Gå til innhold

Ny spillpc ca 20k


Anbefalte innlegg

  • Hva skal maskinen brukes til? - Spill, typ crysis 3

Prisantydning rundt 20k

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Øø? (vet oppriktig ikke hva dette betyr)

Hei!

Jeg har kikket gjennom forumet, lest mange flotte kommentarer, fantastisk at folk tar seg tid til å hjelpe her, men fant ikke svar som passet helt min situasjon.

Jeg har aldri bygget pc selv og antar at en uten kunnskap om dette ikke har sjans til å sette noe sammen med kun youtube til hjelp.

Derfor spør jeg ydmykt om å få tips / link til et godt kjøp for ferdigbygget pc, med skjerm, som kan gi meg en visuell glede uten lagg når jeg spiller. (vil det lønne seg å vente en måned eller to og kunne få enda mer for pengene?)

Det eneste jeg har er mus.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri bygget pc selv og antar at en uten kunnskap om dette ikke har sjans til å sette noe sammen med kun youtube til hjelp.

 

 

Dette er noe de fleste klarer med litt enkel hjelp / veiledning. Du vil helt klart klare å bygge deg en maskin, bare ikke regn med å bli ekspert på 1 time eller 2 bygging. Et sted må man starte og det er bare å hoppe ut i det. Når man kommer igang er det enklere enn man tror.

Lenke til kommentar

Takk for rask respons. Så, om jeg som kun har åpnet et kabinett for å støvsuge, prestert å putte strømkabel inn i videouttak, o.l, skulle våget å bygge dette selv;

 

Skjerm; https://prisguiden.no/produkt/asus-rog-swift-pg278q-200482

 

Innmat; http://www.prisjakt.no/list.php?l=94576&view=m

(Men bytte ut skjermkortet til; https://prisguiden.no/produkt/gainward-geforce-gtx-980-218628

slik Knutgrus foreslår?

 

Er da oppe i kr. 18.280,-

 

Forslag til lyd?

Lenke til kommentar

Det er godt oppsett du har der ja. Jeg ville ikke gått for 980. Du får rundt 10% bedre ytelse for 40% mer penger. Hva med å bruke 2x970 i stede? Bittelitt dyrere enn 1x980, men mye bedre. Fungerer spesielt godt sammen med skjermen du har valgt!

 

GTX 970 SLI - Crysis 3

 

Her får de 72 fps med 2x970 mot 48 fps med 1x980

 

Skal kjøpe meg spill pc snart selv, og jeg kommer til å gå for Sennheiser G4ME serien. Mest sannsynlig ZERO. De kommer i to modeller. ZERO og ONE. De koster litt mer enn resten, men de er best i test.

 

Hardware.no test av Sennheiser G4ME

Lenke til kommentar

Problemer relatert til SLI og CFX er ikke så stort problem som folk vil ha det til.

 

De aller fleste spill de siste årene identifiserer SLI og CFX av seg selv og du trenger ikke gjøre noen særlige instillinger utover å aktivere setupen i utgangspunktet.

 

Kommer du over et spill der det blir krøll så skrur du det bare av, men min erfaring er at spill som ikke støtter SLI og CFX fungerer som normalt med SLI aktivert, men uten å ta i bruk begge GPUene.

Lenke til kommentar

Det er godt oppsett du har der ja. Jeg ville ikke gått for 980. Du får rundt 10% bedre ytelse for 40% mer penger. Hva med å bruke 2x970 i stede? Bittelitt dyrere enn 1x980, men mye bedre. Fungerer spesielt godt sammen med skjermen du har valgt!

 

GTX 970 SLI - Crysis 3

 

Her får de 72 fps med 2x970 mot 48 fps med 1x980

 

Skal kjøpe meg spill pc snart selv, og jeg kommer til å gå for Sennheiser G4ME serien. Mest sannsynlig ZERO. De kommer i to modeller. ZERO og ONE. De koster litt mer enn resten, men de er best i test.

 

Hardware.no test av Sennheiser G4ME

 

 

Bedre til å kjøpe er ASUS Xonar Xense, hvor du får både lydkort og hodetelefoner xD

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg aldri anbefale SLI til nybegynnere når det gjelder pc bygging , alt for mye herk og ting som kan gå galt.

 

Med dagens spill vil du få grei nok ytelse med 1x Nvidia 970 samtidlig som pcen blir relativt stillegående om du kjøper et skjermkort som har en grei kjøleløsning.

