Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

for mye utbetalt lønn, condictio indebiti


intibble

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har havnet i en kjedelig situasjon med arbeidsgiver. Ved utbetaling av feriepenger juli 2014 ble det i tillegg til mine kr 54 000,- satt inn rett over kr 16 000,- som var lærlingens feriepenger. Arbeidsgiver hadde blingsa på kontoer og lærlingen fikk ikke sine penger. De etterlyste han noen dager senere og fikk disse ved en ekstra overføring. Jeg var fortsatt uvitende om at jeg hadde fått mer enn jeg skulle.

Det er ikke fast rutine for hvordan, når og i hvilket format vi får lønnslipp, og noen ganger får vi ikke i det hele tatt. Jeg har ikke fått den på email, dette kan jeg søke opp i emailklienten, og tror ikke jeg har fått noen skriftlig heller, da dette var rundt ferieavvikling. Jeg har ikke lagt merke til pengene i nettbanken, da det som ventet var mer enn normalt på konto etter utbetaling av feriepenger.

 

Rett før jul kommer arbeidsgiver og vil ha en prat hvor han forteller meg om feilen som han har fått påpekt fra regnskapsfører. Han vil rette det opp med trekk i lønn, og det kan gjøres over flere år om nødvendig. Jeg blir ganske paff og skuffet over å plutselig skylde arbeidsgiver penger jeg har brukt opp på melk og brød, (kontoen var nær kr 0,- igjen en måned etter ferien) men det blir ikke mer prat om det før juleferien.

 

Etter litt googling i jula finner jeg andre som har vært i lignende situasjon, og leser om condictio indebiti. Jeg øyner håp om å ha retten på min side og legger dette frem for arbeidsgiver. Han er en venn av meg i et par årtier, og jeg ønsker ikke konflikt. Derfor foreslår jeg å betale tilbake kr 5000,- for ikke å være urimelig. Han hisser seg opp og vi blir ikke enige om annet enn å ta et møte igjen neste uke hvor vi skal komme med forslag til løsning.

 

Neste uke var i dag. Han lurte på om jeg hadde fått tenkt meg om, noe jeg så klart har, og spør han om det samme. Han har ingen nye forslag, men vil ha hele beløpet ved trekk i lønn. Jeg hadde vært villig til å betale halvparten hvis det hadde vært ønskelig. I stedet møter jeg ingen forståelse for at pengene er brukt opp, og jeg hisser meg dessverre opp og sier hvis han skal være en j…. p… kan jeg også være det, og trekker tilbudet mitt.

 

Hvem har rett? Jeg har ikke gjort noe galt, men blir skadelidende samme hva jeg gjør.

Kan han kreve tilbakebetaling?

Burde jeg tilbakebetalt uten å lage konflikt?

Nå er jeg usikker hvor profesjonell han kommer til å være fremover, og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre, og hva som er rett.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Tror du TS er så lurt å hisse seg opp ovenfor en person man har penger tilgode hos (feriepenger for 2014)?

Om du går til retten med saken for 16 000 kroner, hvor mye tror du en advokat jobber for den summen?

Hva sier den kontrakten du har inngått med din arbeidsgiver om for mye utbetalt lønn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg fått lønnslipp fast, og beløpene stemte, så kunne jeg sjekket. Men jeg har ikke fått det og ikke merket noe spesielt.

 

16000 er så klart ikke noe å gå til sak for, men det er arbeidsgiver som er sterke part her, og burde han ikke da være litt med ydmyk for sine egne feil?

 

Kan se ut som dette burde vært en sak for fagorganisjasjon.

Lenke til kommentar

En ikke-sak, spør du meg. Du skylder arbeidsgiveren 16.000 kr. Tenk på det som et rentefritt lån. Nå er det på tide å tilbakebetale. Som arbeidsgiver hadde jeg bare trukket deg på neste lønning.

