Gå til innhold

TEST: HP Elite X3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det gjort noen undersøkelser av hvilke brukergrupper WP henvender seg mot, og hvilke apper de bruker?

 

Tror det er for lite penger i å analysere en slik mikroskopisk markedsandel som selv gartnergruppen ikke lengre tror vil kapre markedsandeler.

 

Fremtiden ser ut som ligger i kinesiske mobiler med android, samt at selvsagt iOS-brukerne fortsatt vil ha en sterk betalingsvilje som overgår den resterende 90% av verden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft har vel redusert målgruppen sin ned til "firma" kunder, men spørst vel om det er mange nok som vil ha denne fremfor en android eller IOS med office pakka.

 

Har selv en Lumia 950 som jeg skal ha til galaxy 8 er på markedet ( om den ikke blir for stor). Da har jeg gått 925 - 039 og 950 og det holder for min del.

 

Det funker fint, men det er det evinnelige maset om app støtte og siden brukermassen er så minimal, er jeg avhengig av at det finnes gode nettsider som alternativ.

 

Ellers går det greit med mitt bruk - endomondo, facebook, kindle, Groove music, litt kart & kompass samt IE funker greit til litt nyhetslesing på bussen til og fra jobb.

 

På min tlf går ting rimelig rakst, med enkelte heng nå og da spes med bildegalleriet ( som begynner å inneholde mye)...

 

Det er generelt sånn " oi, nesten helt fint, men mangler siste polish og funksjonalitet for å være strålende.

 

Med 1 eller 2% brukermasse kommer aldri dette til å bli gjort noe med heller.

Lenke til kommentar

Det største problemet til Windows Phone er at det ikke prioriteres av Microsoft. Microsoft har selv uttalt tidligere i år at mobiltelefoner ikke er en prioritering i 2016. Nå nylig fortalte også Nadella at Microsofts fremtid er PC (tenk Surface nettbrettene). I tillegg er det fremdeles så fullt av elementære feil i mobil-OSet at det i praksis er umulig å bruke for vanlige brukere som bare vil ha noe som fungerer. Dermed er det også ubrukelig for kontorbrukere som er avhengig av å ha noe som fungerer.

 

Windows kunne vært det perfekte mobil-OSet for bedrifter hvis Microsoft hadde giddet å lansere den beryktede Surface Phone-mobilen som kunne erstatte laptoper, samt prioritert feilretting så OSet kom på nivå med Android. Det er ganske sikkert at den telefonen ikke vil komme med det første, siden Intel har trukket seg ut av mobilmarkedet og sjefen i Microsoft sier mobil ikke er et område de satser på.

 

Andre minus jeg selv har opplevd som testen ikke nevner:

  • BankID på mobil fungerer svært sjelden
  • Skal du dele bilder, så må du følge en spesifikk oppskrift:
    • Ta bilde
    • Åpne bildeappen og vente på at bildet lastes inn (det tar fort 3-4 sekunder)
    • Lukke Messenger, Instagram, mail eller hva man ønsker å dele via.
    • Åpne appen man skal dele via.
    • Dele bildet.
  • Ofte lukkes mailappen hvis man forsøker å dele dokumenter på mail fra filutforsker (mao får du ikke delt dokumenter).
  • Bing kart er horribelt dårlig på navigasjon. I byer ber den deg kjøre feil retning i enveiskjørte gater. Når Bing Maps må rekalkulere henger den seg ofte og må restartes (og adressen plottes inn på nytt).
  • Apper lukker seg tilsynelatende uten grunn flere ganger om dagen
  • Microsoft Store har ikke noen "sist oppdatert"-informasjon. Det sørger for at du ikke aner om de appene du kjenner igjen fra andre OS har vært oppdatert de siste årene. Som regen har de ikke blitt det.
  • Cortana, assistenten til Microsoft, fungerer ikke hvis du har norsk som språk på telefonen. Hvis du ønsker å bruke engelsk systemspråk for å få Cortana, så sett britisk engelsk for da skjønner Cortana norwenglish. Den hamburgerengelske versjonen (som visstnok skal være bra) skjønner oss, men tar oftere feil.
  • Søkefunksjonaliteten i startmenyen er låst til Bing-søk (som ingen utenfor USA bruker - og knapt noen der).
  • Edge er eneste nettleser, og alt for mange nettsider fungerer ikke i Edge.

