Gå til innhold

TEST: Oculus Rift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel naturlig å tro at mange av de som bruker så mye penger på VR også koster på seg god HOTAS for fly/romskip, ratt for bilspill og så videre. Når Rift får ekstra sensor vil det vel bare være "frontkameraet" til Vive som utgjør forskjellen. Forstår det slik at Rift også vil støtte "chaperone" for å hindre kollisjoner.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg Vive, siden jeg har mer sansen for HTC/Valve sin måte å gjøre forretninger på enn Facebook, men det ser kanskje ut til at Rift er et bedre valg (gjør det samme, mer behagelig å ha på) for oss som primært ser for oss å bruke det sittende.

Endret av Aasgaard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel naturlig å tro at mange av de som bruker så mye penger på VR også koster på seg god HOTAS for fly/romskip, ratt for bilspill og så videre. Når Rift får ekstra sensor vil det vel bare være "frontkameraet" til Vive som utgjør forskjellen. Forstår det slik at Rift også vil støtte "chaperone" for å hindre kollisjoner.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg Vive, siden jeg har mer sansen for HTC/Valve sin måte å gjøre forretninger på enn Facebook, men det ser kanskje ut til at Rift er et bedre valg (gjør det samme, mer behagelig å ha på) for oss som primært ser for oss å bruke det sittende.

 

Men det er ikke så mye "osv" her, det er jo nesten bare "pilotspill" der man har slike kontrollere, det er mange andre spill å spille for de fleste.

 

Men jeg er enig med deg i sistnevnte, drm og ymse gjør meg skepstisk til Rift, det siste man trenger er ekslusiver og drm for å bestemme hva slags visningsenhet du kan spille på, det er latterlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst er artikkelen direkte feil.

Rift kan brukes til Roomscale opplevelser omtrent på lik linje med Vive, bare uten håndkontrollere for øyeblikket.

Jeg har selv Oculus Rift, og bruker den på 16 kvadratmeters flate, altså 4x4 meter.

Å si at den sensoren som følger med er til for å kunne reise og sette seg er altså fullstendig feil.

 

Syntes hele anmeldelsen er elendig. 4 opplevelser testet?

Jeg har 24 titler i mitt bibliotek, noe for absolutt alle.

Å anmelde en Rift uten å prøve Elite: Dangerous, Project Cars, Adr1ft, Apollo 11, Dreadhalls etc er ikke en anmeldelse. Man får ikke ordenltig innblikk i hva Riften kan gjøre med de titlene som er testet i denne artikkelen.

 

Ikke nok med det, Riften er testet på en laptop... Grøss!

Laptop-en som er brukt med Riften er flere hakk under det som er absolutt minstekrav.

Da er det klart man ikke får den opplevelsen som Riften er laget for å gi.

 

 

 

Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

IceBlitz: Laptopen er såvidt vi kjenner til ikke "flere hakk under" grensen. Et GTX 980M yter omtrent på linje med R9 290 som er inngangskravet for Rift, og det ville eventuelt vært her flaskehalsen lå. Core i7-en (IKKE en low voltage-utgave - derav størrelsen på beistet) er mer enn rask nok, og 16 GB RAM er det dobbelte av kravet for Rift.

Absolutt ingen av problemene vi opplevde med Rift handlet om ytelse. I spill fungerte opplevelsen brillefint og glatt. Ingen forsinkelser, lagg eller lave bildefrekvenser å melde om. Hadde vi merket problemer på denne fronten ville vi byttet maskin ganske raskt - vi har maskinvare som er ganske mye heftigere enn dette - mellom anna GTX 1080, så det står ikke på den biten. For testens del, med mye flytting av kostebinderiet til ulike deler av kontoret, handlet det rett og slett om pragmatikk. Selv om dette ikke er noen ultraportabel er den enklere å slepe rundt enn en stasjonær PC.

Og - ja - vi skulle gjerne tatt oss tid til flere titler. Men dette er ikke først og fremst en spilltest. Slike gjør Gamer.no på en utmerket måte allerede. Vi forholdt oss dermed først og fremst til lanseringsspillene som følger med - også fordi disse i enkelte sammenhenger har blitt trukket frem av Oculus selv som godt egnet for komboen VR-briller og gamepad. Hvis ikke spillene som følger med viser brillene fra sin beste side er det noe muffens!

At det finnes mer der ute er også på det rene - men å jobbe oss gjennom Oculus-butikken ville tatt veldig lang tid. Det kommer flere artikler på VR fremover, og både Rift og Vive blir satt opp i mer permanente oppsett, der vi ikke flytter rundt på alt til enhver tid. Så i artikler som kommer, blant annet når Oculus Touch dukker opp, vil vi ha gjort oss enda flere erfaringer.

