Gå til innhold

Hva med et pent brukt objektiv til 1,4 millioner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at prisene stadig stiger på Canons «kanon» er todelt. Det ene er at objektivet gikk ut av produksjon i 2005, da nyere miljølovgivning fastslo at det hadde for høyt blyinnhold i glasset. Det andre er at det ikke ble lagd så mange av dem, ettersom de måtte spesialbestilles.

Vær obs på at RoHS-direktivet stopper innførsel av slike ting med for mye bly til hele EU + Norge. Trykker man bestill, risikerer man at det aldri kommer frem. Prøver man egeninnførsel kan man bli stoppet i tollen og få dette beslaglagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder ikke ting som er innført før direktivet trådte i kraft. Det er også noen unntak for spesielle ting som ikke lar seg erstatte av ting som følger direktivet. Noe medisinsk utstyr, noe militært utstyr etc. Spørs om du får godkjent en søknad om unntak for et slikt objektiv selv om det ikke akkurat er erstattelig.

 

Canon har en gammel blytung (pun intended) 50mm f/1,0 som stoppes på grensene pga RoHS. Så fremt de blir oppdaget og tollerne vet hva de har med å gjøre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Slikt blir beslaglagt på Russergrensa forresten

Det er jo ikke så farlig når du kan ta bildet herfra :wee:

 

 

Sikker på at han ikke mente ved passering andre veien? Enten ved at russerne ikke tillater utførsel av objektivet eller at Norge ikke tillater innførsel pga RoHS.

 

Tenkte på de skiltene de har det oppe der det står at det er forbudt å bruke tripod og kamera med objektiver større enn 200mm. Hvordan de håndhever dette vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil heller gå for nytt!

Da de lagde dem ble de bare laget på bestilling, mener det var ni måneders produksjonstid.

Edit: Nei - atten måneder. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-1200mm-f-5.6-L-USM-Lens-Review.aspx

Da er det vel bare å bønnfalle de om å lage ett til, helt spesielt for meg, da... Penger er jo ikke noe problem.... €$£..... Har tålmodighet til å vente, jeg.... ;) Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at prisene stadig stiger på Canons «kanon» er todelt. Det ene er at objektivet gikk ut av produksjon i 2005, da nyere miljølovgivning fastslo at det hadde for høyt blyinnhold i glasset. Det andre er at det ikke ble lagd så mange av dem, ettersom de måtte spesialbestilles.

Vær obs på at RoHS-direktivet stopper innførsel av slike ting med for mye bly til hele EU + Norge. Trykker man bestill, risikerer man at det aldri kommer frem. Prøver man egeninnførsel kan man bli stoppet i tollen og få dette beslaglagt.

 

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Det er litt "allmennkunnskap" og lett å finne ørten kilder på både RoHS direktivets innhold og hvordan det virker. Her er en.

 

"Det er forbudt at importere og sælge udstyr i EU, der ikke overholder reglerne. Virksomhederne skal sikre sig, at udstyret ikke indeholder de forbudte stoffer." Direktivet gjelder selvsagt i Norge også siden Ap har sagt ja til tvangsinnføring av alle EU-direktiver.

 

Direktivet skiller ikke på nytt og brukt, på privatkjøp eller bedriftskjøp, hvordan det fraktes for import eller om delen er en reservedel, garantisak eller ikke.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er godt kjent med RoHS-direktivet. Jeg tenkte mer på en kilde på at det blir håndhevet slik du sier her, ved at brukt elektronikk privatpersoner har bestilt på nett fra utlandet blir stoppet i tollen dersom det ikke kan dokumenteres å være i samsvar med RoHS. Jeg har ikke klart å finne dette selv, og min egen erfaring er at det ikke fungerer sånn.

Lenke til kommentar

Det har du rett i. I praksis skal det en god del til før man blir oppdaget og de gidder å ta tak i saker. Det er ganske bortkastede ressurser å bruke tid på en minnepinne fra DX som mangler RoHS klistremerket. Men kommer det større saker eller storstilt import så kan man sikkert bli tatt. Jeg har bare hørt om ett konkret beslag og det var helt tidlig i direktivets historie. Det var en IBM superdatamaskin som skulle leveres til Europa og ble stoppet grunnet manglende dokumentasjon på RoHS. Det ble en liten skandalehistorie som gikk i IT-media en kort periode. Det var snakk om store verdier. Et titalls millioner dollar om jeg husker rett. De blytunge (pun) rackene ble sendt tilbake til USA, skiftet noen komponenter som gjorde at de kunne utstyre det med komplett dokumentasjon og sendt på nytt til Europa.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...