Gå til innhold

SNIKTITT: Sea of Thieves


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt dette på radaren siden E3 og fikk egentlig tilgang på Alpha men de var typisk bare i spesifikke helger osv så fikk aldri somlet meg til å prøve det ut. Fikk automatisk tilgang til BETA på grunn av jeg var en av de som fikk Alpha. La også inn pre-ordre hos Amazon.com på digital versjon til slutt for å få to ekstra BETA koder som jeg kunne gi til madammen og broder'n.

 

Her må jeg gi litt pepper til alle som er involvert. CDON.com/no rapporterer om at de skal sende BETA-nøkler ved forhåndsbestilling. Jeg fikk ingenting og måtte avbestille. Komplett.no skriver nada på sine nettsider, men jeg prøvde der også og jeg fikk beskjed om at kundeservice måtte ta dette videre men at jeg skulle få tilbakemelding før helga. Hørte ingenting...

 

Måtte altså tilslutt ty til Amazon.com hvor de kun har tillatelse til å selge den digitale utgaven til det amerikanske markedet (sikker for Microsoft på sin Microsoft Store ser på 60 USD = 649 kr .......) så jeg måtte opprette en fiktiv adresse i Alaska for å i det hele tatt få forhåndsbestilt og få koder til BETA-en... For et surr og et virvar uten like...

 

 

Og for min egen del så har Microsoft Store og min BETA vært en komplett fiasko. Først må du inn i Xbox Insider Hub for å administrere din egen tilgang til BETA-versjonen, for har du ikke aktivert at du vil ha tilgang via denne appen så får du bare feilmeldinger om at du ikke har tilgang til Sea of Thieves BETA på din Microsoft Konto.. Så i starten så var det bare denne generiske feilmeldingen helt uten noe som helst fornuftig informasjon som forteller deg at du må inn i en helt egen, separat app. Når du først aktiverer via Xbox Insider Hub så blir du kastet tilbake til en unik side jeg ikke kan søke opp i Microsoft Store hvor jeg endelig kan installere spillet. Administrering av venner, invitasjoner osv må gjøres i en tredje app som heter Xbox.

 

Hver eneste dag så må jeg re-installere spillet fordi da velger den å gi meg melding om at spillet plutselig ikke er tilgjengelig via min Microsoft konto.. Eneste måten å få den til å fungere igjen er re-installasjon av spillet/appen.. Og har jeg tastatur oppsett satt til Norsk - Norsk Tastaturoppsett /// Norwegian - Norwegian Keyboard layout så står jeg på "Fetching message" i spillet i nesten 10 min før jeg kommer inn i spillet. Endrer jeg til til English - Norwegian Keyboard Layout så jeg får Microsoft Store osv i engelsk fremfor norsk så kommer jeg rett inn uten å måtte sitte å vente i nesten 10 minutter.

 

 

Snakk om å ha mange helt bisarre problemstillinger som man må forholde seg til.. Og Microsoft låser altså spillere til Microsoft Store og skal ha 649 kr for en PC-tittel?! 649 kr? Det er dyrere enn konsollanseringer som normalt ligger på 549-599 kr. PC-lanseringer ligger normalt på 449-499 kr. I USA starter spillet på 60 USD som jo forsåvidt er normalt, det vanlige er 50-60 USD så her er det bare Microsoft som tilsynelatende tar overpris i hele Europa som ender opp med helt elendige priser.

 

Det er jo forsåvidt greit nok, de får nå bare rævkjøre prisene i sin egen digitale butikk. Men når de samtidig velger å ikke selge det i fysisk form eller tillater noen andre norske forhandlere å selge den digitale utgaven så blir det jo helt hårreisende. Xbox One utgaven selges fysisk og den koster da utrolig nok 549 kr hos nesten samtlige forhandlere i Norge. Altså 100 kr mer for den digitale PC-utgaven sammenlignet med den fysiske til konsoll? Prisene er jo på ville veier...

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg tilbragt langt flere timer i BETA'en enn jeg noengang hadde sett for meg. Vet ikke nøyaktig hvor mye tid jeg har brukt da jeg ikke finner noen måte å spore dette i Microsoft Store eller Xbox-appen i Windows 10. Men vil tippe jeg passerer 15-timer og vell så det. Har kommet til nivå 25 med Gold Hoarders og det ser ut til å være max i BETA'en og det er egentlig det eneste innholdet du har å forholde deg til.

