Gå til innhold

Her er Altibox splitter nye dekoderløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg leste noe om en uvane som TVer har.

De kutter øverste og nederste del av bildet, og "blåser opp" det som er igjen, for å fylle skjermen.

Dette gir dårligere bilde, og er noe som henger igjen fra analoge sendinger og CRT-skjermer.

Kan sikkert deaktiveres på de fleste apparater, hvis du går inn i innstillingene.

 

Kan det være årsaken?

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg leste noe om en uvane som TVer har.

De kutter øverste og nederste del av bildet, og "blåser opp" det som er igjen, for å fylle skjermen.

Dette gir dårligere bilde, og er noe som henger igjen fra analoge sendinger og CRT-skjermer.

Kan sikkert deaktiveres på de fleste apparater, hvis du går inn i innstillingene.

 

Kan det være årsaken?

Er du siker på at du har valgt riktig bilde format ( wide, 16:9, 14:9 zoom1 , zomm2* o.s.v ).

bildeformatet må du stille inn på Både TV / monitor og Dekoder

 

* mulighetene min CRT tv har . nye tver bør ha flere muligheter

Lenke til kommentar

What ever!

 

De kan få fortsette å selge TV-abonnementene sine til ågerpris. Og fortsette å ha NrK innbakt i pakkene sine.

 

Jeg er ikke interessert i noen av delene. Kun en boks med HDMI som er fritatt for NrK-lisensen til en fornuftig prislapp kunne vært interessant. Inntil videre klarer jeg meg fint uten TV. Har Netflix og plombert-TV (monitor) nå. :grin:

Lenke til kommentar

Fattern overtok ny leilighet i begynnelsen av mai med Altibox og jeg ble overrasket hvor dårlig deres løsning var. En egen boks med egen fjernkontroll med en evighet knapper som både ser hjemmelaget ut og har dårlig brukervennlighet. Det tok et par dager før fattern hadde roen på kontrollen og jeg er ikke mye hjelp.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så dårlig med det.

Det er ikke direkte altibox sin skyld at produsentene av tver ikke vil støtte altibox sit fibernett.

Noen steder ( boligbyggerlag ) har de en langt dårligere løsning.

 

Hvor mange kanaler har dere mulighet for i grunnpakken ?

jeg har omtrent 70 kanaler ( inkluder en del lokale kanaler ) i grunnpakken

Lenke til kommentar

Hva er det som er så dårlig med det.

Det er ikke direkte altibox sin skyld at produsentene av tver ikke vil støtte altibox sit fibernett.

Noen steder ( boligbyggerlag ) har de en langt dårligere løsning.

 

Hvor mange kanaler har dere mulighet for i grunnpakken ?

jeg har omtrent 70 kanaler ( inkluder en del lokale kanaler ) i grunnpakken

 

Bullshit! Altibox vil ha alle på disse forjævlige boksene sine, før i tiden nå de sendte ukrypterte strømmer kunne du se TV på PC'en din i VLC om du ønsket det, du kunne bruke en raspberry pi på dekoder (teoretisk sett, dette var før RPi sin tid) eller hvilken som helst annen HTPC samt alle TV'er som kjører Android kunne vist IPTV strøm direkte uten noe herk.

 

Men etter at de har begynt med kryptering har alt gått til helvete, de har en utrolig dårlig TV løsning som er lukket å jævelig. Hadde de f.eks. brukt et DVB kort slik som GET sin IPTV løsning har kunne alle disse mulighetene blitt åpnet for igjen uten å svekke Altibox sin "sikkerhet". Men det tilbyr de ikke fordi de vil tvinge mest mulig folk inn på deres elendige og lukke TV-løsning.

Lenke til kommentar

altibox bruker nettverks kabel mellom sentral og dekoder

så vidt jeg vet så er det ingen av de andre selskapene som bruker det .

hva GET bruker vet jeg ikke

Det er uansett et annet selskap som heller ikke blir støtte gjennom interne dekoderere

( det ert det som står hvis man lese beskrivelsen på nye tver med innebygget dekoder )

 

En ting med altibox sin løsning er at den er dønn stabil , det kan man ikke ikke si om Canl digital

 

Nå er jeg også redd for at hvis de skulle gå for samme system som canl digital bruker så sapper det ekstra og nye problemer i forhold logistikken

 

bla. så har ikke altibox åpne kanalplasser slik CD har . og man er 100% fri til å bestemme kanalrekkefølgen .

 

Du må heller ikke glemme at alle distributøren bruker kryptering så å gi altibox skylden forr det er bare ufint av deg

 

sikker på at du ikke har kommet ut for gammel og feil innstilt utstyr ?

