Gå til innhold

Her gjør Microsoft narr av Apples nye iPad Pro-reklame


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

crApple har veldig ofte drevet med "villedende markedsføring", de har ett pr/markedsførings apparat som fungerer veldig bra til å hype opp produktene sine. Selv om produktene ofte fungerer bra nok, så er det veldig mye som mangler. Er litt trist at folk faktisk biter på slike lure reklamer ja.

 

Minner meg litt om han som måtte sende iphonen sin inn på service og fikk en windows phone som låne telefon. Det var krise de-luxe for han, gikk i media den saken. For når man hadde en iphone og mac og icloud og slikt så var man endel av en "løsning" og det var nesten så verden gikk under at han da ikke fikk tilgang til icoud via windows phone. Da sier jeg bare skaff deg Dropbox, Jottacloud eller en annen cloud løsning som ikke er platformavhengig! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke testet iPad Pro, men har brukt surface mye og Surface i starten var ok som laptop, og skrot som nettbrett. Men med Win10 oppdateringene og de siste som kom for et par mnd siden har surface blitt særdeles mye bedre.. Touch fungerer bedre og ikke minst er mer intuitivt (ala Android/iOS), bugger mindre og registrerer riktig berøring uten lag/forsinkelser. Har ikke testet Surface 4, men surface 3 er særdeles brukbar i sin nåværende utgave, så 4'eren må være fantastisk. Det negative med både iPad og Surface er p risen, liten vits i å kjøpe noe mindre enn de største utgavene om en faktisk vil ha dem til å jobbe på. En Surface kan du nok greie deg med litt mindre lagringsplass da den fin fint fungerer med ekstern lagring på USB.

Lenke til kommentar

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

 

Dette må være den mest utslitte og usanne påstanden om surface noen gang.

 

Jeg har brukt surface siden første versjon, og i sin nåværende form er det knapt nok noe kompromiss den ene eller andre veien. Den fungerer ypperlig som både PC og nettbrett.

 

Og hvorfor skulle MS bytt arkitektur? Det er jo der styrken til SF ligger. ARM har sin utvikling, men har også sine store begrensinger per i dag. Intel har gjort veldig fremskritt med de siste generasjonene CPU og chipset.

 

MS har også et mobilt OS. Det heter Windows 10. W10 kan også kjøre på ARM-baserte devicer. Lumia 950 kjører eksempelvis på Snapdragon, så om det er et mobilt OS fra MS du ønsker deg, så er det bare å kjøpe. Men det er klart, kjører du W10 på ARM så får du også alle ulempene med å ikke kjøre på x86.

 

Det er ikke uten grunn at så mange ønsker seg en windows mobil med x86 arkitektur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

crApple har veldig ofte drevet med "villedende markedsføring", de har ett pr/markedsførings apparat som fungerer veldig bra til å hype opp produktene sine. Selv om produktene ofte fungerer bra nok, så er det veldig mye som mangler. Er litt trist at folk faktisk biter på slike lure reklamer ja.

 

Minner meg litt om han som måtte sende iphonen sin inn på service og fikk en windows phone som låne telefon. Det var krise de-luxe for han, gikk i media den saken. For når man hadde en iphone og mac og icloud og slikt så var man endel av en "løsning" og det var nesten så verden gikk under at han da ikke fikk tilgang til icoud via windows phone. Da sier jeg bare skaff deg Dropbox, Jottacloud eller en annen cloud løsning som ikke er platformavhengig! ;)

 

 

Ikke lett å ta noen som ikke klarer å la være å skrive navnet til et selskap de ønsker å diskutere på en seriøs måte, men innlegget ditt er jo forsåvidt ikke så ille. Men igjen, "crApple", virkelig? Burde innføre aldersgrense på forumet virker det som..

 

 

Men jeg er jo forsåvidt enig med vedkommende som gikk ut i avisa å sa at en Windows Phone telefon ikke nødvendigvis er en fullverdig erstatning for en iPhone. Men det avhenger jo naturligvis mye av hvilke apper man eventuelt er avhengig av. På et rent juridisk plan, så hadde han ikke noen sak. Kravet for lånetelefoner ligger vel fremdeles på et nivå som tilsier at du må kunne ringe, sende meldinger og det er vel hovedsaklig det?

