksempel må bilen jeg kjører nå skru av tenningen før den låses, og det er bare en knapp. Hos tesla setter en bilen i park og går, 100% intuitivt. 

Lenke til kommentar

Forventet dette. Hadde dual dachcam på vår forrige S85D og installerte ikke blackvue på vår nye S75D. Forøvrig enig med BShagen. Andre biler er fullstendig uinteressante så lenge de ikke er opp til par. Nests bilskifte er bil nr 2 fra Leaf til model3.

Det er en misforståelse omkring Tesla sitt ladenettverk. Det har vært åpent for alle bilmerker å benytte, men de må bli med på spleiselaget.

Å bli med er vel for mye stolthet å svelge for den fengslede Auditoppsjefen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat på slike ting som det her, så syns jeg bilbransjen har mye å lære. Tesla oppdaterer alltid bilene sine og legger til funksjonalitet etterhvert som de får de utviklet. Der andre fabrikanter anser som bilen som *solgt* og ferdig med det, fortsetter altså Tesla å legge til funksjoner som om det var en smarttelefon! Det er virkelig bra, og en god grunn til å kjøpe en Tesla ved siden av ladenettverket! :)

Er det noen som har peiling på om det også er spesielt at Tesla kan gjøre såpass mye endringer? De pushet jo en oppdatering til Model 3 som kraftig forbedret bremselengden. Kan i teorien alle (el)biler gjøre dette sånn rent fysisk? Eller er Tesla tidlig ute med å koble alle bilens funksjoner til ett sentralt OS/system/hva man skal kalle det?

 

 

Det er utrolig mye rart ingeniørene finner på her, trykke på 900 knapper før en i det hele tatt får låst bilen. Som ett eksempel må bilen jeg kjører nå skru av tenningen før den låses, og det er bare en knapp. Hos tesla setter en bilen i park og går, 100% intuitivt. 

Jeg har aldri forstått dette selv. Det gjelder ikke bare ICE-biler, men også elbiler. Hvorfor er det egentlig en på-knapp? Når man ikke har manuell håndbrekk, hvorfor må man egentlig ta av denne? Hvorfor må man sette en bil i Park før man kan slå den av? Hvorfor går ikke sidespeilene inn og ut automatisk når man slår av eller forlater bilen og motsatt? 

 

Nå har da Tesla også noen av disse unødvendige/irriterende manglene, men de har hvertfall ikke gamle uvaner som holder dem igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått dette selv. Det gjelder ikke bare ICE-biler, men også elbiler. Hvorfor er det egentlig en på-knapp? Når man ikke har manuell håndbrekk, hvorfor må man egentlig ta av denne? Hvorfor må man sette en bil i Park før man kan slå den av? Hvorfor går ikke sidespeilene inn og ut automatisk når man slår av eller forlater bilen og motsatt? 

 

Nå har da Tesla også noen av disse unødvendige/irriterende manglene, men de har hvertfall ikke gamle uvaner som holder dem igjen.

 

Nei det gjelder nok de fleste andre dette, som henger igjen fra "gammelt" av. 

 

Hvilken mangler tenker du på? At du må sette den i Park? Alt det andre er jo på plass :)

 

En annen ting som irriterer meg med "de andre" er latterlig ekstra utstyr, som keyless go. Alt ligger på plass, men en må betale for aktivering og gjerne en latterlig pris i tillegg. 

Lenke til kommentar

Tesla er designet fra grunnen av med dette formålet i høysetet. Alt som er mulig å gjøre via software, blir gjort via software, og løsningene er laget for å kunne oppdateres OTA (OverTheAir) via bilens tidligere 3G, nå 4G/LTE forbindelse eller Wifi nett om den er tilkoblet. Tesla var først ute med OTA, og om det er noen andre som har fulgt etter, så er det nok ikke på langt nær så omfattende som det Tesla sin løsning er.

 

Knapper, at man må sette i park før stopping, tenning av før låsing også videre, tror jeg er gammel arv. Har man produsert biler i 40-70 år og ikke har vært flink med å lære opp brukermassen og de ansatte til at radikale endringer skjer "over natten" så vil det i stedet bli katastrofe om man plutselig gjør radikale endringer. 

Jeg har eksempelvis trodd i flere år nå at de store tyske ikke har villet produsere elbiler fordi de faktisk ikke har troa på konseptet (og det tror jeg ikke de hadde heller i f.eks år 2010). Men nå som Audi lanserer e-tron, så kommer det fram at de har jobbet med denne bilen siden 2013, for å få den så bra som mulig. De startet ombygging av en fabrikk i Belgia i 2016 som fram til da ble benyttet til å produsere A1, som nå (forhåpentligvis) er klar for produksjon siden de sier at produksjon har startet. Det jeg fremdeles ikke skjønner er at produksjon starter nå, men levering ikke før langt utpå ny-året, men det er en litt annen diskusjon. 

