Gå til innhold

Fra og med 1. juli koster det mer å ha DSL via Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Økningen skyldes økte kostnader

I varslet opplyser Telenor om at de årlig investerer milliard-summer i utbygging og oppgradering av sitt landsdekkende bredbåndsnett. Målet er å sikre dekning i de alle fleste kriker og kroker av landet. For å ha nok midler til dette har selskapet altså en linjeleie på sitt kobbernett. 

– Grunnen til at prisene går opp er økte kostnader forbundet med oppgraderingen og vedlikehold av nettet, avslutter Meling. 

Nederst i varslet står det at du kostnadsfritt kan si opp avtalen med Telenor som en følge av denne prisendringen.

Kan dere utdype dette?

 

G.fast\ Docsis 3.1\ fiber til alle kunder?

 

Da jeg gjerne vil likt å vite mere om dette.

Dette er vel hentet fra inside telecom

 

Jeg mener det bør være mulig å finne andre måter å tjene på en linjeleie.

F.eks øke internethastigheten i stedenfor.

 

Hadde vært gøy om det var mulig å bestille 1 gigabit\s på DSL\Docsis 3.1

Der det er kun lovlig å strekke det 100-300 meter resten må være fiber.

 

Hjelper lite å kunne si opp, da man ikke har andre alternativer.

Telenor må vurdere om ting kan gjøres billigere, da bayonette\lynet er eksempel det er mulig å basere seg på kina utstyr billigere en Cisco\ eller andre store produsenter, TP link\Dlink er billigere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Tilsvarende nå som jeg bor i Oslo knappe 250m fra slottet har har jeg linjeavstand på 2km. Hvor går disse penge? Russland? India? Telenor innvister minimalt i bredbånd i Norge. Hadde de lagt alle de mrd de skryter av hadde langt flere i dag hatt fiber

Er helt enig her, ser aldri noe til fiber, så man må ha borettslag avtale for å få fiber hos telenor\canaldigital som regel.

 

Tror pengene blir brukt enten feil telenor betaler overpris for en avtale gjort i 1980.

Derfor må de betale 2 miliarder kr for 10 gigabit utstyr.

 

Dlink DXS-1100-10TS koster jo bare 10 000 kr.

Så er tydlig telenor\canaldigital ikke har peiling på økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor har nylig innført kr 150 i linjeleie på fiberkabler her i Kristiansand også ved å flytte dette over til produktet Canal Digital Kabel. Ikke spesielt fornøyd med det. Eneste grunnen til at de kan gjøre dette, er at det ikke er reelle konkurranse fordi Telenor også eier kobberen ute hos oss (som i praksis ikke fungerer fordi den aldri har vært oppgradert).

Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen til at de kan gjøre dette, er at det ikke er reelle konkurranse fordi Telenor også eier kobberen ute hos oss (som i praksis ikke fungerer fordi den aldri har vært oppgradert).

Ikke funger for den ikke har oppgradert? Hvorfor sier du ikke opp hvis internett ikke funger?

 

Problemet er nok med borettslag avtale er vel man må betale felleskosnader og blir kanskje tvunget å betale internett hvis man ikke trenger det eller det er for dyrt.

Lenke til kommentar

Ja, fordi det er til hovedleieren\utbyggeren man betaler linjeleie til.

For å dekke opp kostnadene.

 

Slik som telenor gjør det mener jeg egentlig burde være ulovlig, fordi vi telenor\canaldigital kunder fremdeles er kunder hos dem.

Hadde telenor\canaldigital leid infrastrukturen sin til nextgentel\telia eller get burde det være greit å ha linjeleie.

 

Blir samme som å betale leie av bolig man har kjøpt, til forrige eier eller betale leie på bil man har kjøpt.

Selgeren sier det er for å dekke sin tapt inntekt.

 

Men verken elkjøp\lefdal  (Rema 1000\Coop\Meny) får ikke dekt sine tap ved utgåtte varer.

Så er feil internetlevrandøren skal få dekket tapet sitt på den måten.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor nekter å oppgradere kobberlinjen i grenda her jeg bor.

Det er plass på nærmeste sentral/koblingspunkt, men de påstår det ikke er kabelkapasitet opp i grenda og de nekter å utvide.

