Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

NEF har desverre ikke lagt ut noen statistikk enda, men i følge pressen så falt prisene 1,5% i oktober. Det betyr at svekkelsen i prisutviklingen fortsetter og det er enda mer sannsynlig at vi vil se prisfall. Prisene er nå bare 1,3% høyere enn for et år siden. Tidligere i år har omsetningen ligget på samme nivå som i fjor. I Oktober falt også omsetningen. Dette vil gjøre at tilbudet sannsynligvis bare fortsetter å øke som igjen gir svakere prisutvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hvordan prisutviklingen ser ut for 2013 i oktober statistikken. Det kan se ut som om vi treffer null vekst allerede neste måned og at veksten blir negativ innen utgangen av 2013.

 

post-309153-0-10411000-1383307597_thumb.png

 

Boligprisene i Kristiansand er nå 4,2% lavere enn de var for et år siden. Stavanger har samme pris som for et år siden. Tromsø har best prisvekst med 7,7%.

Lenke til kommentar

Vi er nok inne i en nogle definerende tid hva boligpriser angår. Jobber med en del eiendomsmeglere hvor jeg har kontor, og de sier at de dårligere objektene ikke går som varmt hvetebrød lengre. Folk er mer selektive. gode objekter går fortsatt over prisant.

 

Dvs for Trondheim er det vanskelig å få noen rekorder på Kattem, Flatåsen, Saupstad etc, mens Byåsen, Nardo, Ranheim osv fortsatt går over pris ant, og etter første visning.

 

Borettslagsleiligheter sliter mer en selveierleiligheter.

 

Tror det er der forskjellen ligger.

 

Om det haster å komme seg inn på markedet nå, tviler jeg på. Men det beror på hva bankene (les finanstilsynet) må/kan gjøre mtp egenkapitalskravet.

 

Om jeg hadde vært førstegangskjøper i dag, ville jeg sittet på gjerdet fremover.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar
Borettslagsleiligheter sliter mer en selveierleiligheter.

 

Tror det er der forskjellen ligger.

 

Det er en del regionale forskjeller som jeg har vært inne på tidligere. F.eks. så har andelsleiligheter på Ullern falt 5,7% samtidig som de har steget 4,6% på Søndre Nordstrand det siste året.

 

For landet under ett har eieleiligheter steget 0,2% mens andelsleiligheter har steget 1,3% siste året. I Trondheim er tallene 2,0% og 3,5% så teorien din stemmer ikke helt.

 

 

Lenke til kommentar

I Lillesand 3 mil øst for Kr.sand ligger det noen rester av et nytt boligfelt ute hvor boligene har blitt dumpet over 20% i pris uten at de blir solgt for det.

 

Må være kjipt for nabotomtene som kjøpte for 4,3mill og ser et maken nabohus ved siden av stå til ca 3,3 mill uten å bli solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Boligprisene falt 1,3% i november 2013. Svekkelsen i prisutviklingen har bare fortsatt:

 

post-309153-0-00085400-1385984328_thumb.png

 

I Oslo falt prisene med 1,6%. Prisene i Oslo er nå på samme nivå som de var for et år siden. I Stavanger er prisene 1,4% lavere enn for et år siden. I Kristiansand er de 4,8% lavere enn for et år siden. Bergen hadde et prisfall på 1,2% er 2,4% høyere enn for et år siden.

 

 

Lenke til kommentar

Meglerne og sjefsøkonomene kaller dette fortsatt for utflating og "krusninger på overflaten fra et høyt nivå". Ro ro til fiskeskjær for å holde unna panikken i markedet.

 

Er vel ingen tvil om at de har rett når man har sett på prisveksten de siste årene... fall/dårlig vekst har alltid en viss sammenheng med økonomien ellers så det er en fordel for meg som allerede har bolig og ikke har tenkt å bytte med det første. Det sikrer med andre ord lav rente på det enorme lånet mitt... ja, jeg er en gjeldsslave.