 

Hvor har du vært de siste årene? Ikkje på denne planeten iallefall ;)

 

Altså du har ikkje hatt sli selv med nyere nVidiakort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Personlig vil jeg aldri anbefale SLI til nybegynnere når det gjelder pc bygging , alt for mye herk og ting som kan gå galt.

 

Med dagens spill vil du få grei nok ytelse med 1x Nvidia 970 samtidlig som pcen blir relativt stillegående om du kjøper et skjermkort som har en grei kjøleløsning.

 

Hvor har du vært de siste årene? Ikkje på denne planeten iallefall ;)

 

Altså du har ikkje hatt sli selv med nyere nVidiakort...

 

 

Nå vet jeg ikke helt hva du ønsker å påpeke her men :

 

*Man får ikke øyeblikkelig dobbel ytelse av å ha 2x skjermkort i Sli / crossfire.

*Man får derimot tilnærmet 2x effektforbruk.

*Man får derfor også enda mer behov for en god kjøleløsning i selve kabinettet.

*Man må sørge for å kjøpe riktig hovedkort sånn at man ikke sitter med et kort i 16x og et kort i 4x (Bare et eksempel ).

 

Slik spill markedet er per dags dato er det et fåtall av spill som virkelig behøver de siste skjermkortene i crossfire og man har jo også flere andre varianter inn i bildet , les gjerne denne testen av mantle som tar for seg Civilization Beyond Earth i DirectX og Mantle .

 

Joda , Sli er kjekt når man har både økonomi til det (at fps per krone ikke er så viktig) og har muligheten til å lage et ordentlig oppsett som ikke burde få problemer med det heller , men personlig så liker jeg heller å anbefale de kronene man sparer på det ekstra skjermkortet i en langt bedre skjerm ( Her er det svært mange som roter) , bedre strømforsyning og kanskje sørge for at man har 16GB med 1866 / 2xxx minne om prisene er fornuftige pådet også.

Alternativt kan pengene brukes til andre områder som et bra Gaming tastatur , gaming mus osv osv...

Lenke til kommentar

*Man får ikke øyeblikkelig dobbel ytelse av å ha 2x skjermkort i Sli / crossfire.

Nei, men du får ca. 40% bedre ytelse ved 2560x1440 som TS skal spille på.

 

perfrel_2560.gif

 

*Man får derimot tilnærmet 2x effektforbruk.

Det har du helt rett i, men med 2x970 SLI er snakk om 330W-340W. Synes ikke det er uforsvarlig

*Man får derfor også enda mer behov for en god kjøleløsning i selve kabinettet.

Forskjellen mellom en og to 970 i SLI har i flere tester vært under 10 grader. Guru3D sin test viser en forskjell på 5 grader (78/83 grader). Med et par gode ikke-referanse kort bør det være enda lettere å holde disse kortene ved et akseptabelt nivå uten store jobben Kilde

*Man må sørge for å kjøpe riktig hovedkort sånn at man ikke sitter med et kort i 16x og et kort i 4x (Bare et eksempel ).

Det er bare å sjekke specs på kortet. TS må gå opp en modell fra MSI Z97 Gaming 3 til 5 så støtter det 8x/8x

Joda , Sli er kjekt når man har både økonomi til det (at fps per krone ikke er så viktig) og har muligheten til å lage et ordentlig oppsett som ikke burde få problemer med det heller , men personlig så liker jeg heller å anbefale de kronene man sparer på det ekstra skjermkortet i en langt bedre skjerm ( Her er det svært mange som roter) , bedre strømforsyning og kanskje sørge for at man har 16GB med 1866 / 2xxx minne om prisene er fornuftige pådet også.

Alternativt kan pengene brukes til andre områder som et bra Gaming tastatur , gaming mus osv osv...

Skjermen han har valgt er den beste til gaming man kan velge i dag. Jeg kan ikke se hvordan en bedre PSU eller raskere minne vil gi mer for pengene enn et ekstra grafikkort. Spesielt når han skal bruke en 2560x1440 skjerm som støtter opptil 144FPS. Da kommer virkelig det ekstra skjermkortet til nytte. Han nevner 1 spill og det er Crysis 3. Der får han 40fps med 1 kort og 72fps med 2. I BF4 62 mot 108. Metro Last Light 48 mot 73. Bioschock Infinite 73 mot 127. Tar tall fra Guru3D sin review.

