Gå til innhold

Nå får Linux-brukerne bedre spillstøtte på Steam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Eller, ya know ... bare bruke Windows og ikke ha noe ytelsestap? Ikke akkurat atomfysikk å ha dualboot.

 

Dualboot er ekstra stress, du må holde to operativsystem oppdatert, jeg har ikke lyst til å reboote hver gang jeg vil spille, og det tar unødvendig plass på disken, noe som er et reelt problem for bærbare.

 

Uansett bra at man langsomt får bort monopolet på PC-spill-operativsystemer.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror nok mye av drivkraften bak her er at Valve ønsker seg inn på konsollmarkedet, men innser at "konsollen" deres enn så lenge har feilet, samtidig som de ønsker å pushe Steam OS.

 

Skal ikke helt se bort ifra at Valve er redd for at Windows tvinger mer og mer inn i Market (må ikke UWP-app gå igjennom der? De måtte iallfall, eller det var snakk om det?) og vil ha et pressmiddel som gjør at man ikke er avhengig av Windows for å spille, som igjen gjør at Microsoft er mer forsiktige med å tvinge spill over på Market.

 

Steam er mer eller mindre en direkte konkurrent til Market. Med de nye UWP-reglene, gjør Microsoft det vanskeligere for Valve, som gjør at Valve vil ha alternativer. 

 

Valve er allerede låst ute fra Windows S, og det betyr vel gjerne at de vil passe på at ny spillutvikling ikke skjer primært via Market.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Ja, veldig bra! Gleder meg til den dagen Linux blir det åpenbare operativsystemet for spillere :-)

 

Så lenge Vulkan aldri tar av, så skjer det ikke. DirectX er og vil for alltid forbli standarden.

Jeg ville vært litt forsiktig med å slenge ut så bastante påstander, skal vi diskutere det igjen om 5 år kanskje?

Lenke til kommentar

Skal ikke helt se bort ifra at Valve er redd for at Windows tvinger mer og mer inn i Market (må ikke UWP-app gå igjennom der? De måtte iallfall, eller det var snakk om det?) og vil ha et pressmiddel som gjør at man ikke er avhengig av Windows for å spille, som igjen gjør at Microsoft er mer forsiktige med å tvinge spill over på Market.

 

Steam er mer eller mindre en direkte konkurrent til Market. Med de nye UWP-reglene, gjør Microsoft det vanskeligere for Valve, som gjør at Valve vil ha alternativer. 

 

Valve er allerede låst ute fra Windows S, og det betyr vel gjerne at de vil passe på at ny spillutvikling ikke skjer primært via Market.

 

Valve begynte å trekke mot Linux og Steam OS lenge før Windows 10s, men det betyr uansett ikke så mye, for MS har bestemt seg for at Windows 10s ganske snart ikke vil være en egen OS-versjon, men en valgfri modus i Windows 10. Windows 10 på x86 vil altså kunne kjøre så lenge bruker selv ikke velger å gå i en S mode. Videre vil MS fortsette med W10ARM som per i dag emulerer x86 applikasjoner med relativt lavt ytelsestap, men det er ikke her brorparten av PC-spilling vil foregå. Og dette er strengt tatt heller ikke tilfellet med W10s maskinene som har kommet. Så, per i dag har Valve ingen ting å frykte fra W10s.

 

Microsoft Store er naturligvis en konkurrent til Steam, men enn så lenge kan man altså velge fritt om man kjører Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Valve begynte å trekke mot Linux og Steam OS lenge før Windows 10s, men det betyr uansett ikke så mye, for MS har bestemt seg for at Windows 10s ganske snart ikke vil være en egen OS-versjon, men en valgfri modus i Windows 10. Windows 10 på x86 vil altså kunne kjøre så lenge bruker selv ikke velger å gå i en S mode. Videre vil MS fortsette med W10ARM som per i dag emulerer x86 applikasjoner med relativt lavt ytelsestap, men det er ikke her brorparten av PC-spilling vil foregå. Og dette er strengt tatt heller ikke tilfellet med W10s maskinene som har kommet. Så, per i dag har Valve ingen ting å frykte fra W10s.

