Gå til innhold

Kulturministeren om «loot box»-praksisen: – Grensene skal vurderes i arbeidet med nytt lovforslag om pengespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjern dritten. Enkelt og greit -> Spill kjøpt til fullpris burde det være ulovlig å ta ekstra betalt for content som fulgte med! Punktum.

Eneste som er akseptabelt er å bruke mer penger for MER CONTENT! Det er ikke tilfelle slik bla EA legger dette opp nå. Det er kjøp spillet slik at du KAN kjøpe alle tillegg 'lootboxene' du trenger for at spillet faktisk skal være spillbart. Se nye UFC. Same shit as Battlefront 2 -> Bare her er det ikke stoppet enda. Håper hele EU slår hardt ned på dette og stopper galskapen som EA holder på med.

 

Og jeg skiller her på at du kan kjøpe deg en ny "farge på drakten" og lignende. Be my guest. Men content som var inkl for de samme 599 jeg betalte for spillet burde det som sagt være ulovlig å prøve å dra inn betaling gang nr 2 for. Og det er det de gjør. INGEN har tiden som trengtes med det opprinnelige oppsettet til Battlefront til å kunne spille seg opp til det du trenger(har du det, er du et av problem'barna' som det snakkes om ved overdreven spilling). Og da blir du 'tvunget' til å bruke mer penger, til tross for at du har allerede kjøpt det.

 

I mine øyne er det ikke gambling, men å kreve betalt 2 ganger for samme vare. Noe som er ulovlig i alle andre tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her gjelder det å trø varsomt. Det å samarbeide med EU er nok den beste måten å løse dette problemet på.

 

Hvorfor det egentlig? Jo flere nasjoners misnøye med dette, med litt forskjellige synspunkt. Jo mer penger og advokater må EA bruke energien på for å hanskes hele verdens spillmarked. Dersom Norge henger på lasset med EU, så får jo EA servert tilstandene på et sølvfat. Altså straks et mindre marked å måtte særforholde seg til.

 

Jeg trodde poenget for spillernes og "barnas" skyld var å få vist denne misnøyen i hele sin prakt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvorfor mener du spill på død og liv leve så lenge som mulig?

Vel, om du mener assassins creed sin modell er bedre, så for all del.

 

 

Det har jeg aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på andre, det er ikke det en diskusjon handler om. 

 

Svar heller på det jeg spurte om; hvorfor skal et spill leve så lenge som mulig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit med mikrotransaksjoner, men det burde være lagt opp slik at det ikke trigger avhengighet, konkurranseinnstinkt og adrenalin (når man er heldig og får "det beste"). De tingene er veldig smarte å ha med fordi barn faller for det, men det er umoralsk å trigge slike ting i barn. Blir nesten som å pushe på dem dop.

 

Man får også sjelden lite igjen for det da spillselskapene uansett tar seg betalt for alt av oppgraderinger. Skal du spille på det nye kartet? 25 kroner takk. Skal du ha de nye våpnene? 25 kroner takk. Vil du spille den nye klassen? 25 kroner takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det har jeg aldri sagt. Ikke legg ord i munnen på andre, det er ikke det en diskusjon handler om. 

 

Svar heller på det jeg spurte om; hvorfor skal et spill leve så lenge som mulig? 

 

Det var akkurat det jeg svarte på.

Det motsatte av at et spill varer, er at det byttes ut med noe nytt.

Et spill som battlefield varer nå i 2-3 år takket være oppdateringer.

Et spill som ikke trenger ta betalt for oppdateringene vil vare enda lengre.

 

Fjern det, å du får systemet til assassins creed.

 

Spill som varer lengre er en god ting for spillerne, da det gir bedre verdi. Samfunnet rundt spillet blir også bedre med tid.

Lenke til kommentar

Mikrotransaksjoner > betalt dlc.

Folk som kommer til å bry seg om levetiden på et spill = 0.

 

Så lenge det ikke går utover gameplay eller spillet i seg selv, så skal de bare ha mikrotransaksjoner for min del. EA har strekt strikken litt for langt når de låser bort deler av spillet som du enten kan grinde for i tusenvis av timer, eller må betale for å få. Med lootboxer er det ikke sikkert du får det du vil ha en gang.

Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg lager et lodd som koster 100 kr og du er garantert å vinne 1 kr, eller vinne premie lik alle andre lotteri er det ikke et lotteri. Dette er den dummeste argumentasjonen jeg har hørt på lenge. Hva holder Lotteritilsynet på med?

 

Følger loven som ikke ble skrevet av de?

 

AtW

 

De følger nok loven, men som han påpeker er det nok lite sannsynlig at grunnen gitt er riktig. Utenlandske lotteri hadde nok gjerne satt opp en norsk divisjon hvis de kunne omgå regelverket ved å gi alle spillere garantert kr 1,- i gevinst..

Lenke til kommentar

 

 

Så hvis jeg lager et lodd som koster 100 kr og du er garantert å vinne 1 kr, eller vinne premie lik alle andre lotteri er det ikke et lotteri. Dette er den dummeste argumentasjonen jeg har hørt på lenge. Hva holder Lotteritilsynet på med?

 

Følger loven som ikke ble skrevet av de?

 

AtW

 

De følger nok loven, men som han påpeker er det nok lite sannsynlig at grunnen gitt er riktig. Utenlandske lotteri hadde nok gjerne satt opp en norsk divisjon hvis de kunne omgå regelverket ved å gi alle spillere garantert kr 1,- i gevinst..

Er det ikke akkurat det de gjør ved å gi deg bonus som må omsettes 40 ganger før uttak av premie er (u)mulig.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke går utover gameplay eller spillet i seg selv, så skal de bare ha mikrotransaksjoner for min del. EA har strekt strikken litt for langt når de låser bort deler av spillet som du enten kan grinde for i tusenvis av timer, eller må betale for å få. Med lootboxer er det ikke sikkert du får det du vil ha en gang.

 

Tusenvis? Du mener vel heller 20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...