Så enkelt synes jeg ikke det er. Husk at arbeidsgiver også har gjort en feil ved å ikke gi lønnsslipp. Poenget med en lønnsslipp er bl.a. å oppdage feilutbetalinger.
Lenke til kommentar

Pipa hadde vel hatt en annen lyd om arbeidsgiveren hadde utbetalt 16k for lite. Da ville de fleste kreve beløpet utbetalt ASAP. At arbeidsgiveren er fleksibel og foreslår nedbetalingspan er i grunn bare hyggelig gjort.

 

Hvorvidt det finnes smutthull for å unngå å betale tilbake penger man ikke har krav på er en annen sak.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

En ikke-sak, spør du meg. Du skylder arbeidsgiveren 16.000 kr. Tenk på det som et rentefritt lån. Nå er det på tide å tilbakebetale. Som arbeidsgiver hadde jeg bare trukket deg på neste lønning.

Så enkelt synes jeg ikke det er. Husk at arbeidsgiver også har gjort en feil ved å ikke gi lønnsslipp. Poenget med en lønnsslipp er bl.a. å oppdage feilutbetalinger.

 

Da må man kreve å få lønnslipp. Ikke f**n om jeg hadde jobbet uten å få lønnslipp hver mnd. Jeg vil jo se hva som er overtid, skattetrekk, andre trekk, etc.

Lenke til kommentar

TS har vel fått årsoppgave fra arbeidsgiver i forbindelse med selvangivelsen. Vanligvis er det en sammenheng mellom det som står der og hva man får utbetalt i feriepenger og det er vel heller ikke helt uvanlig at feriepengegrunnlaget står der i klartekst.

 

I de fleste arbeidsforhold er man vel også pliktig til å kontrollerer at lønnen er rett og melde fra til arbeidsgiver om noe er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Condictio indebiti er hovedsakelig relevant hvis ikke arbeids- eller tariffavtalen din regulerer spørsmålet.

 

Ulempen med akkurat punktet feriepenger er at arbeidsgiver - i motsetning til hva som gjelder vanlig lønn - alltid kan hevde at du måtte visst hvor mye du skal ha i feriepenger. Dette skal nemlig stå på lønns- og trekkoppgaven for foregående år som du får i januar. Et annet moment som trekker i din disfavør er at beløpet er betydelig større - 30 % mer enn det du kunne ha forventet. Gitt knytningen mellom feriepenger og fjorårets inntekt er det et ikke helt ubetydelig misforhold.

 

Momentene i din favør er hovedsakelig at arbeidsgiver har dårlige rutiner for å bidra til at de ansatte kan kontrollere utbetalingene sine, og at det har gått forholdsvis lang tid - nesten et halvt år - fra feilen ble begått til den ble påpekt.

 

Spørsmålet er så hva dette vil koste deg hvis det går til sak. I forliksrådet kan du maks bli idømt saksomkostninger på 5,5 R pluss mva på deler av beløpet (cirka 5500 kr). Går saken til tingretten vil den gå som småkravsprosess, og her er sakskostnadsrisikoen i praksis 20 % av tvistesummen pluss mva og 3,5 R i rettsgebyr, til sammen ca. 7000 kr. Omkostninger til egen advokat kommer i tillegg. Er dette noe du har råd til å tape i tillegg til de 16k?

 

(Husk at dette vil være utgifter for arbeidsgiver også - du kan argumentere med at 5k i tilbakebetaling er et rimelig tilbud for å unngå rettssak. Det faktum at du har tilbudt 5k er også et moment i vurderingen av om du skal slippe å betale saksomkostninger selv om du har tapt saken, se tvisteloven § 20-2 (3) (b))

Pipa hadde vel hatt en annen lyd om arbeidsgiveren hadde utbetalt 16k for lite. Da ville de fleste kreve beløpet utbetalt ASAP. At arbeidsgiveren er fleksibel og foreslår nedbetalingspan er i grunn bare hyggelig gjort.

