Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Har et lite spørsmål ang realkompetanse. Har studiekompetanse, men mine karakterer ble ikke helt som planlagt..

 

Det står at et av krava er 5 års relevant kompetanse.

Jeg lurer på hva de mener med at vekter kun har ett år uttelling.

Sitat fra PHS’ sine sider:

 

«Private sikkerhetstjenester (f. eks: vektere) - maks 1 år uttelling»

 

Jeg blir 23 i mai, og har jobbet som vekter siden jeg var 18. Jeg har vært sikkerhetskontrollør på asylmottak og flyplass og jobbet som verditransportør. Håper på en jobb i PSS innen kort tid nå.

Si når jeg er 25 år, har jeg da jobbet som vekter i 7 år. Telles dette kun med ett år?

Ble nevnt litt tidligere i tråden - du kan ikke søke med realkompetanse. Da du skriver at du har studiekompetanse er det dessverre ikke mulig. Forutsetningen for å søke med realkompetanse er at man ikke har studiekompetanse, så i ditt tilfelle vil nok løsningen være og forbedre karakterer fra vgs som privatist :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig et svært teoritungt studie? Mitt inntrykk er at det ligger helt på det jevne sammenlignet med et normalt høyskolestudie. Realfag på NTNU osv er studier jeg vil kalle svært teoritunge,ikke phs.

Det hadde vært interessant å se om phs uteksaminerer elever med høyere og høyere snitt etter hvert som snittet for å komme inn blir høyere.

 

Har kanskje ordlagt meg noe dårlig. Det jeg mente er at mesteparten av studiet er teori, utenom praksisåret. Ikke det at teorien er så ekstremt vanskelig, men det er fortsatt mye man skal lære seg, eller hvertfall bør lære seg, for å ha et utgangspunkt til å bli flink i jobben. 

Lenke til kommentar

Noen som har noe formening om valget som blir tatt nå 2.november av Krf vil ha noe å si for nedtrekk?

Vanskelig å si, men ettersom AP og SP er i mot nedtrekk, vil nok en regjering med disse partiene og KrF opprettholde minst 550 studenter i 2019.

 

Dog er jeg mer redd for at det ikke bevilges penger nok til at alle nyutdannede kan gå ut i arbeid relativt raskt. I følge en student som gikk ut i juni hadde mellom 50 og 60 blitt ansatt fast i etaten nå. Om dette var skremselspropaganda eller reelle tall vet jeg ikke, men absolutt et varsko til oss søkere.

Kan informere om at det nå (pr. 30.9) er 311 færre politistillinger enn det var pr. 30.6.2018! Regjeringen nedbemanner altså politiet [1]! Av mitt kull (2018-kullet) er det kun 31 personer som er fast ansatt i etaten pr. 30. september 2018. Det tilsvarer grovt regnet én og en kvart klasse! Kun 4 av 10 har jobb i politiet med ukjent lengde på vikariater. Man snakker ofte om "kriseåret" 2016. Kan jo informere om at tallene vi ser for 2018-kullet speiler kriseåret 2016.

 

Av 2017-kullet er det nå 4,5 % færre som er i arbeid enn det var pr. 30.6! Altså er det nå 15,4% av fjorårets kull som står uten jobb. Tallene er hentet fra Politidirektoratet [2]

 

Gratulerer til Tor Mikkel Wara og regjeringen med tidenes (dårligste) satsing på politiet!

 

 

[1] https://www.politiforum.no/artikler/andel-nyutdannede-politifolk-i-jobb-pa-niva-med-krisearet-2016/448959

[2] https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/bemanning/

 

 

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar

Hei!

Har bestemt meg for å bli politi, og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

1. Lurer på om noen vet om det finnes noen unntak for kravet om at man må ha hatt lappen i minst 1 år? Fikk lappen nå nylig, og har veldig lyst til å søke meg inn til opptak 2019. Klarer selvfølgelig vente 1 år til, men er ekstremt motivert for å bare sette i gang da jeg har hatt en del år uten studier etter videregående.

