Gå til innhold

Spår at Sverige blir kontantløst innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Sverige har en stor fordel ved at butikkene kan velge selv å være kontantløse. Jeg skulle betale møbler her om dagen i en norsk butikk, og det førte til unntakstilstand i kassa da jeg skulle betale med kontanter. Det var nummeret før jeg følte meg dum.

Lenke til kommentar

 

Kanskje ikke så rart man reagerer når man skal betale med en ryggsekk full av penger da :)

 

Trenger da ingen ryggsekk for å betale noen møbler. 100 000 kr i 1 000 kr sedler er en bunke litt større enn en smarttelefon. Så man putter fort en del 100 000 i ei jakkelomme.

Men hvem er så dumme at de springer rundt med 100k i kontanter?

Lenke til kommentar

Jeg har handlet møbler for under 1.000,- ved flere anledninger. Hvorfor antar dere at det er snakk om mange titalls tusen?

 

Antar ikke det - prøvde bare å poengtere at et såpass stort beløp ikke tar så veldig stor plass.

 

@_Nils_: Langt flere enn de de fleste av oss tror. De er nødvendigvis ikke dumme heller, mange av de har god grunn til å la pengene være i kontanter/bruke kontanter. Om det er måten man har skaffet seg pengene på eller generelt ønske om minst mulig sporbarhet av de handlinger de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke at noen betaler med kontakter lenger! Det er slik at jeg normal kun betaler med kort! Det har kun hvert de ganger jeg har fått kontakter fra andre at jeg har betalt med kontanter!

 

Selv håper jeg at det blir slutt med kontanter i 2020 & ikke 2030 som er alt for lenge til!

 

Det finnes ingen gode grunner til å betalte med kontanter lenger!

 

Selv er jeg veldig glad at mine kunder betaler med kontanter! Heldigvis er det ingen kontant betaling på Internet!

 

Med vennlig hilsen

Internet Moddi

Lenke til kommentar

"For bankene innebærer håndtering av kontanter kun en kostnad."

 

For butikken (og dermed også for kundene, utgifter legges alltid inn i prisen) koster det mer til VISA enn håndtering av kontanter. (Ihvertfall med hjelp av det gode , norske, selskapet Strong som har gjort det umulig å rane en butikk, og unødvendig med kontant-telling)

VISA begynner nå å bli redd for den enorme fortjenesten kortbruk gir i inntekt. ( Og dermed forbrukernes utgift.)

Men det er i første rekke et spørsmål om sikkerhet. Kortsvindel  opptrer i MYE større grad enn kontantsvindel. Om ikke kunder blir pådyttet disse utgiftene med en gang er det uansett kundene som må betale over tid.

Og hvis kontanter forsvinner står bankene  friere til å pålegge gebyrer ved kortbruk. Og myndigheter kan ( som vi har registrert flere steder i verden) stoppe et menneskes tilgang til betaling ( og å leve), av politiske grunner.

Sporbarhet er selvfølgelig en annet viktig  side.  Du vil altså ikke kunne  gjøre noe uten å bli registrert.  Dette er en viktig del av vår frihet og er verdt å kjempe for.

Argumentet svarte penger fritatt for skatt er en strå-argumentasjon. Panamaskandalen med  flytting av penger for å undra skatt ble ikke utført med kontanter, men ved hjelp av bl.a. Dnb.

 

Bruk kort, elektronik, til å betale regninger.

Ellers benytt kontanter. Dette er en viktigere  sak enn vi i første omgang tenker over.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen gode grunner til å betalte med kontanter lenger!

 

Det kan diskuteres. Mange som har bedre kontroll når de har kontanter, tro det eller ei. Lettere å ha oversikt for mange når de "føler" pengene og kan telle dem fysisk.

 

Jeg liker alltid å ha ca. 500,- i lommeboka i tilfelle kortsystemet svikter litt. Betaler også med 500-lappen innimellom så jeg får noen kroner i veksel som går på sparebøtta. Blir ikke det samme å spare i tall på en PC :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje ikke så rart man reagerer når man skal betale med en ryggsekk full av penger da :)

 

Trenger da ingen ryggsekk for å betale noen møbler. 100 000 kr i 1 000 kr sedler er en bunke litt større enn en smarttelefon. Så man putter fort en del 100 000 i ei jakkelomme.

Enig, jeg går jo runt daglig med 1 million i lomma.

Lenke til kommentar

Betyr kontantløst her at det ikke kommer til å finnes anonyme penger? Det er isåfall en stor overgang.

 

AtW

 

Med all sannsynlighet. Har i alle fall ikke sett noen som aktivt har pushet eller snakket om det vi kaller "verdikort"/"pengekort". Dvs et kort som kan lades opp med penger, men ikke har noen identitet tilknyttet kortet.

 

@Soseks: Samme her. Har alltid noen kroner på meg.

 

@Fri diskusjon og kunnskap: Er ikke helt enig i at svarte penger er et stråmannsargument. Det er nok en realitet at et kontantløst samfunn vil gjøre det langt vanskeligere med svart arbeid og en del type kriminalitet. Men det er også en realitet som du skriver at mange store skatteunndragelser har skjedd med uten bruk av kontanter og ved bankenes hjelp. Og jeg er ikke i tvil om at "kriminelle" aktører vil finne andre måter å få betalt på.

 

Men bekjemping av svart arbeid og kriminalitet som kontanter muliggjør er etter min mening ikke viktig nok til at vi skal/kan godta de negative sidene som du peker på et kontantløst samfunn gir. Så jeg er enig at det er verdt å kjempe for fortsatte kontanter, og at det er viktigere enn mange tror.

Lenke til kommentar

 

Betyr kontantløst her at det ikke kommer til å finnes anonyme penger? Det er isåfall en stor overgang.

 

AtW

Med all sannsynlighet. Har i alle fall ikke sett noen som aktivt har pushet eller snakket om det vi kaller "verdikort"/"pengekort". Dvs et kort som kan lades opp med penger, men ikke har noen identitet tilknyttet kortet.

 

 

 

Ja, det er min mistanke også, da legger man pengene sine i hendene på store amerikanske selskap med latterlige gebyrer, og som tidligere har vist at de er villig til å ta beslag i pengene dine uten lov og dom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kontantløst samfunn er Statens og bankenes våte drøm, den vanlige forbruker bør sky det som pesten, men ser i stedet ut til å tro på propagandaen om at det kun er kjeltringer som bruker kontanter i dag.

 

Det svenske folk er så naive når det kommer til overvåkning at det overrasker ikke akkurat at de går for å fjerne kontanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...