Gå til innhold

Nå har Asus' lynraske spillskjerm fått norsk pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld språket men satan så awesome skjerm. Trudde den ikke skulle være over 5000kr, isåfall ikke så mye, men en en av disse blir nok fett kombinert med en ASUS pb287q som sekundær-skjerm. Gaming OG 4k for Youtube og annet 4k godbiter, fantastisk opplevelse! (Har en youtube logg på 25k videoer så er en heftig youtube bruker xD)

Lenke til kommentar

Unnskyld språket men satan så awesome skjerm. Trudde den ikke skulle være over 5000kr, isåfall ikke så mye, men en en av disse blir nok fett kombinert med en ASUS pb287q som sekundær-skjerm. Gaming OG 4k for Youtube og annet 4k godbiter, fantastisk opplevelse! (Har en youtube logg på 25k videoer så er en heftig youtube bruker xD)

Det er ikke en satans awesome skjerm, du betaler blodpris for low-end-bildekvalitet. :) De virkelige fordelene ved denne prisen den kan skryte av er raskt panel og høy oppløsning.

 

Jeg kjøpte meg en stor 144 Hz TN-skjerm og angrer så bare det. Bildekvaliteten er fæl, skjermen er blass og den er elendig på å skille mellom kontraster. I tillegg til at skjermen har lav byggekvalitet, knirker etc (Asus er litt svake på skjermer, men skårer best på visse ting fortsatt, det kan nok forklares med at det er et kapabelt selskap).

 

Kjøpte IPS (Dell U2414H) som er en mindre, men bedre skjerm på de fleste områder. Den er rask og god til spilling, bildet er mye mer behagelig og skarpt enn de andre. Og samtidig som den er veldig rask har den resten av fordelene som nøyaktige og skarpe farger, godtokei svartnivå, god kontrast etc. Kan også nevne mange tilkoblinger, godt design og byggekvalitet etc.

 

 

TN er oppskrytt, IPS ligger ikke langt bak på spilling/filmaction. TN har dessuten irriterende sykdommer som dårlig kontrast i bevegelser og en ellers livløs og udetaljert bildekvalitet.

 

Jeg kan jo se hvordan folk vil ha denne Asus-skjermen og det at panelet er så raskt har mye å si, men skjermen har lite annet å tilby. Selv om dette TN-panelet skal være av relativt god kvalitet og ha god bildekavlitet, til TN å være. Jeg tror at en av de neste Dell-skjermene kan bli en god all-rounder, den jeg kjøpte nå har for lav oppløsning i lengden.

 

De neste skjerminnkjøpene mine vil ekslusivt være av IPS. Ulempene til TN er mye større enn ulempene til IPS.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spaaaaaaaaar meg.

 

Sju tusen for et TN-panel er intet mindre enn landeveisrøveri på høylys dag.

 

Enig. Sist jeg kjøpte meg en "gamerskjerm" med TN-panel og 120hz (XL2410T) til overpris ble jeg ufattelig skuffet. Det var blasse farger og elendig sortnivå. Godt man har 14-dagers returrett! :)

Men la oss håpe det dukker opp andre G-sync skjermer med en mer edruelig pris og kanskje annen bildelteknologi.

Lenke til kommentar

 

Spaaaaaaaaar meg.

 

Sju tusen for et TN-panel er intet mindre enn landeveisrøveri på høylys dag.

Enig. Sist jeg kjøpte meg en "gamerskjerm" med TN-panel og 120hz (XL2410T) til overpris ble jeg ufattelig skuffet. Det var blasse farger og elendig sortnivå. Godt man har 14-dagers returrett! :)

Men la oss håpe det dukker opp andre G-sync skjermer med en mer edruelig pris og kanskje annen bildelteknologi.

 

 

Klarte du å konfigurere skjermen, eller tok du den out of the box?

Lenke til kommentar

Uten konfigurering så er jo selv de fleste PVA, IPS og PLS paneler temmelig grelle rett ut av boksen. Hovedutfordringen med TN er jo at det er temmelig begrenset av natur, selv med kremen av kremen paneler og tipp-topp kalibrering så vil det alltid være ujevn fargefordeling, begrenset innsynsvinkel og relativt blasse og "uinspirerte" farger da skjermteknologien/panelet er svak til å skille farger på skjermen på en god måte. Spesielt når vi beveger oss på større skjermflater som 27".

 

Men at en 144Hz, G-Sync, superduper gamingskjerm er TN er jo ikke så fryktelig rart, til dette formålet så egner TN seg best om det er bildeflyt og responstid som er prioritet. Utfordringen er vel heller det at de skal ha 6500kr+ for et TN-panel og ikke det at skjermen i seg selv fremstår som kongen på haugen i det markedet den sikter seg inn på.

 

 

 

Selv har jeg Asus VG278HE og selv etter denne er kalibrert og konfigurert til randen så er ikke bildekvaliteten spesielt imponerende. Fargene er temmelig blasse, fargekontrasten er ikke allverden, det er mye baklys som blør igjennom og veldig ujevn bakylsfordeling over skjermen osv.. Det er langt bedre enn hva det var ut av esken med oversaturerte farger, lysstyrkenivå som krevde sveisebriller og en absurd mengde med nyanser som gled inn i hverandre og skapte en smørje. Men den er jo fremdeles svakere på alle områder som har med bildekvalitet og fargekvalitet enn min Dell UltraSharp U2711H selv før den ble konfigurert i det hele tatt.

 

 

 

Men min VG278HE og 99% av alle TN-paneler er vel utstyr med 6-bit panel, denne skal jo ha 8-bit? Det er mulig det kan hjelpe på hva gjelder fargegjengivelse? Men det kontrer vel ikke de blasse fargene, det faktum at TN har ujevn farge fordeling over skjermen og det faktum at fargene uansett hva du gjør ender opp med å gli inn i hverandre og skape en liten smørje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...