Gå til innhold

TEST: Multicom Talisa U230


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Den norske nettbutikken Multicom har laget en syltynn ultrabook.

Nei, det har de ikke. En ultrabook er en maskin som BÅDE er tynn, lett, har grei batterikapasitet OG har høy ytelse.

 

Det de har laget, er en netbook med full hd-skjerm.

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

Lenke til kommentar

Morra mi kjøpte Acer sin utgave av denne. Men er et hakk lavere CPU,mer lagring plass og en fullverdig HDMI inngang hos Elkjøp til 2222kr forrige uke. Ja den er treg på endel ting. Men ble overasket over hvor bra den var til bruken hun skal ha den til. Ha tilgang til internet via PC og enkel sortering av bilder osv via diverse enheter til ekstern haddisk.

 

En lett 8/10 for min del basert på pris,kvalitet og maskinens bruksområde. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

 

Hm, synes det var rimelig svært for en lader, jeg.

Prøver du å kverulere på lader/ladekabel? Smålig.

 

Er du sikker på at vdet er ladekabelen det er snakk om? Min første tanke var at det var 120 millimeter det skulle stå. Uansett er det dårlig formulert, og bør fikses på.

 

Akkurat som smålige kommentarer om smålighet.

Lenke til kommentar

I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

Jeg er klar over at ytelsen er begrenset på en ultrabook sammenlignet med en større PC, men det er stor forskjell på en ultrabook og en netbook.

 

http://www.ultrabookreview.com/2796-ultrabook-definition/

Long story short, ultrabooks are a a high-end breed of laptops that have to meet a couple of Intel imposed requirements.

...

Ultrabooks need to be powered by an Intel low-power hardware platform, also known as ULV platforms, from the Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell or what is right now the latest Broadwell family.

 

Ta en titt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook

 

 

Haswell microarchitecture

SiP (11.5 or 15 W TDP)

 

Prosessoren som er brukt i denne maskina er ingen av disse, men bygget på samme arkitektur som Atom-prosessorene (Goldmont / apollo lake). Den er feil arkitektur, og har TDP på 6 watt, som heller ikke er akseptert. Den kvalifiserer ganske enkelt ikke.

 

Edit:

Som du kan se på Wikipedia, så er det også et krav at disk transfer speed skal være over 80 MB/s. Skrivehastigheten på denne maskina er ifølge tek.no 30, altså under halvparten for å kvalifisere.

 

Den skal også klare 6 timers HD video playback, noe som heller ikke holdes ("Resultatet ble som nevnt på forrige bare 5 timer og 33 minutter – langt fra en hel arbeidsdag.").

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

 

 

Det blir som å hevde at en Intel Celeron Q3930 gjør jobben like bra som en i5 7600, ettersom at begge er Kaby lake arkitektur.

 

Nyere arkitektur er bra det, men det gjør ikke mirakuløst bånn-segmentene bedre. Lavprofils hardware vil være lavprofil uavhengig av arkitektur. Og en laptop til 2000 er ikke i nærheten av hva jeg vil definere som ultrabook i ytelse.

Lenke til kommentar

Andrea Bruer, hva med å teste maskinen med en M.2-SSD? Er ganske sikker på at den var designa for akkurat det, kan jo likesågodt ha Windows på den også.

 

Er litt teit å rakke slik ned på maskinens lagring, etter å ha nevnt at M.2-SSD'en gir mer lagringsplass men ikke at den vil henholdsvis femdoble og tidoble skrive/lesehastighetene og garantert sparke ytelsen opp.

 

Spesielt når det var lagt veldig mye oppmerksomhet til det punktet på forrige artikkel om samme maskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

 

 

Det blir som å hevde at en Intel Celeron Q3930 gjør jobben like bra som en i5 7600, ettersom at begge er Kaby lake arkitektur.

 

Nyere arkitektur er bra det, men det gjør ikke mirakuløst bånn-segmentene bedre. Lavprofils hardware vil være lavprofil uavhengig av arkitektur. Og en laptop til 2000 er ikke i nærheten av hva jeg vil definere som ultrabook i ytelse.

Ultrabook er et varemerke som eies av Intel, og en maskin må ha en viss arkitektur for å kunne defineres som en Ultrabook. Med mindre de har endret noe så er det krav om Intel Core for å kunne si at det er en Ultrabook

Lenke til kommentar

 

 

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

 

 

Det blir som å hevde at en Intel Celeron Q3930 gjør jobben like bra som en i5 7600, ettersom at begge er Kaby lake arkitektur.