 

 

Sier jo også litt hvor lite du har satt deg inn i saken når du fremhever Dropbox og Jottacloud som fullverdige løsninger til iCloud for en som benytter seg primært av Appleenheter. Dropbox er jo ikke i nærheten av å kunne tilby samme integrering og funksjonalitet som iCloud mellom en iPhone, iPad, Mac og Apple TV osv.. Ikke Jottacloud heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

Selv toppspekkede utgaver av Surface 4 Pro er kun 80 gram tyngre enn iPad Pro. Så at Surface er tungt, men iPad Pro ikke er tung stemmer ikke. Faktisk er iPad fysisk større, mens Surface er mindre og tykkere. Mindre og tykkere er lettere å holde en større og tynnere.

 

Ser ikke at iPad Pro 12.9 har så mye bedre batteritid enn Surface 4. Du kan si så mye du vil at Windows er "tungt" og "trekker mye strøm", men det gjør det ikke sant av den grunn. Kom gjerne med beviser for påstandene dine.

 

Intel CPUen i Surface er fysisk mindre enn den ARM baserte CPUen i iPad Pro. Problemer med å krympe HW? Intel sine CPUer er på størrelse med Snapdragon 820, Exynos 8890, Apple A9 osv. Størrelsen på CPUen har ikke noe å si. RAM er ikke større fordi det ikke er Apple logo på den. Batteri blir ikke større av å ikke ha Apple logo osv. Så hva er det egentlig du vil frem til når du mener MS har problemer med å krympe HW til sine brett?

 

Om du hadde satt deg litt inn i hva Surface faktisk er, så tror jeg nok du raskt hadde hatt en annerledes mening om hva surface er. Anbefaler deg å gjøre det før du begynner å komme med en dom om hvem du synes er best :)

 

 

 

Det å kritisere Surface Pro 4 for størrelse og vekt er nok meningsløst om man først sammenligner med iPad Pro 12-tommer. Begge er relativt sett ganske så store og "upraktiske" hva gjelder nettbrett. Sammenligner man med iPad Pro 9,7-tommer så blir det jo litt annet, men da ofrer du jo såpass mye skjermstørrelse at man kan begynne å argumentere for at det ikke blir helt sammenlignbart likevel.

 

Hva gjelder den fysiske størrelsen på maskinvaren så skal jeg ikke si så alt for mye, men ut ifra bilder så virker det som maskinvaren i Surface Pro 4 tar noe større plass enn maskinvaren i en iPad Pro 12-tommer?

 

https://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Pro+12.9-Inch+Teardown/52599

https://www.ifixit.com/Teardown/Microsoft+Surface+Pro+4+Teardown/51568

 

 

Uten at jeg kjenner til dimensjonene her.

 

 

 

Hva gjelder batteritid så virker det som iPad Pro 12-tommer det noe bedre, selv om forskjellene ikke er natt/dag.

 

79914.png

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var Intel CPU som ble nevnt spesifikt. En Intel CPU ligger rundt 100mm^2, mens Apple sin i iPad pro er nærmere 150 mm^2 tror jeg. Noe som har absolutt ingenting å si. Det er ikke størrelsen på CPU som gjør at elektronikken i Surface tar mer plass, noe brukeren over trodde. Det at MS bruker Intel CPU gjør ikke at Surface 4 blir større var det som var poenget mitt.

 

Ser en på RAM-brikkene så ser du ganske like ut. Surface har 4 mindre 1GB pakker, og iPad har to større SK Hynix 2 GB pakker. En av de store forskjellene derimot er NAND. iPad har bare en Toshiba NAND brikke loddet på logikkortet, som mobiler har. Hvis en ser på Surface derimot har den en M.2 Samsung PM 951.

 

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/HLskcvFaTZXkujBd.medium

 

Det er bare de oransje brikkene her som er faktisk NAND. Så NAND tar under halvparten av brikken. Mye strømstyring og logikk, pluss en kontroller som sikkert er større en iPad sin NAND alene, og 0.5 GB med RAM i tillegg. Det gir Surface mye raskere intern lagring, men det tar jo og mye mer plass. 