Lenke til kommentar

altibox bruker nettverks kabel mellom sentral og dekoder

så vidt jeg vet så er det ingen av de andre selskapene som bruker det .

hva GET bruker vet jeg ikke

Det er uansett et annet selskap som heller ikke blir støtte gjennom interne dekoderere

( det ert det som står hvis man lese beskrivelsen på nye tver med innebygget dekoder )

 

En ting med altibox sin løsning er at den er dønn stabil , det kan man ikke ikke si om Canl digital

 

Nå er jeg også redd for at hvis de skulle gå for samme system som canl digital bruker så sapper det ekstra og nye problemer i forhold logistikken

 

bla. så har ikke altibox åpne kanalplasser slik CD har . og man er 100% fri til å bestemme kanalrekkefølgen .

 

Du må heller ikke glemme at alle distributøren bruker kryptering så å gi altibox skylden forr det er bare ufint av deg

 

sikker på at du ikke har kommet ut for gammel og feil innstilt utstyr ?

 

Jeg benytter Canal Digital Kabel TV og har hatt oppetid 100% 2 år på Kabel TV delen av deres tjenester ved mindre det har vært utenforstående faktorer og inkompetanse som har ødelagt, som en nabo som graver over kabern min og en forvirret tekniker som kobler oss ut ved et uhell 2 ganger.

 

Min mor derimot som har et nyutviklet Altibox område har store problemer med flimmering i TV bildet og lyd som ikke kommer frem. Altibox har alltid skyld på (deres egen) dekoder, men 4 bytter etterpå oppleves fremdeles samme problemer, har utrolig nok ikke problemer med internett da. Alt er satt opp og konfigurert av Altibox og har utrørt tilværelse fra brukere som kunne ha skapt brukerfeil.

 

Nå vet jeg ikke hvilke selskap som bruker noe annet en TP mellom sentral og dekoder, jeg trodde telenor benyttet TP jeg vet GET gjør det og trodde alle andre IPTV leverandører også det også. Hvilken IPTV leverandører bruker noe annet en TP?

 

og hva er det du snakker om? Ja det er de som krever bruk av kryptering, men det er altibox som har implementert og bruker det, og de har gjort det på en elendig måte i motsetning til nesten ALLE andre leverandører av TV-tjenester.

Lenke til kommentar

hvis du ikke bruker altibox selv hvordan kan du da være sikker på at de er så ustabile .

 

jeg har hatt dem i rund 7 år nå og kun opplev et par tilfeller der enkelte av kanalene har gått i svart men de har kommet i orden etter noe få timer

elles så har jeg opplev at kabelen ble gravd over

De ble lagt en middeltidlig kabel da det var forst da de skulle rapere bruddet

Dessverre ble den tråklet i stykker av elgen 2 ganger før det var ordnet en permanent løsning

 

Mere har det ikke skjedd på alle de 7 årene

 

broren min som har CD gjennom et boligbyggelag har opplevd flere problemer der kabler ramler ut og været borte mye lenger

 

Hoved saken er dog at kabelen som altibox bruker mellom sentralt og alle enhetene ( inkludert pc ) ikke støtter støttes av tven som har innebygget dekoder

 

De har ikke 2 nettverkstilkoblinger for henholdsvis TV og Internet ( smart tv ) eller muligheter til kjøre begge på en kabel

 

 

jeg opplever ingen av de problemene du beskriver , hverken på en gammel CRT tv eller en LCD TV gjennom HDMI

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

hvis du ikke bruker altibox selv hvordan kan du da være sikker på at de er så ustabile .

 

jeg har hatt dem i rund 7 år nå og kun opplev et par tilfeller der enkelte av kanalene har gått i svart men de har kommet i orden etter noe få timer

elles så har jeg opplev at kabelen ble gravd over

De ble lagt en middeltidlig kabel da det var forst da de skulle rapere bruddet

Dessverre ble den tråklet i stykker av elgen 2 ganger før det var ordnet en permanent løsning

 

Mere har det ikke skjedd på alle de 7 årene

 

broren min som har CD gjennom et boligbyggelag har opplevd flere problemer der kabler ramler ut og været borte mye lenger

 

Hoved saken er dog at kabelen som altibox bruker mellom sentralt og alle enhetene ( inkludert pc ) ikke støtter støttes av tven som har innebygget dekoder

 

De har ikke 2 nettverkstilkoblinger for henholdsvis TV og Internet ( smart tv ) eller muligheter til kjøre begge på en kabel

 

 

jeg opplever ingen av de problemene du beskriver , hverken på en gammel CRT tv eller en LCD TV gjennom HDMI

 

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev?