Og ja, vi vet at Sensoren skal gi en viss frihet, men såvidt vi kjenner til er ikke dette Rifts primæroppgave. Begynner man å bevege for mye på seg i for eksempel EVE, titter man bare frem på en hodeløs kropp. Vi har en mistanke om at fokuset på å bevege seg rundt vil øke noe sammen med Touch, iom at enda en sensor vil gjøre sporing over større områder, og med flere objekter og mulig skygge, mer presist.

Endret av fjarle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Oculus startet VR-kappløpet, men Rift handler først og fremst om tradisjonell spilling"

 

Så hva er egentlig utradisjonell spilling? Og hvorfor skulle det å spille 'utradisjonelt' være en fordel for dagens gamere som vel i hovedsak er gamere basert på 'tradisjonelle' spill?

Lenke til kommentar

IceBlitz: Laptopen er såvidt vi kjenner til ikke "flere hakk under" grensen. Et GTX 980M yter omtrent på linje med R9 290 som er inngangskravet for Rift, og det ville eventuelt vært her flaskehalsen lå. Core i7-en (IKKE en low voltage-utgave - derav størrelsen på beistet) er mer enn rask nok, og 16 GB RAM er det dobbelte av kravet for Rift.

 

Absolutt ingen av problemene vi opplevde med Rift handlet om ytelse. I spill fungerte opplevelsen brillefint og glatt. Ingen forsinkelser, lagg eller lave bildefrekvenser å melde om. Hadde vi merket problemer på denne fronten ville vi byttet maskin ganske raskt - vi har maskinvare som er ganske mye heftigere enn dette - mellom anna GTX 1080, så det står ikke på den biten. For testens del, med mye flytting av kostebinderiet til ulike deler av kontoret, handlet det rett og slett om pragmatikk. Selv om dette ikke er noen ultraportabel er den enklere å slepe rundt enn en stasjonær PC.

 

Og - ja - vi skulle gjerne tatt oss tid til flere titler. Men dette er ikke først og fremst en spilltest. Slike gjør Gamer.no på en utmerket måte allerede. Vi forholdt oss dermed først og fremst til lanseringsspillene som følger med - også fordi disse i enkelte sammenhenger har blitt trukket frem av Oculus selv som godt egnet for komboen VR-briller og gamepad. Hvis ikke spillene som følger med viser brillene fra sin beste side er det noe muffens!

 

At det finnes mer der ute er også på det rene - men å jobbe oss gjennom Oculus-butikken ville tatt veldig lang tid. Det kommer flere artikler på VR fremover, og både Rift og Vive blir satt opp i mer permanente oppsett, der vi ikke flytter rundt på alt til enhver tid. Så i artikler som kommer, blant annet når Oculus Touch dukker opp, vil vi ha gjort oss enda flere erfaringer.

 

Og ja, vi vet at Sensoren skal gi en viss frihet, men såvidt vi kjenner til er ikke dette Rifts primæroppgave. Begynner man å bevege for mye på seg i for eksempel EVE, titter man bare frem på en hodeløs kropp. Vi har en mistanke om at fokuset på å bevege seg rundt vil øke noe sammen med Touch, iom at enda en sensor vil gjøre sporing over større områder, og med flere objekter og mulig skygge, mer presist.

 

 

Selvfølgelig fungerer ikke roomscale med Eve Valkyrie og lignende.

Luckeys Tale er et fint spill, men dere må teste flere titler for å gjøre dere opp en erfaring.

 

De dere har testet imponerer ikke stort med Rift, utenom Luckeys Tale som er kjempemoro.

 

Og jo, roomscale kan man fint ta i bruk uten Touch eller Wands.

 

I Dreadhalls er det konge med roomscale på Riften. Å gjemme seg bak vegger og obstacles mens monstere sirkulerer rundt, eller i feks Farlands kommer det veldig godt med. Det gir en langt bedre innlevelse å spille Farlands stående når man labber litt rundt enn å bare sitte. Å labbe rundt på månen i Apollo 11 med roomscale er utrolig tøft, eller å vandre rundt på broen i diverse romskip i Elite Dangerous for å studere detaljer og rett og slett bare føle at man er der. Å spille stående i de store skipene, mens man står ved siden av kapteinstolene etc gir et helt annet inntrykk enn å bare sitte, selv om sittende opplevelser er konge det også.

 

Roomscale fungerer utmerket på Rift i så godt som alle spill som ikke er cockpitbaserte (Project Cars, Eve Valkyrie etc).

I innledningen står det at dere har testet Riften lenge og grundig, men det er jo bare tøv.

 

Dere skulle absolutt ha testet flere titler, og dere skulle brukt en stasjonær PC som Oculus anbefaler så dere hadde sluppet å styre med bugs som dere nevner. Å si at installasjonen ikke var knirkefri når dere ikke bruker anbefalt maskinvare er urettferdig mot Riften. Det er jo ikke Riftens feil at dere ikke gjør det dere burde.

