Gå til innhold

Glem bilen – dette kan bli fremtidens transportmiddel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig tanke, men et par små detaljer som vil begrense bruken av denne i tettbygde strøk.:

1. Støy

2. Downdraft

3. Sikkerhet mht til propeller

Dette krever en landingsplass som ikke vil være helt ulik det som kreves av et helikopter i dag, som kanskje ikke trenger å være like stor. Uansett ikke så lett for hvermannsen å bygge i hagen. Men om man bor i grisgrendte strøk, er avhengig av ferge eller må kjøre rundt en fjord på vei til jobb...

 

Nødetatene og mange andre som bruker helikopter i dag bør kunne få nytte av slike farkoster. De har potensiale til å bli vesentlig billigere å drifte enn det helikopter er i dag, selv om de ikke vil kunne løse alle typer oppdrag på en god stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på vanlige, små droner og hvilke regler som har blitt innført for å kontrollere dette. Man må nærmest ut på landet for i det hele tatt finne en lovlig plass å lette. Så snakker man om å bytte ut bilen til fordel en drone på 350 kilo (med passasjer) og store propeller som skal fly over hodene våre. Dette har jeg null tro på.

 

Disse dronene er morsomme, og kan sikkert ha sin nytteverdi i svært spesialiserte situasjoner. Men troen på flygende biler gir lite mening av svært mange grunner, som f.eks sikkerhet, støy, energieffektivitet osv.

 

Da har jeg langt mer troen på at fremtidens biler er autonome, slik at effektivitet maksimeres, og i større grad benytter tunneler. Men at de forsatt vil ha hjul i mange år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per definisjon er en drone ubemannet. Dette er dermed ikke en drone. At den har samme design og propulsjon som mange droner, gjør den ikke til en drone.

 

Det stemmer veldig bra. I det man setter seg i denne "dronen" så regnes det som et helikopter. Da gjelder plutselig regler for helikoptersertifikat. Med dagens regler vil ikke noen uautoriserte kunne sette seg i et slikt fartøy uten å inneha den rette kompetansen. Men Ja, det er ikke en drone TEK, det er et helikopter.

Lenke til kommentar

Hvorfor har den røde og grønne lys på samme side av dronen?

 

Det er foran og bak, og hentet fra RC droner der man bruker lys eller farge for å anslå dronens retning. Av en eller annen grunn er det flere droneprodusenter som mener det er naturlig med røde lys foran og grønne lys bak. Noen påstår at det skyldes at rødt lys indikerer fare, dukk om du ser rødt. Men da igjen, droner flyr lett begge veier, så...

 

Uansett, virker som de har lånt samme konseptet på denne, hvor det kanskje ville vært like naturlig med en mer etablert høyre venstre lyssetting.

Lenke til kommentar

I videoen så står det at den tar en last på 210 kilo og ikke 100 som det står i artikkelen.

 

Hva er forskjellen på dette og et lite helikopter?

Skal ikke være noe problem å få et helikopter til å fly av seg selv heller

"Droner" har flere fordeler, den mest opplagte er mye mindre mekanisk kompleksitet. En rotor på et helikopter har ekstremt mye mekanisk vridning, overføringer, gear osv som kan gå i stykker. En propell på en elektrisk motor har i praksis ingen komplekse bevegelige deler.

 

Et helikopter henger i en enkelt rotor, festet til en enkelt bolt. Det drives via en gearboks, av en eller to motorer. Som regel. Feil i et hvilket som helst system vil kunne føre til havari, foruten de med doble motorer der man alt etter hva som feiler kan klare seg med en motor. Denne dronen har i praksis åtte helt separate enheter for løft og fremdrift. Man kan miste en eller flere av disse, og vil fremdeles kunne fly videre eller foreta en kontrollert landing.

 

Mangelen på komplekse mekaniske systemer gir også en fordel i form av redusert vekt, og mindre energiforbruk. Det koster også langt mindre å produsere.

 

Videre åpner flere små rotorer for bruk i områder der et helikopter med en stor rotor ikke er like gunstig. En stor rotor tar mer plass, og er vanskeligere å ha oversikt over om det er trangt. Den gjør også betydelig mer skade om den skulle treffe noe.

 

OSV

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...