Gå til innhold

Elon Musk sier at Model 3-eiere snart skal kunne kontrollere «alt» i bilen med stemmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjerm er billigere enn knapper.

Musk bør heller fokusere på å bygge og selge disse bilene enn å legge til nye funksjoner som er unødvendig og fjollete.

 

Så programvareutviklerne skal sitte å tvinne tommeltotter mens de på samlebåndet bygger biler og kompetanse?

 

Selv synes jeg det viktigste er at alle typer arbeidere gjør mest mulig av det de er satt til, som bl.a. betyr at softwareutviklerne jobber med software-biten samtidig som de på samlebåndet bygger. Og det inkluderer også at de som planla og designet TM3 kan fokusere på å planlegge og designe TMY.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukergrensesnitt er en mystisk verden.

Mulig touchskjermer, touch knapper og ryddige brukerinterface ser pent ut, men i praksis så slår de ikke noe man kan ta på uten å nødvendigvis måtte flytte fokusen.

Uten sammenligning forøvrig så hadde synthesizerene en morsom utvikling. 

På 60 og 70 tallet herjet analoge synthesizere med svære paneler neddynget i brytere, knapper, skyvespaker og roterende kontrollere.

I 83 revolusjonerte Yamaha med DX7, alt var erstattet med et minimalt LCD display og en skyvespak for å endre verdier. Denne var så brukerfiendtlig, at ryktene fortalte at på 80 tallet fantes det hele 2 person som klarte å få til lyder som kunne brukes til noe i Norge.

post-46959-0-45032000-1516257560_thumb.jpg

De analoge synthene ble omtrent verdiløse, kastet! eller solgt for knapper og glansbilder.

Når 90 kom fikk de analoge synthesizerene comeback, de samme som hadde kvittet seg med de analoge kjøpte nå tilsvarende brukt til mange ganger prisen. Roland TR-909 er trommemaskinen som definerte techno og en urskog med andre elektroniske sjangere, det ble gitt bort noen uåpnet i sin tid, i dag går de mellom 10 og 15000 kroner på bruktmarkedet, samme gjelder Roland TB-303 en bassynthesizer (Prodigy hadde 3) og TR-606 som er hip-hop trommemaskinen.

 

post-46959-0-31773200-1516257594_thumb.jpg

 

Så ikke alt som er moderne og kult, er så brukervennlig egentlig. 

Jeg syns filmen Minorty Report var både bra og kul, men spør dere selv om dere hadde giddi å stått å veia med armene som en vindusvasker 7,5 på jobb hver dag..

Endret av fo2re
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Skjerm er billigere enn knapper.

Musk bør heller fokusere på å bygge og selge disse bilene enn å legge til nye funksjoner som er unødvendig og fjollete.

Tror ikke programmerere vil bidra noe særlig i produksjonslinjen.

 

 

Tja, jeg tror ikke vi skal avskrive dem helt. Produksjonslinjen er trossalt i all hovedsak roboter og belter. Men, ingeniørene som jobber med stemme assistenten har gjerne ikke noe å gjøre i Sw avdelingen til de som håndterer produksjonen. Men han har ett poeng, mye av det tesla leverer innimellom er idioti, når en ser på utfordringene de har(ett eksempel er autoviskerne, kom mye "tull" før den var på plass). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukergrensesnitt er en mystisk verden.

 

Mulig touchskjermer, touch knapper og ryddige brukerinterface ser pent ut, men i praksis så slår de ikke noe man kan ta på uten å nødvendigvis måtte flytte fokusen.

 

Ja. Jeg kan se den. Men etter å ha kjørt en Model X en stund så syns jeg ikke fokuset flyttes noe mer enn i et annet kjøretøy.

 

Når det gjelder volum så har jeg det i rattet. Å plotte inn navigasjon og endre musikkilde gjør jeg med stemmestyring (en knapp på rattet). Evt. er volum helt nederst til høyre på touchskjermen om jeg ønsker å endre den der (noe som ikke krever at jeg ser på skjermen).

 

Er vant med klimaanlegg med knapper/vriderhjul fra forrige bil og bil på jobb. Dette krever som regel 1 sekund for å se og justere temperatur. Klimaanlegg på Tesla er på den nederste linja (til venstre for volumknappene) og jeg bruker samme tid på å se og justere temperatur (ikke noen flere ledd enn med en knapp/vriderhjul). Jeg kan selvsagt ikke endre temperatur blindt slik jeg kan på de ovennevnte biler, men det er heller noe jeg aldri har gjort da jeg ønsker å vite hva jeg justerer til. Setevarme er på samme rad. Og her gjelder samme for min del. Jeg ønsker å vite hva jeg justerer til og vil se hvilket trinn jeg har den på (men her hører det med at jeg justerer alltid riktig setevarme og rattvarme før jeg setter av gårde så dette er ikke noe som justeres mens jeg kjører uansett).

