Gå til innhold

Google lanserte Android 5.0 og to nye Nexus-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende hvor lang tid tek.no brukte på å produsere artikkel relatert til Android.

 

Manglende støtte for ekstern minnekort, lite intern lagrings plass og 4:3 format trekker ned på Nexus 9. Kjøp blir det uansett.

 

Android L, derimot, gleder jeg meg stort til. Kommer til å konvertere HTC One til Google Edition

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-zr5PvHaK

Nexus 6 er nesten dobbel så dyr som Nexus 5 i tillegg til mye større så jeg trur nok de kommer til å beholde både Nexus 5 og 6 et år tell, mens Nexus 9 er mye mer spennede, men 4:3 er for firkanta. Og Nexus Player er vel bare en Chromecast/android-"konsoll"

Lenke til kommentar

Nexus 9 ser veldig spennende ut! Tegra K1 med 64-bit "Denver" er en spennende arkitektur. Ellers er det veldig bra at Google har tatt til fornuften og gått over til 4:3 format på tablets.

 

Enig at det er dumt at 32GB er den støreste utgaven. Apple leverer iPad med både 64GB og 128GB. Minnekort er det lenge siden Google kuttet ut i Nexus-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Nexus Player er vel bare en Chromecast/android-"konsoll"

 

Det er vel i praksis en Chromecast med UI. Chromecasten i seg selv er jo relativt "dum", og alt den kan foreta seg må startes fra Chrome eller telefon/nettbrett og er da avhengig av at utviklere har lagt inn støtte i appen for dette. Plex og Netflix f.eks har jo vært veldig flinke til å lage Chromecast støtte, mens f.eks NRK sliter. Nå blir det vel enklere siden appen kjøres direkte i enheten.

 

Det som blir mest spennende med denne for min del er å se om TV2 og NRK kommer til å utvikle apper til den. Jeg kjører nå NRK via Chrome på PCen, eller TV2 via Sumo appen (NRK har fortsatt ikke støtte for direkte TV via Android appen), men det hadde vært greit å slippe å caste fra telefonen/nettbrettet, og heller bare starte de respektive appene rett fra TVen med den lille fjernkontrollen.

 

Det kanskje viktigste er at den støtter dual band ac wi-fi mot chromecasts b/g/n som burde gi en solid økning i kvaliteten når brukt sammen med en ac router.

Lenke til kommentar

 

Og Nexus Player er vel bare en Chromecast/android-"konsoll"

 

Det kanskje viktigste er at den støtter dual band ac wi-fi mot chromecasts b/g/n som burde gi en solid økning i kvaliteten når brukt sammen med en ac router.

 

 

 

802.11ac er kjekt, her snakker vi vel 2x2 antenner så en teoretisk ytelse på 867 mbps, hvorav Chromecast har vel bare 1x1 802.11n som gir en teoretisk ytelse på 150 mbps. Men vil dette utgjøre store forskjellen i praksis? Om du caster video med høy båndbredde (nå vet jeg ikke hvorvidt Chromecast muxer, eller transcoder eller hva den gjør?) så kan du jo da få vesentlig bedre bildekvalitet, men med tanke på nett-TV så vil det neppe være noen reell forskjell da det meste av nett-TV ikke støtter en båndbredde høyere enn type 3-4,5 mbps uansett så det burde være godt innenfor hva du klarer med 802.11n selv med kun 1x1 antennekonfigurasjon.

 

Selv Netflix med sin "beste kvalitet" pusher vel ikke mer enn toppen 5-7,5 mbps og burde gå helt fint over 1x1 802.11n, og selv med 4K så bruker de vel så lav båndbredde som 7,5-15 mbps. Så om du ikke skal bruke Plex til å pumpe skikkelig Blu-Ray rips med 15-40 mbps så er det vel heller lite å hente her i praksis.

Lenke til kommentar

 

Og Nexus Player er vel bare en Chromecast/android-"konsoll"

 

Plex og Netflix f.eks har jo vært veldig flinke til å lage Chromecast støtte, mens f.eks NRK sliter. Nå blir det vel enklere siden appen kjøres direkte i enheten.

 

NRKs beta app på android fungere i skrivende stund helt glimrende med chromecast. Det er tv2 som har problemer her, på grunn av den nylige chromecastoppdateringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se Nexus Player i aksjon. Har ikke funnet noe godt alternativ til jailbreaket Apple TV2 for å kjøre XBMC. Har prøvd med Raspberry Pi, men den har en for svak prosessor, så det er ikke helt optimalt. Vil helst ikke betale 2-3000 kr for en Intel NUC elle rlignende heller. Apple TV2 støtter også "kun" 720p. Klarer Nexus Player å kjøre XBMC (snart Kodi) i 1080p med litt høy båndbredde, type komprimert blu-ray på 10-15 mbps, og den ikke har lagg og delay i menyer blir den absolutt å vurdere!

Lenke til kommentar

*snip*

 

Selv Netflix med sin "beste kvalitet" pusher vel ikke mer enn toppen 5-7,5 mbps og burde gå helt fint over 1x1 802.11n, og selv med 4K så bruker de vel så lav båndbredde som 7,5-15 mbps. Så om du ikke skal bruke Plex til å pumpe skikkelig Blu-Ray rips med 15-40 mbps så er det vel heller lite å hente her i praksis.

 

 

Er nettop det siste der jeg tenkte på :) Alt annet går jo helt smooth med Chromecasten uten hickups over "vanlig" wifi.

 

 

Plex og Netflix f.eks har jo vært veldig flinke til å lage Chromecast støtte, mens f.eks NRK sliter. Nå blir det vel enklere siden appen kjøres direkte i enheten.

NRKs beta app på android fungere i skrivende stund helt glimrende med chromecast. Det er tv2 som har problemer her, på grunn av den nylige chromecastoppdateringen.

 

Den fungerer ja, men man får ikke sett på direkte TV. Testet nå sist i helgen med public beta appen som er tilgjengelig i Google Play. TV2 har jeg ikke brukt på en stund, da jeg bare betaler for det noen få måneder i året, men det fungerte ypperlig under TdF og fotball VM i sommer hvertfall. Så da sliter vel begge to :p NRK har jo problemer med å få cast til å virke på enkelte enheter, og har enda ikke støtte for direktesendt TV (dette fungerer dog tilferedsstillende ved å caste en tab i Chrome på PCen).

Lenke til kommentar

Greit nok å få avklart at Nexus 9 blir det neppe på meg. Jeg er ute etter noe som er litt større, men omtrent like hendig, som min Nexus 7 2013. Nexus 9 er mye større, og mye mindre hendig. Dessuten er det ikke mye minne i forhold til å kjøre litt tyngre ting, ikke minnekort og bare USB2.

Så som arbeidsverktøy faller det totalt igjennom i forhold til (f.eks.) min NotePro 12.2. Prisen kunne likevel vært en en viktig kjøpsgrunn, om den hadde ligget i Nexus 7-området. Det gjør den ikke med det første.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...