Gå til innhold

TEST: D-Link Go-RT-N150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er selv på utkikk etter en router nå og er usikker på hvilken jeg skal gå for siden alle har så blanda omtaler rundt omkring. Skal være i en 39kvm leilighet som har betong vegger. Sliter idag med Telenor routeren som ikke klarer å få gode nok signaler inn på soverommet.

 

Noen tips til hvilken jeg burde gå for ?

 

Pris 500-2000kr

Lenke til kommentar

Søker også tips. Resultatende til Asus RT-AC86U var veldig overbevisende i artikkelen, men bør jeg velge noe annet for et 200 kvm stort hjem? Er et Mesh-nettverk bedre for meg?

Jeg slet med dårlig trådløst nett og fart fra den elendige altibox hjemmesentralen. Har 500/500 linje. Prøvde forskjellige systemer. Endte opp med Netgear Orbi AC3000 som gir meg 500/500Mbits trådløst i hele huset, helt sykt. Den koster 3700 men er verdt hver krone. Kjøpte den i går.  Den består av en ruter og en satelitt. Huset er 170 kvadrat

Prøvde først Jensen Omni mesh system som består av 3 satelitter men det var ubrukelig så den gikk i retur.

 

 

Endret av Guybrush 3pwood
Lenke til kommentar

Vi har Asus RT-AC66U og kan anbefale denne. Dekningen er god plassert midt i en bolig på to plan og ca 65kvm/plan (trehus). Asus sitt konfigurasjonsinterface er også veldig bra, samt at det gir deg noen fiffige instillingsmuligheter. Er også mulig å gjøre svært gode kjøp på finn.no av denne ruteren da den har vært på markedet i 1-2 års tid (https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=Asus+AC66U&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3).

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar

Har hatt AC66U, og den funker bra den, men den begynte å tulle etter 5års bruk så måtte bytte den ut. Har nå RT-AC3200, men får ikke full pupp med denne i 2 etasje i leiligheta med 500/500 linje, men det spiller liten rolle for min del da PC oppe er kablet. Den er uansett vært stabil og fin. Foreldrene mine har en RT-AC87U, og den har så langt fungert uten tull også.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Synes at rutere har blitt veldig mye dyrere de siste årene, tilsynelatende uten å gi nevneverdig merverdi utenom høyere hastigheter. For noen år siden var rutere rundt 1000 lappen regnet som premium, i dag må man ut med opp mot 2000 kr for å få noe som er litt bedre enn mid range.

Bør man ikke uansett vente med å kjøpe wifi utstyr til wpa3 støtten begynner å dukke opp?

https://www.tek.no/artikler/wpa3-skal-gjore-wi-fi-sikrere-og-enklere/440844

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter en router nå og er usikker på hvilken jeg skal gå for siden alle har så blanda omtaler rundt omkring. Skal være i en 39kvm leilighet som har betong vegger. Sliter idag med Telenor routeren som ikke klarer å få gode nok signaler inn på soverommet.

 

Noen tips til hvilken jeg burde gå for ?

 

Pris 500-2000kr

 

Kikket innom og så at

Elkjøp selger Netgear R6250 til 600 kroner i 7 butikker, det er jo temmelig billig ihvertfall :-)

 

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32114-netgear-r6250-smart-wifi-router-reviewed

 

 

https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGR6250AC/netgear-wifi-router-r6250?scid=Pricecomparison2989