2. For 2 og et halv år siden gikk jeg i samtaleterapi pga mye trøbbel med familie, og ble diagnotisert som deprimert. Ser på phs sin side at man ikke skal ha gått i behandling innen 3 år før opptak. Har ikke hatt noe tilbakefall siden dette, men vil phs se på dette som negativt i personlig egnethettesten likevel?  

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har bestemt meg for å bli politi, og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

1. Lurer på om noen vet om det finnes noen unntak for kravet om at man må ha hatt lappen i minst 1 år? Fikk lappen nå nylig, og har veldig lyst til å søke meg inn til opptak 2019. Klarer selvfølgelig vente 1 år til, men er ekstremt motivert for å bare sette i gang da jeg har hatt en del år uten studier etter videregående.

2. For 2 og et halv år siden gikk jeg i samtaleterapi pga mye trøbbel med familie, og ble diagnotisert som deprimert. Ser på phs sin side at man ikke skal ha gått i behandling innen 3 år før opptak. Har ikke hatt noe tilbakefall siden dette, men vil phs se på dette som negativt i personlig egnethettesten likevel?  

 

På forhånd takk for svar :)

 

Kravene rundt førerkort er nok dessverre absolutte, og lite du kan få gjort noe med. Når det gjelder eventuelle tidligere diagnoser, anbefaler jeg deg å ta direkte kontakt med opptakskontoret. 

Lenke til kommentar

Hei!

Har bestemt meg for å bli politi, og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

1. Lurer på om noen vet om det finnes noen unntak for kravet om at man må ha hatt lappen i minst 1 år? Fikk lappen nå nylig, og har veldig lyst til å søke meg inn til opptak 2019. Klarer selvfølgelig vente 1 år til, men er ekstremt motivert for å bare sette i gang da jeg har hatt en del år uten studier etter videregående.

2. For 2 og et halv år siden gikk jeg i samtaleterapi pga mye trøbbel med familie, og ble diagnotisert som deprimert. Ser på phs sin side at man ikke skal ha gått i behandling innen 3 år før opptak. Har ikke hatt noe tilbakefall siden dette, men vil phs se på dette som negativt i personlig egnethettesten likevel?

 

På forhånd takk for svar :)

Kravet om førerkort er absolutt ja - så der er det dessverre ingen vei rundt. Kan være at det har noe med 2 års prøvetid og at denne må være over før man skal starte med uttrykkningskjøring på 2.året.

 

Angående diagnosen din er nok ingen på forumet kvalifisert til å kunne gi noe konkret svar på dette. Anbefaler og kontakte opptakskontoret for spørsmål rundt dette.

Lenke til kommentar

Kravet om førerkort er absolutt ja - så der er det dessverre ingen vei rundt. Kan være at det har noe med 2 års prøvetid og at denne må være over før man skal starte med uttrykkningskjøring på 2.året.

 

Angående diagnosen din er nok ingen på forumet kvalifisert til å kunne gi noe konkret svar på dette. Anbefaler og kontakte opptakskontoret for spørsmål rundt dette.

For å kunne ta kode 160 kompetansebevis (utrykningskjøring) så må man ha hatt førerkort sammenhengende i minimum 2 år :) de ønsker at det skal være i orden før oppstart B2 for at det ikke skal bli vanskelig å legge opp slik at de ikke må ta masse hensyn når de setter opp kjørekurs.
Lenke til kommentar

Hei!

Har bestemt meg for å bli politi, og har noen spørsmål i forbindelse med dette.

1. Lurer på om noen vet om det finnes noen unntak for kravet om at man må ha hatt lappen i minst 1 år? Fikk lappen nå nylig, og har veldig lyst til å søke meg inn til opptak 2019. Klarer selvfølgelig vente 1 år til, men er ekstremt motivert for å bare sette i gang da jeg har hatt en del år uten studier etter videregående.

2. For 2 og et halv år siden gikk jeg i samtaleterapi pga mye trøbbel med familie, og ble diagnotisert som deprimert. Ser på phs sin side at man ikke skal ha gått i behandling innen 3 år før opptak. Har ikke hatt noe tilbakefall siden dette, men vil phs se på dette som negativt i personlig egnethettesten likevel?  