Har to alternativ, mobilt bredbånd eller satelittlink ...

jeg bor en snau time fra Oslo, grenda har 10 hus ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt topp at det digitale veinettet blir vedlikeholdt og driftet av private etter prinsippet om hvem som gjør en nøye spesifisert jobb for lavest mulig pris, men eierskapet som det norske folk har opparbeidet gjennom generasjoner burde aldri blitt solgt! I dag er det gjerne geografisk inndelte monopoler som kan ta nærmest hva de vil fordi det ikke finnes noen andre leverandører i området. Hvem tror bygget på Fornebu var gratis? Eller at utenlandsinvesteringene (inkludert milliardsmellene) ikke er finansiert av norske forbrukere som praktisk talt ikke har noe valg? Økningen av linjeleien for linjer som allerede er betalt av det norske folk er bare ennå et steg i retningen av å misbruke sine geografiske monopoler. Når skal myndighetene innrømme at de begikk en giganttabbe på vegne av det norske folk? En blemme som har kostet oss et titalls (om ikke hundretalls) milliarder hittil og tydeligvis ennå mer fremover.

 

Kanskje noen må fremme et forslag om å selge veinettet, vann og avløps-nettet også før de skjønner hva de har gjort?

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 Økningen skyldes økte kostnader

I varslet opplyser Telenor om at de årlig investerer milliard-summer i utbygging og oppgradering av sitt landsdekkende bredbåndsnett. Målet er å sikre dekning i de alle fleste kriker og kroker av landet. For å ha nok midler til dette har selskapet altså en linjeleie på sitt kobbernett. 

– Grunnen til at prisene går opp er økte kostnader forbundet med oppgraderingen og vedlikehold av nettet, avslutter Meling. 

Nederst i varslet står det at du kostnadsfritt kan si opp avtalen med Telenor som en følge av denne prisendringen.

Kan dere utdype dette?

 

G.fast\ Docsis 3.1\ fiber til alle kunder?

 

Da jeg gjerne vil likt å vite mere om dette.

Dette er vel hentet fra inside telecom

 

Jeg mener det bør være mulig å finne andre måter å tjene på en linjeleie.

F.eks øke internethastigheten i stedenfor.

 

Hadde vært gøy om det var mulig å bestille 1 gigabit\s på DSL\Docsis 3.1

Der det er kun lovlig å strekke det 100-300 meter resten må være fiber.

 

Hjelper lite å kunne si opp, da man ikke har andre alternativer.

Telenor må vurdere om ting kan gjøres billigere, da bayonette\lynet er eksempel det er mulig å basere seg på kina utstyr billigere en Cisco\ eller andre store produsenter, TP link\Dlink er billigere.

 

Telenor og Telia bruker Huawei master og utstyr for telenettet i Norge. Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne bruke Huawei også til bredbånd.

 

Hvis du tar alle nettverkskategorier samlet er jeg rimelig sikker på at Huawei nå er verdens største nettverksselskap. Det er billig, men bra. Akkurat som telefonene deres.

Lenke til kommentar

Enda en grunn å bytte til coax (Get) om NextGenTel gjør det samme. Månedsprisen med 109,- i "linjeleie" om man ikke har fasttelefon ( hvem i disse dager har det?!?) og "routerleie" (en router jeg velger å ikke bruke pga kvaliteten) på 19,-.

Nei, bytter til coax når bindingstiden er ferdig i desember!

Lenke til kommentar

Enda en grunn å bytte til coax (Get) om NextGenTel gjør det samme. Månedsprisen med 109,- i "linjeleie" om man ikke har fasttelefon ( hvem i disse dager har det?!?) og "routerleie" (en router jeg velger å ikke bruke pga kvaliteten) på 19,-.

Nei, bytter til coax når bindingstiden er ferdig i desember!

 

hehe, husker den tiden, hadde 2-3 modem liggende fra Ngt, fordi de er så skrot når ene tok kvelden byttet jeg bare og sente in gamle og fikk ny i retur. lurer på om ngt/telenor skal finne ut av det er kan hende det lønner seg og ha bedre utstyr enn billig skrot. 

Get frks har jeg nå gode modem fra, Cisco.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Telenor nekter å oppgradere kobberlinjen i grenda her jeg bor.

Det er plass på nærmeste sentral/koblingspunkt, men de påstår det ikke er kabelkapasitet opp i grenda og de nekter å utvide.

Har to alternativ, mobilt bredbånd eller satelittlink ...

jeg bor en snau time fra Oslo, grenda har 10 hus ...

 

 

 

 

- Grunnen til det kommer av det du nevnte i siste ledd av den siste settningen din...

 

"...grenda har 10 hus ..."

 

Med andre ord så vil det koste mer enn det smaker for Telenor å utbedre dette.

Ironisk nok så hadde det vært mer sansynlig at dem hadde gjort noe med det om det hadde bodd 1000 der i stedenfor 10.

 

Selve innvisteringen hadde i utgangspunktet blitt høyere..., men avkastningen på grunn av 100 ganger flere kunder hadde gjort at dem kan tjene inn igjen pengene som utbedringen koster mye kjappere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...