Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mottatt for mye penger fra NAV.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen kloke sjeler der ute som kan hjelpe meg med dette. Jeg mottok dagpenger fra NAV i 2014 frem til jeg fikk fast jobb i november. Jeg ble oppringt av saksbehandleren min flere ganger etter at jeg startet i jobben, og jeg informerte da om at jeg hadde fått jobb. Ha ba meg gå inn å levere siste meldekort og krysse av for at jeg ikke ville ha dagpenger lenger. Dette gikk helt i glemmeboken, helt til jeg logget meg inn denne uken for å sjekke feriepengene. Måtte da gjennom to meldekort som ventet på meg før jeg kunne gå videre. Krysset derfor bare av på at jeg hadde jobbet, og siden jeg ikke husket hvor mange timer jeg hadde vært på jobb alle dagene skrev jeg bare noe. Krysset også av for at jeg ikke ville være registret lenger. Trodde jo ikke at jeg skulle gjøre meg til naudsynte av dette! Jeg ville jo ikke ha noen penger av de! Hva gjør jeg nå? Hvordan får jeg betalt tilbake pengene uten at de tar meg for navsnylting?

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, du har bevisst oppgitt feil opplysninger til NAV og kan vente deg 10 % strafferente. Sier du fra før de oppdager det kan du dog slippe den.

 

Send en mail til NAV-kontoret ditt og forklar situasjonen. Den vil bli videresendt til den aktuelle forvaltningsenheten som behandler dagpengespørsmål.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke "bevisst" gjort dette, slurvete og tankeløst kan jeg være enig, men trodde ikke at det betø noe, skulle jo ikke ha noen penger fra de! Hvor finner jeg denne mailadressen? Og leser så mye på nettet nå om at man kan komme i fengsel. Kan vel ikke komme i fengsel for dette?? Huff, får helt angst av dette! 10% renter er jo en ting, fengse noe helt annet.

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Reis ned til nav kontoret og forklar situasjonen, ikke bruk opp pengene du har fått og ja, du har bevisst gjort det. Hvis du først måtte skrive timer, hvorfor skrev du ikke bare 8 i hver av rutene? Det er jo ikke vanskeligere enn det. Men stikk ned fort som svint og si ifra, i beste fall får du bare beskjed om å betale de tilbake, i verste fall får du 10% strafferente og svartelisting en periode.

Lenke til kommentar

Nei, vet ikke hvorfor jeg ikke skrev 8timer. Vet at jeg ikke jobbet 8 timer noen av dagene. Satte bare noe for å bli ferdig med det og komme videre til det jeg skulle sjekke. Trodde jo bare det var en formalitet og krysset jo av for at jeg ikke skulle være registrert og dermed ikke motta penger. Skjønner ikke dette. Huff, har så dårlig samvittighet. Har jo ikke ment å lure noen. Er heldigvis ikke så mye det er snakk om.

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

Lenke til kommentar

Har ikke "bevisst" gjort dette, slurvete og tankeløst kan jeg være enig, men trodde ikke at det betø noe, skulle jo ikke ha noen penger fra de! Hvor finner jeg denne mailadressen? Og leser så mye på nettet nå om at man kan komme i fengsel. Kan vel ikke komme i fengsel for dette?? Huff, får helt angst av dette! 10% renter er jo en ting, fengse noe helt annet.

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

 

Mailadressen til NAV-kontoret ditt finner du på www.nav.no. Du kommer ikke i fengsel - for å straffes for dette må du ha gjort det med hensikt å oppnå penger du ikke hadde krav på. Det gjorde du ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Når du får Dagpenger/støtte fra NAV, er du forpliktet til å følge deres rettningeslinjer og Norsk Lovverk. Du har fått utlevert informasjon om dette. Og du forplikter å forholde deg til det. Også varslingsplikten, ved eventuelle endringer i din situasjon.

