Gå til innhold

Nå har Samsungs mobilbetaling kommet til Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne at det som står om at man bare verifiserer beløpet og bruker fingeravtrykk for å betale stemmer. Mobilen emulerer bare magnetstripen, det er ingen toveis kommunikasjon.

Det som skjer er at man bruker fingeravtrykk når man velger kort, man drar så det virtuelle kortet på mobilen og bruker pin-kode på terminalen som vanlig. Det er altså en dummere metode enn moderne mobil betaling. Eneste fordelen er at den fungerer på eldre terminaler.

Vell og bra, men det er i beste fall en midlertidig løsning. Konseptet magnetstripe er gammelt og bør i grunnen forsvinne. Bare det at man kan legge kortet inn på mobilen er bevis nok for akkurat dette. Man kopierer kortets magnetstripe.

I praksis har man nå en skimmer. Fisker man opp koden til noen kan man bare hold mobilen nært vedkommendes kort, så har man kopiert det og kan bruke det så mye man bare vil.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå som magnetstripa er faset ut én gang for alle i Norge, vil banker, butikker og kortselskaper tillate en løsning som i praksis gjeninnfører magnetstripa? Dette er ett skritt fram og tre tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at det som står om at man bare verifiserer beløpet og bruker fingeravtrykk for å betale stemmer. Mobilen emulerer bare magnetstripen, det er ingen toveis kommunikasjon.

 

Det som skjer er at man bruker fingeravtrykk når man velger kort, man drar så det virtuelle kortet på mobilen og bruker pin-kode på terminalen som vanlig. Det er altså en dummere metode enn moderne mobil betaling. Eneste fordelen er at den fungerer på eldre terminaler.

 

Vell og bra, men det er i beste fall en midlertidig løsning. Konseptet magnetstripe er gammelt og bør i grunnen forsvinne. Bare det at man kan legge kortet inn på mobilen er bevis nok for akkurat dette. Man kopierer kortets magnetstripe.

 

I praksis har man nå en skimmer. Fisker man opp koden til noen kan man bare hold mobilen nært vedkommendes kort, så har man kopiert det og kan bruke det så mye man bare vil.

 

Fungerer OGSÅ med magnetstripe ? da regner jeg med at den også støtter NFC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

halveisløsning som sannsynligvis ikke vill fungere i Norge da det ikke aksepteres magnetstripe lengre. Vill heller ha god ut rulling på NFC terminaler og muligheten for å bruke egne NFC chips. Da er jeg fornøyd og kan kaste bankkortet(nesten). 

Samsung pay støtter både NFC og denne metoden med magnetstripe

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

 

halveisløsning som sannsynligvis ikke vill fungere i Norge da det ikke aksepteres magnetstripe lengre. Vill heller ha god ut rulling på NFC terminaler og muligheten for å bruke egne NFC chips. Da er jeg fornøyd og kan kaste bankkortet(nesten). 

Samsung pay støtter både NFC og denne metoden med magnetstripe

 

 

Men jeg vill at det skal støtte andre nfc enheter enn mobilen, også må jo kassen støtte betalingen :) 

Lenke til kommentar

Jeg forventer at noen vil utvikle en tredjeparts-app som kan nyttegjøre seg mobilens magnetgenerator. Slik at man kan få massert ballene med litt magnetterapi. Markedsføringen vil nok lyde noe sånn i retning av: "optimer sædkvaliteten din"  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke skjønne at det som står om at man bare verifiserer beløpet og bruker fingeravtrykk for å betale stemmer. Mobilen emulerer bare magnetstripen, det er ingen toveis kommunikasjon.

 

Det som skjer er at man bruker fingeravtrykk når man velger kort, man drar så det virtuelle kortet på mobilen og bruker pin-kode på terminalen som vanlig. Det er altså en dummere metode enn moderne mobil betaling. Eneste fordelen er at den fungerer på eldre terminaler.

 

Vell og bra, men det er i beste fall en midlertidig løsning. Konseptet magnetstripe er gammelt og bør i grunnen forsvinne. Bare det at man kan legge kortet inn på mobilen er bevis nok for akkurat dette. Man kopierer kortets magnetstripe.

 

I praksis har man nå en skimmer. Fisker man opp koden til noen kan man bare hold mobilen nært vedkommendes kort, så har man kopiert det og kan bruke det så mye man bare vil.

 

Fungerer OGSÅ med magnetstripe ? da regner jeg med at den også støtter NFC.

Denne artikkelen og filmen fokuserer på magnetstripefunksjonaliteten, og det er også denne delen jeg omtaler her. Hvorvidt den også støtter NFC er ikke interessant, og endrer ingen av aspektene jeg omtaler.
Lenke til kommentar

Hvor mange mobile betalingsmetoder skal ta livet av hverandre før vi sitter igjen med en eller to vinnere?

 

Det er min bekymring også. Jeg bor i et land som har et terminal nettverk som alle supporterer NFC. Det betyr at samsungs MFT støtte har liten eller ingen betydning. Jeg håper at man ender opp med google og apple pay. Samsung pay tror jeg vil dø ut i takt med NFC utbredelsen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...