Jeg hadde 950 selv frem til nå nylig og kan ikke under noen omstendigheter anbefale OSet. Det eneste som fungerer sånn ca smertefritt er å ringe og sende SMS. Med tanke på at telefonen mangler assisten, fremdeles sliter med elementære feil og har et fåtall ordentlige apper, så vil jeg påstå at telefonen ikke engang kvalifiserer som smarttelefon. Det er en dyr "dumtelefon".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moskus: Elite X3-en vi testet kjørte siste FW, og vi har også hatt to av dem på besøk på grunn av krøllet vi opplevde med Continuum mot den ene skjermen. Begge de to telefonene har blitt sendt rundt i redaksjonen for å se om det kun var jeg som var overdrevet kritisk til treghetene, men jeg fikk de samme tilbakemeldingene fra andre som brukte dem.

 

Som flere har nevnt tidligere her har jeg også opplevd svært svakt motoriserte Windows-mobiler yte fletta av toppspesifiserte Android-mobiler med tanke på ren brukeropplevelse i menyer og funksjoner. Hva det er som gjør at Win10 Mobile på Elite X3 likevel støtt oppleves som treg er jeg rett og slett ikke sikker på.

 

Lumia 640 er stadig en av de mest sjarmerende små og billige telefonene jeg har brukt, og med Win Phone 8.1 på den var treghetene stort sett begrenset til åpning av nye apper, mens resten fløt silkemykt på skjermen. Derfor oppleves det også som rart at en telefon til mange ganger prisen, med vesentlig heftigere maskinvare på innsiden ikke er like god på menynavigasjon og vanlig bruk.

 

I oppstart av apper er dog Elite X3 langt kvikkere enn de billigste Lumiaene har vært, men noe annet ville vært oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar

Moskus: Elite X3-en vi testet kjørte siste FW, og vi har også hatt to av dem på besøk på grunn av krøllet vi opplevde med Continuum mot den ene skjermen. Begge de to telefonene har blitt sendt rundt i redaksjonen for å se om det kun var jeg som var overdrevet kritisk til treghetene, men jeg fikk de samme tilbakemeldingene fra andre som brukte dem.

 

OK, takk for informasjonen. Hvis det er tilfellet, så er jeg enig. Windows på mobil, og også WM10 skal flyte raskt. Gjør det ikke det så må det jo være noe i veien et sted.

Lenke til kommentar

I 2009 kjøpte jeg en HTC HD2 med Windows på. Veldig bra telefon, og Operativsystemet hadde da potensiale til å bli fantastisk bra. (Dette var vel da de lanserte Windows Mobile 7). Men det som viste seg etterhvert var ustabiliteter. Ikke bare på Apps, men også på kjernefunksjonalitet som inn/ut samtaler og SMS meldinger.

Jeg gav ikke opp, og kjøpte en HTC Mozart i 2010. Same story, men jeg gav ikke opp da heller. Jeg så fremdeles ett stort potensiale i Windows som bedriftstelefon, og det var jo vitterlig billigere enn iPhone.

i 2012 kjøpe jeg en Nokia Lumia 800. Helt rå hardware, fantastisk skjerm, og Windows Mobile 8. Kjempegreier? Nope, fremdeles ustabilt. I tillegg til at det var en fundamental feil i Microsoft Mail App'en, så den funket ikke mot Exchange. Måtte bruke webmail ett års tid :( .. Men gav ikke opp.

i 2012 kom også Lumia 920, så jeg kjøpte den også. Helt rå hardware, trådløs lading og greier ! Men Windows var framdeles shaky.