 

 

Først og fremst så vil jeg si at spillet er helt nydelig å se på. Den visuelle stilen treffer virkelig spikeren på hodet. Det er så vakkert og så behagelig å se på at det hele blir nesten litt "Zen". Kjører også veldig bra på alle systemer jeg har sett spillet, men det kjører overraskende nok ikke så alt for bra på Xbox One X. Når du beveger kameraet sidelengs på Xbox One X så er det merkbar stuttering og blurring som er fryktelig irriterende som ikke er der på PC. Det er absolutt ingen grafikkinnstillinger på Xbox One X så er dessverre ikke noe man kan gjøre med det. Kontrollsystemet føltes også fryktelig stakato på Xbox One X sammenlignet med PC, men det kan henge mye sammen med at jeg primært spiller på PC så er jeg ikke så alt for komfortabel med førsteperson spill som dette med håndkontroller.

 

Er det dog en ting som var markant bedre på Xbox One X så var det fargegjengivelsen. Merket ikke dette før jeg satt på PC-en og spilte samtidig som madammen testet det på Xbox One X på TV-en i samme rom. Og når jeg så på TV-en og så tilbake på PC-skjermen så ble jeg nærmest sjokkert. Det er langt mindre fargekontrast og det som føles som langt mer begrenset fargerom på PC-utgaven av en eller annen merkelig grunn? Nå kjører spillet HDR på TV-en, men dette kan umulig handle om bare HDR vs ikke-HDR på PC-en. Spesielt inne i "pubben" hvor du starter så er bildet på PC-en nærmest grått ut sammenlignet med Xbox One X. Sjokkerende store forskjeller uten at jeg helt forstår hvorfor det skal være så store forskjeller? Og nei, det skyldes ikke at TV-en er så latterlig mye bedre enn PC-skjermen på fargegjengivelse. Den har riktignok langt bedre kontrast (LG OLED65C7V mot Asus PG348Q) men når vi ser videoer på Twitch og YouTube på TV-en som er fra PC-utgaven så ser du jo nøyaktig det samme hvor fargene er langt blassere når du ser videoer fra PC-utgaven av spillet.

 

 

 

Den visuelle stilen, lydene, vanneffektene og alt dette er helt prima. Det skaper en stemning som overgår egentlig alt jeg hadde trodd og forventet på forhånd. Fryktet at grafikkstilen skulle bli for "barnslig" og "cartoony" men den fungerer helt utmerket.

 

Men spillet har temmelig store mangler, og jeg sliter litt med betegnelsen "BETA" her. Dette er jo slettes ingen BETA men mer en limited game preview. Folk rapporterer om at det var mer innhold i Alpha-versjonene av spillet så Rare har åpenbart "gjemt bort" mye av innholdet her fordi de ikke vil vise det frem, og fordi de ikke vil at spillere skal se alt av det spillet har å by på. Det er jo langt mer en "demo" og ikke noen "BETA".

 

Og dette er kanskje min største utfordring med BETA'en også. Jeg har egentlig ikke fått noe godt inntrykk av hva spillet faktisk skal inneholde og tilby. I BETA'en så har vi bare Gold Hoarders, altså samme typen "fetch missions" og det er alt vi har. Dette får spillet til å føles temmelig innholdsløs og repetitivt. Men jeg vet jo ikke hva hele spillet faktisk har å by på. Det er jo litt uheldig når man sitter igjen med et såpass forvirret inntrykk etter å ha testet spillet. Folk snakker om at det skal være to ekstra factions med sine egne oppdrag som skal være annerledes fra det gold hoarders tilbyr i BETA'en men det virker ikke som folk har noe særlig konkret erfaring om hvordan disse skal være unike fra det vi opplever i BETA'en.

 

 

 

Det er også en hel del rare funksjonelle valg her som jeg er usikker på om er direkte tilknyttet BETA'en eller om det er tiltenkt å fungere sånn i det endelige spillet også. Måten spille behandler "game sessions" er temmelig horribel. Spiller du solo så er du ekstra utsatt. Det er ingen måte for deg å disconnecte, lukke spillet eller lignende uten å miste alt du ikke har levert inn eller fullført. Det er ekstremt frustrerende å være midt i en voyage, ha flere verdifulle kister og i midten av et oppdrag som kostet deg 350 coins også fryser spillet eller lignende og når du da starter på nytt så må du jo starte en helt ny game session så alt du hadde er jo tapt på havet.