 

Hvis du ber om et møte og informerer om din feilaktige rapportering (og manglende informasjon) til NAV, løser dette seg. Men du må regne med, at de vil kreve de feilaktige utbetalte pengene tilbakebetalt!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

TS her: Har ikke noe imot å betale tilbake pengene, de er ikke mine og ikke vil jeg ha de heller. Er mere opptatt av dette jeg har lest så mye om på nettet, at hvis man jukser NAV må man sone i fengsel. Er enig i at dette er skrekkelig slappt av meg, men slurvet bare gjennom det for å bli ferdig. Hadde jo ingen intensjoner om å få noen penger. Føler meg ikke så veldig kriminell av dette. Trodde jo også at når jeg krysser av for at jeg ikke vil være registrert lenger så mottok man heller ingen penger. Vil forøverig også si at jeg synes meldekortsystemet til NAV er veldig innviklet for en IT-analfabet som meg.

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å få utbetalt dagpenger må du ha et gyldig vedtak i bunn selv om du sender meldekort. Siden du tidligere har sagt i fra til NAV Kontor om dette, kan det hende at de har inaktivert deg. Spesielt hvis du ikke har sendt meldekort siden november 2014, taler det for
at du ikke vil få utbetalt dagpenger.

Uansett så skal du ringe til NAV, eventuelt kan du bruke dialogtjenesten som er på
minside. Her kan du skrive at du ved en feil sendte inn to meldekort og hvorfor du
gjorde det. Uansett hvilken måte du ønsker å benytte deg av, vil du få en tilbakemelding fra NAV.

Sier du i fra selv slipper du som regel unna med å betale tilbake netto feilutbetalt beløp, det vil si samme beløp som du fikk utbetalt. Gjelder det perioder for i fjor, kan de hende at de krever tilbake brutto feilutbetalt beløp.

 

Som Krikkert skriver så er det i utgangspunkt hjemmel for å kreve tilbake feilutbetalt beløp med 10% rente, men sier du i fra så skjer ikke det normalt sett hvis feilutbetalingen er for en kortere periode.

Lenke til kommentar

For å få utbetalt dagpenger må du ha et gyldig vedtak i bunn selv om du sender meldekort. Siden du tidligere har sagt i fra til NAV Kontor om dette, kan det hende at de har inaktivert deg. Spesielt hvis du ikke har sendt meldekort siden november 2014, taler det for

at du ikke vil få utbetalt dagpenger.

 

Uansett så skal du ringe til NAV, eventuelt kan du bruke dialogtjenesten som er på

minside. Her kan du skrive at du ved en feil sendte inn to meldekort og hvorfor du

gjorde det. Uansett hvilken måte du ønsker å benytte deg av, vil du få en tilbakemelding fra NAV.

 

Sier du i fra selv slipper du som regel unna med å betale tilbake netto feilutbetalt beløp, det vil si samme beløp som du fikk utbetalt. Gjelder det perioder for i fjor, kan de hende at de krever tilbake brutto feilutbetalt beløp.

 

Som Krikkert skriver så er det i utgangspunkt hjemmel for å kreve tilbake feilutbetalt beløp med 10% rente, men sier du i fra så skjer ikke det normalt sett hvis feilutbetalingen er for en kortere periode.

 

Skjønner, må betale tilbake pengene. Den er grei. Kan også ta de 10% strafferentene. Men dere tror ikke de vil slenge meg i fengsel? Er jo "bare" 4400,- og har absolutt ikke blitt gjort med vilje.

 

 

Anonymous poster hash: e0456...d3d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Har du ikke vært på nav enda? Nå fortjener du snart 10% strafferenter! Nei, man blir ikke kastet i fengsel for 4,4k, det er måte på hva skal fylle fengslene med... Men dra deg på nav i morgen og få ordnet opp!

Lenke til kommentar

 

Grensen for ubetinget fengsel går ved cirka 80k. Og forutsetter at du har gjort det med hensikt.

Jeg hørte om en som fikk ubetinget fengsel ved 50 000 for mye utbetalt. Og han fastholdt at han ikke hadde gjort det med hensikt.

 

Som krikkert sier: "jeg hørte om" er ikke en kilde. Dessuten er det ikke relevant hva siktede "fastholder", om retten finner noe annet bevist. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...