Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen som vet om det er satt en dato på avgjørelsen om PHS i Oslo? Altså om de skal flytte skole, hvor de skal flytte osv?

Og dersom de velger å flytte skolen ut av Oslo, er dette noe som vil skje før neste høst, eller blir det en gradvis prosess?

 

Samtidig lurer jeg på om det er noen som husker når på året de vedtok gjensøkerordningen sist gang? Tenker da på om dette er noe de muligens vil gjeninnføre.

Angående gjensøkerordningen så mottok jeg e-post 27.okt i fjor om at den ble fjernet. Om det er i samme tidsperiode de eventuelt velger og gjeninnføre denne er jeg ikke sikker på.

 

Kan ikke svare på det med flyttingen av skole, så der er nok andre til bedre hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Er det noen som vet om det er satt en dato på avgjørelsen om PHS i Oslo? Altså om de skal flytte skole, hvor de skal flytte osv?

Og dersom de velger å flytte skolen ut av Oslo, er dette noe som vil skje før neste høst, eller blir det en gradvis prosess? 

 

Det er ikke tatt noen avgjørelse på dette. Om de velger å flytte skolen ut av Oslo så kommer det iallfall trolig ikke til å skje allerede neste høst.

Kommer det ikke noe fra politisk hold i løpet av høsten (i sammenheng med forslag til statsbudsjett for 2019 f.eks) så kan det fort tenkes at den politiske prosessen blir satt på hold til etter valget neste år.

 

Det viktigste er ikke hvor skolen ligger, men at studentene får tilgang til det som trengs for å kunne bli så gode politibetjenter som mulige. Så har ulike parter selvsagt forskjellige syn på hva som da kreves og hvor man lettest kan få det.

Lenke til kommentar

I tillegg vil det fra og med opptaket i 2018 kun være søkere med høyest konkurransepoengsum pr. 1. mars som innkalles til opptaksprøvene.

 

 

Har 48,2 i snitt per dags dato, skal ta opp 2 eksamener våren 2019(ender på 50 i snitt)

Har jeg fortsatt mulighet til bli kalt inn til opptak eller er snittet per 1 mars for lavt?

Lenke til kommentar

Tallet 450 er hentet fra den såkalte Lystad-rapporten som i hui og hast ble beordret av Justisdep. i fjor vinter. Den heter vel offisielt noe som "Politiets kompetanse- og kapasitetsbehov de neste tiårene". Der pekes det på måfå ut et tall på antall studenter ved PHS på mellom 380 og 450 studenter. Det er ikke gjort noen nærmere utredning rundt dette, men det vil nok ikke stoppe politikerne fra å benytte seg av disse tallene.

Samme tull med den svake Gjørv/22. juli-rapporten (som blant annet unnlot å intervjue personer som sa noe annet enn det de hadde bestemt seg for å skrive), den sviktende politianlysen (som ignorerte tidligere utredninger og hvordan politiet faktisk fungerer), og selvsagt den unødige politireformen basert på de to nevnte makkverk.

Lenke til kommentar

I tillegg vil det fra og med opptaket i 2018 kun være søkere med høyest konkurransepoengsum pr. 1. mars som innkalles til opptaksprøvene.

 

 

Har 48,2 i snitt per dags dato, skal ta opp 2 eksamener våren 2019(ender på 50 i snitt)

Har jeg fortsatt mulighet til bli kalt inn til opptak eller er snittet per 1 mars for lavt?

Du kommer nok til å bli innkalt til opptak med 48,2. Grunnen til at dette ble innført var for å ikke bruke tid og penger på personer med så lavt snitt at de uansett ikke har sjans til å nå opp. Nå vet jeg ikke hvor de har lagt seg, men ser for meg man vil få avslag om man eksempelvis bare har 30 poeng.

Lenke til kommentar

Hei hei ! Er det noen som kan svare på hva slags spørsmål som blir stilt på intervjue ? :confused:

Nå vet jeg ikke hvor taushetsbelagt dette er, men den generelle oppfatningen på forumet under de tidligere trådene er at man ikke går ut med ordlyden i spørsmålene. Ønsket er jo at alle skal stille likt, og at man ikke skal kunne øve på spørsmålene på forhånd. Ikke sikkert det er noen fordeler og vite spørsmålene heller, da spørsmålene har vært forskjellige de to gangene jeg var på opptak.

