Gå til innhold

Apple skal bygge opp Maps helt fra grunnen igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min telefon kom med karttjeneste med gratis offline maps og navigasjon for hele verden, med gratis oppdateringer osv. Det er gull verdt om man er mye på farten i ukjente trakter der man ikke få eller ikke ønsker å bruke data.

 

Hmm, jeg bruker Kartverkets kart over Norge, og delvis Europa.Nedlastet

Google maps for aktuelle områder er selvfølgelig nedlastet for alltid. Trenger aldri bruke en eneste byte i datatrafikk.

 

Oppdateres kun når jeg er i wifi.soner.

Lenke til kommentar

Apple snakker om at de skal bli bedre på alle punktet her, men er det snakk om bedre enn nåværende maps eller bedre enn Google map? Er tross alt stor forskjell på å bli bedre enn hva man er, og det å bli bedre enn hva konkurrenten er.

 

Hvis du gidder å lese annonsa skikkelig så ser du at Apple skal bli best i verden på Maps...oohahahahaha!

Lenke til kommentar

Nope, er Apple maps dere snakker om

 

Ah, da er det min feil. Viste ikke at de hadde noe som heter maps. Det burde vell stride litt i mot google sitt, evt at google strider mot apple sitt(vet ikke hvem som var først).

 

Men poenget er jo det samme, altså hvorfor kan en ikke bare samarbeide om google maps? Det er jo sinnssykt bra, hva skal en med flere løsninger. Det er jo typisk apple. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men poenget er jo det samme, altså hvorfor kan en ikke bare samarbeide om google maps? Det er jo sinnssykt bra, hva skal en med flere løsninger. Det er jo typisk apple.

Når de skryter av personvernet sitt så tar det seg kanskje ikke så bra ut å gi alt til Google?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, da er det min feil. Viste ikke at de hadde noe som heter maps. Det burde vell stride litt i mot google sitt, evt at google strider mot apple sitt(vet ikke hvem som var først).

 

Men poenget er jo det samme, altså hvorfor kan en ikke bare samarbeide om google maps? Det er jo sinnssykt bra, hva skal en med flere løsninger. Det er jo typisk apple. 

Det går jo ikke an å ta copyright på ordet "maps". Google Maps er Googles merkevare, men Apple kan fint kalle sitt for Apple Maps. Du kan lage Salvesen Maps uten å bli saksøkt av Google.

 

Hvorfor skulle andre samarbeide om Google maps? Vi bor i en kapitalistisk verden der vi mener konkurranse er veien til de beste produktene. Det er jo viktig at Google har konkurranse. Så om Apple har lyst å bruke mye penger på det synes jeg det er veldig bra selv om jeg ikke kommer til å bruke produktet i overskuelig fremtid. Jeg tviler vel og på at det skal bli bedre enn Google, men om de så enn kun kommer med en god funksjon som Google ikke har og så implementerer så vil det jo være bra for meg.

 

Så så lenge du fritt kan velge kartapplikasjon på iOS så ser jeg ikke at dette skal være galt.

 

Og bare så du vet det er ikke Google best i alle land i verden :) Og Google maps er generelt relativt mangelfull på reviews og lignende.

Lenke til kommentar

Det går jo ikke an å ta copyright på ordet "maps". Google Maps er Googles merkevare, men Apple kan fint kalle sitt for Apple Maps. Du kan lage Salvesen Maps uten å bli saksøkt av Google.

 

Hvorfor skulle andre samarbeide om Google maps? Vi bor i en kapitalistisk verden der vi mener konkurranse er veien til de beste produktene. Det er jo viktig at Google har konkurranse. Så om Apple har lyst å bruke mye penger på det synes jeg det er veldig bra selv om jeg ikke kommer til å bruke produktet i overskuelig fremtid. Jeg tviler vel og på at det skal bli bedre enn Google, men om de så enn kun kommer med en god funksjon som Google ikke har og så implementerer så vil det jo være bra for meg.

 

Så så lenge du fritt kan velge kartapplikasjon på iOS så ser jeg ikke at dette skal være galt.