Lenke til kommentar

Dei som driver og averterer innad i sin vennekrets for mesh produkt har ikkje forstått korleis trådlause nett virker etter mi meining. Ja det er kanskje godt nokk til vanlige oppgaver med et normalt antall klienter, men ein billig mesh boks vil aldri ha den samme evnen til å handtere mange klienter som ein dedikert ruter. Vist mesh boksen din og bruker WiFi til å snakke med dei andre mesh boksane blir den jo og i praksis ein repeater/mediebru. Ergo reduserer du ytelsen ytterligere. Har du kabla nett mellom mesh boksene dine slepper du dette, men sovidt eg veit er det ikkje mange mesh bokser som faktisk tilbyr dette i dag. Bedrifter har jo i praksis hatt ekte mesh nett ganske lenge og det er sikkert mange som har erfart kor "bra" det virker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har satt opp to Ubiquiti UNIFI AC-Pro hjemme etter etter å ha slitt med to RT-AC3200, der den ene var router og den andre var trådbundet adgangspunkt. Når man flyttet seg nok vekk fra det ene, begynte enhetene å rote med frakobling og tilkobling. Huset har 3 et. og det er stubbloft-leire og tømmer mellom punktene.

 

Med UNIFI går skiftet helt sømløst på ett SSID, ikke hatt ett avbrudd. Tenker å dra frem ASUS boksene igjen når AiMesh lanseres for RT-AC3200 for å teste. Når en ny Wifi standard lanseres er det bare å skifte adgangspunktene som settes opp på 3 minutter. Utrolig praktisk.

 

Har begge AC-PRO adgangspunktene tilkoblet en POE switch med ethernet kabler trukket til hver av dem i tak. Ble også akseptabelt for madammen da de ikke så ut som noe stort som kravler opp fra et høl i indre Amazonas.

 

Eneste problemet jeg har hatt med UNIFI, var en Ring Pro dørklokke som koblet fra hele tiden, der måtte det settes opp en Chime Pro (bjelle og repeater i ett) som repeater mellom som  ringeklokken koblet til. Chime Pro har ikke noe tilkoblingsproblemer til UNIFI.

Endret av doofusman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dei som driver og averterer innad i sin vennekrets for mesh produkt har ikkje forstått korleis trådlause nett virker etter mi meining. Ja det er kanskje godt nokk til vanlige oppgaver med et normalt antall klienter, men ein billig mesh boks vil aldri ha den samme evnen til å handtere mange klienter som ein dedikert ruter. Vist mesh boksen din og bruker WiFi til å snakke med dei andre mesh boksane blir den jo og i praksis ein repeater/mediebru. Ergo reduserer du ytelsen ytterligere. Har du kabla nett mellom mesh boksene dine slepper du dette, men sovidt eg veit er det ikkje mange mesh bokser som faktisk tilbyr dette i dag. Bedrifter har jo i praksis hatt ekte mesh nett ganske lenge og det er sikkert mange som har erfart kor "bra" det virkev

 

Enig, blir ikke ytelsen på mesh, på samme måte som reapeter / bru redusert kraftig på WiFi. Jeg har plassert ruteren sentralt i leiligheten (115 kvadratmeter), samtidig kablet til tenåringsrummene og TVen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

En kjapp anbefaling fra meg.

 

Amplifi HD mesh-løsning!

 

Testet 2 rutere og 3 mesh-systemer hjemme før jeg endte opp med denne og du verden så bra det er!

 

Utrolig enkelt å sette opp; latterlig god dekning og hastighet - og veldig enkel administrasjon.

 

Ble testet her på Tek til 8.5/10, koster rundt 3500.-.

 

Amplifi er forøvrig Ubiquiti (en av de beste produsentene for proff wifi-utstyr) sitt "folkehmerke"; og det merkes... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter en router nå og er usikker på hvilken jeg skal gå for siden alle har så blanda omtaler rundt omkring. Skal være i en 39kvm leilighet som har betong vegger. Sliter idag med Telenor routeren som ikke klarer å få gode nok signaler inn på soverommet.

 

Noen tips til hvilken jeg burde gå for ?

 

Pris 500-2000kr

 

Betong og mur er temmelig nyttesløst for trådløse signaler. Bor selv i en leilighet hvor ett rom og badet er skilt av en gang hvor alt fra vegger, gulv og tak er i betong og eneste fungerende løsningen for å få stabilt trådløst nett på andre siden er bruk av kablet aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...