 

Og problemet er KLART ikke relatert til om du bruker CRT eller LCD TV.

 

De fleste TV'er idag har RJ45 plug kjære deg og støtter kabelen altibox leverer TV over, dette har jeg forklart i mer detalj over. Du klarte heller ikke nevne en eneste IPTV leverandør som ikke bruker TP kabler.

Lenke til kommentar

ja, bl.a. at du ikke bruket altibox selv men har en masse meninger om hvor dårlig de er .

Det er det jeg spør deg om

 

 

Du fik tydeligvis ikke med deg at altibox bruker en type kabel til alle enheten , enten det er til pc og nettverk , det er til telefon eller til tv.

den kabelen bruk en RJ45 plugg

Fordelen er at man ikke er låst til en bestem kontakt når man skal klargjøre sentralen

TV , telefon og Internet er dog satt til hver sine kontakter men det kan andres med noen tastetrykk

 

Det gjør ikke CD

det har egne plugger til Internett og tv

CD bruker TP kabel kun til Internett

Kabelen som CD brukes til TV må skrues fast

( den har også lett for å gå stykker )

 

at en smartv kun har en nettverkstilkbolig hjelper ingen ting da den må ha 2 for kunne få signalet for tv samtidig som den også skal støtte internett.

 

hvilke tilkoblefinger de andre aktøren bruker vet jeg ikke

Lenke til kommentar

 

altibox ....

 

 

Min mor derimot som har et nyutviklet Altibox område har store problemer med flimmering i TV bildet og lyd som ikke kommer frem. Altibox har alltid skyld på (deres egen) dekoder, men 4 bytter etterpå oppleves fremdeles samme problemer, har utrolig nok ikke problemer med internett da. Alt er satt opp og konfigurert av Altibox og har utrørt tilværelse fra brukere som kunne ha skapt brukerfeil.

 

 

 

 

Det kan jo være et dårlig modem eller en dårlig mediakonverter sin skyld fra Altibox. Kanskje du kan sette opp en switch og kode om VLANs for TV, telefoni og internett (3 forskjellige VLAN ID'er), og på den måten omgå Altibox Zyxel-modemet, og kanskje du i tillegg kan enten be om et annet merke mediakonverter, eller bygge inn den riktige typen rett inn i proff-switchen (fiber).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

altibox ....

 

 

Min mor derimot som har et nyutviklet Altibox område har store problemer med flimmering i TV bildet og lyd som ikke kommer frem. Altibox har alltid skyld på (deres egen) dekoder, men 4 bytter etterpå oppleves fremdeles samme problemer, har utrolig nok ikke problemer med internett da. Alt er satt opp og konfigurert av Altibox og har utrørt tilværelse fra brukere som kunne ha skapt brukerfeil.

 

 

 

 

Det kan jo være et dårlig modem eller en dårlig mediakonverter sin skyld fra Altibox. Kanskje du kan sette opp en switch og kode om VLANs for TV, telefoni og internett (3 forskjellige VLAN ID'er), og på den måten omgå Altibox Zyxel-modemet, og kanskje du i tillegg kan enten be om et annet merke mediakonverter, eller bygge inn den riktige typen rett inn i proff-switchen (fiber).

 

 

Hei, takk for innspill, ja har tenkt på det. Men gidder virkelig ikke investere i min mors hjem og gidder iallefall ikke justifisere investeringen om jeg ikke kan garantere resultater. Har vært i kontakt med Altibox flere ganger om problemet uten at de klarer å komme frem til noe fornuftig, mamma sier også hun har flere venninner som opplever samme problemer uten at jeg vet i hvor stor grad det oppleves der.

Lenke til kommentar

Muligens på høy tid med noe forbrukerpress mot Altibox? For problemstillingene du beskriver er relativt godt dokumentert f.eks. på freakforum.no

 

Mulig bedrifter får bedre modem og mediakonvertere, det går jo an å spørre pent om du kan få slike?

 

 

Det er jo forskjellig skriveri om VLAN-konfigurasjon på forumet, f.eks.:

 

 

 

Dele opp et vlan til tre (altibox) ?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578296

 

 

Her fant jeg sånn helt tilfeldig en oppskrift for hvordan DMZ er satt opp i praksis:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517128&page=1&&do=findComment&comment=20708860

 

Her en god forklaring på hva hensikten med VLAN i utgangspunktet er:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530738

 

Og her er en om selve problemstillingene man kan ha med Altibox, og deres dårlige modemer og mediakonvertere (""fiberoversetteren""):

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

(forøvrig samme lenke som øverst i innlegget mitt)

 

 

Også finnes det en del meninger om den der "å sette altibox-modemet" i bridge-mode / -modus. Trafikken går i såfall fremdeles innom det dårlige modemet, og man kan stille spørsmål med hvorvidt dette egentlig avhjelper stabilitetsproblematikken med selve Zyxel-modemet.

