Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for de som skal søke politihøgskolen 2016, eller for de som ønsker å vise engasjement rundt opptaket! Her diskuteres alt fra opptak til pensum, og det er bare å spørre om det er noe, for det er garantert noen som kan besvare spørsmålet ditt!

Endret av Helflat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk synet før du i det hele tatt tar laser. Mange mistolker ''brillestyrke'' og ''synsstyrke''. Så følgende råd er: Ta en synstest hos optiker og ta med kravene som står på PHS sine sider. BRILLESTYRKE har ingen betydning. Men du må se brukbart uten briller. Jeg har selv brillestyrke -0,75 på begge, og  passerer kravene med god margin. 

Lenke til kommentar

Jeg skal søke til neste år, og håper på å komme inn i Oslo! Noen andre i samme båt?

 

Til dere som har kommet inn: Noe spesielt man bør forberede seg på ift intervju og gruppeoppgave? Gjerne del egne erfaringer.

Jeg erfarte at det å forberede seg for mye til ulike kunnskapsspørsmål ble feil. Det beste er å komme som seg selv å virke engasjert og sikker på sine svar. Det er viktig å gjøre seg kjent med sine egne fordommer og hvordan man kan komme seg over dem. Samt tenke litt på ulike situasjoner man kan møte som politi!

 

Under gruppeoppgaven er det viktig å ikke være for sjefete, og heller ikke for passiv.. Kom med naturlige og gode innspill. Ikke si noe bare for å si noe. Vis engasjement i samtalen.

Endret av Helflat
Lenke til kommentar

Jeg skal søke til neste år, og håper på å komme inn i Oslo! Noen andre i samme båt?

 

Til dere som har kommet inn: Noe spesielt man bør forberede seg på ift intervju og gruppeoppgave? Gjerne del egne erfaringer.

 

De gir deg f.eks et scenario/en situasjon hvor du skal komme med konkrete uttalelser, besvarelser, eksempler osv. "Hva ville du ha sagt hvis en kollega sa ditt og datt som var negativt om den og den? Hva ville du konkret ha sagt/gjort?" De vil ha eksempler fra ditt eget liv, og de ser etter modenhet i svarene dine.

 

Under gruppeøvelsen er det veeldig enkelt ingenting å forberede seg på. Oppgavene er veldig enkle (uteoretiske), og brukes rett og slett bare for å sjekke at du kan kommunisere med folk på en god måte. Jeg ble overrasket over hvor 'lett' intervjubiten var i forhold til hva jeg hadde sett for meg, så det er bare å ta det med ro og tenke over ting man har opplevd i livet som kan være relevant for politiyrket :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet noe om årets opptakspoeng og søkertall til de ulike studiestedene?

Søkertallet i år var på 5107 søkere. (Både førstevalg og ikke førstevalg). Av alle som gjennomførte PC-tester på nett og sendte inn følgeskjema, ble 2040 innkalt til fysiske tester. Det var 1152 som bestod fysiske tester og ble funnet egnet etter intervju.

 

Disse konkurrerte om studieplass. 720 skal taes opp:

 

Poengsnitt i Bodø: 45,2

Poengsnitt Kongsvinger: 46,0

Poengsnitt Stavern: 47,4

Poengsnitt Oslo: 49,7

 

Etter supplering gikk poenggrensene ned litt (dvs. fra feks 47,4 i Stavern til 47,2),

 

Hvor mange som søkte til de forskjellige studiestedene er jeg ikke helt sikker på, men poengsnittet sier jo noe om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal søke til neste år, og håper på å komme inn i Oslo! Noen andre i samme båt?

Jeg søkte i år, men kom ikke forbi de fysiske testene. Prøver igjen til våren, og satser fremdeles på Oslo!

 

Sjekk synet før du i det hele tatt tar laser. Mange mistolker ''brillestyrke'' og ''synsstyrke''. Så følgende råd er: Ta en synstest hos optiker og ta med kravene som står på PHS sine sider. BRILLESTYRKE har ingen betydning. Men du må se brukbart uten briller. Jeg har selv brillestyrke -0,75 på begge, og  passerer kravene med god margin. 

