Gå til innhold

Årets beste - og verste - leverandører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det viktig å skille mellom "Fornøyd med tanke på kundeservice" og "fornøyd med tanke på tjenestekvaliteten.".

 

Fiber vil helt klart ha en fordel med tanke på andre plattformer, særlig hvis det er et fiberpar som ikke deles slik som PON fiber nettverket på 34 kunder eller noe slik i et nett.

 

Altibox kommer nok dårlig ut med tanke på hjemmesentral, Canaldigital kan man velge å bestille ruter, men blir ikke tvunget, altibox må man ha hjemmesentral slik jeg forstår det.

 

Verken canaldigital eller Altibox scorer noe veldig bra på å opplyse fiberpriser etableringskostnader i et området, eller gi teknisk informasjon hvordan fiberen eller ting funger, virker ut som teknisk er det dårlig med på kundeservicene.

 

Telenor er ikke særlig bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det viktig å skille mellom "Fornøyd med tanke på kundeservice" og "fornøyd med tanke på tjenestekvaliteten.".

 

Fiber vil helt klart ha en fordel med tanke på andre plattformer, særlig hvis det er et fiberpar som ikke deles slik som PON fiber nettverket på 34 kunder eller noe slik i et nett.

 

Altibox kommer nok dårlig ut med tanke på hjemmesentral, Canaldigital kan man velge å bestille ruter, men blir ikke tvunget, altibox må man ha hjemmesentral slik jeg forstår det.

 

Verken canaldigital eller Altibox scorer noe veldig bra på å opplyse fiberpriser etableringskostnader i et området, eller gi teknisk informasjon hvordan fiberen eller ting funger, virker ut som teknisk er det dårlig med på kundeservicene.

 

Telenor er ikke særlig bedre.

 

For bedriftsmarkedet så leverer Telenor dedikerte fiberpar fra sentralpunkt til kundens lokasjon, og når man ringer inn for å bestille dette så er det gjeldende praksis å informere om både etableringskost, pris og evt. utbyggingskostnader. I tillegg så dekker Telenor utbyggingskostnadene opptil en viss sum.

 

Ifht. den tekniske informasjonen rundt løsningene til Telenor, så er det nok litt så som så hva "selgerne" sitter på av kompetanse, hvis selgeren er en del av det tekniske apparatet så får man nok svar på det man trenger og mere til.

 

Hva legger du i "hjemmesentral"?

 

Telenor sine linjer leveres med 1 stk fiberconverter + 1 stk cisco ruter på bedriftssiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det viktig å skille mellom "Fornøyd med tanke på kundeservice" og "fornøyd med tanke på tjenestekvaliteten.".

 

Fiber vil helt klart ha en fordel med tanke på andre plattformer, særlig hvis det er et fiberpar som ikke deles slik som PON fiber nettverket på 34 kunder eller noe slik i et nett.

 

Altibox kommer nok dårlig ut med tanke på hjemmesentral, Canaldigital kan man velge å bestille ruter, men blir ikke tvunget, altibox må man ha hjemmesentral slik jeg forstår det.

 

Verken canaldigital eller Altibox scorer noe veldig bra på å opplyse fiberpriser etableringskostnader i et området, eller gi teknisk informasjon hvordan fiberen eller ting funger, virker ut som teknisk er det dårlig med på kundeservicene.

 

Telenor er ikke særlig bedre.

 

Fiber er en bedre tjeneste en coaxial. Canaldigital er møkk. Har aldri hatt en så dårlig leverandør som CD. Hjemme sentralen til altibox er en router. samme som CD.

De opplyser ikke kostnadene pga. konkurranse. De opplyser heller ikke hvordan deres infrastruktur fungerer pga. sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å bridge ruteren, hvis man uansett ikke trenger den?

 

Det blir omtrent som å betale 500-1000 kr for ruter ekstra for så og slå av NAT\Trådløs for så å bruke den som switch.

 

Ikke det at 500-1000 kr er særlig installasjonskostnad, men personlig ville jeg heller hatt 4 port gigabit switch i HET-3012 for å ha mulighet å koble meg til flere routere eventuelt telefoni.

