Gå til innhold

Så mye koster iPhone 7 egentlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at utviklingskostnader sammen med markedsføringskostnader ofte ligger langt over prisen for selve produksjonen er nok prisingen på både denne og andre topptelefoner nok så riktig. De skal jo tross alt også tjene litt penger på disse telefonene.

 

Apple har vel minimalt med markedsføringskostnader. Får jo gratis markedsføring over alt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg alltid tvilende til slike priser så sant ikke det er et offisiellt dokument fra produsenten. Det er en del forhandlinger involvert og man må tenke på kvanta som kjøpes, det blir bare gjetting når utenforstående setter en pris på maskinvaren.

 

Uansett så er profitten så bra at de fortsetter å lansere nye ting og det er vel det som er viktig for forbrukerne :)

Lenke til kommentar

Med tanke på at utviklingskostnader sammen med markedsføringskostnader ofte ligger langt over prisen for selve produksjonen er nok prisingen på både denne og andre topptelefoner nok så riktig. De skal jo tross alt også tjene litt penger på disse telefonene.

 

Helt klart, men nesten 10K for en mobil er ikke akkurat billig. Lyst på 7 Plus versonen selv jeg, men for en pris da.

Lenke til kommentar

Det er viktig å merke seg at kostnader knyttet til forskning og utvikling ikke er tatt høyde for i beregningen til IHS, og disse utgiftene er betydelige.

Hvor mye kan copy&paste koste?

Det gjelder alle andre produsenter også, tror de + butikkene gjør det bare fordi de kan og folk er dumme nok til å betale prisen.

Lenke til kommentar

Det gjelder alle andre produsenter også, tror de + butikkene gjør det bare fordi de kan og folk er dumme nok til å betale prisen.

Butikkene tjener omtrent null og niks på å selge en mobiltelefon i dag. Det de eventuelt tjener litt på, er tilbehør og mobilabonnement.

 

Det samme gjelder for øvrig de fleste andre populære elektroniske varer også.

Lenke til kommentar

Det er neppe riktig, da de fleste selgere anbefaler samsung\iphone.

Men godt mulig det er maks 500 kr butikkene selger tjener på de dyre telefonene normalsett.

Men tjener minimalt på mobiler under 2500 kr.

 

Momsen er nok vesentlig høyere (25% av summen) en fortjenesten.

Er nok apple\samsung som tjener mest her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Med tanke på at utviklingskostnader sammen med markedsføringskostnader ofte ligger langt over prisen for selve produksjonen er nok prisingen på både denne og andre topptelefoner nok så riktig. De skal jo tross alt også tjene litt penger på disse telefonene.

Apple har vel minimalt med markedsføringskostnader. Får jo gratis markedsføring over alt!

 

Helt feil, så mye som de smører journalistene verden rundt for å skrive om de middelmådige telefonene må de ha ekstremt store utgifter!

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at prisen på en telefon er vesentlig høyere enn produksjonskostnaden. Utviklingskostnader er nok betydelig når vi ser på hvor fort utviklingen av telefoner har gått de siste 10 årene. Det som er interessant er at Samsung tar lik andel utviklingskostnad som Apple. Jeg ville tro at Apple hadde særdeles høyere utviklingskostnad da de utvikler mye av hardware og alt av software selv. Samsung utvikler også mye hardware, men denne selges også til konkurentene. På software siden tror og håper jeg at Samsung ikke har mye utviklingskostnad.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg alltid tvilende til slike priser så sant ikke det er et offisiellt dokument fra produsenten. Det er en del forhandlinger involvert og man må tenke på kvanta som kjøpes, det blir bare gjetting når utenforstående setter en pris på maskinvaren.

 

Uansett så er profitten så bra at de fortsetter å lansere nye ting og det er vel det som er viktig for forbrukerne :)

 

Selvfølgelig er det bare kvalifiserte gjetninger, enn så lenge produsentene ikke kommer med informasjonen selv, hva slags alternativ har man i realiteten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er jo en helt idiotisk regnestykke. Det blir som å tro at prisen en betaler på en restaurant er prisen for råvarene, og ikke kokkene, kelnerne, leie av lokale, arbeidet med å utvikle oppskrifter, osv...

 

Nei, det blir det ikke. Det er ikke prisen på råvarene som er regnet ut her, men hva det koster å sette sammen en fungerende telefon.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo en helt idiotisk regnestykke. Det blir som å tro at prisen en betaler på en restaurant er prisen for råvarene, og ikke kokkene, kelnerne, leie av lokale, arbeidet med å utvikle oppskrifter, osv...

