Gå til innhold

Droppe ut av vg3


neeeeii

Anbefalte innlegg

Hei, når er det jo snart skolesnart.. Men.. jeg orker ikke å gå enda et år på skole. Jeg er ikke skolelei (På ingen måte, kommer til å ta alt som privatist, samt ha en butikkjobb på si). Er det bare å ikke møte opp første dagen? (Har kommet inn på vg3 påbygg) Eller må jeg først opp til rådgiveren? Jeg er 17 år forresten, så må foreldre godkjenne det (Får de i det hele tatt vite at jeg dropper ut?)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du orker å ta opp alt som privatist orker du å fullføre det siste året ditt. Avgjørelsen din virker impulsiv og uklok. Hvordan har du tenkt til å klare deg på høyskole hvis du tenker å droppe ut allerede? Det å ta opp alle fagene høres lettere sagt enn gjort ut i tillegg til at det koster 1000kr pr fag. Jeg tror det er mindre garanti for at du vil klare å bestå fagene og få en grei nok karakter som privatist enn om du fullfører siste året ditt. Du skriver at du ikke er skolelei men ikke orker å gå på skole så her er det noe som ikke stemmer. Jeg skal selv gå påbygg til høsten og det gleder jeg meg til det selv om det blir et tøft år!

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Har sosial angst og både 1. Og 2. året har vært et helvete med null venner i klassen, og er fortsatt redd for å prate med køassekamerater (føler meg ikke trygg på noen).. derfor vil jeg ta fagene som privatist.

Tror du det hjelper å se bort fra frykten med isolasjon? Nei. Det blir dyrere på alle måter, ta deg heller et friår med kun jobb.

Lenke til kommentar

Tror du det hjelper å se bort fra frykten med isolasjon? Nei. Det blir dyrere på alle måter, ta deg heller et friår med kun jobb.

Det er jo det jeg tenker å gjøre.. Lurer egt bare på om jeg må først snakke med rådgiver eller om jeg bare kan unngå å møte opp første dagen. Er jo ikke verdens indergang om jeg tar et år med jobbing. Failer jeg med å ta alle fag som privatist kan jeg jo bare søke til neste år.

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg tenker å gjøre.. Lurer egt bare på om jeg må først snakke med rådgiver eller om jeg bare kan unngå å møte opp første dagen. Er jo ikke verdens indergang om jeg tar et år med jobbing. Failer jeg med å ta alle fag som privatist kan jeg jo bare søke til neste år.

Kontakt med skoleledelsen kan du ta over tlf, trenger ikke å møte opp. :-)
Lenke til kommentar

Det er jo det jeg tenker å gjøre.. Lurer egt bare på om jeg må først snakke med rådgiver eller om jeg bare kan unngå å møte opp første dagen. Er jo ikke verdens indergang om jeg tar et år med jobbing. Failer jeg med å ta alle fag som privatist kan jeg jo bare søke til neste år.

 

Hvilken jobb ser du for deg å få i din alder og med din bakgrunn? Hvordan tenker du at du vil fungere i en jobb med sosial angst?

 

Uansett. Før du dropper ut av videregående, vil jeg foreslå at du tar kontakt med enten fastlege eller helsesøster og ser om det er mulig å jobbe med angsten din og fortsette på skolen. Vurder eventuelt om det kunne vært hensiktsmessig å bytte skole og komme inn i en ny klasse. Å droppe ut av skolen fremstår i hvert fall ikke som en god idé.

Lenke til kommentar

Hvilken jobb ser du for deg å få i din alder og med din bakgrunn? Hvordan tenker du at du vil fungere i en jobb med sosial angst?

 

Uansett. Før du dropper ut av videregående, vil jeg foreslå at du tar kontakt med enten fastlege eller helsesøster og ser om det er mulig å jobbe med angsten din og fortsette på skolen. Vurder eventuelt om det kunne vært hensiktsmessig å bytte skole og komme inn i en ny klasse. Å droppe ut av skolen fremstår i hvert fall ikke som en god idé.

Mange har gjort det og gjenopptatt utdanningen etterpå, hvorfor tenker du at det er en dårlig idé?
Lenke til kommentar

Mange har gjort det og gjenopptatt utdanningen etterpå, hvorfor tenker du at det er en dårlig idé?

 

Det er nok de færreste som kommer tilbake og gjenopptar utdanningen.  Et friår midt i en utdannelse er ødeleggende; man glemmer mye av de man har lært tidligere ved å være borte et år og det gjør det tøft å starte opp igjen. 

Lenke til kommentar

Mange har gjort det og gjenopptatt utdanningen etterpå, hvorfor tenker du at det er en dårlig idé?

 

Som tigerdyr sier, er det mange som har dårlige erfaringer med å slutte på utdanning og begynne igjen. Det er noen år siden jeg gikk på videregående selv og jeg har ikke hatt jevnlig kontakt med dem etterpå, men av de som av ulike grunner droppet ut i kullet mitt med planer om å plukke opp tråden igjen senere, er det så vidt jeg vet ingen som har gjort det. Trådstarter har også sosial angst, som neppe forsvinner av seg selv eller vil være noen mindre utfordring hvis han prøver å begynne på skolen igjen senere.

 

Dessuten, hva er alternativet akkurat nå? Er det slik at trådstarter allerede har en butikkjobb og kan få en høyere stillingsprosent i den? Eller er det snakk om (å fortsette) å jobbe en kveld i uka og annenhver lørdag eller noe sånt og ellers isolere seg hjemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...