Gå til innhold

TEST: ASRock Beebox-S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som mediasenter med openelec(linux/kodi distro) så holder i3 utgaven i massevis. Har ikke prøvd 4k avspilling, men siden avspilling stort sett er hardware akkselerert og både i3 og i5 er fra samme generasjon prosessorer så burde dem ha nok så like forutsetninger for å klare jobben. Skylake har vel også hardware HVEC akksellerasjon så burde være nok med en i3. Bruker selv en haswell i3 nuc i et passivt kjølt kabinett sammen med en 128GB ssd og 8 GB ram.. Til mitt bruk hadde jeg sikkert klart meg med 4GB ram og en minnepinne på 4GB. Distoren er liten og innholdet jeg streamer ligger på hovedpcen i et annet rom, og trenger da særdeles lite lokal lagringsplass på nucen.

Lenke til kommentar

Scorer bra? I cpu ytelse ligger den bak skylake i3, selv med en i5. Grunnen til at den scorer greit i gpu ytelse er fordi den bruker intel iris graphics.

Nå vet jeg ikke hvilken Mac Mini det er snakk om, men jeg antok at tek.no sammeligner med den de linket til, som da for 2 år siden kostet mindre enn denne ASRock Beebox-S, men allikevel scorer ganske tett opp mot denne i prosessorytelse? Er det bare at så lite som har skjedd på disse to årene, eller er det noe jeg misforstår?
Lenke til kommentar

 

Scorer bra? I cpu ytelse ligger den bak skylake i3, selv med en i5. Grunnen til at den scorer greit i gpu ytelse er fordi den bruker intel iris graphics.

Nå vet jeg ikke hvilken Mac Mini det er snakk om, men jeg antok at tek.no sammeligner med den de linket til, som da for 2 år siden kostet mindre enn denne ASRock Beebox-S, men allikevel scorer ganske tett opp mot denne i prosessorytelse? Er det bare at så lite som har skjedd på disse to årene, eller er det noe jeg misforstår?

De selger fremdeles den aktuelle mac minien til 5490,- hos Apple, billigste pris på nett er 5389,-. Asrock beebox koster 3990,- så at den er billigere er feil. At Apple fremdeles henger greit med på cpu siden har nok mer med at de bruker 28w cpu istedenfor 15w, som er standard på de fleste andre core u cpuene, deriblant beeboxen. Det som overrasker mest (selv om det strengt tatt ikke burde det) er at Apple fremdeles selger denne 2år gamle modellen (med snurredisk) til fullpris.

Lenke til kommentar

De selger fremdeles den aktuelle mac minien til 5490,- hos Apple, billigste pris på nett er 5389,-. Asrock beebox koster 3990,- så at den er billigere er feil. At Apple fremdeles henger greit med på cpu siden har nok mer med at de bruker 28w cpu istedenfor 15w, som er standard på de fleste andre core u cpuene, deriblant beeboxen. Det som overrasker mest (selv om det strengt tatt ikke burde det) er at Apple fremdeles selger denne 2år gamle modellen (med snurredisk) til fullpris.

Jeg sammenlignet med prisen som var gjeldende for den maskinen Tek.no testet på testtidspunktet(som jeg regner med er den samme de bruker i sammenligningen). Om det er en annen modell enn den Apple selger nå til 5500,- vet jeg ikke.

 

Overrasker ikke meg. Apple har aldri hatt for vane å senke prisene på produkter før de eventuelt lanserer nye modeller. Det fører jo dessverre til at de uvitende betaler samme blodpris som andre, men for utdaterte produkter. Ikke bra.

 

28w vs 15w gir jo mening. Da er det kanskje ikke så rart.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

De selger fremdeles den aktuelle mac minien til 5490,- hos Apple, billigste pris på nett er 5389,-. Asrock beebox koster 3990,- så at den er billigere er feil. At Apple fremdeles henger greit med på cpu siden har nok mer med at de bruker 28w cpu istedenfor 15w, som er standard på de fleste andre core u cpuene, deriblant beeboxen. Det som overrasker mest (selv om det strengt tatt ikke burde det) er at Apple fremdeles selger denne 2år gamle modellen (med snurredisk) til fullpris.

Jeg sammenlignet med prisen som var gjeldende for den maskinen Tek.no testet på testtidspunktet(som jeg regner med er den samme de bruker i sammenligningen). Om det er en annen modell enn den Apple selger nå til 5500,- vet jeg ikke.

 

Overrasker ikke meg. Apple har aldri hatt for vane å senke prisene på produkter før de eventuelt lanserer nye modeller. Det fører jo dessverre til at de uvitende betaler samme blodpris som andre, men for utdaterte produkter. Ikke bra.

 

28w vs 15w gir jo mening. Da er det kanskje ikke så rart.

Prisene følger vel kronekursen, men det er stor sannsynlighet for at man kunne fått tilsvarende produkt fra andre enn Apple til samme pris eller billigere for 2 år siden også. Modellen som ble testet er den samme modellen som Apple selger i dag (late 2014).

