Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Da var årets opptak over! Gratulerer så masse til dere som nå har fått studieplass. 
 
I tradisjon tro så er det opprettet et ny tråd for spørsmål vedrørende opptak til Polihøgskolen. Denne tråden er ment for opptak til Politihøgskolen i 2019. 
 
Tidligere tråder om opptak til Politihøgskolen:
 
 
2010
2011
2012 
2013
2014
2015
2016
2017

2018
 
Opptakskrav:
 
Du kan selv gå inn på PHS sine egne hjemmesider for å se hva som er gjeldende opptakskrav
 
De formelle opptakskravene ved opptak 2018, disse kan endres mot neste års opptak:
 

  • - Inneha generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
  • - Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående opplæring (snitt av standpunkt- og eksamenskarakter) innen 1. mars det året det søkes opptak
  • - Være norsk statsborger
  • - Inneha førerkort klasse B innen 1. august 2017
  • - Oppfylle de medisinske kravene for opptak, inkludert gjeldende synskrav for førerkort klasse D 
  • - Ha plettfri vandel  
  • - Bestå fysiske tester
  • - Bli funnet egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

 

For spørsmål som enten ikke egner seg å stille i tråden, eller som blir vanskelig for oss å kunne si noe om, kontakt PHS direkte:

Epost: [email protected]

Telefon: 23 19 99 00 

 

Om meg og andre faste innslag på forumet

Jeg har selv fullført Politihøgskolen, og jeg gikk ut av skolen i 2016. Flere andre her inne på forumet har også god og lang erfaring innenfor etaten. Husk at det er ikke alt vi kan svare på, men vi skal svare etter beste evne.
 

Lykke til! 

Endret av Krimt3k
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Mye mulig jeg fyrer spørsmålet en gang senere også, da det nok ikke er så mye aktivitet i tråden enda.

Jeg er en av de som kom til kort grunnet nedtrekk av plasser i år, men velger og gi drømmen en sjanse til.

Starter på et årsstudie nå, så får med meg 2 poeng derfra, noe som BØR gjøre at jeg ender opp med nok poeng ved neste års opptak.

Mine spørsmål går litt rundt dette med poenggrenser, da jeg har forsøk og lete litt frem uten og bli helt klok på det.

 

Er det noen som vet hvor mye poenggrensene øker fra år til år? Fant kun årets tall, samt for 2017, men greit å ha et par tall til å gå etter for å være sikker. Har blitt funnet egnet de to siste årene, så jeg er ikke like stresset over det som tidligere (selvom jeg mest sannsynlig kommer til å stresse igjen første uken i juli neste år)

I tillegg lurte jeg på om det er muligheter for at gjensøkerordningen kommer tilbake? Phs ønsker jo å spare penger der det spares kan, og vil jo kunne kutte en del kostnader der. Greit å kunne ha et anslag på poeng man vil trenge, da det står på om jeg kun skal ta årsstudie, eller også melde meg opp til en eksamen ved siden av også.

 

Et siste spørsmål går på det med poeng fra annen høyere utdanning. Er dette noe som automatisk kommer opp på samordna opptak, eller er det noe som må lastes opp selv?

 

Beklager mange spørsmål her nå og mulig litt rotete, men ekstremt lite gira på å ryke igjen, og håper da at 50.5 gir en plass neste år.

 

Gleder meg til fortsettelsen i tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg lurte jeg på om det er muligheter for at gjensøkerordningen kommer tilbake? Phs ønsker jo å spare penger der det spares kan, og vil jo kunne kutte en del kostnader der. Greit å kunne ha et anslag på poeng man vil trenge, da det står på om jeg kun skal ta årsstudie, eller også melde meg opp til en eksamen ved siden av også.

 

Et siste spørsmål går på det med poeng fra annen høyere utdanning. Er dette noe som automatisk kommer opp på samordna opptak, eller er det noe som må lastes opp selv?

 

Beklager mange spørsmål her nå og mulig litt rotete, men ekstremt lite gira på å ryke igjen, og håper da at 50.5 gir en plass neste år.

