Gå til innhold

Hvor mye minne bør en ny smarttelefon ha i 2015?


  

42 stemmer

  1. 1. Hvor mye minne synes du en ny smarttelefon bør ha i dag?

    • 16GB
      1
    • 32GB
      18
    • 64GB
      17
    • 128GB
      6
  2. 2. Hvor mye minne har du brukt på telefonen din

    • Opp til 15GB
      12
    • 15-30GB
      14
    • 31-60GB
      8
    • Mer enn 61 GB
      8


Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av Samsung S6, men spørsmålet er vel platformuavhengig egentlig.

 

Typisk bruk; endel nytte-apper, spill, musikk, kamerabruk, litt film etc. Vanlig bruk tenker jeg.

 

Edit: Spørsmål 1 gjelder totalminne du mener telefonen bør ha. S6 og Iplone har ikke minnekortmulighet.

For spørsmål 2 mener jeg det er totalminnet som er mest relevant, altså medregnet evt minnekort

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør være helt uinteressant hva andre har behov for å lagre, det MÅ styres kun av dine egne behov. Etter min mening er det egentlig ganske enkelt; har du behov for mer enn 128GB plass, så må du skaffe deg noe med muligheter for å sette inn mer minne. Hvis du ikke har behov for så mye, så kjøp den telefonen som har så mye minne som du har lyst på eller råd til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Det bør være helt uinteressant hva andre har behov for å lagre, det MÅ styres kun av dine egne behov. Etter min mening er det egentlig ganske enkelt; har du behov for mer enn 128GB plass, så må du skaffe deg noe med muligheter for å sette inn mer minne. Hvis du ikke har behov for så mye, så kjøp den telefonen som har så mye minne som du har lyst på eller råd til.

Selvfølgelig styrer man det etter eget behov. 

 

Likevel er det ikke uinteressant å se hvilke behov de fleste har (etter min mening), nettopp fordi de fleste har nokså likt behov med de fleste andre. Slik fungerer statistikk. Statistisk metode er gull verdt på svært mange felt. Men, for all del, det kan lett brukes feil.

 

Likevel: Hvis man mener man har vesentlig større behov enn ett standardavvik unna snittet, mener jeg at man kan kikke litt kritisk på eget bruksmønster. Mener man at man har et behov 2 standardavvik unna snittet bør man rettferdiggjøre dette overfor seg selv. 

 

Dersom man feilvurderer eget behov kan man ende opp med å kjøpe en telefon med et langt større lagringsminne enn nødvendig. Det er uøkonomisk. Det er også uøkonomisk å kjøpe en telefon med for lite minne, som gjør at man oppgraderer for tidlig. 

 

Kjøpe så mye man har råd til - det rådet fungerer på studenter, men hvis du har jobbet noen år så har du ofte strengt tatt råd til ganske mye, - avhengig av hva og hvordan du prioriterer. Kaste bort penger på lagringsplass man ikke ternger er likevel ikke bra.

 

Selv har jeg hatt en telefon med stort SD kort. Dette er praktisk, og etter min mening helt greit når det likevel gjelder micro-SD kort som man kan bruke i noe annet om man har kjøpt feil størrelse. Men innebygget lagringsminne er mye dyrere enn SD-kort, og kan ikke bygges ut eller brukes i noe annet.

 

Joda, jeg kan sjekke mitt eget forbruk, og det gjør jeg, men pga problemer har jeg gjort så mange factory reset etc at jeg ikke har fått brukt privat-telefonen skikkelig på en stund. Uansett er glasset dessverre knust, så ny mobil kommer. 

 

Endret av Per69
Lenke til kommentar

 

Skill nå for guds skuld mellom lagringsminne og annet minne.

Det er vel strengt tatt to typer minne; lagringsminne og arbeidsminne. Det er grunn til å anta at trådstarter mener lagringsminne ...:-)

 

 

Arbeidsminne er vel typisk relativt lite i denne sammenhengen (3GB på S6 tror jeg), men for ordens skyld, Ja det er nok lagringsminne jeg mener, men dette er ikke mitt felt.

 

Takk for presiseringen!

Endret av Per69
Lenke til kommentar

nettopp fordi de fleste har nokså likt behov med de fleste andre.

 

 

Mulig du har rett, likevel tror jeg egne behov både bør og skal trumfe statistikk. Jeg antar jo at du ikke handler dine duppeditter ut fra hva statistikk sier at er gjennomsnittlige behov, men heller i mye større grad handler ting ut fra hva som er dine personlige faktiske behov...:-)

 

Jeg har en 32GB iPhone der jeg har brukt 9GB til ulike filer. Ikke tar jeg mange bilder, svært lite video oghar bare med meg litt offline musikk. Du har antagelig helt andre behov enn det...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Personlig har jeg en iPhone med 64GB lagring. Det funker greit, men skulle gjerne sett at 128GB ble mer vanlig (evnt. priset mer fornuftig). Jeg bruker fremdeles lokalt lagret musikk, da det er en god del jeg ikke finner på Spotify, i tillegg til at jeg hører endel på Podcasts, lydbøker osv.

Lenke til kommentar

Har 16GB minne på mobilen og et 16GB minnekort i tillegg.

Mobilen benytter 4.12Gb for systemminne med de oppdateringene som er gjort så langt.

 

Har igjen 7,85GB ledig plass av minnet til mobilen, og 14,75GB ledig plass på minnekortet.

 

 

Bruker stort sett mobilen bare til å ringe med, tar noen få bilder for å dokumentere utført arbeid og sende/ta i mot mail og sms.

Bilder og dokumenter lagrer jeg så på min Dropbox konto.

 

Så for min del så holder det med 16GB på lagring på mobilen.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Det er interessant å se at selv om majoriteten mener at en telefon bør ha 64GB, har majoriteten benyttet under 30GB på telefonen sin.

Dette er egentlig som forventet, og jeg har også selv svart i disse gruppene, selv om min nåværende telefon har minnekort.

 

Jeg håper folk vil fortsette å svare da undersøkelsen blir bedre for hvert svar, og tråden forhåpentligvis kan ha interesse også videre i år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Grunnen til at jeg valgte 64 er fordi 16 er for lite og 32 ikke var tilgjengelig. Hadde klart meg fint med 32. 16 blir for lite, mens 64 egentlig er overkill for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...