Mitt beste tips er og reflektere godt over verdiene dine, og sjekk gjerne ut de punktene du bedømmes etter på hjemmesiden til phs :)

 

Punktene man vurderes ut fra er:

 

Åpenhet og inkludering

Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

 

Samhandling

Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

 

Modenhet

Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

 

Handlekraft

En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

 

Integritet

Evner å handle og opptre på en saklig måte, og ut fra høy etisk bevissthet. I vurderingen inngår eventuelle opplysninger fra politiets systemer og registre.

 

Analytisk evne

Viser evne til læring og til å se essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

(Hentet fra phs.no)

Endret av Oaaphs
Lenke til kommentar

Hei dere!

Søkte for første gang i år og ble egnet, men røk med et snitt på 47.3

Nå venter jeg på å få søke igjen, og går derfor et år på FHS for å få studiepoeng og alderspoeng. Jeg ender vel da på 51.3 ved neste års opptak. Og det burde jo holde om ikke snittet øker mer enn det bruker til nesteår.

 

Tror dere at snittet vil øke enda mer enn normalt til nesteår? Er det sannsynlig at flere studieplasser blir fjernet? Kan jeg slappe av med karakterene jeg har nå, eller burde jeg gjøre et forsøk på å forbedre fag?

Lenke til kommentar

Tror dere at snittet vil øke enda mer enn normalt til nesteår? Er det sannsynlig at flere studieplasser blir fjernet? Kan jeg slappe av med karakterene jeg har nå, eller burde jeg gjøre et forsøk på å forbedre fag?

Vanskelig å si om snittet vil øke. Når det gjelder studieplasser så er denne regjeringen såpass uforutsigbar at man vet ikke hva de tenker. Ettersom de brukte som unnskyldning for forrige nedtrekk at man begynner å nærme seg tallet 2 politibetjenter pr. 1000 innbyggere så er det ikke utenkelig at man fortsetter med et nedtrekk til neste år. Første mulighet til å annonsere et evt. nedtrekk vil være i forbindelse med presentasjon av forslag til statsbudsjett for 2019 mandag 8. oktober.

 

Som nevnt tidligere er gjengen her så uforutsigbar at selv om man i oktober sier at man skal ha et opptak på 550 så kan de jo snu totalt om i forbindelse med revidering av statsbudsjettet til våren.

 

Jeg tror personlig at et snitt på 51,3 vil holde, forutsatt at det opprettholdes 550 studieplasser, men har du muligheten til å ta opp noen fag så gjør heller det. Så er du på den sikre siden.

 

Sånn til info så har dekningen i politiet vært på 1,91 pr. 1000 siden fjerde kvartal i fjor. Med andre ord har det ikke skjedd en reell oppbemanning i politietaten på minst 6 måneder. Tolk det som man vil.

 

Lenke til kommentar

Hei! Er det tillatt å ha langt hår som mann i politiet? Jeg har ganske langt hår, helt ned til de ca midten av ryggen. Vet at det ikke er det smarteste å ha, men jeg lurer på om det er tillatt.

Du skal være velfrisert heter det vel. Skal du jobbe operativt så ville jeg fjernet håret, eller så hadde jeg nektet å være din makker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å si om snittet vil øke. Når det gjelder studieplasser så er denne regjeringen såpass uforutsigbar at man vet ikke hva de tenker. Ettersom de brukte som unnskyldning for forrige nedtrekk at man begynner å nærme seg tallet 2 politibetjenter pr. 1000 innbyggere så er det ikke utenkelig at man fortsetter med et nedtrekk til neste år. Første mulighet til å annonsere et evt. nedtrekk vil være i forbindelse med presentasjon av forslag til statsbudsjett for 2019 mandag 8. oktober.

Som nevnt tidligere er gjengen her så uforutsigbar at selv om man i oktober sier at man skal ha et opptak på 550 så kan de jo snu totalt om i forbindelse med revidering av statsbudsjettet til våren.

