Gå til innhold

Endelig avgjort: Danske teleselskaper trenger ikke utlevere IP-adresser til filmpirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse trusselbrevene, hvor får njord info om hvilken mottaker de skal sende disse til? Kanskje denne praksisen også burde vært i retten?

 

Torrents. Når du laster opp med torrent(gjelder med f.eks popkorn time også) er det fritt frem å se hvilke ip adresser som laster ned i fra deg. Når advokatfirmaet har funnet ut hvilke ip adresser som har lastet ned torrent en, har de så henvendt seg til internettleverandør og fått kundeopplysninger om hvem som hadde ipadressen som lastet ned torrenten.

 

Her er praksis ulik hos de forskjellige internettleverandørene. Noen har sagt selvfølgelig skal dere få informasjonen dere vil ha uten noen rettslig kjennelse, vil dere ha med med betalingshistorikken og fødelsels og personnummer mens dere først er i gang? Andre har nektet og sakene har derfor havnet hos rettsvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal uansett mye til å bevise at det er bruker som laster ned. At ip tilhører din boenhet betyr ikke automagisk at det er du som har lastet ned.

 

Så betaler man så betaler man utifra frykt, ikke ut ifra sjanse til å bli dømt.

 

Jeg ser ikke poenget med å piratkopiere i 2018 uansett, streamingtjenester dekker det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meeeeen, hvordan har de fått grunnlag for å mistenke en person om de ikke har ip-adressen fra før?

 

Jeg ville trodd problematikken var motsatt, at de hadde ip-adressen men ikke den mistenkte personen...

 

Det er nok tek.no som ikke har lest saken godt nok hos kilden og bare kopiert overskriften. Det er snakk om utlevering av personopplysninger. Fra ingressen i kilden: "Teleoperatører i Danmark kan ikke pålægges at udlevere kundernes persondata til private virksomheder - kun til politiet"

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å piratkopiere i 2018 uansett, streamingtjenester dekker det meste.

Vi er flere som er uenige med din mening her, men det er greit nok. Jeg laster enda ned en og annen ny film siden det tar ett år før de kommer på noen streamingtjeneste. Hadde man kunne betale litt ekstra og få tilgang med engang filmene blir sluppet, hadde jeg aldri "trengt" å laste ned igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å piratkopiere i 2018 uansett, streamingtjenester dekker det meste.

 

Jeg betaler for Netflix, HBO og Viaplay, samtidig som jeg kjøper filmer på diverse tjenester, men mellom seg dekker ikke en gan disse det meste.

 

​Jeg vil si de har en god del, og om man ikke bryr seg så mye om hva som finnes ellers og kun konsumerer det de har, så holder det jo en god stund.

 

Men, de av oss som følger med litt, og vil se utvalgte filmer og serier, så er det på langt nært nok. Selv lenge etter at filmer og serier har hatt sine premierer på kino og diverse medier, så er de fremdeles ikke å finne. Selv ikke eldre eller til og med eldgamle filmer og serier er spesielt lette å finne, og i dette tilfellet er det nesten ikke håp om at noe skal dukke opp en gang.

 

Så, selv om jeg aksepterer og måtte vente litt før ting kommer, så hjelper det ikke alltid så mye når ting rett og slett ikke kommer eller bruker, i mine øyne, uforholdsmessig lang tid.

 

​Da kan det hende andre ikke fullt så legitime kanaler blir benyttet for å spe på tilbudet jeg allerede betaler for.

 

Og da kan jeg også legge til at bransjen er i ferd med å sparke beina unna seg selv nok en gang ved at man i stede for en felles portal klarer å ende opp med mange som kjemper om eksklusivitet og satser på egenproduksjon. Man får så en situasjon der man må betale for mange, eller velge, som igjen skaper irritasjon og nedlastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da kan du vel flytte til USA da, så får du vel som regel tak i det du vil ha tenker jeg, i og med at det landet nok har førsteprioritet ift. det som måtte produseres i Hollywood.

Eller, jeg kan bo her og håpe bransjen klarer og tilpasse seg forventningene brukerne deres har til denne typen løsninger, og laste ned ulovlig frem til det skjer.
Lenke til kommentar

Skal uansett mye til å bevise at det er bruker som laster ned. At ip tilhører din boenhet betyr ikke automagisk at det er du som har lastet ned.

 

Så betaler man så betaler man utifra frykt, ikke ut ifra sjanse til å bli dømt.

 

Jeg ser ikke poenget med å piratkopiere i 2018 uansett, streamingtjenester dekker det meste.

 

Jeg er for det meste enig, men opplevde nylig at det var en grunn til å ty til påiratkopiering. På strømmingstjenesten Crunchyroll så har de fleste seriene der, men noen av dem er låst fra at jeg kan se dem bare pga regionen jeg bor i. Dette er jo ganske tåpelig når det ikke er noen andre som kan levere serien i Norge, så jeg bestemmer meg heller for å pirat-kopiere serien tross at jeg betaler for en strømmingstjeneste som kun ikke har tillatelse til å streame i Norge.

 

Hvis noe slikt skulle skje med Netflix også regner jeg med at flere hadde gjort det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...