 

På forhånd takk for svar :)

 

Hei!

 

1. "Søkere må ha hatt førerrett klasse B i minst ett år pr. 1. august i opptaksåret". Absolutt krav. 

2. Som en pekepinn kan du lese denne saken som var hos Likestillings- og diskrimineringsombudet: https://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/14286-politihogskolens-opptakskrav-er-ikke-i-strid-med-dtl/ Der står det en del om hva PHS vektlegger og hvilke vurderinger som gjøres. 

 

 

Ser linken ikke fungerer - søk opp "Politihøgskolens krav til psykisk helse er ikke i strid med loven", så får du opp saken. 

Endret av PHS18
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt det med ansettelser i politiet. Per nå er det jo ikke slik at det kastes jobber etter nyutdannede og sånn jeg forstår det så forsvinner våpengodkjennelsen etter 1.5 år(?) correct me if i am wrong. Hvordan vil mulighetene for jobb være om dette skulle skje?

Og er det virkelig slik at det er klin umulig og få jobb, eller løser det seg som regel om man har ålreite karakterer, er litt frempå og er ekstremt flyttevillig?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt det med ansettelser i politiet. Per nå er det jo ikke slik at det kastes jobber etter nyutdannede og sånn jeg forstår det så forsvinner våpengodkjennelsen etter 1.5 år(?) correct me if i am wrong. Hvordan vil mulighetene for jobb være om dette skulle skje?

Og er det virkelig slik at det er klin umulig og få jobb, eller løser det seg som regel om man har ålreite karakterer, er litt frempå og er ekstremt flyttevillig?

Har pratet med en som har jobbet som pb1 i et par år og en helt fersk pb1 som gikk ut av phs i år.

Den ene pb1 gikk uten arbeid i 5 mnd etter endt utdanning, deretter fikk han jobb på tinghuset (vakthold?) for å så få seg fast jobb. Han sa også at så lenge en har gjort et godt inntrykk under praksisperioden i b2 så var ikke karakterene så «viktig».

 

Den ferske pb1 som gikk ut i år etterlot seg et så godt inntrykk der han var utplassert at han hadde fått seg et vikariat allerede før han hadde gått ut av phs. Så han møtte opp på jobb rett etter skoleslutt.

 

Man får seg jobb, men det kan ta tid.

Endret av unknownnumber44
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt det med ansettelser i politiet. Per nå er det jo ikke slik at det kastes jobber etter nyutdannede og sånn jeg forstår det så forsvinner våpengodkjennelsen etter 1.5 år(?) correct me if i am wrong. Hvordan vil mulighetene for jobb være om dette skulle skje?

Og er det virkelig slik at det er klin umulig og få jobb, eller løser det seg som regel om man har ålreite karakterer, er litt frempå og er ekstremt flyttevillig?

Hei,

Jeg kan svare på det første spørsmålet ditt siden du har fått svar på det andre. Man avslutter b3 i juni, og våpengodkjenningen varer ut desember året etter. I utgangspunktet er IP godkjenningen gyldig i 1 år, men når en går ut av skolen er den gyldig 1.5 år. Dette på grunn av jobbsituasjonen.

 

Det er slik jeg har forstått det, ikke lov til å stille krav til at man må ha IP godkjenning ved ansettelse. Men at man må kunne oppnå godkjenning.

 

Hvis man tenker praktisk på dette, så vil jeg tro at alle nyutdannede politifolk som ikke har godkjenningen i orden, og som ikke har jobbet et sekund i etaten blir plassert nederst i bunken. Det betyr igjen at hele utdanningen kan være bortkastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann! 


Jeg har studert litt andre ting nå bla. 1) medisin, (ikke noe for meg), 2) sykepleie (definitivt ikke noe for meg!!) er 23 år i år og vet med hele mitt hjerte at det er politi jeg ønsker å bli, men har vært redd for å ikke komme inn og familien stemmer heller for helsebransjen, men det er ikke mitt ønske.. . Har dog hatt migrene for noen år tilbake, men ingen migreneanfall så langt i år, ellers har jeg litt pollenallergi, men oppfyller ellers opptakskravene medisinsk. Har 6,2 i snitt så det er heller ikke noe problem! Eneste er at jeg ikke er veldig trent, men siden jeg har et så stort ønske om PHS nå så skal jeg trene hver dag frem til opptak. 


