Gå til innhold

GUIDE: Har du fått opp denne meldingen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google har ganske så god responstid på sine DNS-servere, men de som vil forholde seg til DNS innenfor Norge for optimal responstid og som samtidig ikke blokker verken PirateBay eller andre nettsider som myndighetene etterhvert ser ut til å mene at "må blokkeres" så har Dataguard åpne DNS-servere:

 

213.158.233.130 og 213.158.233.131

 

 

De topper alltid når jeg kjører DNS testverktøy som namebench og GRC DNS Benchmark. Bedre enn min ISP sine (Homebase og Get). Samtidig så er Google stortsett alltid raskest av de internasjonale tilbyderne, etterfulgt av Open DNS. Men de blir alltid slått av de fleste norske DNS-løsningene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har prøvd på bruke VPN på flere sperrede nettverk, men det går ikke igjennom. Er det også sperre for VPN i systemene eller er VPN avhengig av DNS for å koble seg til?

SSL-VPN på port 443/tcp blir fort vanskelig å blokkere, i hvert fall på et VLAN med tillatt internett-trafikk. DNS er uansett nødvendig hvis det skal gjøres initielt navneoppslag (typisk oppgi serveren på FQDN format). Hvis det skulle være problemer med DNS kan det være greit å bruke IP-adresse initielt, og så få DNS gjennom VPN-forbindelsen, forutsatt at man da setter opp VPN-forbindelsen til å route all internett-trafikk gjennom VPN-tunnelen. Men benytter man VPN på andre rare portnr kan det fort bli verre. F.eks. er standard-port for OpenVPN 1194/udp, og hvis OpenVPN-serveren man ønsker å koble seg opp mot kjører på dette portnr er det relativt smertefritt for en brannmuradministrator å sperre utgående port 1194/udp, evt. tcp.

 

Edit: delte opp en lang setning i to kortere setninger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvordan GET sperrer, men har skiftet dns både på router og pc, og får fortsatt opp meldingen. Samme gjelder Vpn. Noen som vet hvordan denne sperren kan unngåes?

Ipconfig /flushdns

Om du ikke har restartet.

Skulle akkurat skrive at jeg fant løsningen :). Flushe dns cachen gjorde susen.
Lenke til kommentar

 

Har prøvd på bruke VPN på flere sperrede nettverk, men det går ikke igjennom. Er det også sperre for VPN i systemene eller er VPN avhengig av DNS for å koble seg til?

SSL-VPN på port 443/tcp blir fort vanskelig å blokkere, i hvert fall på et VLAN med tillatt internett-trafikk. DNS er uansett nødvendig hvis det skal gjøres initielt navneoppslag (typisk oppgi serveren på FQDN format). Hvis det skulle være problemer med DNS kan det være greit å bruke IP-adresse initielt, og så få DNS gjennom VPN-forbindelsen, forutsatt at man da setter opp VPN-forbindelsen til å route all internett-trafikk gjennom VPN-tunnelen. Men benytter man VPN på andre rare portnr kan det fort bli verre. F.eks. er standard-port for OpenVPN 1194/udp, og hvis OpenVPN-serveren man ønsker å koble seg opp mot kjører på dette portnr er det relativt smertefritt for en brannmuradministrator å sperre utgående port 1194/udp, evt. tcp.

 

Edit: delte opp en lang setning i to kortere setninger.

Ok, bruker Private Internet Access med standardinnstillinger. Det er hovedsaklig på mobil jeg har prøvd det, kan vell ikke endre så mye der?

Lenke til kommentar

Har prøvd på bruke VPN på flere sperrede nettverk, men det går ikke igjennom. Er det også sperre for VPN i systemene eller er VPN avhengig av DNS for å koble seg til?

 

Jeg hadde litt trøbbel også, men jeg tror det hjalp å flushe ARP cachen. Hvis du nettopp prøvde å gå til en side, så kan kanskje dns-lookup huskes fra før du skrudde på vpn. Eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...