Jeg tror personlig at et snitt på 51,3 vil holde, forutsatt at det opprettholdes 550 studieplasser, men har du muligheten til å ta opp noen fag så gjør heller det. Så er du på den sikre siden.

Sånn til info så har dekningen i politiet vært på 1,91 pr. 1000 siden fjerde kvartal i fjor. Med andre ord har det ikke skjedd en reell oppbemanning i politietaten på minst 6 måneder. Tolk det som man vil.

 

Hei, Daniel! Litt offtopic dette, men det har aldri vært oppe til vurdering å gjennomføre opptaket på andre måter? Der det ikke kun er karakterer fra vgs som tilslutt er den avgjørende faktoren. Kanskje en mer helhetlig vurdering, som tar hensyn til annen utdanning, relevante verv, fysisk skikkethet osv. Der karakterer kun er en del av "kaka". Er man ikke redd for å gå glipp av flere gode kandidater? Jeg var en av de som ikke nådde opp i år pga av nedtrekket, og tar nå opp fag. Men jeg skjønner godt at folk som er litt oppi åra ikke er like interessert, har mulighet, eller rett og slett gidder. Jeg vet værtfall brannvesenet gjør det litt annerledes , men jeg skjønner jo også at opptaket blir enda mer tidkrevende på denne måten. Mulig folk er litt uenig, men jeg føler phs er i ferd med å bli et "karakter-race", hvor skal dette ende tenker jeg. Endret av Kaffebord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, Daniel! Litt offtopic dette, men det har aldri vært oppe til vurdering å gjennomføre opptaket på andre måter? Der det ikke kun er karakterer fra vgs som tilslutt er den avgjørende faktoren. Kanskje en mer helhetlig vurdering, som tar hensyn til annen utdanning, relevante verv, fysisk skikkethet osv. Der karakterer kun er en del av "kaka". Er man ikke redd for å gå glipp av flere gode kandidater? Jeg var en av de som ikke nådde opp i år pga av nedtrekket, og tar nå opp fag. Men jeg skjønner godt at folk som er litt oppi åra ikke er like interessert, har mulighet, eller rett og slett gidder. Jeg vet værtfall brannvesenet gjør det litt annerledes , men jeg skjønner jo også at opptaket blir enda mer tidkrevende på denne måten. Mulig folk er litt uenig, men jeg føler phs er i ferd med å bli et "karakter-race", hvor skal dette ende tenker jeg.

Hadde jeg fått ei krone for hver gang noen kalte meg Daniel! :p

 

Opptaket er alltid et "hot topic". Det jeg kan si er at jeg har selv diskutert dette temaet med rektor, men der er veien fastlåst for lenge siden. Administrasjonen er av den oppfatning av at høyere karaktersnitt på inntak betyr at flere fullfører utdanningen med bedre karakterer. Det betyr jo derimot ikke at man nødvendigvis blir en god politibetjent, men det er vel kanskje ikke så viktig.

 

Det blir jo ren spekulasjon, men jeg vil tro at man går glipp av mange gode kandidater med dette karakterjaget som kunne gjort en minst like god jobb som de som kanskje var så heldige å komme inn på PHS. Uansett, rådet blir jo da å jobbe beinhardt med karakterene og komme seg inn på skolen. Aldri gi opp drømmen!

 

PHS er i den samme situasjonen som resten av politiet. Så lenge økonomien er såpass stram er det iallfall utenkelig med en annen type opptak. Så kan jo ting forandre seg med endret politisk ledelse og studieledelse.

 

Kan jo nevne at snittalderen på PHS i Norge ligger rundt 22,5 år ved inntak. I Danmark og Sverige derimot er snittalderen rundt 26-27 år. En endring i opptaket burde også føre til en endring i opptakskravet når det gjelder alder. Det er min personlige mening. En grense på 23 år hadde vært fornuftig. Da hadde man mest sannsynlig fått kandidater med annen utdanning fra før og/eller arbeidserfaring/livserfaring. Antall skikkethetsaker har steget i takt med at snittalderen har sunket.

 

TL;DR: Administrasjonen ved PHS er fornøyd med opptaket slik det er p.d.d.

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...