 

Gleder meg til fortsettelsen i tråden :)

Er i samme båt som deg med tanke på årets endringer som sannsynligvis gjorde at jeg dessverre ikke fikk plass i år selv om alt annet var bestått. Jeg skal på lik linje med deg ta ett årsstudium i år (rettere sagt bachelor som jeg kun skal gå ett år av i første omgang). Med det og mine to siste alderspoeng vil jeg ende på et snitt rundt 51,5 neste år. Jeg er som du også usikker på om jeg skal melde meg opp til ett eller to fag som privatist i tillegg da jeg virkelig ikke vil risikere at jeg ikke kommer inn en gang til grunnet poeng. Jeg tror dog ikke snittet vil øke til over 5 neste år.

 

Når det gjelder dette med gjensøkerordningen så sendte jeg faktisk Mail til phs om dette i Juni. Da fikk jeg til svar at dette var noe de pleide å diskutere senere på året, og at om det ble tilfelle ville de opplyse om dette på phs sine nettsider. Jeg håper selvfølgelig at de gjenoppretter gjensøkerordningen da det krever mye tid og penger å reise for å ta opptaksprøver og egnethetsvurdering, spesielt når det er tredje året.

 

Angående ekstrapoeng fra årsstudium eller liknende så blir dette publisert på samordna opptak, men i såfall kan du se det selv. Altså skal du få det opp på profilen din dersom ekstrapoengene ligger der. Hvis de ikke gjør det må du bare ta kopi av karakterbeviset og publisere det på profilen din på samordna selv.

 

Blir spennende å følge denne tråden i år også!

Lenke til kommentar

Er i samme båt som deg med tanke på årets endringer som sannsynligvis gjorde at jeg dessverre ikke fikk plass i år selv om alt annet var bestått. Jeg skal på lik linje med deg ta ett årsstudium i år (rettere sagt bachelor som jeg kun skal gå ett år av i første omgang). Med det og mine to siste alderspoeng vil jeg ende på et snitt rundt 51,5 neste år. Jeg er som du også usikker på om jeg skal melde meg opp til ett eller to fag som privatist i tillegg da jeg virkelig ikke vil risikere at jeg ikke kommer inn en gang til grunnet poeng. Jeg tror dog ikke snittet vil øke til over 5 neste år.

 

Når det gjelder dette med gjensøkerordningen så sendte jeg faktisk Mail til phs om dette i Juni. Da fikk jeg til svar at dette var noe de pleide å diskutere senere på året, og at om det ble tilfelle ville de opplyse om dette på phs sine nettsider. Jeg håper selvfølgelig at de gjenoppretter gjensøkerordningen da det krever mye tid og penger å reise for å ta opptaksprøver og egnethetsvurdering, spesielt når det er tredje året.

 

Angående ekstrapoeng fra årsstudium eller liknende så blir dette publisert på samordna opptak, men i såfall kan du se det selv. Altså skal du få det opp på profilen din dersom ekstrapoengene ligger der. Hvis de ikke gjør det må du bare ta kopi av karakterbeviset og publisere det på profilen din på samordna selv.

 

Blir spennende å følge denne tråden i år også!

Takk for svar! Det med gjensøkerordningen hadde vært fint, det fysiske stresser jeg ikke nevneverdig med, men alltid litt småskummelt med egnethetsvurderingen, og hele prosessen er jo tidkrevende.

 

Ja, er en bachelor jeg starter på også, men planen er å hoppe av etter førsteåret og inn på phs. Hvor mange poeng som holder orker jeg ikke begynne og konspirere med allerede nå, hadde bare vært interessant og se hvordan det bruker og øke fra år til år, da vil jeg hvertfall få et anslag om 50.5 vil holde eller om jeg bør ta en eksamen på vårsemesteret. Forsåvidt kanskje lite vits og legge mye innsats i dette allerede nå, får vel avvente et halvår og se ann søkertall først :)

 

Så da forstår jeg deg rett om at de 60 studiepoengene jeg får for dette året legges automatisk inn hos samordna opptak, ikke noe jeg må laste opp og dokumentere selv? Kanskje like greit og kontakte SO utpå høsten.

