Gå til innhold

Olympus jobber med 40MP-skiftsensor som skal fungere håndholdt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest intervjuet med Kataoka og ser hva som står der, men klarer ikke helt å tro på det. 8 bilder i løpet av 1/60 sekund er rett og slett alt for fort for utlesingskretsene på sensoren, båndbredden fra sensoren og bufferen i kameraet. Jeg tror det må være en misforståelse her en plass. Mulig det er Kataoka som har misforstått ingeniørene sine eller formulert seg feil/klumsete på engelsk.

 

Jeg tror dette dreier seg om å bruke maks seriebildehastighet (10 fps) i kombinasjon med den nevnte teknikken og vanlig bildestabilisering. Slik jeg forstår det krever teknikken stativ per i dag fordi de bare har lagt inn sensorflytting for disse 8 sensorposisjonene uten at det er kombinert med bildestabiliseringen. Med andre ord vil serien på 8 bilder fortsatt ta (minst) 0,8 sekunder, men med oppdateringen altså med bildestabilisering. Bildestabilisering er såpass effektivt med noen vide objektiver at det lar seg gjøre håndholdt med ok resultat.

 

Ikke bli overrasket over om det kommer en kontramelding.

Lenke til kommentar

Jeg har lest intervjuet med Kataoka og ser hva som står der, men klarer ikke helt å tro på det. 8 bilder i løpet av 1/60 sekund er rett og slett alt for fort for utlesingskretsene på sensoren, båndbredden fra sensoren og bufferen i kameraet.

 

Jeg leste også intervjuet og det var ikke noe konkret om tidshorisont for å få til håndholt highres modus så vidt jeg kunne se. Men ut fra det som ble skrevet virket det jo heller ikke som det var uendelig langt frem i tid. Utlesningshastihget er åpenbart en utfordring, muligens strømforbruk også. Har ikke sett noen spec på den elektroniske lukkeren som brukes i E-M5 II, men har sett både 1/15 og 1/20 sekund nevnt og noe i det området ville være ganske typisk.

 

Det holder åpenbart ikke, men allerede i dag finnes det system som er nærmere målet. RED Dragon lagrer f.eks 6K video ut fra en 19MP sensor, og den 28MP sensoren i Samsung NX1 skal visstnok kunne leses ut 240 ganger i sekundet. Selv GH4 gir 4K med 30bps og Sonys 1-tommers sensor gir 4K med 25 bps.

 

Så jeg tro på at teknologien for å klare åtte bilder på 1/60 sekund vil væer mulig om ikke alt for lenge. Flere linjer/D/A-konvertere er en mulig løsning. Hittil har vel ikke optimalisering av utlesningshastighet vært noen førsteprioritet for stillbildekameraer, men etter hvert som elektroniske lukkere og 4K video blir mer og mer vanlig vil de nok løse det problemet også.

Lenke til kommentar

...tror det må være en misforståelse her en plass.

 

Enig.

Hele poenget med mer piksler er jo å få flere detaljer!

 

Ingenting er mer detalj-ødeleggende enn bevegelsesuskarphet! Både kamerashake og motivbevegelse.

Så med mindre de klarer å gjennomføre denne prosessen i løpet av minst 1/500s, har jeg ingen tro på det.

Ellers vil jo man sitte igjen med et 40 megapiksel bilde med mindre detaljer enn 16mp versjonen...

 

EDIT: Men det tar ikke bort det faktum at det er en grisegod idé for landskap/arkitektur på stativ! :)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nei, det blir i teorien samme eksponering med 1 bilde a 1/60 s som 8 bilder a 1/480s som legges sammen. Total eksponeringstid er den samme så det samme antall fotoner vil i teorien bli registrert.

 

Det var i hvert fall teorien. Noen avvik fra den er at man får litt mer lesestøy fordi man leser ut data 8 ganger i stedet for 1. Man får også SNR i hvert av enkeltbildene som igjen gir lavere DR i sluttresultatet. På den andre siden får man mindre bevegelsesuskarphet i hvert enkelt av de 8 bildene. Dette kan lappes sammen på en smartere måte enn bare enkel sammenlegging.

 

Forøvrig er det også fult mulig å endre fra 1 bilde a 1/60 sekund til 1 bilde a 1/480 sekund uten å undereksponere. Det gjør man ved å enten sørge for mer lys (blits eller større blender) eller øke signalforsterkningen (ISO).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis man kan holde kameraet ganske stødig, i alle fall stødig nok til at bildestabiliseringen vil kunne gi et knallskarpt bilde på 1/60s, hvor bildestabiliseringen fungerer "mer enn bra nok", så vil man kunne hente ut mer detaljer ved at bildestabiliseringen kompenserer for eventuelle kamerabevegelser og flytter sensoren så man får tatt flere etterfølgende bilder.

 

Dette stiller selvfølgelig større krav til bildestabiliseringen, men er den så god at den kan gi en god nok stødig "plattform" til å ta bildene, så ser jeg ikke noe i veien for teknologien.

Lenke til kommentar

Dette er ikke mitt sterkeste, altså sensorteknologi. Men det er et par ting jeg lurer på allikevel :)

 

Vil man ikke flytte fokussenter på hvert bilde når man flytter sensoren og vil ikke fokusplanet bli forandret siden man vil bruke en større del av objektivet i forskjellige vinkler.

 

I teorien vil man vel bruke en større sensorflate en det egentlig er originalt og dermed er kravet til bedre objektiver til stede.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette er ikke mitt sterkeste, altså sensorteknologi. Men det er et par ting jeg lurer på allikevel :)

 

Vil man ikke flytte fokussenter på hvert bilde når man flytter sensoren og vil ikke fokusplanet bli forandret siden man vil bruke en større del av objektivet i forskjellige vinkler.

 

I teorien vil man vel bruke en større sensorflate en det egentlig er originalt og dermed er kravet til bedre objektiver til stede.

Nei - hvis du kun parallellforskyver sensorplanet - kun sidelengs og opp/ned, så endrer ikke vinkelen seg.

Og - med kun en halv pikselbreddes forskyvning så flytter man sensoren særs lite - enda mindre enn alminnelig bildestabilisering, så det blir ikke problematikk med å bruke større del av sensoren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...