 


Hvor lenge brukte dere andre på å trene dere opp? Er det å ha hatt litt migrene for mange år siden, men ikke ha det nå lenger noe som gjør at jeg ikke blir sett på som egnet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har studert litt andre ting nå bla. 1) medisin, (ikke noe for meg), 2) sykepleie (definitivt ikke noe for meg!!) er 23 år i år og vet med hele mitt hjerte at det er politi jeg ønsker å bli. Har dog hatt migrene for noen år tilbake, men ingen migreneanfall så langt i år, ellers har jeg litt pollenallergi, men oppfyller ellers opptakskravene medisinsk. Har 6,2 i snitt så det er heller ikke noe problem! Eneste er at jeg ikke er veldig trent, men siden jeg har et så stort ønske om PHS nå så skal jeg trene hver dag frem til opptak.

 

Hvor lenge brukte dere andre på å trene dere opp? Er det å ha hatt litt migrene for mange år siden, men ikke ha det nå lenger noe som gjør at jeg ikke blir sett på som egnet?

Er du gutt eller jente? Jeg tror det kommer helt an på hvor dårlig trent du er nå. Dersom du er i OK form skal det ikke være noe problem å bli klar til opptak. Om du er i helt elendig form kan det være det ikke går. Det spørs helt hvor målrettet du trener og hvor sterk du er generelt.

 

Jeg røk ut på benkpress mitt første år under opptak, det er nå tre år siden. Da begynte jeg å trene på benken ca i November året før. Derimot ser jeg at flest ryker på svømming og pullups både blant jenter og gutter ut i fra de opptaksprøvene jeg har vært på hvert fall!

 

Tren spesifikt på de øvelsene, og gjerne betal for noen som kan hjelpe deg (PT eller liknende) dersom du virkelig har null erfaring med trening.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har studert litt andre ting nå bla. 1) medisin, (ikke noe for meg), 2) sykepleie (definitivt ikke noe for meg!!) er 23 år i år og vet med hele mitt hjerte at det er politi jeg ønsker å bli, men har vært redd for å ikke komme inn og familien stemmer heller for helsebransjen, men det er ikke mitt ønske.. . Har dog hatt migrene for noen år tilbake, men ingen migreneanfall så langt i år, ellers har jeg litt pollenallergi, men oppfyller ellers opptakskravene medisinsk. Har 6,2 i snitt så det er heller ikke noe problem! Eneste er at jeg ikke er veldig trent, men siden jeg har et så stort ønske om PHS nå så skal jeg trene hver dag frem til opptak.

Hvor lenge brukte dere andre på å trene dere opp? Er det å ha hatt litt migrene for mange år siden, men ikke ha det nå lenger noe som gjør at jeg ikke blir sett på som egnet?

Dette avhenger helt av hvor utrent du er. Det er viktig og være ærlig med deg selv, for om du har ekstremt lite eller ingen treningserfaring vil jeg anbefale og starte med moderat trening nå i starten for deretter og trappe opp. Kravene til phs er ikke skyhøye, så ved og trene riktig klarer de aller fleste det. Om det er virkelig dette du vil, så er prisen for en personlig trener liten om det er det som skal til. Jeg driver aktivt med trening selv og har gått fra og være relativt utrent til en godt trent person, så om du har spørsmål så fyr i vei en melding her.

 

Angående migrenen ville jeg anbefalt deg og kontakte opptakskontoret, og hør med de. Om jeg ikke husker feil så er vel migrene en av diagnosene som må krysses av for om du har. Om dette er direkte diskvalifiserende vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Til alle nye og gamle fjes her inne, så er jeg, i likhet med Krimt3k utdannet som politi og jobber i etaten. Så om dere har spørsmål dere ikke vil stille i offentligheten om opptaket, utdanningen eller om jobben etter endt utdanning, så er det bare å sende meg en melding :) Ellers kommer jeg også til å forsøke å svare på det dere lurer på her inne i tråden.