 

https://www.nrk.no/nordland/ny-rapport-anbefaler-a-gjore-drastiske-kutt-i-antall-politistudenter-1.13906017

 

Ser jo at denne er fra februar, men bet meg merke i at her er det snakk om kutt til 450 studenter og at de vil bruke store deler av 2018 til å se på politiutdanningen. Er dette noe man kan se bort i fra da det ble et kutt av studieplasser i år, eller kan vi forvente oss et ytterligere kutt av 100 plasser?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nordland/ny-rapport-anbefaler-a-gjore-drastiske-kutt-i-antall-politistudenter-1.13906017

 

Ser jo at denne er fra februar, men bet meg merke i at her er det snakk om kutt til 450 studenter og at de vil bruke store deler av 2018 til å se på politiutdanningen. Er dette noe man kan se bort i fra da det ble et kutt av studieplasser i år, eller kan vi forvente oss et ytterligere kutt av 100 plasser?

Hei, jeg kan forsøke å svare deg på dette.

 

Tallet 450 er hentet fra den såkalte Lystad-rapporten som i hui og hast ble beordret av Justisdep. i fjor vinter. Den heter vel offisielt noe som "Politiets kompetanse- og kapasitetsbehov de neste tiårene". Der pekes det på måfå ut et tall på antall studenter ved PHS på mellom 380 og 450 studenter. Det er ikke gjort noen nærmere utredning rundt dette, men det vil nok ikke stoppe politikerne fra å benytte seg av disse tallene.

 

Det siste jeg hørte var at man fryktet et nedtrekk til 450 allerede i 2019, og kanskje enda verre ned til 380 som Lystad-rapporten peker på, men det blir jo enn så lenge kun spekulasjoner.

 

Følg med på debatten arrangert av Politiets Fellesforbund på Arendalsuka i neste uke [1]. Der kan det komme noen ord fra justisminister Wara på dette med antall studenter ved PHS. Verdt å merke seg at tidl. justisminister Amundsen garanterte opptak av 720 studenter i 2018 på fjorårets debatt [2], så alt som kommer ut av kjeften på denne gjengen må tas med en stor klype salt.

 

[1] https://www.facebook.com/events/645921165793383/

[2] https://www.politiforum.no/artikler/justisministeren-vi-skal-ikke-kutte-antall-phs-studenter/404646

 

 

Endret av Martin D.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! 

Dette er mitt første innlegg her, jeg fulgte med på tråden for opptak til phs 2018 å kommer til å følge denne også. Jeg har lenge vurdert å søke meg til politihøgskolen, men til høst så starter jeg på medisinstudiet noe jeg er veldig fornøyd med, men til tider lurer jeg på om jeg skulle valgt å søke meg til phs. Jeg skal fullføre første året på medisin så får jeg se hvorvidt jeg vil fortsette med utdanningen min eller søke PHS. Må uansett ta opp fag da snittet mitt ligger på 47,3. Gleder meg til å følge tråden og ønsker alle lykke til :) 

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er mitt første innlegg her, jeg fulgte med på tråden for opptak til phs 2018 å kommer til å følge denne også. Jeg har lenge vurdert å søke meg til politihøgskolen, men til høst så starter jeg på medisinstudiet noe jeg er veldig fornøyd med, men til tider lurer jeg på om jeg skulle valgt å søke meg til phs. Jeg skal fullføre første året på medisin så får jeg se hvorvidt jeg vil fortsette med utdanningen min eller søke PHS. Må uansett ta opp fag da snittet mitt ligger på 47,3. Gleder meg til å følge tråden og ønsker alle lykke til :)

Ble bare nysgjerrig her.. hvordan kom du inn på medisinstudiet med 47,3 i snitt? :)

Lenke til kommentar

Til alle nye og gamle fjes her inne, så er jeg, i likhet med Krimt3k utdannet som politi og jobber i etaten. Så om dere har spørsmål dere ikke vil stille i offentligheten om opptaket, utdanningen eller om jobben etter endt utdanning, så er det bare å sende meg en melding :) Ellers kommer jeg også til å forsøke å svare på det dere lurer på her inne i tråden.

 

Stalltips: start tidlig med treningen og forbedringen av karakterer

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre!

Men jeg regner med at sjansen ikke er borte. Jeg mener å ha lest om noen som har kommer inn selv om de har fått fartsbot tidligere :)

En som jeg bodde med hadde to fartsbøter og kom inn. En annen jeg kjenner har også fartsbøter med prikker, han kom også inn. Tror ikke du skal ta dette så alt for tungt, bare ikke pådra deg flere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...