 

Det som kanskje er enda mer bisart er at hvis du spiller som en gruppe på 2 eller 4 spillere, hvor en av dere krasjer eller disconnecter så må faktisk hele gruppa forlate spillet så dere kan få satt opp en ny sesjon?! Hvor er logikken her? Dette virker jo som helt horribelt og lite gjennomtenkt spilldesign? Eller er det noe jeg har klart  å overse her?

 

 

Måten spawnig osv fungerer på i spillet er også fryktelig lite personlig. Du blir bare tatt til en helt tilfeldig outpost i en helt tilfeldig game session. Så for hver dag jeg starter spillet så har jeg plutselig et helt annet skip med andre flagg og seil. Du får ikke noe personlig forhold til skipet på denne måten og det er veldig merkelig at de ikke har valgt å fokusere mer på akkurat det da du vil tilbringe 98% av tiden din på eller rundt skipet.

 

 

Og som Gamer.no nevner så har de vært overraskende late med NPC'ene her. Alle outpost har nøyaktig de samme NPC'ene som går igjen og igjen. Eneste forskjellen er topologien på øya outposten er på så bygninger står i litt andre formasjoner og rekkefølger osv.. Men det er de samme bygningene, men de samme NPC'ene UTEN UNNTAK. Det er helt sjokkerende hvor late de har vært her. Og når det er så mye rehashing av de samme bygningene og NPC'ene så skulle man ha trodd at de kanskje hadde noen stemmer og personlighet, men neida her er det nada å spore. Veldig spesielt at de har lagt seg på et såpass lavt nivå her.

 

Du får heller ikke noe tilknytning til outposts da det ikke er noen grunn til å dra tilbake til "din" outpost, aka der du spawner da det ikke er noen praktisk forskjell på denne og alle de andre. Det har heller ikke noe å si om du plukker opp et oppdrag på outpost a, for det er fullstendig likegyldig om du leverer skattene tilbake til outpost a, b eller c osv..

 

 

Kampsystemet er veldig simplistisk, men det fungerer greit nok. Jeg føler ikke at det er så kronglete som Gamer.no legger det opp til å være med unnta av rifla som har helt merkelig lav sensitivitet når du sikter og spesielt når du er på vannet med bølger så blir det jo helt forferdelig å forholde seg til. Men Xbox One spillere blir straffet av crossplay, har vært så "heldig" at jeg har havnet i dueller med folk som spiller på Xbox og de har jo ikke nubbesjans til å henge med i svingene i skytedueller med PC-spillere. Det blir rett og slett walk-over.

 

 

PvP-elementet føler jeg er mer til frustrasjon enn glede per dags dato. Vi har gått i dueller, og vi har blitt angrepet av andre. Det er hektisk og det kan tidvis være morsomt men du vil i 99% av tilfellene ikke få noe gevinst ut av det. Her er spillet fryktelig dårlig balansert fordi du re-spawner alt for raskt så selv om du er god og tar ut hele motstander laget så er de tilbake om 10-20 sekunder uansett og de vil automatisk spawne på sitt eget skip. Du har ego helt latterlig lite tid til å stjele skatter, eller i det hele tatt få sunket skipet deres om du ikke står perfekt til så du kan meie de ned med kanonballer. Det hele føltes nesten litt urettferdig balansert, for om du er god nok til å ta ut et helt motstander lag så forventer du nesten at du skal ha vunnet slaget men sånn som Sea of Thieves fungerer nå så kan PvP dueller potensielt vare i det uendelige hvor du egentlig ikke har noen vinnere i det hele tatt. Verst føles det jo når du selv spiller solo eller duo og møter på en squad (4-spillere) og du klarer å utspille de hvorpå de bare re-spawner rett etterpå uansett så du er automatisk i undertall og i en underlegen situasjon igjen sekunder etterpå.

 

Duellen vi hadde på dagen i går er et kremeksempel på hvor meningsløse disse duellene er. Vi hadde ca 20-25 kister på en tomannsbåt, båten vår setter seg fast i et av de sunkne skipene som er på kartet hvor du kan finne kister og innen vi klarer å få vridd båten løs så kommer det et 4-mann skip og skal prøve å ta oss. Når vi står fast så er vi jo et relativt lett target så vi sliter jo, men vi klarer å drepe alle fire på båten deres, napper opp ankeret de har og prøver febrilsk å bare meie skipet inn i en klippe med steiner for å synke den. Men alt dette tar jo alt for lang tid og når re-spawn time er på 10-20 sekunder så er jo de tilbake lenge før vi får gjort noe. Så i det som blir en eneste stor alle dør hele tiden og re-spawner kamp så klarer de til slutt å senke oss men vi får jo re-spawnet gang på gang selv uten båt fordi havfruen vår er jo der og det tar jo alt for lang tid for de å prøve å ta kistene våre så vi får jo mer enn god nok tid til å komme oss om bord på skipet deres og drepe alle sammen og det hele ender jo med at vi klarer å senke båten deres også og vips så er det totalt 30-40 kister som ligger i vannet men etter få minutter så synker jo bare kistene og de-spawner.