 

Nå skal det være sagt at på den tiden her, 2012 og framover, så synes jeg at på inn/ut samtaler, SMS meldinger, mail og kontakter så er Windows suverent, og det synes jeg idag også. Spesielt på Kontakter er det overlegent de andre.

 

Men altså, så kom 2013. Da kom Lumia 1020. Himmel og hav for ett kamera. For noen bilder. Ja spesielt etter noen oppgraderinger da, så man fikk stabilisert fargene litt. Men helt rå bilder, og sinnsyk bra hardware.

På den tiden her, i 2013 så var jeg så smått begynt å vakle litt i troa på at Windows var framtiden for bedrifter. Alle de ansatte hadde iPhone, bortsett fra noen få som hadde Android, og det funker knallbra. Svært lite support på iPhones.

Så jeg kjøpte tok over en iPhone 4s som hadde vært på swap, og brukte den som tvilling.

Himmel og hav. Plutselig funket Facebook. Jeg kunne sjekke inn og det gikk på skinner. Og alle mulige andre app'er også.

Uheldigvis så knuste den 1020'en. I mellomtiden hadde jeg byttet 4s'en til en 5s. Bildene kunne ikke måle seg, og ikke kontakter heller. Men alt annet gikk på skinner på iPhone. Trengte jo ikke å restarte de engang.

Så da 1020 knuste tenkte jeg: Ok, på tide å være litt crazy. Så jeg kjøpte en Sony Experia Z2. Folk for nå bli så sure de bare vil, men det var en stor svær nedtur. Den var treig som rakkern, og ting var ustabilt. Så når jeg fikk inn en gammel Samsung Ativ S fra noen som sluttet så tok jeg den som tvilling i stedet og kvittet meg med Z2'en. Android stjernen ble mer som ett stjerneskudd i fallende mot bakken i mine øyne.

 

Så i 2015 kom iPhone med sin 6s Plus, og Microsoft kom omtrent samtidig med sin 950XL. Jeg kjøpte begge og tenkte: This is it, nå tar Microsoft endelig rotta på Apple. Nyeste flotteste Windows systemet, osv osv osv.

Nope, sorry to say. Same shit, different wrapping. Joda, det er blitt mye mye bedre. Det er bare det at iOS står jo ikke stille, og det er jo blitt ennå mye bedre.

 

Så da ble det bye bye 950XL, og bye bye Microsoft mobil.

Jeg har 6s Plus'en ennå, og er ekstremt fornøyd. Skaffet meg en Huaweii P9 for å gi Android en fair ekstrasjanse, og det ser nå faktisk ut til å fungere greit. Men kan jo være fordi det er tvilling mob så den blir ikke belastet så mye som primær.

 

Så for min del, og de snaut 200 brukerne jeg anbefaler telefoner til og for, så er det bye bye Microsoft. Nå har jeg kastet bort nok tid, håp og penger på ett system som aldri ser ut til å bli bra nok.

Nei, det holder ikke med bedriftstøtte. Den som tror det har ikke markedsavdeling. Bedriftstøtte er også bankID på mobil. Og det er nettbanker. Og det er app'er til fly og reisebyråer. Det er navigering (Bing, hahah), og det er Onedrive og Dropbox (funker bedre på iOS enn Windows). Treningsapper (hvem har to telefoner?), og musikk. Alarmsystemer, overvåkning og billettsystemer.

 

Synd og trist. Føler jeg har gitt Microsoft en mer enn fair sjanse til å bevise at de klarer å lage ett produkt som i det minste er stabilt. Det er nå 7 år siden de fikk den sjansen... Det er lenge nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Veldig godt skrevet, Fungus! Jeg har gjort samme erfaring som deg, riktignok med flere og billigere WP-enheter. Jeg gjorde det siste forsøket med en 650 nå i sommer, men for meg som har 50/50 erfaring fra iOS og Android, faller WP fullstendig gjennom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...