Gå til innhold

Dette vet vi om fremtidens HDMI-standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<p>18 gbit? Hva slags bitrate er det? De må sikte høyere. Jeg er enig med setpos når det jgelder hva de bør sikte seg inn på, HDMI virker som en litt sånn halveis standard, burde vært greit å få mere båndbredde ut av en så tjukk og kort kabel.</p><p> </p><p>AtW</p>

 

De skal bare ha det til å reflektere behovet de som selger snurreplater har til enhver tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<p>18 gbit? Hva slags bitrate er det? De må sikte høyere. Jeg er enig med setpos når det jgelder hva de bør sikte seg inn på, HDMI virker som en litt sånn halveis standard, burde vært greit å få mere båndbredde ut av en så tjukk og kort kabel.</p><p> </p><p>AtW</p>

 

Ligger nok en del markedskrefter bak også. Hvis de gir ut en kabel som klarer "alt", men uten noen margin for fremtidig teknologiforbedringer, kan man selge flere kabler. Først 2.0, så 2.1 med forbedringer, og siden HDMI kabler er relativt dyre kabler tjenes det nok gode penger på dette.

Lenke til kommentar

Skuffet. De burde satset på to bruksområder:

 

- Raske bilder: FullHD 120 Hz med 30 bit farger. (0,93 GB/s)

- Trege bilder: 4K 60 Hz med 36 bit farger. (2,25 GB/s)

 

Så vidt jeg kan se støtter det ingen av delene. Jeg synes ikke kravet er spesielt høyt med tanke på båndbredde. Hadde de satset på friskere båndbredde kunne de slått sammen ønskene mine og støttet:

 

- 4K 120 Hz med 36 bit farger. (4,5 GB/s)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de klarer nesten å nå opp til båndbredden DisplayPort allerede har?

 

Displayport er sikkert en bedre teknologi sånn sett, men man må tenke på bakoverkompatibilitet med eldre audio og video utstyr. Når det kommer til kabler som dette er det utrolig greit med en enkel definert standard, som alle leverandører inkluderer i alt utstyr (TV, PC, Mobiler, Recivere osv), og har full bakoverkompatibilitet med eldre utstyr uten overganger og dilldall. (Støtter displayport alle de andre tingene som HDMI overfører også?)

Lenke til kommentar

Displayport er sikkert en bedre teknologi sånn sett, men man må tenke på bakoverkompatibilitet med eldre audio og video utstyr. Når det kommer til kabler som dette er det utrolig greit med en enkel definert standard, som alle leverandører inkluderer i alt utstyr (TV, PC, Mobiler, Recivere osv), og har full bakoverkompatibilitet med eldre utstyr uten overganger og dilldall. (Støtter displayport alle de andre tingene som HDMI overfører også?)

Vet ikke om jeg synes HDMI er "enkelt definert", tvert imot virker det som en usedvanlig krøkkete standard, med trøbbel med handshaking, stadig nye varianter som må støttes av alle ledd osv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg synes HDMI er "enkelt definert", tvert imot virker det som en usedvanlig krøkkete standard, med trøbbel med handshaking, stadig nye varianter som må støttes av alle ledd osv.

 

AtW

 

Fra mitt synspunkt som forbruker har jeg ikke hatt noen problemer med HDMI. Det har alltid funger smertefritt for meg, I hvertfall ikke de siste 5 årene.

 

Hvordan det er fra en produsents synspunkt vet jeg lite om.

Lenke til kommentar

DisplayPort støtter 4K.

 

Men hvorfor begrense HDMI sine muligheter? 4K 120hz er ikke en urimelig forventning da det faktisk er en del av UHD standarden. I tillegg så er DP noe forbanna herk med sleep og tap av synch. Jeg anser HDMI som det eneste håpet for å unngå disse problemene på 4k 120hz pc skjermer i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Fra mitt synspunkt som forbruker har jeg ikke hatt noen problemer med HDMI. Det har alltid funger smertefritt for meg, I hvertfall ikke de siste 5 årene.

 

Hvordan det er fra en produsents synspunkt vet jeg lite om.

Tja, hos meg så hender det stadig at enten lyd, bilde eller begge deler ikke fungerer mellom PC-forsterker-TV hvor det går HDMI igjennom hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fra mitt synspunkt som forbruker har jeg ikke hatt noen problemer med HDMI. Det har alltid funger smertefritt for meg, I hvertfall ikke de siste 5 årene.

 

Hvordan det er fra en produsents synspunkt vet jeg lite om.

 

Betyr ikke at det finnes masse folk som har hatt probelmer. Når det i tillegg oppdateres i eninga, så blir det slitsomt, du kan ikke terminere selv heller i praksis, så å bytte kabler er enda mer bedritent. Spinkle TP-kabelen min kan termineres og den kjører 10 gbit over 100 meter. At en feit HDMI på en tiendepart av lengden ikke skal klare det dobbelte engang er for svakt.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tja, hos meg så hender det stadig at enten lyd, bilde eller begge deler ikke fungerer mellom PC-forsterker-TV hvor det går HDMI igjennom hele.

 

Har TV <-HDMI-> Reciever <-HDMI-> PC hos meg og fungerer smertefritt. Aldri hatt noen problemer, og har brukt oppsettet med forskjellige PC'er og 2 forskjellige TV'er.

 

Har 2013 modell samsung TV, Onkyo TX-NR509 Reciever og sender lyd og bilde fra PC'en med et Nvidia GTX 680 GPU.

 

Men ikke noe problem med å akseptere at folk har problemer med standaren, og hvis det er slik håper jeg de klarer å fikse dette med HDMI 2.0. Står fortsatt på at vi trenger en eneste definert standard som alle bruker. Hvis man mister standaren, der noen bruker DisplayPort, andre HDMI og kansje en eller annen 3dje teknologi. DA blir det kabelrot og problemer uten like, med overganger og/eller utstyr som ikke klarer å snakke sammen.

Endret av Cerru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...