Gå til innhold

Trådløs lading for viderekommende


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men det er ikke umulig at man kan ødelegge den.

Før man starter lading skal det skje en handshake mellom ladeplate og mobil, dette vil ikke en kokeplate klare.

Kokeplater bruker frekvenser fra 24 kHz, mens ladestandarden Qi bruker mellom 100-200 kHz.

Det vil likevel kunne bli indusert høy spenning i mottakerspolen på mobilen, og jeg vet ikke hvordan elektronikken vil takle det.

 

 

 

 

Qi-Figure1.jpg

 

 

http://www.low-powerdesign.com/article_TI-Qi.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(inductive_power_standard)

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Et godt spørsmål.

Hmm. Først og fremst så trengs det normalt sett kommunikasjon (via. NFC) med den trådløse matta som skal lade opp mobilen, hvor de to blir enige om å starte opp. Men hvordan mobilen reagerer når du uansett plasserer spolen(mobilen) inn i sterke varierende magnetfelt er jeg ikke sikker på. Det er jo tenkelig at kommunikasjonen mest er for ladematta sin del. Altså for å skru på den.

Det vil nok uansett bli indusert spenning i spolen, men om det altså er slik at det kreves kommunikasjon med en ladematte, så det vil nok sannsynligvis ikke gå noe strøm, da kretsen er skrudd av. Hvis ikke, så vil det som du først antydet gå en ladestrøm.

 

Men vil kunne bli problem med at frekvensen kan være helt feil. Spesielt om det er for lav frekvens, og glattingen på mobilen ikke holder. (en halvering av frekvens på dette tidspunktet, vil, ved lik ladestrøm, gi dobbelt så høy ripple) Og ettersom vi snakker om Li-Ion batterier, så vil slik støy kunne ødelegge batterier. Som i verste fall kan eksplodere.

 

Men verst av alt, så er nok sjansen for å indusere FOR mye spenning overhengende stor. Nok til at det ødelegger kretsen. Uavhengig om det trengs kommunikasjon eller ei. Men her tror jeg nok man bare må prøve, da det er mange faktorer som spiller en rolle da.

Ps: Det er høy fare for å ødelegge mobilen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe, kanskje like greit. Dagens mobiler er egentlig ikke særlig god venn med de fleste maskinene på kjøkkenet. :p

Måtte det være Mikro'n, ovnen (ved høy temp/med batteri), blender, kjøkkenmaskin etc...

 

Men jeg må si det hadde vært et spennende eksperiment hvor langt unna du må ha mobilen før ting begynner å skje. Sannsynligvis så holder det med et par titals cm over plata. (Effekten avtar med rota av avstanden) Og på sidene er det nok enda mindre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dersom noe handshake kreves, går det da an å lure telefonen til å tro at den har håndhilset på en ekte laderenhet, når man holder den i riktig avstand fra kokeplata? :wee:

Neppe. Tror ikke det er handshake mellom komfyr og gryte, Jeg har i hvert fall aldri hørt om gryter som støtter handshake. Bonusdatteren min jobbet på Kitch'n og jeg har aldri hørt om kunder som reklamerte på gryter som ikke fikset handshake.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Montro hvor mange ganger det trikset hadde gått, når du går i butikken med halvstekt batteri for å reklamere på levetiden :green:

 

Hey-hey. Oppladet batteri på halve tiden, ingen som takker nei til en slik fordel. Blir noen ekstra turer på byen av det da. Men det er jo bare litt koselig.

 

Kunne jo blitt en artig hobby utav slikt. Inntil de fant ut av faenskapen. Folk gjør jo mye rart. Hørte en komfyrselger som fortalte at en kunde hadde stekt maten inne i ovnen rett på bunnen, altså uten stekebrett. Stod ingenting i bruksanvisningen om at man ikke kunne gjøre dette..

Endret av G
Lenke til kommentar

herlig :wee:

 

Hvordan får man seg bonusdatter, hvem gir med slikt når man er på kjøpesenter?

Må man samle en del bonuspoeng før man kan løse ut "en slik"..

 

Vi kan i alle fall fastslå at det nok skal mer enn et "handshake" til for å få seg bonusbarn (dvs. barn som samboer/partner har fra tidligere forhold)... samling av bonuspoeng bør i starten fortrinnsvis skje på restauranter, hos gullsmedforretninger og blomsterhandlere... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Noe sier meg at denne tråden ikke handler om bonusbarn, og har sklidd litt ut...

 

Beklager OT:

Morsomt spørsmål.

Induksjonstopp på komfyr ligger visst mellom 20KHz og 100KHz hvor laveste frekvens gir mest effekt. Trådløs lading ligger mellom 100KHz og 200KHz etter hva jeg kunne finne ut. En induksjonstopp innstilt på lavest effekt vil da i teorien kunne lade telefonen.

En induksjonstopp gir ingen effekt med mindre den oppdager metall av en viss mengde. Dette for å hindre at du kan varme opp bestikk o.l. I tillegg gir den kun effekt på det området den oppdager metall.

Jeg fant ikke ut hva slags metall den reagerer på, men kjeler hvor en kjøleskapsmagnet ikke fester seg fungerer ikke på induksjonstopp.

 

Jeg tror dette spørsmålet passer bedre i teknologi og vitenskap forresten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hei Simen. Jeg fikk fire bonusbarn for ti år siden. Det har vært veldig flott å se dem vokse opp til ansvarsfulle og positive ungdommer, men jeg savner en liten tass som jeg har kjent fra fødselen av og som er liten nok til å sitte på fanget mitt. Heldigvis har jeg to små hunder som fungerer som mine egne. Og det er ikke mange år til barnebarna kommer, får heller glede meg til det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...