Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjonsrett på kjøp av 17 år gammel bil fra privatperson!?


Armador

Anbefalte innlegg

Heisann Jurister og menigmann, for de som gidder, takk!
 
 
INTRO:
Jeg kjøpte i sommer en Porsche 911 fra år 2000. Bilen ble hentet kl 0600 på morgenen et (veldig) godt stykke unna hjembygda.
 
Jeg gikk over bilen som så OK ut (ja, den er 17 år gammel), med noe mer slitt i lakk og innvendig slitasje enn bildene i annonsen tilsa. Jeg er ingen mekaniker, så det å se noe utover tydelig rust i lakk eller høre at motoren går pent er utenfor mine evner (hvorfor kjøpe gammel 911 da spør du sikkert). Jeg likte bilen og tok den med meg hjem og betalte selger.
 
Jeg tok så bilen til lakkbehandler, 10,000,- og til verksted for å fikse aircondition som jeg visste ikke var i orden. Med annet plukk i forstilling endte det på 40,000,-. Nye vinterdekk 6,000,- ble også kjøpt inn. Jeg har nå, etter ca 8,000km bestemt meg for å bytte bil da jeg trenger noe mer praktisk og noe som kan brukes på vinteren.
 
SAKEN:
Jeg tenkte å selge bilen og tok bilen på teknisk sjekk hos Porsche-senteret, som fant en god del feil, såpass at det var noe de sa de kunne fikse for NOK 170,000 (911, 996 koster 290-350k) (igjen så spør du sikkert hvorfor i huleste jeg ikke gjorde dette FØR jeg selv kjøpte...). Jeg opplyser forrige selger om dette, hvorpå han svarer: "Var da voldsomt! Var klar over at eksos var godt rusta og uoriginal luftfilter boks (KN filter) men resten er for meg ukjendt".[/size]
 
Porsche senteret sier også at de uorginale demperne ikke står i vognkortet og dermed ikke er godkjent. Selger opplyste meg ved salg at bilen var EU ok til november 2018, uten å opplyse om demperne, kanskje han klarte å få de godkjent uten at de ble skrevet inn, men det hjelper strengt talt ikke meg.
 
Han har da;
1. Visst at demperne ikke var skrevet inn i vognkort og ikke er godkjent, selv om bilen var EU ok