Gå til innhold

I kveld får de første Tesla Model 3-eierne overlevert bilen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Riktig så galt blir det nok ikke.  :)

345 er etter amerikansk og ikke EU (NEDC) standard, så forskjellen er mindre. Samt at det går prosentvis mindre av totalen til oppvarming (behov for oppvarming er ganske konstant uavhengig av batteristørrelse). Tipper du får ut 200Km i de aller fleste tilfeller. 

 

Hva er oddsen for at det er -30 OG du skal en tur på 300Km på akkuat samme dag?  :eek:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig så galt blir det nok ikke.  :)

345 er etter amerikansk og ikke EU (NEDC) standard, så forskjellen er mindre. Samt at det går prosentvis mindre av totalen til oppvarming (behov for oppvarming er ganske konstant uavhengig av batteristørrelse). Tipper du får ut 200Km i de aller fleste tilfeller. 

 

Hva er oddsen for at det er -30 OG du skal en tur på 300Km på akkuat samme dag?  :eek:

345 km EPA vil jeg tro blir nærmere 500 km NEDC ja.

 

Til sammenligning har Chevrolet Bolt 383 km EPA og 520 km NEDC.

Lenke til kommentar

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Lenke til kommentar

Blir det mulig å få de med større batteri senere?

Har hørt at det var veldig lite utstyrsvalg på de første som blir solgt.

Det er forventet at Model 3 vil komme med to batteristørrelser, ~55 kWh og ~75 kWh. Og det er også forventet at de første bilene som blir levert har det *største* batteriet.

 

Per i dag er forventingen til rekkevidde for hvert av batteriene rundt 370 km for minste batteri, og rundt 480 km for største batteri. Dette er da EPA rekkevidde, som altså er ganske realistisk.

 

Om forventningene stemmer finner vi ut i morgen kl 05:45. :)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Om det var nylig så stemmer nok det. I dag selger de kun Model S med 75 kWh batteri og 100 kWh batteri. Utgaven med 75 kWh klarer det nok ikke hele året i alle situasjoner. (Den har 414 km EPA rekkevidde.)

Lenke til kommentar

 

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Om det var nylig så stemmer nok det. I dag selger de kun Model S med 75 kWh batteri og 100 kWh batteri. Utgaven med 75 kWh klarer det nok ikke hele året i alle situasjoner. (Den har 414 km EPA rekkevidde.)

var en noe brukt S85 , den klarte ikke mitt minste krav

Lenke til kommentar

 

var en noe brukt S85 , den klarte ikke mitt minste krav

 

Dagens S75D har ca like god rekkevidde som en brukt S85. For det første er AWD mer effektiv, slik at man kommer seg lengre med mindre strøm. For det andre har 85 kWh batteriet kun 77 kWh tilgjengelig når det er nytt, mens 75 kWh batteriet har ca 73 kWh, slik at det skiller bare rundt 4 kWh. For det tredje vil rekkevidden falle med noen prosent per år. (Forventet tap på rundt 30% på 15 år, men det faller mest først og deretter flater det ut mer og mer. En ett år gammel bil kan fint ha 95% av rekkevidden av da den var ny.)

 

Jeg ville sett på S90D eller S100D.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 var en noe brukt S85 , den klarte ikke mitt minste krav

 

Dagens S75D har ca like god rekkevidde som en brukt S85. For det første er AWD mer effektiv, slik at man kommer seg lengre med mindre strøm. For det andre har 85 kWh batteriet kun 77 kWh tilgjengelig når det er nytt, mens 75 kWh batteriet har ca 73 kWh, slik at det skiller bare rundt 4 kWh. For det tredje vil rekkevidden falle med noen prosent per år. (Forventet tap på rundt 30% på 15 år, men det faller mest først og deretter flater det ut mer og mer. En ett år gammel bil kan fint ha 95% av rekkevidden av da den var ny.)

 

Jeg ville sett på S90D eller S100D.

for mitt vedkommende er det totalt uaktuelt å bruke 1 mill + på en bil nr 2 så i stedet for tesla blir det nok en ionoq eller nye nissan om jeg må lade på fjellet uansett ...

