Gå til innhold

Fødselsrate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva påvirker fødselsraten i et land?

 

1. Det første og viktigste som påvirker fødselsraten i et land er barnedødeligheten. Dersom barn dør, får folk mange barn for at noen skal overleve. Det er ikke "logisk", men det er slik det fungerer.

 

2. Likestilling. Når kvinner får utdannelse og søker jobb, har de ikke tid til å være fødemaskiner.

 

Hvilke negative konsekvenser kan en lav fødselsrate få i fremtiden?

 

 

I et samfunn der levealderen stiger og pensjonsalderen synker, blir andelen yrkesaktive lavere, og neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ellers blir de ikke mange nok til å betale pensjonen til den forrige.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ...

Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke?

 

Sånt går av seg selv regner jeg med, men hvis ikke må de ha sånn som de har i Singapore... "Make a kid day" eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar

Hvilke negative konsekvenser kan en lav fødselsrate få i fremtiden?

Hvorfor er dette skjelden et tema i politiske diskusjoner?

 

Politikerne bare kontrer lav fødselsrate med å hente inn flere utlendinger, om det er negativt eller ei avhenger av person.

 

For de politikerne som synes at ikke-europeere i landet er en kulturell berikelse, så er det jo ikke noe å diskutere. Det å aktivt jobbe for å få opp fødselsraten kan kanskje av noen forbindes med nasjonalisme? IDK, bare gjetting.

Lenke til kommentar

 

....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ...

Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke?

 

Det er bare å lese statistikk så ser du at folk ikke gjør det av seg selv. Ser du på f.eks Spania så har den vært for lav siden 1980. I Italia siden 1976.

 

http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?order=wbapi_data_value_2012+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=asc

 

Man må opp i 2.07 eller noe sånt for å holde en stabil befolkning og de fleste vesteuropeiske landene ligger langt under det.

 

Virkemidler må til. Se på Erdogan i Tyrkia. Han velger nå å bruke nasjonalistisk retorikk og litt økonomisk politikk. Så får vi se om det fungerer.Tyrkias rate var i 2012 2.06, som betyr at for første gang i moderne tid så er deres befolkning sykende.

 

http://english.al-akhbar.com/node/23132

 

http://www.nytimes.com/2014/12/23/world/europe/erdogan-turkey-president-says-contraception-supporters-traitors.html?_r=0

Lenke til kommentar

Hadde vært greit om samfunnet hadde tilpasset seg fødselsratene her til lands. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig at befolkningen skal øke i det uendelige - tvert imot kan den fint gå ned. Da må man rett nok la mer ansvar hvile på den enkelte for å spare opp midler til sin alderdom. Man kan ikke ha ens egen pensjon som motivasjon for å få barn! Da må heller pensjonene ned. EI heller er det bærekraftig at personell vi mangler skal utfylles av folk fra langtvekkistan. Automatiser mer, og vi trenger færre arbeidere.

Totalt sett mener jeg at lave fødselsrater er uproblematiske, men det betinger at man tilpasser seg realiteten her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

....neste generasjon må oppveie med å holde fødselstallene oppe, ...

Tenker du her at folk vil gjøre det helt av seg selv? Eller ser du for deg å bruke virkemidler? I så fall hvilke?

 

Nei, jeg ser ikke hva de virkemidlene skulle være. Nå har jeg ikke noe imot slike virkemidler så lenge de har form av incentiver og ikke tvang, men det er ikke statens oppgave å bestemme om vi skal bruke tida vår på å lage barn eller ikke.

 

 

Kan man ha høy likestilling og samtidig høy fødselsrate?

 

 

Nei, det tror jeg ikke. Man kan nok ha relativt høy velstand og høy fødselsrate, men det er ingen land jeg vet om der kvinnenes inntreden i arbeids- og samfunnslivet ikke henger sammen med lave fødselsrater.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at det blit barn ut av voldtekt, men tenkte mer på at myndighetene pålegger norske kvinner å føde et barn bare på grunn av at statens fødselsrate er lav. (Her kan vel innvandring veie opp (til en viss grad).

Kina hadde vel til gjengjeld en en ekstremt lite bærekraftig befolkningsvekst som førte til dette forbudet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...