 

Nå er jeg fullstendig klar over at dette er mitt bruksmønster og ikke er universelt for hva andre gjør. Bare ønsker å komme med min erfaring.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Brukergrensesnitt er en mystisk verden.

 

Mulig touchskjermer, touch knapper og ryddige brukerinterface ser pent ut, men i praksis så slår de ikke noe man kan ta på uten å nødvendigvis måtte flytte fokusen.

 

Ja. Jeg kan se den. Men etter å ha kjørt en Model X en stund så syns jeg ikke fokuset flyttes noe mer enn i et annet kjøretøy.

 

Når det gjelder volum så har jeg det i rattet. Å plotte inn navigasjon og endre musikkilde gjør jeg med stemmestyring (en knapp på rattet). Evt. er volum helt nederst til høyre på touchskjermen om jeg ønsker å endre den der (noe som ikke krever at jeg ser på skjermen).

 

Er vant med klimaanlegg med knapper/vriderhjul fra forrige bil og bil på jobb. Dette krever som regel 1 sekund for å se og justere temperatur. Klimaanlegg på Tesla er på den nederste linja (til venstre for volumknappene) og jeg bruker samme tid på å se og justere temperatur (ikke noen flere ledd enn med en knapp/vriderhjul). Jeg kan selvsagt ikke endre temperatur blindt slik jeg kan på de ovennevnte biler, men det er heller noe jeg aldri har gjort da jeg ønsker å vite hva jeg justerer til. Setevarme er på samme rad. Og her gjelder samme for min del. Jeg ønsker å vite hva jeg justerer til og vil se hvilket trinn jeg har den på (men her hører det med at jeg justerer alltid riktig setevarme og rattvarme før jeg setter av gårde så dette er ikke noe som justeres mens jeg kjører uansett).

 

Nå er jeg fullstendig klar over at dette er mitt bruksmønster og ikke er universelt for hva andre gjør. Bare ønsker å komme med min erfaring.

 

 

AC kan også stilles via ratt, bare sånn for å tilføye :) 

Lenke til kommentar

 

 

AC kan også stilles via ratt, bare sånn for å tilføye :)

 

 

Ja. Men syns det er et mer tungvindt ledd for å være helt ærlig :-p Da jeg liker å ha enten musikk/navigasjon som venstre app og strømforbruk til høyre. Mulig jeg er et vanskelig vanedyr, men syns linja nederst i touchskjermen er lettere :-p

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

 

 

AC kan også stilles via ratt, bare sånn for å tilføye :)

 

 

Ja. Men syns det er et mer tungvindt ledd for å være helt ærlig :-p Da jeg liker å ha enten musikk/navigasjon som venstre app og strømforbruk til høyre. Mulig jeg er et vanskelig vanedyr, men syns linja nederst i touchskjermen er lettere :-p

 

 

Jo absolutt, jeg gjør ofte det samme da det er veldig enkelt(selv om noen påstår det motsatte, som sannsynligvis ikke har kjørt Tesla engang) :) 

Lenke til kommentar

 

Brukergrensesnitt er en mystisk verden.

 

Mulig touchskjermer, touch knapper og ryddige brukerinterface ser pent ut, men i praksis så slår de ikke noe man kan ta på uten å nødvendigvis måtte flytte fokusen.

 

Ja. Jeg kan se den. Men etter å ha kjørt en Model X en stund så syns jeg ikke fokuset flyttes noe mer enn i et annet kjøretøy.

 

Når det gjelder volum så har jeg det i rattet. Å plotte inn navigasjon og endre musikkilde gjør jeg med stemmestyring (en knapp på rattet). Evt. er volum helt nederst til høyre på touchskjermen om jeg ønsker å endre den der (noe som ikke krever at jeg ser på skjermen).

 

Er vant med klimaanlegg med knapper/vriderhjul fra forrige bil og bil på jobb. Dette krever som regel 1 sekund for å se og justere temperatur. Klimaanlegg på Tesla er på den nederste linja (til venstre for volumknappene) og jeg bruker samme tid på å se og justere temperatur (ikke noen flere ledd enn med en knapp/vriderhjul). Jeg kan selvsagt ikke endre temperatur blindt slik jeg kan på de ovennevnte biler, men det er heller noe jeg aldri har gjort da jeg ønsker å vite hva jeg justerer til. Setevarme er på samme rad. Og her gjelder samme for min del. Jeg ønsker å vite hva jeg justerer til og vil se hvilket trinn jeg har den på (men her hører det med at jeg justerer alltid riktig setevarme og rattvarme før jeg setter av gårde så dette er ikke noe som justeres mens jeg kjører uansett).

 

Nå er jeg fullstendig klar over at dette er mitt bruksmønster og ikke er universelt for hva andre gjør. Bare ønsker å komme med min erfaring.

 

Ser at flere nye bilmodeller så har feks alt av klima inkl setene endt opp bak en skjerm.

 

Hvor ofte endrer du på dette egentlig når du er på tur ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...