 

Microsoft Store er naturligvis en konkurrent til Steam, men enn så lenge kan man altså velge fritt om man kjører Windows.

 

De begynte med det samtidig som MS annonserte at Metro-app kun ville kjøre igjennom Appstoren.

 

Hvordan er det er i dag, kan Steam selge UWP-programmer uten å måtte igjennom appstoren?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

De begynte med det samtidig som MS annonserte at Metro-app kun ville kjøre igjennom Appstoren.

 

Hvordan er det er i dag, kan Steam selge UWP-programmer uten å måtte igjennom appstoren?

 

Nå skrev vi om Windows 10s, ikke Microsoft store. Men for å svare på spørsmålet, nei det kan de ikke. Det er imidlertid stor forskjell på at Windows som OS kun kan kjøre UWP, og Windows som OS kan kjøre alt, så ha tunga rett i munnen når vi diskuterer. Og, som jeg poengterte over, Valve behøver ikke frykte W10s.

 

For å dra den videre, hva er forskjellen på at UWP applikasjoner er låst til MS Store, og Fortnite er låst til Epics Game Launcher, og Battlefield er låst til Origin, osv. Valve må tåle konkurranse, og de står naturligvis fritt til å satse hardere på Steam OS. Mange forguder Steam og vil ha alle spill på Steam, men jeg tror ikke nødvendigvis vi som spillere er tjente med at Steam er så store som de er, og derfor ser vi da også at de store utviklerne også trekker seg unna.

 

Og, bare for å ta det med en gang, UWP vs x86 er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Eller, ya know ... bare bruke Windows og ikke ha noe ytelsestap? Ikke akkurat atomfysikk å ha dualboot.

Nå var poenget med Steam og Valve at man skulle slippe å måtte kjøpe en egen pc eller konsoll for å få spilt, selv om man kunne kjøpe ferdige Steam-bokser eller bygge selv, men at de da ikke var rene spillkonsoller. Litt som en plattformuavhengig portal som man kunne fyre opp både fra en Mac, en Linux-maskin eller er Windows-pc.

 

Å da synke ned til dualboot vil jeg kalle en delvis fallitterklæring, da det som sagt var meningen at man skulle slippe.

 

Så kan man alltids spørre,hvorfor lager noen spill som ikke lar seg kjøre gjennom Steam/Valve? Er det mangel på kunnskap, uvilje på samme måte som Snapchat som ikke ville tillate Windowsklienter, eller er det økonomiske føringer ("premiering") som gjør det?

 

Jo flere som kan spille et spill,dess større sjanse for de tjener bedre, både på spillet selv, men og i salg av effekter som musematter, t-skjorter etc.

 

Det er jo heller ingen grunn til at man kan ha konkurranse på portalkonseptet,selv om man tilbyr de samme spillene.

 

Prising, bonusordninger og andre premieringer, konkurranser og happenings kan vel så godt være ting som skiller, i tillegg til antall spillere på sin plattform.

 

Stabilitet, hastighet og andre ytelsesmessige forskjeller er andre faktorer man kan konkurrere på.

Lenke til kommentar

Tror nok mye av drivkraften bak her er at Valve ønsker seg inn på konsollmarkedet, men innser at "konsollen" deres enn så lenge har feilet, samtidig som de ønsker å pushe Steam OS.

Prøvde Steam OS på en gammel skole-laptop. Fungerte ikke bra, hoppet over til Linux Mint og spill ytelsen var 30% bedre :L

 

Hadde mye håp for Steam OS, ganske skuffet over ytelsen.

Lenke til kommentar

Eller, ya know ... bare bruke Windows og ikke ha noe ytelsestap?

Vil ikkje påstå det, dei fleste spel har betydeleg mindre loadting tid på Linux, sjølv med Wine så loades bretta inn raskere. Og andre spel som f.eks Dota2 er såpass godt optimalisert på Linux at det kjører med 5% bedre FPS. Linux har igjen betydeleg betre network stack som også hjelper på latency og pakker per sekund.

 

Eg trur nå er det bare eit tidsspørsmål for spel kommer på Linux først, for dei tekniske fordelene begynner nå virkelig å bli betydelige. Windows er fremdeles et operativsystem som sliter med teknologi fra 90 tallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...