 

Alle porter krever chiper, som øker størrelsen på logikkortet osv. Så Surface er tyngre, fordi de har valgt flere løsninger som er bedre/gir mer. Ikke fordi like deler er større på Surface, fordi de har gått for Intel og ikke ARM basert. NAND er nok og ganske lik i størrelse (Samsung har tross alt den høyeste lagringstettheten av alle), men Surface har mye mer, og mye mer ekstra for at den NANDen skal yte bra. Da blir det tyngre. Og trekker og mer strøm.

 

Så når en ser på batteritiden er ~30% lavere for i5 versjonen ved Wi-Fi surfing, enda lavere om du hadde gått for m3 versjonen. Ved video derimot vinner jo Surface 4 selv med i5:

79915.png

 

Så den har nok noe lavere batteritid til vanlig når du bruker den, selv om det åpenbart varierer med bruk. Spesielt tungt bruk, da Surface er en god del kraftigere og raskere på mange områder. Intel sin i5 vil jo maxe ut på boost hastigheten sin hver gang du laster en nettside, som sikkert er over 20W. Det vil jo aldri iPad Pro kunne klare å bruke. Både A9X og m3 kan derimot sikkert klare oppimot 15W. Hvordan Apples CPU fungerer vet jeg ikke, men Intel sine booster jo opp max så fort de kan, for at du skal bli raskest mulig ferdig med å laste nettsiden, og så går de raskt ned igjen. så om de lå likt på web-browsing så hadde jeg lurt på hva Apple driver med...

 

Visste ellers ikke at Samsung skjermen i Surface var like god som LG skjermen iPad. MS har vel både kjøpt inn IGZO baserte skjermer fra Samsung og Panasonic, som har vært veldig gode. Virker som eneste skjermstørrelsen der andre kan utfordre LGs LCDer. (utenom TV altså). Ganske sikker på at iPad skjermen også er IGZO altså, LG har rettigheter til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel ganske greit, Surface Pro er bortimot en fullverdig PC laptop, Ipad pro er det ikke (men svært mange kan nok klare seg med Ipad pro som PC).

 

Som nettbrett i bortimot identisk størrelse er de selvfølgelig ikke enkelt håndterbare i forhold til en 7-8" sony, samsung, eller air osv men det er da heller ikke å forvente.

 

Forøvrig er jeg lei av disse android/apple diskusjonene. Og som andre sier over, crapple er helt unødvendig å komme med. Vi skjønner av posten at du ikke liker Apple. Det får da være nok at VG kjører de samme sakene, ta slike ting over i VG debatt der de hører hjemme med resten av skiten.

 

De fleste har prøvd begge deler og stort sett alle ser at det er for- og motargument i forhold til begge, men vi har jo alle forskjellige behov. Jeg har ingen mulighet til å bruke IOS/OSX i jobb, så surface pro 4 ser ut som min nye jobbpc. (jeg har vanligvis bestilt langt kraftigere ting til jobb, men nå spiller jeg mest små indiespill i motsetning til før ;) )

Lenke til kommentar

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

 

Etter 8mnd med Surface pro 4 I7, 16GB Ram og 256gb ssd kan jeg skrive under på at det er ingen over, ingen ved siden og resten under. Men man må ta det for hva det er. En PC. Hva er problemet egentlig? Man har jo iPad i tillegg til PC

Lenke til kommentar

 

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

 

Etter 8mnd med Surface pro 4 I7, 16GB Ram og 256gb ssd kan jeg skrive under på at det er ingen over, ingen ved siden og resten under. Men man må ta det for hva det er. En PC. Hva er problemet egentlig? Man har jo iPad i tillegg til PC

Jojo, men det er da en ekstremt dyr laptop? 20000+ med tastatur ca?

Men som jeg sa før, vi har forskjellige behov. Tenkte å gå for en i5/8/256 til 5-6K mindre. Nok til å gjøre det jeg trenger, men bevares jeg kunne da fått en overgrei Zenbook eller lignende for den prisen, eller for den del en mindre Macbook med windows. For ikke å snakke om en spillbærbar med ekte skjermkort i.

 

Men reiser en mye og har mye bruk for liten størrelse/stor anvendelse kan jeg ikke skjønne at Surface har noen konkurrenter overhodet, og det er litt synd. Håper flere kaster seg inn i det segmentet, det er nok ikke så veldig stort enda, men det har et enormt potensiale de neste 5-10 årene.

