Gå til innhold

Snart skal Spotify gi deg musikk i mye bedre kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle heller ønske dem gjorde noe med appene. Etter å ha startet appen trengs det 2 andre knapper for å komme til playlist, det vil si 4 knappetrykk for å høre på den listen du har laget selv. Dette syns jeg oppleves som unødvendig.

 

Men nå vet jeg ikke hvordan massene bruker Spotify heller. Det er kanskje flertallet som bare setter på det som er anbefalt av spotify under "Home"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

* CDen kom i 1983

- Kvaliteten var 16-bit/44,1khz ukomprimert wav, med en bitrate på 1411 kbit/s.

 

* Halvparten av den tiden (siden ca. år 2000) har folk faktisk kjøpt musikk i dårligere kvalitet (128-256kbit/s) enn det foregående formatet!

- Tidal og spotify kommer på banen og selger inn tilsvarende lydkvalitet (med lavere bitrate) enn CD som HIFI!

 

Er dette et resultat av god markedsføring, eller uvitenhet hos forbrukerne?

 

Spør man meg, vil jeg si at man i 17 år har gått baklengs inn i fremtiden!

Lenke til kommentar

* CDen kom i 1983

- Kvaliteten var 16-bit/44,1khz ukomprimert wav, med en bitrate på 1411 kbit/s.

 

* Halvparten av den tiden (siden ca. år 2000) har folk faktisk kjøpt musikk i dårligere kvalitet (128-256kbit/s) enn det foregående formatet!

- Tidal og spotify kommer på banen og selger inn tilsvarende lydkvalitet (med lavere bitrate) enn CD som HIFI!

 

Er dette et resultat av god markedsføring, eller uvitenhet hos forbrukerne?

 

Spør man meg, vil jeg si at man i 17 år har gått baklengs inn i fremtiden!

 

Dei fleste går rundt med pluggane som følgjer med mobiltelefonen dei har kjøpt, så lydkvalitet er ikkje akkurat noko som blir prioritert. Om dei i det heile tatt er klar over forskjellen på CD og streaming så bryr dei seg ikkje eller merkar uansett ingenting.

 

Eg brukar spotify 95% av tida, så dette tar eg gjerne imot.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

* CDen kom i 1983

- Kvaliteten var 16-bit/44,1khz ukomprimert wav, med en bitrate på 1411 kbit/s.

 

* Halvparten av den tiden (siden ca. år 2000) har folk faktisk kjøpt musikk i dårligere kvalitet (128-256kbit/s) enn det foregående formatet!

- Tidal og spotify kommer på banen og selger inn tilsvarende lydkvalitet (med lavere bitrate) enn CD som HIFI!

 

Er dette et resultat av god markedsføring, eller uvitenhet hos forbrukerne?

 

Spør man meg, vil jeg si at man i 17 år har gått baklengs inn i fremtiden!

 

Dei fleste går rundt med pluggane som følgjer med mobiltelefonen dei har kjøpt, så lydkvalitet er ikkje akkurat noko som blir prioritert. Om dei i det heile tatt er klar over forskjellen på CD og streaming så bryr dei seg ikkje eller merkar uansett ingenting.

 

Eg brukar spotify 95% av tida, så dette tar eg gjerne imot.

 

 

Det handler nok for de fleste om enkelhet og tilgjengelighet. Jeg bruker selv spotify litt, av samme grunn. Er ikke alle steder det egner seg med store hodetelefoner og en relativt stor DAC. Hadde prisen vært 99/mnd for lossless, hadde jeg nok gått for den. 

 

Inntil da er spotify som det er OK, så lenge det ikke er stille. Jeg slår imidlertid av "Set the same audio level for all songs", denne instillingen er i utgangspunktet på, noe som er helt på trynet (normaliserer lyden, og ødelegger dynamikken).

Hjemme, der det stort sett er stille, er forskjellen mellom Spotify's 256 kbit/s merkbar, dog ikke ekstrem.

Lenke til kommentar

Jeg skulle heller ønske dem gjorde noe med appene. Etter å ha startet appen trengs det 2 andre knapper for å komme til playlist, det vil si 4 knappetrykk for å høre på den listen du har laget selv. Dette syns jeg oppleves som unødvendig.

 

Men nå vet jeg ikke hvordan massene bruker Spotify heller. Det er kanskje flertallet som bare setter på det som er anbefalt av spotify under "Home"?

