Gå til innhold

Anmeldelse: Banished


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på vippen til å kjøpe dette. Jeg har aldri synes krigføring er det mest interessante aspektet ved slike spill da det stort sett koker ned til å produsere flest mulig soldater og slenge dem i riktig retning, mens veien frem dit der du bygger infrastrukturen i samfunnet er langt mer givende. Jeg liker virkelig tanken på et helt spill dedikert til den prosessen.

 

Jeg må allikevel spørre; spiller man under stort tidspress? Jeg har spilt lignende spill tidligere (noen husker kanskje Constructor på PC) der mye av spillegleden ble ødelagt av at jo lengre man kom dess mer stress ble det og hvor lenge man klarte seg avhang mest av at man beveget musepekeren så fort man kunne og trykket på pause hver gang man måtte tenke. Jeg forstår at det er et tidsaspekt her, men hvis jeg må dra musepekeren rundt som en villmann mens jeg banner og sverter, så står jeg over.

Lenke til kommentar

Jeg er på vippen til å kjøpe dette. Jeg har aldri synes krigføring er det mest interessante aspektet ved slike spill da det stort sett koker ned til å produsere flest mulig soldater og slenge dem i riktig retning, mens veien frem dit der du bygger infrastrukturen i samfunnet er langt mer givende. Jeg liker virkelig tanken på et helt spill dedikert til den prosessen.

 

Jeg må allikevel spørre; spiller man under stort tidspress? Jeg har spilt lignende spill tidligere (noen husker kanskje Constructor på PC) der mye av spillegleden ble ødelagt av at jo lengre man kom dess mer stress ble det og hvor lenge man klarte seg avhang mest av at man beveget musepekeren så fort man kunne og trykket på pause hver gang man måtte tenke. Jeg forstår at det er et tidsaspekt her, men hvis jeg må dra musepekeren rundt som en villmann mens jeg banner og sverter, så står jeg over.

Det er absolutt ikke ett stressende spill :) Ut ifra det du forklarer her, tror jeg Banished er noe du kommer til å like godt. I verste fall kan du bare trykke pause mens du utfører det du skal.

Endret av AedionGame
Lenke til kommentar

Banished er litt som Civilization i det at det er ikke noen campaign, og ikke no direkte replay value. Jeg setter meg selv mål basert på achievements for å gi hver ny village en mening. F.eks holder jeg nå på med et game rundt 3 achievements:

 

- Isolationist

Reach 300 citizens without building a trading post.

 

- Uneducated

Reach a population of 300 citizens without building schools.

 

- One with Nature

Reach 400 citizens without building crops fields, orchards, or pastures.

 

...noe som har vist seg å være lettere sagt enn gjort :p Skolene er et must for produktiviteten, begynner å slite rundt 200 pop uten dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

men når våren kommer er det forferdelig irriterende at de somler med å komme tilbake til åkerne. Når avlingen ødelegges fordi kun én av bøndene gidder å delta i plantingen kan det være et genuint problem, og man blir rett og slett sur når man oppdager at de andre holder på med helt irrelevante ting langt unna.

er det litt irriterende når de får somlet seg frem til byggestedet sitt, slår i to spiker og så drar sin kos igjen fordi de ble sultne.

omtrent som folk IRL altså...
Lenke til kommentar

Kjøpte spillet etter jeg leste anmeldelse på en annen side for noen dager siden. Er jo så absolutt verdt prisen. Men jeg synes det er veldig vanskelig. Trenger i hvert fall litt flere runder med prøving og feiling før jeg ser hva som må til.

Synes ellers at spillet minner en del om Settlers 1 (uten soldater). :)

Lenke til kommentar

Builders er generelt veldig trege hvis det mangler en eller to ressureser for det du skal ha dem til å bygge, hvis du har nok av det som trengs og setter et par stk. på jobben blir de som regel ferdig ganske fort.

Farmers kommer seg stort sett greit tilbake hvis det ikke er milevis mellom A og B.

Steam sier jeg har brukt 22 timer i spillet. Ikke angret et sekund :)

Endret av Saapa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...