 

Enig. Tok feil av dette i fjor og tok en laseroperasjon jeg ikke egentlig trengte for å komme inn. Kommer jo godt med, men vet ikke om jeg ville brukt pengene på det om jeg visste det.

Lenke til kommentar

Er for tiden på mitt andre studieår og dermed ute i praksis ved politistasjon.

Det er bare å fyre av gåre spørsmål (enten på PM eller i tråden) en måtte ha rundt det å utdanne seg til politi, skolen, praksis osv :) Ingen spørsmål er for dumme hos meg!

Hvor er du i praksis? ? har du startet opp ennå?

Lenke til kommentar

 

Er for tiden på mitt andre studieår og dermed ute i praksis ved politistasjon.

Det er bare å fyre av gåre spørsmål (enten på PM eller i tråden) en måtte ha rundt det å utdanne seg til politi, skolen, praksis osv :) Ingen spørsmål er for dumme hos meg!

Hvor er du i praksis? har du startet opp ennå?

 

Er i en mellomstor by i Norge :) 

Praksisen fungerer parallelt med studieåret, så ja de studentene som er ute i praksis har begynt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er for tiden på mitt andre studieår og dermed ute i praksis ved politistasjon.

Det er bare å fyre av gåre spørsmål (enten på PM eller i tråden) en måtte ha rundt det å utdanne seg til politi, skolen, praksis osv :) Ingen spørsmål er for dumme hos meg!

Hvor er du i praksis? har du startet opp ennå?

Er i en mellomstor by i Norge :)

Praksisen fungerer parallelt med studieåret, så ja de studentene som er ute i praksis har begynt.

Så spennende. Gleder meg til neste år ??

Lenke til kommentar

Er for tiden på mitt andre studieår og dermed ute i praksis ved politistasjon.

Det er bare å fyre av gåre spørsmål (enten på PM eller i tråden) en måtte ha rundt det å utdanne seg til politi, skolen, praksis osv :) Ingen spørsmål er for dumme hos meg!

 

Når man er ute i praksisåret, er det operativt politiarbeid som er fokuset her? Eller har man muligheter for å velge innhold ut fra egne interesseområder?

Lenke til kommentar

 

Er for tiden på mitt andre studieår og dermed ute i praksis ved politistasjon.

Det er bare å fyre av gåre spørsmål (enten på PM eller i tråden) en måtte ha rundt det å utdanne seg til politi, skolen, praksis osv :) Ingen spørsmål er for dumme hos meg!

 

Når man er ute i praksisåret, er det operativt politiarbeid som er fokuset her? Eller har man muligheter for å velge innhold ut fra egne interesseområder?

 

Det kommer noe ann på om man er utplassert ved politistasjon eller lennsmannskontor.

 

Er man på stasjon så vil primærområde ligge på ordinær ordenstjeneste med turnus. Man får da en veileder som jobber på ordensavdelingen og følger denne personen på sine vakter. Man har dog en del uker på etterforskning hvor man tar avhør og hele den biten. I tillegg har man feltuker (Kongsvinger, Stavern osv) med fokus på taktikk og i tillegg skytetrening. Man har også utrykningskjøring en hel uke i løpet av praksisåret.

I tillegg til alt dette skal man også utplasseres eksternt i noen uker hos en etat/aktør som har relevans i forhold til politiet. Typisk her kan være rusomsorg, ungdomsarbeid, fengsel osv.

 

Er man utplassert på et lennsmannskontor går orden og etterforskning inn i hverandre. Her følger man ofte opp saker på begge sidene, så man deler det ikke inn i orden- og etterforskningsperioder.

 

Man har ikke mulighet til å påvirke dette annet enn å spørre om å f.eks få være med kriminaltekniker ut en dag, være med UP på kontroll, ha en vakt med hundetjenesten eller slike ting. Hovedregelen er at ting er spikret, men det er selvsagt rom for å komme med ønsker :)

Endret av Mantoius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...