 

Og dette vil jo være normalen for de fleste slike dueller, det er nesten usannsynlig at du klarer å få noe ut av de slik som re-spawn times osv fungerer per nå. Så hva er egentlig poenget med PvP? Og i de fleste tilfeller når du mister skipet og du snakker med havfruen for å spawne på nytt sted med skip så er det skipet like i nærheten av der du gikk ned. Så er du på en øy og leter etter skatter, spesielt når du er kommet deg litt opp i rykte så du får kart med 4-5 kister på en øy så kan du fort havne i situasjoner hvor du blir angrepet, du klarer å drepe og senke motstanderen men siden de re-spawner med ny båt like i nærheten så klarer de faktisk å komme tilbake med ny båt før du i det hele tatt er ferdig på øya. Det er jo helt idiotisk.

 

 

 

Disse "gold hoarder" oppdragene er også helt like, du får enten et kart eller en riddle (disse gåtene er fryktelig enkle) og eneste forskjellen utover i spillet er at du får flere kart og gåter per oppdrag og du får større sannsynlighet for mer verdifulle kister. Men du gjør i bunn og grunn det samme fetch questet om og om igjen hele tiden.

 

 

 

Spillet har tonnevis med sjarm, og styring av båt, atmosfære osv er helt prima. Men med en prislapp på vanvittige 649 kr så blir man jo ikke helt overbevist av dette da innholdet i BETA'en er fryktelig tynn suppe. Og det er utrolig synd for det er så fryktelig lite som skal til for at dette kunne vært så utrolig bra.

 

Kartene virker også noe små? Du kommer deg relativt raskt fra den ene enden til den andre og det virker som det er et veldig lavt antall spillere per session? Er skuffende sjeldent jeg i det hele tatt ser andre skip og spillere og jeg har spilt i minst 15 timer. Tror jeg har sett maks 10 spillere totalt så langt, altså 10 forskjellige personer, totalt 4-5 andre båter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ai, så på det lille som var av content i beta og tror det fort kan dreneres om de ikke legger til VELDIG mye mer. Og visste ikke at dette kom til å bli en fullpris tittel, det er litt, det ringer noen 299,- bjeller når jeg så på dette spillet.

 

Det eneste jeg vet de har klart er å få vannet til å se bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grafikk stilen i Sea of Thieves er bare helt fantastisk. Et av dem peneste spillene på lenge. Spesielt på XboxOneX på et 4K HDR TV. Et utrolig farge spekter som får denne grafiske stilen til å virkelig komme til sin rett. 

 

Det er ikke feil på PC heller men utenom 60fps og høyere FOV så er det ikke så stort å hente. Selv på maks grafikk så var det litt nedtur. Men det er ikke PC versjonen sin skyld men mangel på en skikkelig HDR spill monitor da jeg ikke har den koblet til TV'n. 

 

Masse kule detaljer, som å kunne snu kartet for å vise til resten av sjørøver pakket til å lytte til skrittene du tar for å finne en skatt.

 

Men selv å pent og nivå på detaljer det har så er det et skjellett av et spill. Dårlig gameplay og minimal med gulerøtter til å spille etter fascinationen av båten og havet har gått over. Om Rare ikke har vesentlig mer innhold å levere til lansering en dette så kan jeg ikke skjønne anet en at dette blir en katastrofe. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe om skjermen din direkte Ramguy, men kanskje det kan ha noe enten med skjermen å gjøre, eller innstillingene for hvilket signal skjermen din får?

 

Jeg kjører 10-bit «full range» til skjermen min. Farger er mettede og kontrasten er god. Savner ikke mer fargemetning osv i alle fall.

 

Som sagt så er det tydelig på alle tre PC-skjermene her i heimen, samt du ser det når gameplayvideoer om de spiller PC eller Xbox One X utgaven. Kan ta bilder for å illustrere etterpå.