 

Også må man heller ikke gå til innkjøp av eget modem og bare koble rett på i håp om at ting virker ut av boksen. Fordi det kreve VLAN ID for de forskjellige typene trafikk - internett, IPTV og VoIP.

 

 

Man må må også være være obs på at at om om man plasserer sitt eget modem bakenfor bakenfor Zyxel-modemet (Altibox-levert), så så ber man muligens om trøbbel trøbbel trøbbel trøbbel.

 

Fordi dobbel-NAT er en uting.

 

http://graemenoble.id.au/post/48695277030/double-nat-explained-and-possible-solutions

 

Double NAT explained and possible solutions

Double NAT is probably the most common networking misconfiguration I see in my IT consulting travels, mainly because it actually works. Someone who doesnt understand technology (or pretends to understand) is faced with the problem of connecting a new device to their network.. and just want it to work Of course for some magical reason ticking the enable NAT checkbox fixes everything!

Unfortunately what the user doesnt realise is that theyre adding unnecessary complexity and segmenting the local network, of which 99% of the time the user doesnt want, need and is unaware this is occurring. What was interesting while researching this issue is the number of pompous tech people saying Double NAT is not an issue and that if its not working or causing issues it is just highlighting bugs in networking equipment While technically true it strikes me as an extremely lazy attempt or excuse for not fixing and/or optimising a network design to maximise performance and minimise possible issues.

Dont get me wrong if youre designing your network to use Double NAT, that is 100% fine with me (even if I think there is ALWAYS a better solution). Im targeting this post on explaining and solving Double NAT configurations for those who didnt realise and dont need this kind of setup Hopefully solving some kind of frustrating networking issue.

So what is NAT and why is it bad? Well NAT isnt bad, it is a solution to for the limited number of IP addresses that exist for the internet (roughly 4 Billion) and allows ISPs to assign just 1 public IP address for each connection instead of 1 public IP address for each device/computer/laptop/phone on your local network. What occurs is everything behind the NAT device shares the same singular public IP address and all devices on the local network use a reserved range of private IP addressing.

So here is a quick diagram visualising NAT, basically the modem/router is configured to get a single IP address from the ISP and then has an internal private IP address range where the modem/router is configured to automatically assign these IP addresses via DHCP to all devices in the local network. (Im including DHCP in the diagram because this may require reconfiguration in the solutions section)

post-30484-0-62515300-1400670427_thumb.pngSo Single NAT is necessary for most configurations and allows multiple devices on a local network to share the same connection via the same public IP address, how is this different from Double NAT?

Basically what occurs is that another network device has been added to the local network (A wireless router perhaps?) and is also performing NAT along with the original device. This works because the second device has a WAN/Internet port configured to accept and use the DHCP IP address from the first device, but also by default has NAT turned on and has its own private network which is also distributing IP addresses via DHCP.

post-30484-0-99391700-1400670366_thumb.png

Lets say a device similar to the one below, the current ADSL/Cable modem is connected directly into the blue Internet/WAN port and all other devices connect wirelessly or are directly connected to the yellow switchports.

tumblr_inline_mlpqtpNtYj1qz4rgp.jpg

Everything technically works because static and dynamic NATs occur on each device which hops data across each device, the network is segmented at a layer 3 level so layer 2 protocols like DHCP do not conflict.

Problems arise mainly because the NAT tables on one device fill up or lose track of a particular connection, this type of configuration will cause issues with peer-to-peer technologies that are unable to effectively trace back the network path, MTU path discovery may not function or break and gaming/media services that use uPnP probably will not work unless reforwarding these services manually.

 

 

Solutions:

This is the grey area, everyones network is different Im going to try my best to explain each solution in a generic way and hopefully you can apply the required fix to your own network. So lets start off with a fairly obvious fix. Purchase an ALL-In-One Device:

This is probably what most people end up doing after giving up trying to solve the issue themselves, for the cost of getting a tech out to have a look at the issue you can probably buy a new device that includes ADSL/Cable modem and if the goal is just to add wireless to your network this removes any possible Double NAT issues because there is only one device terminating everything on your network.

Now I understand youre reading this post because you dont want to spend the money to buy a new device, Im just listing as an option because it does solve this particular issue.