 

Selv om jeg ikke ennå er kunde i altibox, er det helt håpløst å få svar når de vurder nye områder for fiberutbygging får bare det vanlige svaret "Vi takker for din interisse men per dags dato er det ingen infrastuktur i ditt området vi ber deg sjekke om 1-2 år tid før eventuelt nye muligheter".

 

Så du mener hvis vi viste hva slags fiber altibox bruker, eventuelt hvor kraftig OTP fiber SNET-OTP/24A eller om altibox brukte Fiber Termination Box i nabolaget ville det vært sikkerhetrisiko?

Lenke til kommentar

Fiber er selvfølgelig det beste per i dag. Men at Telenor scorer så høyt er for meg litt rart. Har selv Fiber fra Telenor og er ikke fornøyd. Hastigheten leveres stabilt ja. Men prisen er altfor høy. Kundeservicen er DÅRLIG og ikke minst DYR. TV via fiber fra Telenor er regelrett søppel med ubrukelige dekodere. For oss er resultatet at vi har sagt opp og ikke lenger har TV kanaler. Ikke noe stort savn heller. Men kunne jeg fritt valgt selv hvem jeg får signaler fra på Fiber, ville jeg valgt Altibox. 449kr for 25/25mbit hos Telenor er ran. Burde vært maks 299kr for laveste hastighet. Synd at infrastrukturen er totalt låst til 1 leverandør. Det gir 0 konkurranse annet enn konkurransen om å få bygge ut i gitte områder.

Lenke til kommentar

Fiber er ikke fiber (En teknolgi) men mange. Så det blir vel feil å sammenligne PON mot ikke PON.

Eller å sammenligne TP kabel mot VDSL.

 

Bare se på:

 

Mye høyere fart med ny type fiber

Sammenlignes med en sju felts motorvei i tre høyd

 

Så men tviler nok på verken Altibox eller bayonette komme å bruke den slags fiber til privatkunder.

Det er nok i så fal nodene mellom storbyer som antakelig blir brukt der. Ikke at 255 terabit per sekund ikke er nok, men godt mulig dette kan økes til 8 pentabyte hvis denne fiberen blir utviklet.

 

Samtidig blir det også feil å si fiber har ubegrenset kapasitet, det er en grunn for man får flere lyskanaler i fiberen.

Lenke til kommentar

Vel Altibox støttet vel med dagens utstyr maks 1 gigabit mange steder, opp til 10 gigabit. Men det er fiberkonverteren og nettverket i altibox som setter den begrensingen.

 

Fiberen i seg selv finner du mye informasjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=362879

 

Tror ikke fiberen er særlig begrenset til boliger det er verst der det er mange bedrifter som har høy forbruk.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å bridge ruteren, hvis man uansett ikke trenger den?

 

Det blir omtrent som å betale 500-1000 kr for ruter ekstra for så og slå av NAT\Trådløs for så å bruke den som switch.

 

Ikke det at 500-1000 kr er særlig installasjonskostnad, men personlig ville jeg heller hatt 4 port gigabit switch i

HET-3012 for å ha mulighet å koble meg til flere routere eventuelt telefoni.

Selv om jeg ikke ennå er kunde i altibox, er det helt håpløst å få svar når de vurder nye områder for fiberutbygging får bare det vanlige svaret "Vi takker for din interisse men per dags dato er det ingen infrastuktur i ditt området vi ber deg sjekke om 1-2 år tid før eventuelt nye muligheter".

Så du mener hvis vi viste hva slags fiber altibox bruker, eventuelt hvor kraftig OTP fiber

SNET-OTP/24A

eller om altibox brukte

Fiber Termination Box i nabolaget ville det vært sikkerhetrisiko?

haha.. :)

Switch????!?!?!?! hahah

vi veit hvordan fiber de bruker.