 

Nyere arkitektur er bra det, men det gjør ikke mirakuløst bånn-segmentene bedre. Lavprofils hardware vil være lavprofil uavhengig av arkitektur. Og en laptop til 2000 er ikke i nærheten av hva jeg vil definere som ultrabook i ytelse.

Ultrabook er et varemerke som eies av Intel, og en maskin må ha en viss arkitektur for å kunne defineres som en Ultrabook. Med mindre de har endret noe så er det krav om Intel Core for å kunne si at det er en Ultrabook

 

 

På intel sine hjemmesider ser vi at det vanligste i ultrabookene er i5/i7, og de har ofte en TDP på 45W.

Så hvor LaMenthe har fått for seg at en ultrabook må ha under 15W TDP er for å være en ultrabook er for meg et mysterium. Her tar hun iværtfall feil. Bare å sjekke på intel sine hjemmesider om man skulle være i tvil. 

 

Men poenget er vel ikke hvorvidt man kan omtale denne PCen som en ultrabook, poenget var vel mer at det finnes en rekke ultrabooker som tilbyr langt bedre ytelse og prosessorkraft enn denne.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Heisann! Takk for nyttige tilbakemeldinger – har nåpresisert at det altså er ladekabelen som er 120 cm lang, samt at det var mest at denne ligner på en ultrabook i utseendet som var poenget (men som jeg tydeligvis presterte å glemme å presisere).

 

ruben10111: Absolutt en idé! Innspill til vårt faste oppsett av testmetodikk og ellers ideer til forbedring av tester er det bare å sende til testansvarlige i redaksjonen (se nederst på tek.no for kontaktinfo til diverse). :)

(Jeg som frilanser følger redaksjonens test-retningslinjer, og tester følgelig det de ønsker at jeg tester – på den måten de ønsker at jeg tester det. :))

Lenke til kommentar

Med tanke på den latterlig lave prisklassen og at du kan få en grei liten SSD til noen hundrelapper så synes jeg kanskje dommen var vell streng. Det selges jo mange billigpcer på f.eks Power og Elkjøp for rundt 2k. Da ofte med Celeron, 4gb minne, 500gb hdd 5400 rpm og en meget treg opplevelse samt mye bloatware. Om du bare vil ha en liten og lett pc du kan surfe på mener jeg Multicomen er et godt valg med en så lav pris :)

Lenke til kommentar

Prosessoren som er brukt i denne maskina er ingen av disse, men bygget på samme arkitektur som Atom-prosessorene (Goldmont / apollo lake). Den er feil arkitektur, og har TDP på 6 watt, som heller ikke er akseptert. Den kvalifiserer ganske enkelt ikke.

 

Jeg er godt klar over at denne maskinen ikke går under definisjonen. Min kommentar gikk på din definisjon av ultrabærbar i forhold til Intels, ikke på hvorvidt maskinen i testen faller under den-- noe den opplagt ikke gjør.

 

 

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

 

 

Det blir som å hevde at en Intel Celeron Q3930 gjør jobben like bra som en i5 7600, ettersom at begge er Kaby lake arkitektur.

 

Hæ? Jeg beskrev Intels definisjon av en ultrabærbar. Setningen hadde ingenting med prosessoren i testens laptop gjøre (som ikke engang møter kravene jeg tok opp). Jeg forstår det er enkelt å rote her, når en har som mål å kverulere i stedet for å diskutere.

 

 

På intel sine hjemmesider ser vi at det vanligste i ultrabookene er i5/i7, og de har ofte en TDP på 45W.

 

Så hvor LaMenthe har fått for seg at en ultrabook må ha under 15W TDP er for å være en ultrabook er for meg et mysterium. 

 

Det er ingen mysterium og du tar helt feil. Det er en referanse på ULV-prosessorer (Ultra Low Power, designet spesifikt med ultrabærbare og deres strømkrav i baktanke), som har en spesifisert TDP på rundt 15W. 

 

Broadwell-U: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/01/Screen-Shot-2015-01-04-at-5.57.42-PM.png

 

De fleste har TDP på 15W.

 

Skylake-U: https://www.techpowerup.com/img/15-08-12/56a.jpg

 

De fleste har TDP på 15W.

 

Kaby  Lake-U: http://www.nextpowerup.com/news/30135/mobile-kaby-lake-quad-core-ulv-processors-coming-in-2017/

 

De fleste har TDP på 15W.