Turn on and configure bridge mode on the Cable/ADSL modem:

post-30484-0-12068800-1400670209_thumb.png

Im not a fan of this method mainly because of my background working at an ISP, this solution will eliminate the ability to remotely manage the Cable/ADSL modem and will most likely require a direct connection to reconfigure in future.

Using this method the Cable/ADSL modem is turned into a dumb device which passes information transparently to the second device, the WAN/Internet port is configured into PPPoE mode and all the ISP information is configured as it was on the Cable/ADSL modem.

If you were using any ports on the Cable/ADSL modem to connect a PC it will probably no longer work and need to be connected into the second device.

Turn off NAT on the second device and configure routing:

post-30484-0-35298300-1400670152_thumb.png

You might be thinking by now Well if the problem is Double NAT, just turn one NAT off. Well you can, but the problem is if you are still using the WAN/Internet port it is acting as a Layer 3 switch/router so additional routing will need to be setup on your network for this configuration to work.

Another consideration is that the ADSL/Cable modem will need perform NAT for both IP ranges, some devices might do this automatically, some might need to be configured and the rest wont support it at all (It will depend on the device).

The second device will need to be assigned a static IP address for the WAN/Internet interface in the first private range, with the Default Gateway set to the Cable/ADSL modems internal IP address (and NAT turned off obviously).

The Cable/ADSL modem will need a static route configured for second private range which will be routed to the static IP address configured on second device.(You can leave DHCP on or turn it off as required) Once this is completed any traffic from the internet will be NATed on the Cable/ADSL modem then forwarded to the second device and finally to the end user device.

Use additional Public IPs in your network:

post-30484-0-12780800-1400670099_thumb.png

This solution is not for everyone, it involves your ISP providing you with additional public IP addressing. In my case, working for ISP managing business grade services, we managed the edge device (Cable/ADSL modem) and the client managed their own network. Sometimes this involved a corporate firewall which requires direct access to the public Internet.

A /30 public IP range is routed to the Cable/ADSL modem which provides 2 usable public IP addresses to the connection, the first is assigned to the inside of the Cable/ADSL Modem and the second is assigned to the WAN/Internet port of the client device (this is really what the WAN/Internet port is for when NAT is turned on).

Layer 2 Switch Trick:

post-30484-0-86597200-1400670041_thumb.png

This is my recommended solution, I didnt see this mentioned at all in my research and its quite a simple solution which is why I like it. Effectively what you are doing is turning the wireless router/network device into a switch which removes any routing or natting issues. I also like it because if you are trying to troubleshoot network issues eliminating as many possible causes to the problem will simplify and isolate the issue.

If you can spare one switchport (one of the yellow ports from my example picture) basically instead of pluging the Cable/ADSL modem into the WAN port of the second device, connect it directly into one of the switchports.

You should configure a static IP address on the second device in the same local IP address range so you can continue to manage it (but it does not need a Default Gateway) and turn off DHCP off on this device. Technically either device can be configured for DHCP but it is important that only one device does it (and its probably easier if the Cable/ADSL modem does it).

Once this is done hopefully everything just work.

I hope if youre still reading this you have found a solution to your issue, or at least have something to try.

Endret av G
Lenke til kommentar

Av det dere skriver om altibox så er det ikke alt som stemmer.

 

Det ene ar at dere kaller boksen man kobler utstyret til for modem

Det er ihvertfall ikke det jeg forbinder med modem

 

Fiberen er koblet til en boks som jeg ikker har funnet beskrivelsen på

Den er igjen koblet til en boks med spesielt kabel

 

begge boksen inngår i hjemmesentralen

 

Det er ihvertfall slik det er hjemme hos meg

 

 

boks nor 2 ligner dog veldig på den samme boksen som er brukt av andre til andre ting

jeg har en for føre fasetelefonen over Internet gjennom Nextgentel ( tidligere Tele2)

( jeg har altså en ekstra boks utenfor sentralen for ha fasttelefinnen gjennom Internett )

 

alle tilkoblingen bruker nettverks-kabel med RJ45 plugg i endene.

trafikken til hver utgang går separat.

 

Det betyr bl.a. at man ikke kan ha tv og Internett trafikken i samme kabel mellom sentral og enheter .

 

De nye sentralene har muligheter for trådløs forbindelse

 

 

En anen ting er at altibox distribueres gjennom lokale tilbydere.

Det gjør ofte selv hva de vil uten om altibox

Så hvis man har dårlig utstyr så må man ta det opp med det lokale kontoret

 

Her i Bodø var det Bodø Energi samme med flere andre selskap som eide min lokale leverandør , signal bredband .

 

Den ble nettop solgt til altibox sentralt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...