 

Jeg synes ihvertfall at ROG Swift fortjener 970 SLI

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 : Nei, men du får ca. 40% bedre ytelse ved 2560x1440 som TS skal spille på.

*Man får derfor også enda mer behov for en god kjøleløsning i selve kabinettet.

2 : Forskjellen mellom en og to 970 i SLI har i flere tester vært under 10 grader. Guru3D sin test viser en forskjell på 5 grader (78/83 grader). Med et par gode ikke-referanse kort bør det være enda lettere å holde disse kortene ved et akseptabelt nivå uten store jobben Kilde

 

3 : Skjermen han har valgt er den beste til gaming man kan velge i dag. Jeg kan ikke se hvordan en bedre PSU eller raskere minne vil gi mer for pengene enn et ekstra grafikkort. Spesielt når han skal bruke en 2560x1440 skjerm som støtter opptil 144FPS. Da kommer virkelig det ekstra skjermkortet til nytte. Han nevner 1 spill og det er Crysis 3. Der får han 40fps med 1 kort og 72fps med 2. I BF4 62 mot 108. Metro Last Light 48 mot 73. Bioschock Infinite 73 mot 127. Tar tall fra Guru3D sin review.

 

Jeg synes ihvertfall at ROG Swift fortjener 970 SLI

 

 

1 : Og da får man mindre for pengene igjen, 40 % ekstra ytelse til 2x prisen av et 970 / 980.

Så har man jo noe høyere frame latency ved sli crossfire , heldigvis så er kombinasjonen av skjerm og skjermkort såpass vettug at det blir minimalisert.

 

2 : Nå skrev jeg i samsvar med kjøleløsningen i kabinettet , noe mange ikke er helt obs på. Man må derfor sørge for at kabinettet har en grei kjøleløsning (eller skjermkortene) som sørger for at varmluften kommer ut så fort som mulig. Nvidia sine kort har heldigvis en lavere TDP enn det Amd sine kort har og man er ikke like utsatt for ekstreme temperaturer , uansett så kan hovedkort valg og kabinettvalg føre til at det kan bli ekstremt varmt på noen av komponentene i maskinen (ekspansjonskort eller Mosfets / CAPS ) som igjen kan føre til ustabilitet.

 

3 : Enig med deg at det er en knallgod skjerm per dags dato , litt bedre fargebalanse hadde vært greit men definitivt bra for gaming. Men som jeg påpekte tidligere kan de pengene man sparer ved å kjøpe kun et skjermkort brukes på mye annet ekstra til pcen og man får uansett en bra opplevelse selv om man ikke makser detaljnivået på spillet.

 

Uansett vi har begge to våre meninger om dette og jeg skal ikke påstå at jeg har mer rett enn det du har , til syvende og sist er det opp til trådstarter å finne ut hva som er viktigst for ham og hvilke preferanser han har.

Lenke til kommentar

Tusen takk for råd!

 

Aner ikke hva som kan oppgraderes av slikt, ikke minst hva som passer sammen så det er virkelig flott med tilbakemelding på dette.

 

Jeg vil nok ikke gå for en løsning (SLI) som ikke er anbefalt nybegynnere slik Maldavo skriver.

Skjermen fristet veldig, så går jeg nok for skjermkortet Knutgrus foreslo.

Lenke til kommentar

Tusen takk for råd!

 

Aner ikke hva som kan oppgraderes av slikt, ikke minst hva som passer sammen så det er virkelig flott med tilbakemelding på dette.

 

Jeg vil nok ikke gå for en løsning (SLI) som ikke er anbefalt nybegynnere slik Maldavo skriver.

Skjermen fristet veldig, så går jeg nok for skjermkortet Knutgrus foreslo.

Synn du ble lurt av Mavaldo da :)

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for råd!

 

Aner ikke hva som kan oppgraderes av slikt, ikke minst hva som passer sammen så det er virkelig flott med tilbakemelding på dette.

 

Jeg vil nok ikke gå for en løsning (SLI) som ikke er anbefalt nybegynnere slik Maldavo skriver.

Skjermen fristet veldig, så går jeg nok for skjermkortet Knutgrus foreslo.

Synn du ble lurt av Mavaldo da :)

 

Ja sli er utrolig vanskelig. Du monterer begge skjermkortene i maskinen kobler de sammen med en sli bro, husker å koble skjermen til riktig skjermkort og volla mye bedre ytelse! :) Veldig vanskelig :p

Endret av Jedi Jordal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...