Lenke til kommentar

Hva i svarte. De sa ingenting om at iPad'en var en fullverdig PC, bare PC og "hey what else can it do". Dagens smarttelefoner er også PC'er.  Reklamen til Apple var så idiotisk dum og dårlig at MS burde spart seg. Blir som å le av en fyr som snubler og brekker beinet eller noe slik.

Lenke til kommentar

Hva i svarte. De sa ingenting om at iPad'en var en fullverdig PC, bare PC og "hey what else can it do". Dagens smarttelefoner er også PC'er.  Reklamen til Apple var så idiotisk dum og dårlig at MS burde spart seg. Blir som å le av en fyr som snubler og brekker beinet eller noe slik.

"Alle" selskaper i USA gjør dette, men bare USA avdelingen. Asus har f.eks slike reklamer i USA, men ville aldri hatt de samme reklamene i Europa eller Kina.

 

Åpenbart selger slike reklamer i USA. Du sier det blir som å le av en fyr som snubler og brekker beinet, vel se på hva Trump sier om andre. Han blir veldig populær av å gjøre det. Så dette er noe som ligger i samfunnet, ikke enkeltselskapene. MS gjør det gjerne, men de er langt ifra alene. Presidentkanidaten gjør det og.

Lenke til kommentar

PC produsenter har jo erta hverandre i over 25 år. Uten erting og konkurranse så hadde ikke teknologien vært så bra i dag. Slike reklamer er helt harmløse, for hvem har sett "amd vs intel", "Ati vs Nvidia" og "I'm a Mac, i'm a PC" reklamene?

 

Men igjen så kan ikke iPad Pro og en fullverdig x86 PC sammenlignes. Helt forskjellige arkitekturer og chipsets i begge to.

Lenke til kommentar

Om man stiller spørsmålet: Hva er en pad? Da faller Surface ut. Det er en temmelig tungvint dings som ikke er sympatisk å holde.

Om jeg trenger en god bærbar PC, med godt tastatur. Kjøper jeg en Surface? Nei, fordi der er det kompromisset for mye m.h.p batteritid, tastatur, etc.

Surface har sikkert sine tilhengere, men den er en hybrid med litt fra begge verdener. Men en bærebar PC er den ikke, og heller ikke en pad.

Det man foreløpig trenger er faktisk begge deler inntil videre.

I en framtid har jeg mer tro på Apples "padder" enn for Surface. Paddene kan øke funksjonalitet, mens Surface benytter Intel CPU, og har sitt svare strev med å kunne krympe sin hardware. Windows, med avhengighet til Intel CPU, og Windows OS, som er svært tungt i en mobil sammenheng har ingenn fordeler.

Kommer MS med et endelig mobilt OS, og bytter ut hardware-arkitektur, så vil dette endre seg.

Det ser ut til at dette er ikke er nært forestående, så jeg tror at oddsene foreløping går i Apples favør.

 

At du kaller det for pad og ikke tablet viser vel hvilket merke du allerede bruker, og mulig oppfatningen din er farget av det?

 

Og du glemmer Android-baserte brett, som allerede idag har muligheter samtlige Apple-brett bare kan drømme om, som nærtil ubegrenset lagring, vanntetthet og diverse. Nå er det en stund siden det kom ut nye nettbrett fra noen av de største aktørene, men spesielt Samsung, Sony og Asus har allerede nettbrett som overgår det meste Apple har kommet med i sammenlignbare størrelser.

 

Jeg bruker stort sett Microsoft-baserte programmer, og en Apple-maskin er ikke så veldig mye verdt for min del da i den sammenheng (selv om jeg bruker en Macbook Air når jeg er på reise hvor jeg har installert Office etc).

 

Alt dette fungerer fint også på mitt Xperia Z3 Compact nettbrett og telefon.

 

Ved neste korsvei kommer jeg allikevel til å vurdere også Surface Pro, da en enda mer PC-liknende opplevelse på et nettbrett ville vært å foretrukket ihvertfall i jobbsammenheng.

 

Ipad derimot er ikke engang med i diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...