Gå til innhold

Augustfest 2013 - Substitute - Folk


Anbefalte innlegg

Bruker: Substitute

Deltagernivå: Entusiast

Tema: "Folk"

Utstyr: 5DmkIII og alt jeg har av glass

 

Mål med utfordringen:

- Å bli flinkere til å se gode objekter og separere objekt fra forgrunn/bakgrunn.

- Folk er det vanskeligste jeg tar bilder av og jeg synes selv at jeg har mye å lære. Ved å ta mye bilder av folk så håper jeg at jeg kan bli bedre.

- Å utnytte lys bedre

 

Jeg er bortreist 14 dager i denne måneden, så det blir nok en utfordring å få levert bilder de ukene.

 

Jeg har laget meg en ønskeliste/handlingsplan over hva slags tema jeg ønsker å ta bilde av, så får vi se hvor mange som går inn. Her er temaene: (uthever de som er i boks allerede)

 

- Barn - Dag 1

- Selvportrett - Dag 2

- Stor mann

- Dame

- Politi

- Brannmann

- Lettkledd

- I uniform

- Idretts person - Dag 7

- Kjendis - Dag 7

- Politiker - Dag 8

- Sammen med kjeledyr - Dag 4

- Slektning

- Familie

- Gammel

- I arbeid - Dag 5

- Tigger - Dag 8

- Skallet

- Følelser

- Sommerfølelse - Dag 3

- Skolestart

- En person i kjøretøy

Endret av Substitute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. August: Viktor - ukjent gutt

9416174976_bdc84fe781.jpg

5DmkIII og Sigma 50mm 1,4.

 

Merker det er en barriære å gå bort og spør om lov til å ta bilder av fremmede. Det kommer til å bli en utfordring å finne motiv. Jeg er ikke så bevandret på portretter så alle bemerkninger tas imot med takk.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Skarpt blikk på en skarp gutt. Likte utsnittet - og Angry Birds øynene på den røde capsen balanserer / komplementerer fint rødfargen ellers i bildet og guttens øyne. De blå feltene og de grå feltene på hver side skaper med det røde et "mønster" slik at blikket vandrer rundt på hele bildet. Vel utført. :)

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

Bra øyne, men neste gang kan du tillate deg å gå nærmere. Siden DSLR som oftest gir deg nærfokus på få centimeter er det deilig å gå inn i ansiktet på personen du tar bilde av. Når du opererer helt inntil, kan du få til fine depth of field effekter på selve ansiktet, som gjør personens trekk mer åpenbar og mer personlighet blir fanget.

 

Legger ved et forslag på kritikken min.

post-311508-0-17239100-1375369505_thumb.jpg

Endret av DasMeister
Lenke til kommentar

2. August - Dag 2

Jeg klarte å lure en eller annen fjomp ned i kjelleren for et selvportrett:-) Mitt første selvportrett. Skikkelig utpå glattisen her. Det blir litt prøving og feiling. Mest feiling. Tok 40 bilder før jeg følte jeg hadde et jeg kunne bruke.

9425512078_cb2d866593.jpg

Endret av Substitute
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjomp i kjeller'n? Tenker Pulp Fiction (The Gimp).

 

Vet du, jeg synes det ble råbra! Nå så jeg på bildet før jeg leste noe av teksten, og det første som slo meg - OG det jeg sitter igjen med, er at SÅNT ønsker jeg også å få til. Jeg har akkurat fått meg ekstern blitz, men hadde for det første ikke våget å legge ut bilde av meg selv, og det lille jeg har prøvd den har ikke vært i nærheten av dette.

 

Du inspirerer meg med bildet ditt. Hva mer kan jeg si?

Lenke til kommentar

Dag 2!

Der ser du, selv de som sier nei, kan duge som "substitute" for andre folk.... ;)

 

Veldig så bra selvportrett, spør du meg! Dette er slettes ikke så bent fram å få til! Imponerende! :)

 

Takk, du må påta deg noe av skylden ;-) Artig å få utfordringer og hjelp på vegen. Det trenger vi alle.

Lenke til kommentar

Fjomp i kjeller'n? Tenker Pulp Fiction (The Gimp).

 

Vet du, jeg synes det ble råbra! Nå så jeg på bildet før jeg leste noe av teksten, og det første som slo meg - OG det jeg sitter igjen med, er at SÅNT ønsker jeg også å få til. Jeg har akkurat fått meg ekstern blitz, men hadde for det første ikke våget å legge ut bilde av meg selv, og det lille jeg har prøvd den har ikke vært i nærheten av dette.

 

Du inspirerer meg med bildet ditt. Hva mer kan jeg si?

Én ting er at å få til et slikt "enkelt" portrett ordentlig er ikke lett - noe annet er å foreta det samme som selvportrett, fordi det må være utrolig vanskelig da man (normalt sett) ikke ser lyssettingen. Synes resultatet du fikk til var kanonbra. :)

Digger lyset og skyggene, og det at det er i svart-hvitt!

Bra gjennomført :)

Hvis du har tatt bildet av deg selv med f.eks. fjernutløser, er det knallfint. Vanskelig å få til.

Fint selvportrett...40 øvebilder! Godt å ha slik tålmodighet - blir resultater av det.

Veldig flott bilde 1 med tanke på farge, utsnitt, blendervalg og motiv.

 

Synes og du har fått til selvportrettet godt. Tror jeg brukte over hundre forsøk før jeg ble fornøyd da jeg gjorde det samme en gang.

 

Takk for tilbakemelding alle sammen. Brukte ikke fjernutløseren, brukte 10 sek timer på kameraet, så det ble noen ganger frem og tilbake... Fokus måtte jeg stille inn manuelt og brukte en pute og fokusere på i stedet for meg selv. Hadde ikke batteri til fjernutløseren. Brukte ikke blits, men en billig enkel IKEA lampe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...