 

 

EDIT:

 

Har lagt ved bilder nå. Ikke akkurat verdens beste for å si det mildt, men du ser ganske så tydelig at det er mer farger på det ene bildet kontra det andre. Forskjellene virker langt større i virkeligheten.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

"og sikting av diverse skytevåpen er så tregt og statisk at det virker mer som en ettertanke enn som en sentral del av spillet."

 

For å pirke litt var skytevåpen på den tiden svært elendige i forhold til i dag, og selv en vanlig pistol tok vanvittig med tid å lade om. De fleste bruke derfor å skyte én gang, og så kastet de pistolen og gikk over i nærkamp. Alternativet var som regel å ha flere pistoler klare til skudd. Så i stedet for å ladde om, skjøt de en gang, slapp pistolen, tok frem en annen og skjøt et skudd med den. Sånn sett er det ikke rart skytingen i Sea of Thieves er litt treg. Men har ikke prøvd det selv i praksis.

 

En ting jeg er svært skeptisk til er dette med at alle skipene man ser er styrt av andre spillere. På papiret ser det bra ut, men det er alt for mange idioter der ute til at det funker i praksis. Er det lite folk på serveren (sent på natten f.eks) kan man seile i fred og ro, men man kan også fort risikere at folk driter i å lete etter skatter, og heller jakter på spillere med mindre skip. Vi har sett "ganking" i MMOer omtrent siden MMOer kom, og jeg ser ikke noen grunn til hvorfor det skal være annerledes her. Tvert imot er vi jo pirater, så det kan føles som om det oppfordres til ganking. Spesielt hvis man ikke får noe for å grave opp skatter. Bare senk et mindre skip og stjel skattene fra dem. Morsomt for gankerne, men ødelegger spillet for alle andre.

 

Liker heller ikke at det er så lite å gjøre her. Å grave opp en skatt er nok morsomt, men ti skatter? Femti? Hundre? Ser for meg at det kan være morsomt i noen dager, men neppe mer enn det. Jeg trenger i alle fall variasjon, og vil mer enn gjerne ha en følelse av progressjon. Å jobbe i ti timer for en ny hatt er ikke noe for meg.

 

Men det kommer jo på GamePass, så skal gi det en sjanse. :)

Lenke til kommentar

Følger vel med Microsoft sin Game Pass på xbox. Får vel 14 dager gratis og så man kan teste dette.

 

Ellers koster det 59kr måneden.

 

Så greit å gjøre det før man betal 650kr på et spill man kansje ikke liker.

 

Koster foresten 470kr til xbox på cdkeys.com om man ikke trenger det fysisk til xbox.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Følger vel med Microsoft sin Game Pass på xbox. Får vel 14 dager gratis og så man kan teste dette.

 

Ellers koster det 59kr måneden.

 

Så greit å gjøre det før man betal 650kr på et spill man kansje ikke liker.

 

Koster foresten 470kr til xbox på cdkeys.com om man ikke trenger det fysisk til xbox.

 

Jeg har lite erfaring med Xbox, men innebærer dette at om man kjøper spillet for 650 kr så har man 14 daqer på seg til å prøve det ut? Fungerer gamepass til PC, og går det an å benytte seg av 14-dagers prøving selv om spillet ikke er sluppet enda? Gjelder det samme om man kjøper fra cdkeys.com? Og har man tilgang til closed beta om man kjøper fra cdkeys.com?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

 

Følger vel med Microsoft sin Game Pass på xbox. Får vel 14 dager gratis og så man kan teste dette.

 

Ellers koster det 59kr måneden.

 

Så greit å gjøre det før man betal 650kr på et spill man kansje ikke liker.

 

Koster foresten 470kr til xbox på cdkeys.com om man ikke trenger det fysisk til xbox.

Jeg har lite erfaring med Xbox, men innebærer dette at om man kjøper spillet for 650 kr så har man 14 daqer på seg til å prøve det ut? Fungerer gamepass til PC, og går det an å benytte seg av 14-dagers prøving selv om spillet ikke er sluppet enda? Gjelder det samme om man kjøper fra cdkeys.com? Og har man tilgang til closed beta om man kjøper fra cdkeys.com?
Man får 14 dager gratis Game Pass fra Microsoft. Det gjelder bare på xbox, og lar det spille Sea of thieves og 100 andre spill i 14 dager.

 

Ang closed beta så vet jeg ikke. Ser bare at Microsoft reklamerer med at man kan spille Sea Of Thieves med game pass. Så antar man får spille beta nå ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...