 

Så du vil heller at de gjør så du sparer 2 tastetrykk hver gang du starter en playliste (som også selvsagt vil bety at andre funksjoner igjen vil kreve flere tastetrykk evt. mer rotete brukergrensesnitt) en å legge til nye viktige funksjoner som bedre lydkvalitet? det virker jo ikke særlig logisk.. nå har heller ikke disse to tingene noe som helst med hverandre å gjøre.. så om de valgte å endre brukergrensesnittet så betyr ikke det at de plutselig da må la vær å tilby en ny tjeneste med bedre streaming kvalitet.

 

Flott at Spotify ønsker å komme med flere funksjoner som både kommer brukerne som ønsker det til gode, samt får inn mer penger av disse brukerne :)

Lenke til kommentar

* CDen kom i 1983

- Kvaliteten var 16-bit/44,1khz ukomprimert wav, med en bitrate på 1411 kbit/s.

 

* Halvparten av den tiden (siden ca. år 2000) har folk faktisk kjøpt musikk i dårligere kvalitet (128-256kbit/s) enn det foregående formatet!

- Tidal og spotify kommer på banen og selger inn tilsvarende lydkvalitet (med lavere bitrate) enn CD som HIFI!

 

Er dette et resultat av god markedsføring, eller uvitenhet hos forbrukerne?

 

Spør man meg, vil jeg si at man i 17 år har gått baklengs inn i fremtiden!

 

Tidal HiFi er samme bitrate som CD. Tidal Masters tar steget opp fra 16bit/44,1kHz til 24bit/96kHz.

 

Så gratulerer Spotify, om dere lanserer HiFi med CD-kvalitet så ligger dere bare ett skritt bakom Tidal, istedet for to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare synd 99% ikke klarer å høre forskjell på dette og 320kbps MP3.

 

Det det kommer ann på er anlegget man kjører dette på, og som de ferreste sitter med.

 

I bunn og grunn meningsløst av Spotify, men så desperate som de er nå mtp gjeld, så er jeg ikke overrasket over at dette kommer nå og ikke for 8-9 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg skulle heller ønske dem gjorde noe med appene. Etter å ha startet appen trengs det 2 andre knapper for å komme til playlist, det vil si 4 knappetrykk for å høre på den listen du har laget selv. Dette syns jeg oppleves som unødvendig.

 

Men nå vet jeg ikke hvordan massene bruker Spotify heller. Det er kanskje flertallet som bare setter på det som er anbefalt av spotify under "Home"?

 

enig!!! Dette er sykt irriterende i bilen, eller når du spiller av musikk generelt..

Lenke til kommentar

 

* CDen kom i 1983

- Kvaliteten var 16-bit/44,1khz ukomprimert wav, med en bitrate på 1411 kbit/s.

 

* Halvparten av den tiden (siden ca. år 2000) har folk faktisk kjøpt musikk i dårligere kvalitet (128-256kbit/s) enn det foregående formatet!

- Tidal og spotify kommer på banen og selger inn tilsvarende lydkvalitet (med lavere bitrate) enn CD som HIFI!

 

Er dette et resultat av god markedsføring, eller uvitenhet hos forbrukerne?

 

Spør man meg, vil jeg si at man i 17 år har gått baklengs inn i fremtiden!

Tidal HiFi er samme bitrate som CD. Tidal Masters tar steget opp fra 16bit/44,1kHz til 24bit/96kHz.

 

Så gratulerer Spotify, om dere lanserer HiFi med CD-kvalitet så ligger dere bare ett skritt bakom Tidal, istedet for to.

 

Kor mange prosent av brukarane har noko behov for 24bit/96kHz? Eg er tilhengar av høgst mogleg lydkvalitet, men for Spotify som tilbydar så har dei mindre å hente på høgare kvalitet. Mange vil nok uansett ha vanleg abonnement eller justere ned kvaliteten for å ikkje bruke for mykje mobildata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidal HiFi er samme bitrate som CD. Tidal Masters tar steget opp fra 16bit/44,1kHz til 24bit/96kHz.

 

Så gratulerer Spotify, om dere lanserer HiFi med CD-kvalitet så ligger dere bare ett skritt bakom Tidal, istedet for to.

 

Vel, hvis du har kjempebehov for å spille på 160+dB, så er vel det relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...