Lenke til kommentar

"Takler 4K" skriver dere.

Har dere testet det? Jeg kjøpte nemlig en slik boks og den er ikke i nærheten av å spille av noe som helst lokalt lagret medieinnhold i 4K - selv med 16GB RAM.

Utvalget av 4K-klipp er jo mildt sagt begrenset, men jo vi har testet 4K-versjonen av Big Buck Bunny. Det er viktig at mediespilleren kan ta i bruk maskinvareakselerert avspilling, så videoen må være kodet med riktig kodek for dette. Vi brukte Windows 10s standard avspiller.

Endret av Cthulhu
Lenke til kommentar

"Takler 4K" skriver dere.

Har dere testet det? Jeg kjøpte nemlig en slik boks og den er ikke i nærheten av å spille av noe som helst lokalt lagret medieinnhold i 4K - selv med 16GB RAM.

Skylake utgave?? Eller en eldre haswell utgave? For du må ha skylake for hevc støtte, som mye av 4k materiale er kodet som. Pg en aspiller som støtter hardware dekoding. (kodi, mphc sikkert også vlc)

Lenke til kommentar

 

"Takler 4K" skriver dere.

Har dere testet det? Jeg kjøpte nemlig en slik boks og den er ikke i nærheten av å spille av noe som helst lokalt lagret medieinnhold i 4K - selv med 16GB RAM.

Utvalget av 4K-klipp er jo mildt sagt begrenset, men jo vi har testet 4K-versjonen av Big Buck Bunny. Det er viktig at mediespilleren kan ta i bruk maskinvareakselerert avspilling, så videoen må være kodet med riktig kodek for dette. Vi brukte Windows 10s standard avspiller.

Jeg produserer eget 4K innhold så her er tilgangen på innhold ganske grei.. og kan teste forskjellige bitrater. når jeg sier at jeg ikke har opplevd en ok avspilling så sikter jeg egentlig til fjorårets beebox som også fikk + på punktet "spiller 4k".

 

http://www.tek.no/artikler/test-asrock-beebox-n3000-nuc/191906

 

Har altså denne og har forsøkt mange program. blant annet media player classic med ymse innstillinger sjekket ut - men alt uten hell.

Lenke til kommentar

 

 

"Takler 4K" skriver dere.

Har dere testet det? Jeg kjøpte nemlig en slik boks og den er ikke i nærheten av å spille av noe som helst lokalt lagret medieinnhold i 4K - selv med 16GB RAM.

Utvalget av 4K-klipp er jo mildt sagt begrenset, men jo vi har testet 4K-versjonen av Big Buck Bunny. Det er viktig at mediespilleren kan ta i bruk maskinvareakselerert avspilling, så videoen må være kodet med riktig kodek for dette. Vi brukte Windows 10s standard avspiller.

Jeg produserer eget 4K innhold så her er tilgangen på innhold ganske grei.. og kan teste forskjellige bitrater. når jeg sier at jeg ikke har opplevd en ok avspilling så sikter jeg egentlig til fjorårets beebox som også fikk + på punktet "spiller 4k".

 

http://www.tek.no/artikler/test-asrock-beebox-n3000-nuc/191906

 

Har altså denne og har forsøkt mange program. blant annet media player classic med ymse innstillinger sjekket ut - men alt uten hell.

 

Disse er vel Broadwell bassert og har IKKE hardware HVEC support. Og hvis du har den som var testet så er dette en celeron utgave, og har nok ikke krefter nok til å dekode 4k i software.

 

Blir nok som med disse androdi boksene fra ebay "takler 4k" betyr vel lavbitrae h.264 30fps video støtte h.264=maskinvare aksellerasjon.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes folk bør være oppmerksom på at Kaby Lake står for dør:
 
https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PC-Barebone/GIGABYTE-BRIX-GB-BKi3A-7100-Kaby-Lake/2573938?f~stationaer-minipc-barebone_processor=intel-core-i3~intel-core-i5&b=intel~asus~shuttle~zotac~gigabyte~asrock&o=1028
 
https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PC-Barebone/GIGABYTE-BRIX-GB-BKi5A-7200-Kaby-Lake/2573939?f~stationaer-minipc-barebone_processor=intel-core-i3~intel-core-i5&b=intel~asus~shuttle~zotac~gigabyte~asrock&o=1028
 
 
Her er data om i5-utgaven, siden artikkelen tar for seg en i7, så er jo ikke i5 så langt unna egentlig:
 
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=6078#ov
 

Intel[/size]® Core™ i5-7200U
2.5GHz / 3.1GHz
 

Omtrent kr 4.300,- for den Gigabyte barebone utgaven


http://ark.intel.com/products/95443/Intel-Core-i5-7200U-Processor-3M-Cache-up-to-3_10-GHz


 
 
 
Og for de som er i tvil om hvilken CPU de behøver, så kanskje det er noe info å hente fra denne karen:
 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...