Gå til innhold

– Maskinene har allerede vunnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

? Vi har fått datamaskiner inn skolen, men elevene går ikke smartere ut derfra av den grunn, befestet han. Videre har Wozniak ingen tro på at datamaskiner kan kompensere for at klasserommene er overfylte, hjelpe de med spesielle talenter, og i alle fall ikke gjøre elevene mer kreative.

 

..og der mistet jeg all respekt for Woz.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

? Vi har fått datamaskiner inn skolen, men elevene går ikke smartere ut derfra av den grunn, befestet han. Videre har Wozniak ingen tro på at datamaskiner kan kompensere for at klasserommene er overfylte, hjelpe de med spesielle talenter, og i alle fall ikke gjøre elevene mer kreative.

 

..og der mistet jeg all respekt for Woz.

Helt enig! Jeg bare klarer ikke å forholde meg til folk med en annen og/eller lengre erfaring i et emne jeg er svært interessert i, som ikke mener det samme som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

? Vi har fått datamaskiner inn skolen, men elevene går ikke smartere ut derfra av den grunn, befestet han. Videre har Wozniak ingen tro på at datamaskiner kan kompensere for at klasserommene er overfylte, hjelpe de med spesielle talenter, og i alle fall ikke gjøre elevene mer kreative.

..og der mistet jeg all respekt for Woz.

 

 

Jeg er ikke spesielt enig i det han sier i denne artikkelen, men akkurat det med at PCer neppe er så kriseviktig i skolen (utover at det er nyttig å lære PC-bruk) er jeg faktisk litt enig i.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke PC'en altså verktøyet som er problemet, men måten skolene og friheter driftes og tillates på.

 

Tror virkelig du bør undersøke litt før du kommer med sånne idiotiske kommentarer...... Lærerene og skoleledelsen får all skylden uten at det er det minste fortjent. I 8 av 10 tilfeller er det faktisk foreldrene selv som er den store synderen til barnas skoleproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Maskinene vant?  Vi bruker vel stort sett maskiner for vår egen bekvemmelighets skyld. 

 

Er det bekvemmelig å ha en uforklarlig trang til å hele tiden sjekke telefonen i tilfelle noe "viktig" har skjedd? Det gjelder kanskje ikke deg, men alt for mange sveiper manisk over skjermen hele tiden og klarer ikke la telefonen ligge mange minutter i lomma eller veska.

 

Er det bekvemmelig å hele tiden jage etter å tjene mer penger så vi kan kjøpe flere maskiner så vi igjen kan lure oss selv til å tro at livet blir lettere?

 

Selv om det har kommet mange fantastiske maskiner, så er vel ikke alt utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

 

Maskinene vant?  Vi bruker vel stort sett maskiner for vår egen bekvemmelighets skyld. 

Er det bekvemmelig å ha en uforklarlig trang til å hele tiden sjekke telefonen i tilfelle noe "viktig" har skjedd? Det gjelder kanskje ikke deg, men alt for mange sveiper manisk over skjermen hele tiden og klarer ikke la telefonen ligge mange minutter i lomma eller veska.

 

Er det bekvemmelig å hele tiden jage etter å tjene mer penger så vi kan kjøpe flere maskiner så vi igjen kan lure oss selv til å tro at livet blir lettere?

 

Selv om det har kommet mange fantastiske maskiner, så er vel ikke alt utelukkende positivt.

 

 

Er pengejag og ønske om å være sosialt oppdatert noe som kommer av maskinene?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

 

 

 

Maskinene vant?  Vi bruker vel stort sett maskiner for vår egen bekvemmelighets skyld. 

Er det bekvemmelig å ha en uforklarlig trang til å hele tiden sjekke telefonen i tilfelle noe "viktig" har skjedd? Det gjelder kanskje ikke deg, men alt for mange sveiper manisk over skjermen hele tiden og klarer ikke la telefonen ligge mange minutter i lomma eller veska.

 

Er det bekvemmelig å hele tiden jage etter å tjene mer penger så vi kan kjøpe flere maskiner så vi igjen kan lure oss selv til å tro at livet blir lettere?

 

Selv om det har kommet mange fantastiske maskiner, så er vel ikke alt utelukkende positivt.

 

 

Er pengejag og ønske om å være sosialt oppdatert noe som kommer av maskinene?

 

AtW

Nei kanskje ikke isolert sett, men sosiale medier eksisterer ikke uten maskiner og mange mennesker velger å trykke på mobilen fremfor å sosialisere med de som er fysisk tilstede. Så da vil jeg vel påstå at mange er avhengige (slaver) av maskin for å få tilgang til alt det "viktige" man går glipp av ved å legge fra se mobilen i mer en 2 minutter.

 

Penge/status-jag hadde vel eksistert uansett, men jeg ser ikke hvordan maskinene gjør det bedre.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke PC'en altså verktøyet som er problemet, men måten skolene og friheter driftes og tillates på.

Tror virkelig du bør undersøke litt før du kommer med sånne idiotiske kommentarer...... Lærerene og skoleledelsen får all skylden uten at det er det minste fortjent. I 8 av 10 tilfeller er det faktisk foreldrene selv som er den store synderen til barnas skoleproblemer.

 

 

Ikke så rask på labben nå!

 

- Jeg har selv smakt på det nymotens skolesystemet, hvor lærerne er elevenes tøfler. Det er bare en masse bråk i timene, hvor elever sitter og gjør alt og ingenting som har med selve undervisningsopplegget. Det har kanskje alltid vært litt sånn, skal jo ikke helt se vekk i fra det. Men det går utover elever som faktisk bryr seg om å få med seg noe i undervisningen, og som ønsker litt fred og ro i klasserommet til å konsentrere seg.

 

Selvfølgelig har foreldrene mye av skylden, og en lærer har ingen lett oppgave. Tidene har forandret seg med ekstra mye ADHD, og tregere uttak til spesialopplegg for de utagerende barna.

 

Jeg har også smakt på det gammeldagse skolesystemet, og der var det mer orden og struktur, og kanskje elevmassen var mindre ADHD-aktig i blodet.

 

Man kan også se til USA, hvor kostholdet kanskje spiller en stor nøkkelrolle, hvor ADHD forsterkes. Hvilket kosthold tilbys i norske kantiner, evt. skolemat som inngår, eller hvilken mat medbringes hjemmefra?

Endret av G
Lenke til kommentar

Når folk tar bussen i Afrika sitter folk og snakker med hverandre, hilser og ler. Her i Norge sitter folk på bussen med bøyd nakke og titter på en liten skjerm. På skolen og i hjemmet får ungene tildelt et leketøy slik at både lærere og foreldre kan gjøre noe helt annet en det de burde gjøre. The future is now.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...