Gå til innhold

Snake, T9 og numeriske taster – Vi prøvde Nokia 3310


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo egentlig en billig telefon når den kom også, jeg skjønner ikke helt hvorfor alle syns denne var så bra? At den tålte mye? Det gjorde mange telefoner på den tiden også

 

Den var en oppgradering av den ekstremt populære ungdomstelefonen 3210. Det var på den tiden ungdom faktisk måtte ta til takke med litt billigere telefoner. I det segmentet var Nokia veldig flinke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan se den egentlig, den var en av de første som definerte seg som en "ungdomsmobil", så er med deg på den. Likevel, legende-statusen denne mobilen har i dag, føler jeg er litt i overkant - den tålte like mye som "alle andre" Nokia telefoner og hadde animert meny og xpress-on deksler (som flere Nokia telefoner også hadde).
Men det var vel stortsett der det stoppet mener nå jeg og det var ellers en middelmådig mobil på mange måter syns jeg selv - på den tiden. Men for all del, artig at de gjør en throwback, kan jo fint bruke en sånn som en backup-mobil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TMNT: I utgangspunktet ja. 1800 MHz omdisponeres ofte til 4G rundtom, men 900 MHz er stadig veldig utbredt - og må være det. Argumentet for å beholde 2G en god stund til handler om allerede utplassert M2M-utstyr som boligalarmer, bilkommunikasjon og en rekke andre typer dyre og faste installasjoner. Nå går det en stund mellom hver gang jeg snakker med operatører om akkurat frekvenser - våre venner i Inside Telecom og Digi er litt mer inne på den biten fordi de skriver mer om både markedsutvikling og frekvenstildelinger.

 

Det jeg oftest har blitt fortalt av operatører og andre er at 3G kommer til å dø raskere enn 2G i Norge. De fleste oppdaterte telefoner med 3G har også 4G etter hvert, og relativt lite fastmontert utstyr bruker noe mer enn 2G siden databehovet er lavt. Med 4G finnes det egne løsninger for IoT, og en av prioritetene der er ekstremt lavt strømforbruk.

 

Så i Norge vil du neppe få frekvensproblemer med denne. Men den er på ingen måte sikret dekning om du reiser utenfor landegrensene. Prioriteter på disse områdene er litt forskjellige fra land til land.

 

Med et bittelite forbehold om at ting kan ha endret seg siden sist jeg var innom emnet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan se den egentlig, den var en av de første som definerte seg som en "ungdomsmobil", så er med deg på den. Likevel, legende-statusen denne mobilen har i dag, føler jeg er litt i overkant - den tålte like mye som "alle andre" Nokia telefoner og hadde animert meny og xpress-on deksler (som flere Nokia telefoner også hadde).

Men det var vel stortsett der det stoppet mener nå jeg og det var ellers en middelmådig mobil på mange måter syns jeg selv - på den tiden. Men for all del, artig at de gjør en throwback, kan jo fint bruke en sånn som en backup-mobil :)

 

Mye overdrevet hype ja, den eneste telefonen jeg har klart å knuse var en Nokia 6210 :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo egentlig en billig telefon når den kom også, jeg skjønner ikke helt hvorfor alle syns denne var så bra? At den tålte mye? Det gjorde mange telefoner på den tiden også

 

Denne huskes nok som bedre enn den var, ja, det var en billigmodell og grei til prisen men det var ingen den gang da som misunte deg en 3310, så vidt jeg husker.

71XX og 82XX var vel grom-mobilene fra Nokia på den tiden.

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan se den egentlig, den var en av de første som definerte seg som en "ungdomsmobil", så er med deg på den. Likevel, legende-statusen denne mobilen har i dag, føler jeg er litt i overkant - den tålte like mye som "alle andre" Nokia telefoner og hadde animert meny og xpress-on deksler (som flere Nokia telefoner også hadde).

Men det var vel stortsett der det stoppet mener nå jeg og det var ellers en middelmådig mobil på mange måter syns jeg selv - på den tiden. Men for all del, artig at de gjør en throwback, kan jo fint bruke en sånn som en backup-mobil :)

 

Litt enig, i den andre tråden klagde folk over at den "Nye 3310en" så billig ut, som om ikke 3310 også var en billig telefon, og den var ikke så revolusjonerende heller, 3210 kastet om på hele bransjen, 3310 var en litt kjedelig oppfølger. Om folk faktisk er interessert i enkle telefoner med lang batterilevetid, hvorfor har dere ikke kjøpt nokia 1101, nokia 1200 eller nokia 150 (som koster 200 kroner og har dual-sim), for lenge siden? Dise "enkle" telefonene har vært på markedet lenge.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var jo egentlig en billig telefon når den kom også, jeg skjønner ikke helt hvorfor alle syns denne var så bra? At den tålte mye? Det gjorde mange telefoner på den tiden også

 

Helt enig. Jeg husker den som er forferdelig telefon og den gjorde Nokiasyken til ett begrep av software feil. Jeg hadde Nokia 6110 og det er den beste telefon jeg har hatt før smarttelefon kom. Greia med denne nye modellen er kun en markedsføringsgimmick

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...