 

 

Bare å sjekke på intel sine hjemmesider om man skulle være i tvil. 

 

La oss gjøre det:

 

https://ark.intel.com/products/series/95544/7th-Generation-Intel-Core-i7-Processors

 
i7-7560U: 15W TDP
 
i7-7500U: 15W TDP
 
i7-7600U: 15W TDP
 
i7-76600: 15W TDP 
 
 
Prosessorer med 45W TDP, som du påsto var tilfellet, er for HQ-utgavene (4 kjerner, 8 tråder og høyere klokkehastigheter). Når var sist gang du så disse i en ultrabærbar? 
Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Prosessoren som er brukt i denne maskina er ingen av disse, men bygget på samme arkitektur som Atom-prosessorene (Goldmont / apollo lake). Den er feil arkitektur, og har TDP på 6 watt, som heller ikke er akseptert. Den kvalifiserer ganske enkelt ikke.

 

Jeg er godt klar over at denne maskinen ikke går under definisjonen. Min kommentar gikk på din definisjon av ultrabærbar i forhold til Intels, ikke på hvorvidt maskinen i testen faller under den-- noe den opplagt ikke gjør.

 

 

Høy ytelse har aldri vært et kriterium for å definere ultrabærbare (ei heller har de fleste ultrabærbare hatt spesielt "høy" ytelse), om vi følger Intels krav. I stedet er det hvilken prosessorarkitektur man har som er viktig. Dessuten er kravet at man ikke kan ha en prosessor med høyere TDP enn 15W, noe som setter begrensninger for hvor høy ytelse man kan få.

 

 

Det blir som å hevde at en Intel Celeron Q3930 gjør jobben like bra som en i5 7600, ettersom at begge er Kaby lake arkitektur.

 

Hæ? Jeg beskrev Intels definisjon av en ultrabærbar. Setningen hadde ingenting med prosessoren i testens laptop gjøre (som ikke engang møter kravene jeg tok opp). Jeg forstår det er enkelt å rote her, når en har som mål å kverulere i stedet for å diskutere.

 

 

 

På intel sine hjemmesider ser vi at det vanligste i ultrabookene er i5/i7, og de har ofte en TDP på 45W.

 

Så hvor LaMenthe har fått for seg at en ultrabook må ha under 15W TDP er for å være en ultrabook er for meg et mysterium. 

 

Det er ingen mysterium og du tar helt feil. Det er en referanse på ULV-prosessorer (Ultra Low Power, designet spesifikt med ultrabærbare og deres strømkrav i baktanke), som har en spesifisert TDP på rundt 15W. 

 

Broadwell-U: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/01/Screen-Shot-2015-01-04-at-5.57.42-PM.png

 

De fleste har TDP på 15W.

 

Skylake-U: https://www.techpowerup.com/img/15-08-12/56a.jpg

 

De fleste har TDP på 15W.

 

Kaby  Lake-U: http://www.nextpowerup.com/news/30135/mobile-kaby-lake-quad-core-ulv-processors-coming-in-2017/

 

De fleste har TDP på 15W.

 

 

Bare å sjekke på intel sine hjemmesider om man skulle være i tvil. 

 

La oss gjøre det:

 

https://ark.intel.com/products/series/95544/7th-Generation-Intel-Core-i7-Processors

 

i7-7560U: 15W TDP

 

i7-7500U: 15W TDP

 

i7-7600U: 15W TDP

 

i7-76600: 15W TDP 

 

For i5-utgavene https://ark.intel.com/products/series/95544/7th-Generation-Intel-Core-i5-Processors

 

Prosessorer med 45W TDP, som du påsto var tilfellet, er for HQ-utgavene (4 kjerner, 8 tråder og høyere klokkehastigheter). Når var sist gang du så disse i en ultrabærbar? 

Dell XPS 15?

Lenke til kommentar

Dell XPS 15?

 

Dell XPS 15 er ingen ultrabærbar (noe mer enn en Macbook Pro er).  Les mitt og Emancipates innlegg over (og referansene i dem) for hvilke kritierer Intel har satt: XPS 15 oppnår ikke det.

 

Dell XPS 13 faller dog under definisjonen ultrabærbar (selv om den er litt i det tykkeste laget i min mening): den kjører ULV-prosessor med TDP på 15W og har en tykkelse under 18-20mm på sitt tykkeste.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...