 

Nei, det blir det ikke. Det er ikke prisen på råvarene som er regnet ut her, men hva det koster å sette sammen en fungerende telefon.

 

AtW

Nå er det vel ikke tatt med arbeidskostnader tatt med her (riktignok er de nok ikke store, selv om man tar med transport), og heller ikke programvare. Hadde jeg kjøpt delene og satt dem sammen selv, så hadde jeg nok slitt med å få ting til å virke sammen, da hadde jeg jo trengt drivere og os. Hadde det vært android og off the shelf hardware, kunne jeg nok fått tak i det, men det kan jeg jo ikke for iOS. Så la oss legge på 30 kroner for arbeid og transport, og 100 for programmvare så er vi kanskje omtrent på riktig spor...
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at prisen på en telefon er vesentlig høyere enn produksjonskostnaden. Utviklingskostnader er nok betydelig når vi ser på hvor fort utviklingen av telefoner har gått de siste 10 årene. Det som er interessant er at Samsung tar lik andel utviklingskostnad som Apple. Jeg ville tro at Apple hadde særdeles høyere utviklingskostnad da de utvikler mye av hardware og alt av software selv. Samsung utvikler også mye hardware, men denne selges også til konkurentene. På software siden tror og håper jeg at Samsung ikke har mye utviklingskostnad.

Det eneste Apple bruker virkelig mye penger på er SoCen, altså A10, som fordeles på alle iOS produkter selvfølgelig. Der er nok kostnadene høyere enn Samsung sine Exynos.

 

Modem, GPU ol kjøpes inn fra andre. De kjøper NAND fra f.eks Samsung, de kjøper RAM fra f.eks Samsung, de kjøper kamera og optikk fra Sony (som Samsung og lager). De kjøper skjerm fra LG (som Samsung hvertfall bruker mye penger på, da de bruker OLED). Alt slags smått av kretser for regulering, touchcontrollere ol kjøpes av diverse amerikanske selskaper som Cirrus Logic. Beklager, men Apple lager faktisk ikke mye HW selv. De kjøper det meste. Samsung derimot lager MYE selv. Det at Samsung selger videre til andre er noe de velger å gjøre. Ingen stopper Apple fra å selge videre unntatt dem selv. Samsung lager jo og SoCer og ikke designer. En fabrikk kan koste 15 milliarder dollar. Det er og en investering Apple ikke tar.

 

Apple har nok høyere SW utgifter ja, men sammenlignet med hvor mye det koster å bare designe en CPU....

 

Samsung har jo høyere reklamebudsjett også.

 

 

Men hvem som lager hva tror jeg ikke har så mye å si. SK Hynix selger jo f.eks mye LDDR4 RAM til mobiler, og de trenger ikke sin egen svindyre modell for å gå i pluss. Med dyre modeller betaler du ikke bare for utviklingen av den spesifikke modellen, men også billigere modeller. Det som er i den dyre modellen, er i den mellomste året etter, den billige året etter osv. Det å lage en mid-end SoC koster f.eks ikke så mye, da du gjenbruker design som en brukte i toppmodeller tidligere. Dermed kan slike telefoner selges for litt over produktkostnad, da utviklingskostnadene allerede er betalt av dyre modeller. I begynnelsen er jo komponenter gjerne ekstra dyre, og blir kun brukt i dyrere modeller. Så hvis Samsung kommer med en ny superbra lagringsbrikke vil den være ekstra dyr. Så betaler Apple mer for den enn noe som er dårligere, og så dekker de lett inn det med ekstrem pris på mobilen. Så om Apple selv lagde brikken, eller om Samsung gjorde det tror jeg ikke har så mye å bety. Da ville i så fall Samsung enheter vært klart dyrest. HW er generelt mye mye dyrere å lage enn SW, og Samsung lager utrolig mye av det som er i telefonene sine. De har jo tatt hele regningen for OLED i over 10 år, men de kommer til å tjene mye på det nå. Det at Apple ikke vil selge A10 f.eks er jo som sagt deres eget valg.  Ser ikke hvorfor Apple produkter skal koste mer, fordi Apple ikke vil selge den ene komponenten de lager til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er viktig å merke seg at kostnader knyttet til forskning og utvikling ikke er tatt høyde for i beregningen til IHS, og disse utgiftene er betydelige.

Hvor mye kan copy&paste koste?

Det gjelder alle andre produsenter også, tror de + butikkene gjør det bare fordi de kan og folk er dumme nok til å betale prisen.

Vel, kan koste en del når det er noen tusen ansatte som gjør det ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...