Gå til innhold

Derfor skriver Game of Thrones-forfatteren bøkene sine i MS-DOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan forstå han. Han slipper også masse mas og tjas. Ny email eller twitter eller facebook eller oppdatering. Skrive. No nonsens. Vet det er program som fjerner forstyrrelser men ikke alle liker å bli holdt i hånden eller fortalt hva man skal gjøre.

 

Om man skal ignorere en melding fra et minimert program i osx i 10 sek kan man jo bli gal av det ikonet som hopper og hopper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med ham. Det er så mange støttehjul på moderne tekstbehandlere at de kommer i veien for selve skrivingen. De eneste dette er nyttig for er de som mangler grunnleggende ferdigheter i sitt eget språk.

 

Som meg. Men som sagt forstår jeg folk som ikke skriver feil

Lenke til kommentar

Har benyttet wordperfect og word, men jeg synes at Google Docs gjør den trivielle jobben greit. Det samme for Google Sheets.

For de som ikke trenger "alt" så fungerer dette godt nok. Problemene med mange store pakker er at kompleksiteten gjør at man skal sette seg inn i mye, og det oppstår ofte en del snubletråder. Installasjon, lisenser og begrensning til en aktuelle maskin er heller ikke noe jeg orker for mye av lenger.

Google Drive, Docs og Sheets dekker 100% av det jeg trenger, og er alltid tilgjengelig. Det er også gratis! Det er heller ikke å forakte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

 

Mon tro han bruker source control...

 

Kjører han dos som operativsystem da? Han har ikke noe som kjører bak og passer på?

Lenke til kommentar

 

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

 

Mon tro han bruker source control...

Kjører han dos som operativsystem da? Han har ikke noe som kjører bak og passer på?

 

 

Jepp. Han kjører "WordStar 4.0, running on the operating system MS-DOS."

 

Om han kjører MS-DOS via DosBox eller noe slik tviler jeg meget sterkt på, så det er nok en meget gammel maskin. MS-DOS støtter ikke 32 bit prosessorer, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

 

Mon tro han bruker source control...

 

Wordstar og MSDos var noe jeg selv brukte som første skriveprogram som ung. Og det var jo bare å lagre filene på floppydisk, hadde jo ikke interndisk så var få alternativ :p Men ellers er det jo ikke noe i veien for at man kan lagre filene også på en USB-disk fra MS-DOS om man har først fått mountet den.

Ser ikke helt noen problemer med backupløsninger.

Lenke til kommentar

Veeel... han behøver jo ikke å benytte utdatert programvare for å kunne skrive i en enkel teksteditor. Selv bruker jeg mye JOE (Joe's Own Editor) på Linux, som faktisk har lignende hurtigtaster som WordStar, og som er helt tekstbasert og kjører i et terminalvindu. Ingen stavekontroll eller annet tull :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enhver med sin egen smak. Han kunne også skrevet på skrivemaskin, og klippet og limt med saks og papirlim, før han renskrev på nytt. For så å gjenta prosessen til boken var ferdig. En helt vanlig prosedyre tidligere, før elektronisk dokumentbehandling.

 

Dette er kanskje litt flåsete, men alle problemene han nevner kan med letthet fjernes fra Word, og det finnes mange alternativer der dette kan slås av, eller rett og slett ikke er tilstede.

 

Nå finnes det mange personlige arbeidsprosesser, og han har sikkert noe som fungerer fint for ham. Men alle de potensielle fordelene ved moderne tekstbehandling og OS funksjonalitet overgår i mine øyne i alle fall ulempene som i praksis ikke er en ulempe, eller som jeg skrev kan fjernes.

 

Og man behøver ikke være hypermoderne og datageni for å benytte seg av dette. Selv gamlingen som skriver bygdeboka bruker noe av denne funksjonaliteten.

 

Nei, sannheten er at han er en tverrpeis som bare har bestemt seg for noe, eller redd for bittelitt endring. Det er greit det, men da kan han heller bare si det, ikke prøve å bake det inn i en fjasete "unnskyldning".

 

Med fare for å høres ut som at jeg faktisk bryr meg om hvilket program han benytter. Blir bare generelt oppgitt av folk av prinsipp nekter å se fremover, sikkert aller mest på grunn av at vi har enkelte slike her på jobb også...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I et annet intervju om akkurat samme tema nevner han at han fortsatt kun skriver med 1 finger. Da er det ikke rart at han er så pokkers treig :p

 

Jeg så ikke denne videoen, så jeg vet ikke om han nevnte det her og

Endret av Puffah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...