 

Og bare for å nevne det, jeg er ikke noen fanboy av Oculus.

Jeg kunne godt tenkt meg Vive selv, men jeg liker at Oculus har mindre nettingeffekt og et skarpere bilde, så får jeg heller vente litt på Touch. Vive og Rift er like gode, men på hvert sitt vis. Der Vive mangler litt på pikseltetthet og skarphet tar den igjen med litt større FoV.

 

Som nevnt tidligere, er det så å si nesten bare kameraet som vil skille Vive og Rift når Touch kommer.

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

6/10 for Oculus Rift, 7/10 for HTC Vive, dette er de eneste high end VR brillene på markedet, så det som egentlig blir bedømt av tek.no her er det beste VR har å by på i 2016.

 

Ergo er VR per i dag på sitt aller beste kun verdt en 7/10 iføge tek.no.

 

Så det er bare å ta signalene fra tek.no på alvor og innse at det er liten vits i å investere i hverken Vive eller Rift dersom man forventer en bedre kvalitet på VR opplevelsen enn bare "greit nok" og "ålreit".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva man måtte tro så er en anmeldelse alltid subjektiv, noe den også må få lov til å være.

 

Personlig er jeg kjempegira på å få kjøpt enten vive eller oculus, men jeg føler likevel at teknologien er umoden og antageligvis mest interessant for early adopters.

 

Alt faller på hvilke spill som dukker opp til de ulike settene. Jeg tror ikke forskjellen mellom vive og rift kommer til å være spesielt vesentlig på sikt.

Lenke til kommentar

6/10 for Oculus Rift, 7/10 for HTC Vive, dette er de eneste high end VR brillene på markedet, så det som egentlig blir bedømt av tek.no her er det beste VR har å by på i 2016.

 

Ergo er VR per i dag på sitt aller beste kun verdt en 7/10 iføge tek.no.

 

Så det er bare å ta signalene fra tek.no på alvor og innse at det er liten vits i å investere i hverken Vive eller Rift dersom man forventer en bedre kvalitet på VR opplevelsen enn bare "greit nok" og "ålreit".

 

Synes det bør være med i bildet at tek.no gir GearVR en 8/10 karakter og skryt for den fine VR opplevelsen...,

noe som gir dette bildet,

Rift: Nja

Vive : Okay..

GearVR: Veldig bra, løp og kjøp!!

 

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Mulig jeg ikke så det men, er konklusjonen at Vive er bedre enn Rift?

 

akkuratt nå, ja, hvis du skal bruke roomscale, men når Oculus touch kommer, forandrer det seg kanskje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Anbefaler alle som skal kjøpe VR for roomscale å vente på Oculus touch for så å se tester og vurdere hva de skal kjøpe, i steden for å bestemme seg nå.

Lenke til kommentar

blind&gal sløvhjerne: Nå er utgangspunktet for testene noe forskjellige. Gear VR er et tilbehør til en telefon du som regel allerede vil ha, og er således ekstremt rimelig sammenliknet med fullskalaløsninger med totalpriser på 15k+ - selv om du ikke har telefon fra før snakker vi halv pris, uten at jeg ville kjøpt en S7 bare for å kjøre VR. Det er og blir et tilbehør, og for prisen et veldig bra tilbehør. Du får et inntrykk av hva VR vil bli, men - den er mer pikselert, og den har ikke engang noe i nærheten av roomscale, og tracker bare hvordan du vrir på hodet. Hadde prisen på Gear VR vært noe i nærheten av prisen på dette hadde ikke karakteren blitt 8/10.

 

Det er foreløpig flere *typer* VR-løsninger i omløp, og det gjør at karakterene på tvers av VR-universet kan fremstå som forvirrende og usammenhengende til tider. Markedet er rett og slett litt usammenhengende. Det er tidlig fortsatt - og når de raffe AR-produktene, så som Hololens, dukker opp vil det kunne bli enda mer forvirrende. Men forhåpentligvis får teknologien likevel tak - det er absolutt gøy når det flyter dette her, men begge disse to topproduktene er kostbare, og er førstegenerasjonsprodukter.

 

Selv om selve opplevelsen er aldri så god, er nykker og uferdige elementer også viktige i vurderingen. Sammen med den stive prisen. Jeg sikler selv på en Vive, selv om den både er dyr og oppleves litt uferdig til tider den også. Men entusiaster vet hva de går til, og hva de kan leve med :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det :)

 

Skremselspropaganda? Det er da ikke kundestøttekvaliteten folk snakker om?

 

Og Rift må ses i sammenheng med vive, VR er en kul opplevelse, definitiv, men er det kulere med rift enn vive?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...