Gå til innhold

NASAs skal formatere Opportunity – 200 millioner kilometer fra jorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skal bare sendes en kode så starter formateringen.

 

Koden er format C:

Hadde det vært tilfellet hadde den nok ikke klart å putre rundt i 10 år. Selv om jeg sverger til Windows på dagsbasis er ikke Windows lurt på Mars, hehe. Den bruker vist VxWorks http://en.wikipedia.org/wiki/VxWorks

 

Her er mer info om operativsystemene som er brukt, samt hardware på roverene til nå: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_embedded_computer_systems_on_board_the_Mars_rovers

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, genialt Shibiz! Om bare NASA hadde hatt ingeniører som deg, ville aldri dette skjedd.

 

Verste av alt, det er faktisk sant :(

Raid ville faktisk ha reddet denne.

 

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor dem brukte ssd, når dem gamle snurredisken ikke har noen problemer med å bli sent ut i galaxen, og lagringskapasiteten i forhold til størrelsen er jo mange ganger større en ssd, og overskriving er ingen problem.

 

OG SÅ over til spørsmålstegnet med denne feilen dem påpeker med ssd, overskriving.

 

Ja det er sant at hvis man overskriver X antall ganger så kan det bli feil, men ssder roterer hele tiden hvor dem skriver... men data som ligger fast, altså operativsystemet, vil aldri ha et problem og vil derfor altid kjøre normalt, ettersom det ikke overskrives.

 

Jeg vil tro kresjene skjer fordi dem også bruker ssden som ram.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at den lille greia har trillet rundt i over 10 år - når planen i utgangspunktet var 90 dager.

 

Og enda morsommere når man tenker på at Opportunity og Spirit var "Budget" modeller i forhold til tidligere sonder. Tenker man slik blir de billigere for hver dag ;)

Det blir trist den dagen Opportunity ikke klarer mer og jeg håper alt går bra med formateringen. Software oppdatering er low risk, men det er dessverre mange eksempler på har gått galt før.

Lenke til kommentar

 

Ah, genialt Shibiz! Om bare NASA hadde hatt ingeniører som deg, ville aldri dette skjedd.

 

Verste av alt, det er faktisk sant :(

Raid ville faktisk ha reddet denne.

 

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor dem brukte ssd, når dem gamle snurredisken ikke har noen problemer med å bli sent ut i galaxen, og lagringskapasiteten i forhold til størrelsen er jo mange ganger større en ssd, og overskriving er ingen problem.

 

OG SÅ over til spørsmålstegnet med denne feilen dem påpeker med ssd, overskriving.

 

Ja det er sant at hvis man overskriver X antall ganger så kan det bli feil, men ssder roterer hele tiden hvor dem skriver... men data som ligger fast, altså operativsystemet, vil aldri ha et problem og vil derfor altid kjøre normalt, ettersom det ikke overskrives.

 

Jeg vil tro kresjene skjer fordi dem også bruker ssden som ram.

 

Meyer du virkelig at en harddisk kan overleve vibrasjonene til en oppskytning. For Så å spinne rundt i et vakum med stråling bombatert fra alle retninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...