 

Disse situasjonene er ikke sammenlignbare. Dersom arbeidsgiver utbetaler for lite er det et brudd på kontrakten med arbeidstaker (han har mottatt en ytelse han nekter å betale avtalt pris for), men dersom han utbetaler for mye har han betalt overpris for ytelsen. Sistnevnte gir ingen rettigheter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lol, ganske morsomt å lese flere av kommentarene.
Mentaliteten om at "arbeidsgiveren er alltid feilfri og
fritatt for all straff eller negative følger, og alle arbeidere
skal alltid skyldes på, selv om arbeidsgiver har gjort feilen".
Og disse "lovene" blir mer på "elitens" side, så alle disse
"arbeidslovene" burde egentlig ikke bli tatt seriøst lenger.

Samfunnet blir mer og mer og mer pay2win i "elitens/styrets" favør.
Flere og trangere krav, som ikke lar seg gjennomføre i praksis.
Det triste turbosamfunnet, hvor man ikke har mulighet til å ytre seg lenger.

Altså ærlig talt, tror dere TS lagde dette emnet for å bli fortalt
at det var 100% han sin egen feil at arbeidsgiver gjorde feilen?
Trenger ikke følge noen urettferdige urimelige nedlatende lover, men
heller gjøre det 50/50 altså at TS betaler tilbake halvparten (8000 kroner).
Så arbeidsgiveren klarer å innse at han også gjør noen feil. Rettferdig det.
Sunn fornuft det. Og helt menneskelig.

Endret av Kissie
Lenke til kommentar

Selv om TS muligens har sitt på det tørre, mener jeg TS bør være ganske ydmyk ovenfor det utilsiktede gratislånet og tenke over hvilken trekkplan som passer hans økonomi. Men krev gjerne samtlige lønnslipper for 2014 så du kan få tabben dokumentert og kontroller at det stemmer med utbetalingene. Det virker jo litt rotete fra regnskapsavdelinga. Greit å dobbeltsjekke at det faktisk stemmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At ikke arbeidsgiver oppdaget feilen da han måtte foreta en ny utbetaling er da vitterlig mer skjødesløst enn at TS ikke oppdaget feilen. Sender du 16000 til et kontonummer og de ikke kommer frem bør du helst skjønne at de har kommet til noen andre. Trodde kanskje arb.giver at banken hadde tatt pengene?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

At ikke arbeidsgiver oppdaget feilen da han måtte foreta en ny utbetaling er da vitterlig mer skjødesløst enn at TS ikke oppdaget feilen. Sender du 16000 til et kontonummer og de ikke kommer frem bør du helst skjønne at de har kommet til noen andre. Trodde kanskje arb.giver at banken hadde tatt pengene?

Arb.giver burde selvfølgelig ha sjekket banken, samt avstemt lønnskontiene hver mnd. Het ser det ut som det blir gjort 1-2 ganger i året. Det er selvfølgelig for sløvt.
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan uansett ikke trekke pengene fra deg uten at du gir han lov til det, eller går rettens vei.

Angående at du har fått pengene i god tro; Ved å anta at du tjente ~535 000, og fikk 10,2% feriepenger, som er minstekravet, gir det ~54 000 i feriepenger.
Men har du 12% feriepenger, er beløpet plutselig ~64 000, og er da ikke så langt vekke fra de 70 000 du fikk utbetalt.

Personlig, har jeg aldri vært helt sikker på hvor mye jeg skal ha i feriepenger, men tar det jeg får!
Sjekket nettopp lønnslipper fra to forskjellige firmaer jeg har jobbet for, og det står det bare feriepenger grunnlag, ikke hvor mye jeg skal få utbetalt.

Så at du har fått pengene i god tro er ikke helt usannsynlig!

Men, du bør og vurdere hvordan denne saken kommer til å påvirke forholdet mellom deg og sjefen din!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...