90 klarte det ikke ref selger hos tesla

Lenke til kommentar

 

 

Flott bil. Men 345km rekkevidde tilsvarer 100 i Januar i Norge..dessverre

 

Hva har du røyka? Som andre her sier. Lett 250km på vinter. Og ikke glem ladehastighet... De andre har ikke SC slik som Tesla har.

Laderhastigheten har da lite med hvor langt den kan kjøre )) Og mindre enn 250 km .. var selv innom Tesla for å se på en 85S jeg trodde skulle holde de 32 milene jeg hadde satt som minimum og da fikk jeg beskjed om at den eneste som klarte det var en S 100

Kjøpte nylig en brukt model s85 2014 modell 45k km. Den klarer 400km fulladet om man kjører på en hovedvei.

Litt mer kronglete veier så klarer den 370km. Om vinteren vet jeg ikke enda, men de fleste regner med 25% redusert rekkevidde på tesla modeller. Mot opp mot 50% reduksjon på billigere biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for mitt vedkommende er det totalt uaktuelt å bruke 1 mill + på en bil nr 2 så i stedet for tesla blir det nok en ionoq eller nye nissan om jeg må lade på fjellet uansett ...

90 klarte det ikke ref selger hos tesla

90D skal klare det. Men jeg kan skjønne at de ikke tør garantere det 100%. Rekkevidden man opplever varierer utifra kjørestil. Selger de deg en 90D og garanterer at den alltid vil klare 320 km i Norge, så har de ett erstatningsansvar hvis du kjører som en tulling og går tom for strøm etter 315 km. Med 100D kan de være mer sikker på at du klarer ikke kjøre tom på 315 km. (Igjen, i Norge. Kjører man f.eks på Autobahn i 200-250 km/t så kan man nok presse rekkevidden ned i 200 km uten store utfordringer.)
Lenke til kommentar

 

for mitt vedkommende er det totalt uaktuelt å bruke 1 mill + på en bil nr 2 så i stedet for tesla blir det nok en ionoq eller nye nissan om jeg må lade på fjellet uansett ...

90 klarte det ikke ref selger hos tesla

90D skal klare det. Men jeg kan skjønne at de ikke tør garantere det 100%. Rekkevidden man opplever varierer utifra kjørestil. Selger de deg en 90D og garanterer at den alltid vil klare 320 km i Norge, så har de ett erstatningsansvar hvis du kjører som en tulling og går tom for strøm etter 315 km. Med 100D kan de være mer sikker på at du klarer ikke kjøre tom på 315 km. (Igjen, i Norge. Kjører man f.eks på Autobahn i 200-250 km/t så kan man nok presse rekkevidden ned i 200 km uten store utfordringer.)

Kravet mitt var at den skulle holde fra Tønsberg til Norefjell ( Norefri i bunnen ved heisene ) kunne stå der opp til 2 uker uten bruk og tilbake til Tønsberg igjen uten lading . så ingenting med villmanns kjøring eller autobahn å gjøre ))

Lenke til kommentar

Hallelulja! Elon er frelseren. Og nordmenn hans disipler. Deilig at det snart ruller ut seriøse elbiler fra andre produsenter. Norske (vestkant) veier er jo tapetsert med Teslaer.

 

Gleder meg, dette er i mine øyne den første elbilen som kan erstatte fosilbilen vår (skal bare ha en bil). Den ser bra ut, lang rekkevidde og er innenfor budsjett for hva jeg er villig til å bruke på bil. Jeg vil gjerne takke alle de som har tatt seg råd til å kjøpe en Model S eller Model X som har bidratt til at Tesla nå har blitt så store at de kan lansere en bil som flere har råd til, disse har også bidratt til økt batteriproduksjon som senker kostnader på batterier generelt. Jeg vil også generelt takke Tesla for at de har bidratt til at de andre bilprodusenten går mot den uunngåelig elektrifisering av bilene sine som de ellers kanskje ville utsatt så lenge som mulig. Norske veier er også "tapetsert" med Volvo, BMW og Audier som koster 700.000+, men hører ingen klage på det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...