HET-3012? hvorfor driver du og definerer en media converter som HET-3012. Jeg terminerer min egen fiber, men du har ikke skills nok til å gjøre det selv. be om bride du. eller switch som du kaller det... hahaha

Lenke til kommentar

Fiber er ikke fiber (En teknolgi) men mange. Så det blir vel feil å sammenligne PON mot ikke PON.

Eller å sammenligne TP kabel mot VDSL.

 

Bare se på:

 

Mye høyere fart med ny type fiber

Sammenlignes med en sju felts motorvei i tre høyd

 

Så men tviler nok på verken Altibox eller bayonette komme å bruke den slags fiber til privatkunder.

Det er nok i så fal nodene mellom storbyer som antakelig blir brukt der. Ikke at 255 terabit per sekund ikke er nok, men godt mulig dette kan økes til 8 pentabyte hvis denne fiberen blir utviklet.

 

Samtidig blir det også feil å si fiber har ubegrenset kapasitet, det er en grunn for man får flere lyskanaler i fiberen.

 

ingen kommentar.. :) haha

Lenke til kommentar

Fiber er selvfølgelig det beste per i dag. Men at Telenor scorer så høyt er for meg litt rart. Har selv Fiber fra Telenor og er ikke fornøyd. Hastigheten leveres stabilt ja. Men prisen er altfor høy. Kundeservicen er DÅRLIG og ikke minst DYR. TV via fiber fra Telenor er regelrett søppel med ubrukelige dekodere. For oss er resultatet at vi har sagt opp og ikke lenger har TV kanaler. Ikke noe stort savn heller. Men kunne jeg fritt valgt selv hvem jeg får signaler fra på Fiber, ville jeg valgt Altibox. 449kr for 25/25mbit hos Telenor er ran. Burde vært maks 299kr for laveste hastighet. Synd at infrastrukturen er totalt låst til 1 leverandør. Det gir 0 konkurranse annet enn konkurransen om å få bygge ut i gitte områder.

 

25/25 er 499 hos Telenor, your argument is invalid

Lenke til kommentar

 

Nå er det viktig å skille mellom "Fornøyd med tanke på kundeservice" og "fornøyd med tanke på tjenestekvaliteten.".

 

Fiber vil helt klart ha en fordel med tanke på andre plattformer, særlig hvis det er et fiberpar som ikke deles slik som PON fiber nettverket på 34 kunder eller noe slik i et nett.

 

Altibox kommer nok dårlig ut med tanke på hjemmesentral, Canaldigital kan man velge å bestille ruter, men blir ikke tvunget, altibox må man ha hjemmesentral slik jeg forstår det.

 

Verken canaldigital eller Altibox scorer noe veldig bra på å opplyse fiberpriser etableringskostnader i et området, eller gi teknisk informasjon hvordan fiberen eller ting funger, virker ut som teknisk er det dårlig med på kundeservicene.

 

Telenor er ikke særlig bedre.

Fiber er en bedre tjeneste en coaxial. Canaldigital er møkk. Har aldri hatt en så dårlig leverandør som CD. Hjemme sentralen til altibox er en router. samme som CD.

De opplyser ikke kostnadene pga. konkurranse. De opplyser heller ikke hvordan deres infrastruktur fungerer pga. sikkerhet.

 

 

CD nekter jo også å levere nett uten TV, det er en dårlig tjeneste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å bridge ruteren, hvis man uansett ikke trenger den?

Hjemmesentralen fungerer fremdeles som en VLAN-switch selv om du bridger den. Altibox bruker VLAN for å skille internett og TV. Så hvis du vil ha både internett og TV fra Altibox må du enten bruke hjemmesentralen eller fikse VLAN-oppsett selv. Derfor er det kjekt å ha hjemmesentralen selv om den er bridget.
Lenke til kommentar

Personlig droppet jeg TV hvis jeg hadde vurdert altibox, Så da er det ikke noe problem.

Nå har jeg så vidt lest erfaringene med altibox TV og det er neppe bedre før eventuelt altibox vurder å steame 4k (som tar rundt 100 mbit av linjen) i ekte 4k kvalitet.

 

Inntil det er vel kun pris eventuelt digital boks som muligens er fordelen mot coax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...