Men i hvertfall, så har Audi holdt på helt siden 2013 med å få til e-tron. Mercedez klasket sammen en elbil som de lanserte for "noen uker" siden. De måtte trekke den igjen rett etterpå, med nye tidsestimater som er helt ute i det grønne.

Så de store ser ut til å være gode på en ting, og det er å lage det som de har laget fra før av. Finne på nye ting, ser ikke ut til å være en spesialitet, men mer en lukrativ nisje som de melker gode penger utav ved å trenere lanseringer i lang til inntil neste modellslipp.

 

 

Er det noen som har peiling på om det også er spesielt at Tesla kan gjøre såpass mye endringer? De pushet jo en oppdatering til Model 3 som kraftig forbedret bremselengden. Kan i teorien alle (el)biler gjøre dette sånn rent fysisk? Eller er Tesla tidlig ute med å koble alle bilens funksjoner til ett sentralt OS/system/hva man skal kalle det?

 

 

Jeg har aldri forstått dette selv. Det gjelder ikke bare ICE-biler, men også elbiler. Hvorfor er det egentlig en på-knapp? Når man ikke har manuell håndbrekk, hvorfor må man egentlig ta av denne? Hvorfor må man sette en bil i Park før man kan slå den av? Hvorfor går ikke sidespeilene inn og ut automatisk når man slår av eller forlater bilen og motsatt? 

 

Nå har da Tesla også noen av disse unødvendige/irriterende manglene, men de har hvertfall ikke gamle uvaner som holder dem igjen.

Lenke til kommentar

Hvilken mangler tenker du på? At du må sette den i Park? Alt det andre er jo på plass :)

Nå har jeg aldri eid en Tesla, så jeg er ikke helt oppdatert, men jeg vurderte en TM3 som ble droppet da den manglet et par småting jeg ikke vil gi opp. Den har for eksempel ikke blindsonevarsel, Apple Carplay/Android Auto eller mulighet for lufting i setene. For Model X/S hadde jeg også forventet at man kunne åpne bagasjerommet med føttene.

 

 

Så de store ser ut til å være gode på en ting, og det er å lage det som de har laget fra før av. Finne på nye ting, ser ikke ut til å være en spesialitet, men mer en lukrativ nisje som de melker gode penger utav ved å trenere lanseringer i lang til inntil neste modellslipp.

Jeg synes egentlig de er relativt gode. Mange nye biler er i dag spekket med ny teknologi. Det er bare visse ting som er helt elendig. Jeg har f.eks. enda ikke testet en bil som har touch-skjerm som når den originale 11 år gamle iPhonen. Tesla er litt i en egen klasse med OTA og en del nytenkning på fastlåste, gamle selvfølgeligheter, men det er ikke slik at konkurrentene ikke har investert i og utviklet nye og gode løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri eid en Tesla, så jeg er ikke helt oppdatert, men jeg vurderte en TM3 som ble droppet da den manglet et par småting jeg ikke vil gi opp. Den har for eksempel ikke blindsonevarsel, Apple Carplay/Android Auto eller mulighet for lufting i setene. For Model X/S hadde jeg også forventet at man kunne åpne bagasjerommet med føttene.

 

 

 

 

Blindsone varsel har de, men det er i display og fungerer ganske fint om en blir vandt til det. Carplay/android har de ikke, men dette kan dog komme som oppdatering. Jeg har dog aldri hatt en bil med det, så usikker på hva en går glipp av her. Sensor for åpning hadde vært fint ja! Med nok klaging er jeg sikker på at de kan fikse dette også med kamera :p Det er somregel slik ting løser seg i Tesla verden, folk syter til musk på twitter og han følger opp  :rofl:

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Kom på enda en ting: trådløs lader burde vært standard i premium-pakken. Og enda en ting: 360-graders parkeringskamera.

 

Carplay/android har de ikke, men dette kan dog komme som oppdatering.

Problemet er vel at de ikke ser behovet da deres eget system er såpass mye bedre enn konkurrentene. Men CarPlay Android Auto har fortsatt en del fordeler som Teslas eget system ikke har(og aldri vil få). Blant annet vet det hvor jeg vil hvis jeg har søkt opp en andresse på Macen min. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Kom på enda en ting: trådløs lader burde vært standard i premium-pakken. Og enda en ting: 360-graders parkeringskamera.

 

Problemet er vel at de ikke ser behovet da deres eget system er såpass mye bedre enn konkurrentene. Men CarPlay Android Auto har fortsatt en del fordeler som Teslas eget system ikke har(og aldri vil få). Blant annet vet det hvor jeg vil hvis jeg har søkt opp en andresse på Macen min.

 

Enig i trådløs lader, jeg tror det kommer i neste iterasjon av model S/X samt masse andre kjekke gadgets. Akkurat nå underselger de nok S og X en del for å holde salget på model 3 så høyt som mulig. 360 graders parkeringskamera er jo også mulig, men de satser nok for hardt på selvkjøring til at de bruker tiden sin på å utvikle dette. Vi skal jo etterhvert få park funksjon som tar bilen til og fra døren evt en annen plass i gårdsrommet ditt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...