Gå til innhold

Oppo utfordrer Apples kameraløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, her er ståa, og den vil aldri endre seg:

 

Tykkelsen setter en begrensning i hvor stor sensoren kan være. Har man en stor sensor, må også objektivet (det folk flest kaller linsen) være av en viss tykkelse, for å kunne gi det bildet man ønsker. F.eks. skal man ha noe som er zoomet inn, må det enten være langt, eller være en veldig liten bildebrikke.

 

Er bildebrikken liten, vil det gå ut over hvor lyssterk den er. Skulle teknologien komme dit at det er mulig å lage små sensorer, som klarer å ta bra kvalitet i dårlig lys, vil samme teknologi havne i større sensorer, som da fortsatt vil være uslåelig. Mobilkamera kan dermed aldri ta igjen godt kamerautstyr. Det er fysisk umulig.

 

Det man kan klare er å fake det til, men det vil aldri bli det samme. For folk flest, kan det likevel være det er nok, all den tid folk flest ikke evner å ta gode bilder likevel, men å gå rundt å vente på speilreflekskvalitet og egenskaper i en mobil, er nyttesløst, for det er fysisk umulig.

 

Ser man f.eks. på Apples dobbetlkameraløsning, vil man se at zoom-objektivet, står på en mindre bildebrikke, for å kunne være så zoomet inn, og det gjør at bildekvaliteten er dårligere på det kameraet, enn på det med vidvinkel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er like lite zoom som det å ha to fastobjektiver (altså ingen zoom) på hvert sitt kamera. Bare tull å kalle det zoom når det ikke finnes noen zoom i kameraene/objektivene. Bare for å ha det oppklart, jeg mener denne løsningen er overlegen zoom. Det er bare misbruk av zoom-begrepet jeg reagerer på.

 

Pseudopod: Dette ser ut som to knøttsmå telefonkamera plassert i én telefon. Intet mer eller mindre. Speilrefleks er noe helt annet. To tråsykler erstatter ikke familiebilen og sånn kommer det fortsatt til å være selv om tråsykler forbedres. To telefonkamera erstatter ikke en speilrefleks og sånn kommer det fortsatt til å være selv om telefonkameraene forbedres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Oppo?

 

Ikke med telefoner, men de er gode på BD-spillere. Går for å være langt bedre enn konkurrerende produkter i langt høyere prissegmenter.

 

Selv hadde jeg Asono DVD-spiller, som i realiteten var en rebranded Oppo. Absolutt fornøyd med den, men den ble valgt bort ved inntoget av BD. Tok meg aldri råd til BD-spiller fra Oppo, delvis fordi den måtte egenimporteres. Men de kan gjøres sonefri, så venter og ser om det kommer en 4K-utgave som kan gjøres sonefri uten å endre garantier.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Oppo?

Oppo lanserte for noen år siden sin DVD-spiller og ble rangert øverst på Top 100 listen i USA - uansett pris....

 

Min DVD-spiller står fortsatt i hjemmekinoen sammen med Cambridge BD752(Oppo) - bare på grunn av kvalitet

 

Forventer MYE av OPPO som har levert kvalitet av ypperste klasse i alle år.....

Lenke til kommentar

Jeg er spent på å se hvor god blenderåpning (og transmission) denne zoom-teknologien vil kunne få til. 5x burde i en mobil kameralinse ødelegge innslipp av lys med en del.

Ikke når ordet zoom er et villedende begrep som markedsføringsavdelingen skryter på produktet. Det ordet kommer definitivt ikke fra de som designer optikken eller kameraene. Både optikk og kamera mangler nemlig zoom fullstendig.

 

Denne løsningen slipper inn akkurat like mye lys som fastobjektiver, nettopp fordi det er fastobjektiver, ikke zoomobjektiver.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Både optikk og kamera mangler nemlig zoom fullstendig.

".......5 ganger digital zoom"

 

Hvor er mangelen?

 

Zoom er navnet på en mekanisk innretning i objektiver, som flytter linsegrupper for å endre synsfelt. Digital zoom har aldri vært noe mer enn et kreativt og villedende begrep det heller.

 

- Zoom er zoom.

- "Digital zoom" er beskjæring, noen ganger etterfulgt av strekking/oppskalering.

 

Dette er to vidt forskjellige ting selv om bestemor sikkert ikke skjønner eller ser forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker hverken briller eller linser. Har derimot nok objektiver.

 

Grunnen til at det er verd å krangle på er at begrepet mister sin verdi dersom det motsatte av zoom glir ut til å kalles zoom det også. Hva blir det neste? Gule epler som blir kalt bananer og så sklir det så langt ut at bananer blir et samlebegrep på begge deler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker hverken briller eller linser. Har derimot nok objektiver.

 

Grunnen til at det er verd å krangle på er at begrepet mister sin verdi dersom det motsatte av zoom glir ut til å kalles zoom det også. Hva blir det neste? Gule epler som blir kalt bananer og så sklir det så langt ut at bananer blir et samlebegrep på begge deler?

 

Det neste er vel at man begynner å si linser når man egentlig mener objektiver...

Lenke til kommentar

digital zoom er innarbeidet gjennom mange år....hvorfor bruke tid på noe så inngrodd hvis man ikke bare har masse tid tilovers?

 

kjøp deg heller en ny linse.... ;)

Det er jo ikke "digital zoom" det er snakk om her uansett. Det var en skrivefeil. Hvis du klikker på artikkelen står det "optisk zoom", noe som jo heller ikke er riktig da det er snakk om to fastobjektiver med forskjellig brennvidde.

Lenke til kommentar

Tanken her, ved å kalle dette digital zoom, er jo at man som forbruker ikke skal merke om det er det ene eller det andre kameraet som tar bildene. Ingen mekanikk er involvert i prosessen, så dermed vil det være en form for digital zoom, all den tid man endrer brennvidden er det teknisk sett zoom. Folk flest missforstår jo bruken av zoom fullstendig. Som fotograf zoomer jeg jo ikke for å komme nærmere eller lenger fra noe, men jeg bytter til en brennvidde som gir den kompresjonen jeg ønsker. I noen tilfeller for å flytte bakgrunnen lenger bort, og i andre for å trekke den nærmere, og gjøre den mer uskarp. Ansikt ser svært forskjellig ut med ulike brennvidder f.eks. Det er selvsagt tilfeller hvor jeg må skyte en videre brennvidde enn jeg ønsker, grunnet plassutfordringer, men zoom brukes egentlig ikke for å sette komposisjonen, slik folk flest bruker det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...