 

Stalltips: start tidlig med treningen og forbedringen av karakterer

Hei du! Så kjekt med noen ferdig utdannede her inne :)

Jeg vil søke på PHS i 2019, men har foreløpig ikke høyt nok snitt (49,4). Dersom alt klaffer på privatisteksamen neste vår økes poengsummen forhåpentligvis til 51. Er det slik at det snittet man ser på Samordna opptak er endelig opptak, og at det fantes kandidater på opptak med et snitt et stykke under?

 

Kronglete forklart, men håper du forstår :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei du! Så kjekt med noen ferdig utdannede her inne :)

Jeg vil søke på PHS i 2019, men har foreløpig ikke høyt nok snitt (49,4). Dersom alt klaffer på privatisteksamen neste vår økes poengsummen forhåpentligvis til 51. Er det slik at det snittet man ser på Samordna opptak er endelig opptak, og at det fantes kandidater på opptak med et snitt et stykke under?

 

Kronglete forklart, men håper du forstår :) På forhånd takk!

Ja, det er søkere på opptak med betydelig lavere snitt enn det som er minstekravet for og komme inn på phs. Jeg var bla på opptak med 48.5 i våres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har pratet med en som har jobbet som pb1 i et par år og en helt fersk pb1 som gikk ut av phs i år.

Den ene pb1 gikk uten arbeid i 5 mnd etter endt utdanning, deretter fikk han jobb på tinghuset (vakthold?) for å så få seg fast jobb. Han sa også at så lenge en har gjort et godt inntrykk under praksisperioden i b2 så var ikke karakterene så «viktig».

 

Den ferske pb1 som gikk ut i år etterlot seg et så godt inntrykk der han var utplassert at han hadde fått seg et vikariat allerede før han hadde gått ut av phs. Så han møtte opp på jobb rett etter skoleslutt.

 

Man får seg jobb, men det kan ta tid.

 

Det med karakterer kommer helt an på tilfeldigheter. Noen steder ansettes regelmessig praksisstudenter som har gjort et godt inntrykk, andre steder må de samme studentene fint finne seg i å konkurrere mot alle andre med karaktersnittet sitt. Det hjelper alltid å ha gode karakterer, men det er ikke alltid det er karakterene som er utslagsgivende. Enkelte steder kan en helt nyutdannet med B i snittkarakter få jobb foran en med C i snitt som har jobbet 4 år i politiet fra før. Det praktiseres helt ulikt over hele landet.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har studert litt andre ting nå bla. 1) medisin, (ikke noe for meg), 2) sykepleie (definitivt ikke noe for meg!!) er 23 år i år og vet med hele mitt hjerte at det er politi jeg ønsker å bli, men har vært redd for å ikke komme inn og familien stemmer heller for helsebransjen, men det er ikke mitt ønske.. . Har dog hatt migrene for noen år tilbake, men ingen migreneanfall så langt i år, ellers har jeg litt pollenallergi, men oppfyller ellers opptakskravene medisinsk. Har 6,2 i snitt så det er heller ikke noe problem! Eneste er at jeg ikke er veldig trent, men siden jeg har et så stort ønske om PHS nå så skal jeg trene hver dag frem til opptak.

Hvor lenge brukte dere andre på å trene dere opp? Er det å ha hatt litt migrene for mange år siden, men ikke ha det nå lenger noe som gjør at jeg ikke blir sett på som egnet?

Hei, jeg vil anbefale deg å gå inn på PHS siden og sjekke ut kravene til fysiske testene. Deretter tester du hver eneste øvelse for å se hvordan du ligger an. Legg opp treningen basert på det du finner ut. Gjør du dette vil du mest sannsynligvis lykkes, selvfølgelig avhenger det også av din nåværende form, men du som har 6,2 i snitt vet å prioritere tenker jeg;) Endret av tkaradm
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...