 

Og bare så du vet det er ikke Google best i alle land i verden :) Og Google maps er generelt relativt mangelfull på reviews og lignende.

Det er jo mange saker hvor navn kommer opp i søksmål. Men, som en kan se fører det i det minste lett til forvirring:)

 

For all del, konkuranse er bra det. Men samarbeid er ofte bra det også..

 

Jeg bruker kun maps(google) verden rundt og opplever så og si aldri problemer, har ca 100+ reisedøgn i året verden rundt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Min telefon kom med karttjeneste med gratis offline maps og navigasjon for hele verden, med gratis oppdateringer osv. Det er gull verdt om man er mye på farten i ukjente trakter der man ikke få eller ikke ønsker å bruke data.

 

Dessverre er nok dette veldig begrenset. Ikke alle land tillater off line maps. Japan f.eks, et land der jeg farter mye er jeg nødt til å bruke Google maps online. 

Men hva slags telefon er det du har, som har slike offline maps?

Lenke til kommentar

Det er jo mange saker hvor navn kommer opp i søksmål. Men, som en kan se fører det i det minste lett til forvirring:)

 

For all del, konkuranse er bra det. Men samarbeid er ofte bra det også..

 

Jeg bruker kun maps(google) verden rundt og opplever så og si aldri problemer, har ca 100+ reisedøgn i året verden rundt.

Problemer vil du ikke få i mange land, men det finnes land med bedre lokale tjenester.

 

Åpenbart største konkurrenten til Google er kinesiske Baidu maps, lansert samme år som Google Maps. Og prøv å bruke Google Maps i Kina eller Korea :) Ikke akkurat Google sin feil, men det er rimelig dårlig. 

 

 

 

Største problemet med samarbeid er hva trenger Google fra andre? Og det er ikke som om Google henter inn all data selv. De kjøper selvfølgelig tjenester fra andre selskaper. For transport så bruker de APIer. Så ruter har et API der de gir data for rutetider til alle som vil ha. Så hvilket samarbeid trengs for å vise kollektivtilbudet?

 

 

Det viktigste er at selskaper og tjenester åpner opp for å enten gi eller selge data til alle. Fordi det er data som er det virkelig verdifulle med kartene, og det vi vil ha mest mulig tilgjengelig. Så da er det jo bedre om noen samler dette, mens andre lager appen som bruker dataene, lager UI, implementerer funksjoner osv. Fordi da har vi masse kart med mye data, men ulik fremstilling av dataen. Og da kan du velge hva som passer deg best. Det er jo litt problematisk når Google sitter på mye mer data enn andre gjør og da er Google Maps åpenbart valg uansett. Tror du ikke det ville vært bedre om vi hadde mange apper med lignende mengde data, men som er forskjellig?

 

 

I Sør-Korea så sitter alle på ca lik mengde data, og de har flere karttjenester for "kun" Korea (fungerer utenfor og, men ærlig så velger du heller google da :p ). Det vil si at folk mer fritt kan velge hva de liker best av fremstillingen til de ulike appene. Og dette går veldig bra for et land med 50 millioner innbyggere. Vi trenger ikke at 7 milliarder samarbeider om en tjeneste.

 

Om så mange skal samarbeide blir det raskt mer problemer enn hjelp. Om alle samarbeider om en ting og alle bruker det, hvorfor skal google gidde å gjøre det bedre å bruke? Heller vil de fokusere på hvordan de kan tjene mer penger på tjenesten, siden de ikke er redd for å miste brukere.

 

Og selv om Google virker å være trygg nå vet du aldri. Det kan komme nye selskap i USA, og i Kina finnes det store SW-giganter som såvidt har satt sine ben utenfor Kina. Men når en tenker på at Kina har like mye innbyggere som Vesten så kan de være like store som kjente giganter her, samtidig som ingen har noen anelse om at de eksisterer og tror X selskap ikke har noe stor konkurranse. Hva om de har storlansering i Europa og produktet deres er bedre? Folk kommer til å bytte. Det er ikke bra om Google blir tilfreds med sin situasjon (complacent på engelsk) og så ikke kommer med noe videre nyvinninger som de gjør nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...