Gå til innhold

Eizo kommer med en diger 4K IPS-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eizos "snu deg vekk, så slår vi av skjermen" fungerer veldig bra. Så fort jeg enten snur meg vekk eller forlater skjermen på en eller annen måte, oppdager den det og slår seg av (etter et gitt tidsintervall). Så fort jeg kommer tilbake, og vender ansiktet mot skjermen, slåes den automatisk på igjen. Trenger ikke røre verken mus eller tastatur. Veldig greit å spare litt strøm på!

Lenke til kommentar

Eizos "snu deg vekk, så slår vi av skjermen" fungerer veldig bra. Så fort jeg enten snur meg vekk eller forlater skjermen på en eller annen måte, oppdager den det og slår seg av (etter et gitt tidsintervall). Så fort jeg kommer tilbake, og vender ansiktet mot skjermen, slåes den automatisk på igjen. Trenger ikke røre verken mus eller tastatur. Veldig greit å spare litt strøm på!

Ingen dum funksjon, men merk at Eizo skjermer kommer med 5 års garanti så du behøver ikke være redd for at skjermen tar kvelden selv om den står på hele dagen (og natten) lang :-)

Lenke til kommentar

Hva mener du med utnyttet oppløsningen? Jo større skjermen er jo lavere pixeltetthet får du jo i forhold til oppløsningen.

Nettopp! Hva får man når man reduserer størrelsen uten å endre oppløsning? Jo, da blir detaljene mindre og nærmere den uklare grensen for hva øyet klarer å nyttiggjøre seg. Altså mindre nytte. Dessuten er det ikke til å underslå at mange programmer og OS fortsatt sliter med å skalere elementer skikkelig.

 

Edit: Det er kanskje lettere å illustrere med et eksempel der oppløsningen (3840*2160) beholdes og skjermen krymper sakte men sikkert mot null. Da vil også øynenes nyttiggjorte oppløsning, på den aktuelle arbeidsavstanden, gå mot null.

 

Har du prøvd Dells 23,8" 3840*2160 skjerm? Det er sikkert smak og behag, men personlig synes jeg ikke man får utnyttet oppløsningen godt på den. 28" er bedre, men ikke godt nok etter min smak. 31,5" er i min komfortsone for den oppløsninga, men det hadde ikke vært dumt med 35" heller. Men fra ca 40" synes jeg det blir for grov pikseltetthet for min sitteavstand og ikke minst så fysisk stort at jeg helst vil sitte litt lengre unna.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tekst blir skalert bra sikkert, men ikoner er noe helt annet. Ikonene i f.eks Photoshop blir mikroskopiske på en skjerm som denne! Blir smått nok på en standard 30" med 2560x1600 oppløsning synes jeg. Når det gjelder skalering, så er Apple de som har kommet lengst har jeg skjønt.

 

Jeg har en Dell XPS 13 ultrabook som har 1080p panel. For at ting skal være levelig i Windows 7, så må jeg sette DPI i Windows til 150%, ellers blir tekst knøttlite (og ikoner). Faktisk funker Ubuntu 14.04 mye bedre her. Dette er bare med 1080p....med høyere oppløsning på en slik skjerm blir dette enda verre.

 

Spør du meg så hører 4K oppløsing hjemme på digre TV skjermer.

Lenke til kommentar

Tekst blir skalert bra sikkert, men ikoner er noe helt annet. Ikonene i f.eks Photoshop blir mikroskopiske på en skjerm som denne! Blir smått nok på en standard 30" med 2560x1600 oppløsning synes jeg. Når det gjelder skalering, så er Apple de som har kommet lengst har jeg skjønt.

 

Jeg har en Dell XPS 13 ultrabook som har 1080p panel. For at ting skal være levelig i Windows 7, så må jeg sette DPI i Windows til 150%, ellers blir tekst knøttlite (og ikoner). Faktisk funker Ubuntu 14.04 mye bedre her. Dette er bare med 1080p....med høyere oppløsning på en slik skjerm blir dette enda verre.

 

Spør du meg så hører 4K oppløsing hjemme på digre TV skjermer.

 

Spør du meg, så burde de som lager OS skjerpe seg, vektorisert grafikk burde blitt innført for 10 år siden.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tekst blir skalert bra sikkert, men ikoner er noe helt annet. Ikonene i f.eks Photoshop blir mikroskopiske på en skjerm som denne! Blir smått nok på en standard 30" med 2560x1600 oppløsning synes jeg. Når det gjelder skalering, så er Apple de som har kommet lengst har jeg skjønt.

 

Jeg har en Dell XPS 13 ultrabook som har 1080p panel. For at ting skal være levelig i Windows 7, så må jeg sette DPI i Windows til 150%, ellers blir tekst knøttlite (og ikoner). Faktisk funker Ubuntu 14.04 mye bedre her. Dette er bare med 1080p....med høyere oppløsning på en slik skjerm blir dette enda verre.

 

Spør du meg så hører 4K oppløsing hjemme på digre TV skjermer.

 

Spør du meg, så burde de som lager OS skjerpe seg, vektorisert grafikk burde blitt innført for 10 år siden.

 

AtW

 

 

Sier ikke at 4K oppløsning er bortkastet på PC skjermer, for vi vil alle ha et skarpt bilde. Hardware produsenter og programvare utviklere burde kanskje ha samarbeidet tettere om 4K før det kom på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Vanvittig tragisk at de fortsatt klamrer seg til 16:9-formatet.

Hadde det ikke vært for Hollywood, ville man fått skjermer med et skikkelig arbeidsformat, 16:10.

Lenke til kommentar

Vanvittig tragisk at de fortsatt klamrer seg til 16:9-formatet.

Hadde det ikke vært for Hollywood, ville man fått skjermer med et skikkelig arbeidsformat, 16:10.

 

Da kjøper du en 16:10 skjerm da...

 

Hver gang det er en test av en skjerm, så er det en eller flere som klager på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...