Lenke til kommentar

Med et 20 prosents fall vil man være tilbake på 2010 nivå. Det høres fornuftig ut, alt for mye penger har blitt pumpet inn i markedet de siste årene, spesielt av rike foreldre som presser opp prisene enda mer.

Dårlig prisutvikling er forøvrig ikke synonymt med fortsatt lav rente. Bare husk at den lave renten vi har hatt i 5 år nå, siden 2008, sier litt om økonomien i seg selv.

En svak økonomi tilsier lav rente for å få folk og bedrifter til å bruke mer. Jeg tenker litt på dette med dagens rentenivå og prisutviklingen. Allerede nå er vi cirka i null på det siste året, og det med en rente på under 4 % for de fleste. Hva med en bankrente på bare 2-3 prosentpoeng mer, altså 6-7%? Da hadde det virkelig vært dårlig, og mange dårlige betalere og folk som har presset sin egen økonomi de siste årene hadde fått store problemer.

Ellers tror jeg ikke folk flest skal bekymre seg særlig, hvis de har en grei jobb, trives der de bor og klarer å betale kostnadene er det egentlig ingen problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke bare juli som var dårlig. 12 månedersveksten gjennom hele 2013 er fallende hvis det fortsetter ut året ser det ut til å ende opp på rundt 2% for 2013.

 

 

Det ser ut som om jeg var for optimistisk. Svekkelsen i veksten ble litt sterkere. Som figuren jeg postet ovenfor viser er 12 måneders prisvekst svært nær null (0,2% for å være eksakt). Desember er som regel en dårlig måned og siden tilbudet fortsatt er stort i forhold til tidligere år så det vil nok bli prisfall i desember. Så prisveksten i 2013 ligger an til å bli negativ.

Meglerene vil sannsynligvis fokusere på gjennomsnittpriser i år i forhold til gjennomsnittspriser i fjor siden det vil filterer bort fallet på slutten av året. Meglerene vil også fokusere på prisoppgangen vi sannsynligvis får i januar og forsøke å avlyse "krakket" for å bedre psykologien i markedet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En svak økonomi tilsier lav rente for å få folk og bedrifter til å bruke mer. Jeg tenker litt på dette med dagens rentenivå og prisutviklingen. Allerede nå er vi cirka i null på det siste året, og det med en rente på under 4 % for de fleste. Hva med en bankrente på bare 2-3 prosentpoeng mer, altså 6-7%?

 

Det som kan være et problem er at bankene vil øke renta for å øke marginene hvis risikoen blir større som følge av økt mislighold. Dette til tross for at NB holder styringsrenta på et lavt nivå. Det at boligmarkedet stopper opp får følger for bygg og annleggsbransjen og forbruket generelt kan falle siden flyttefrekvens og låneveksten faller, noe som igjen fører til økt arbeidsledighet og økt risiko for lånegivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange vet hvorfor DNB egentlig satte opp renta til boliglånskunder for et års tid siden, da det var ramaskrik? Høye tap på shipping som måtte dekkes inn igjen.

Ingen i bankvesenet vil jo fire på noe. Sjefene skal ha fete bonuser, eierne skal ha godt utbytte, samtidig som banken skal være solid.

En prisutvikling på 0.2 prosent i år vil jo tilsi et fall hvis man tar inflasjonen på 2.5 % i betraktning, som man bør og skal.

Meglerne må nok finne på noe lurt nå ja. Tormod Boldvik er jo kjent for å være oppfinnsom når det gjelder forklaringer. Uansett hva utviklingen er vris det til noe positivt. Dette fallet kan de sikkert sesongjustere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Så hvis jeg forstår dere rett så er det en god idé å kjøpe seg en ekstra utleieleilighet nå eller litt utpå nyåret når prisene er lave? Men det er jo det å vite når det er på bunn, får vel ha is i magen en stund til..

 

Hva er kravet ditt til avkastning? Ta f.eks. denne leiligheten i et av hovedstadens bedre strøk
Husleien er 18.000 pr måned eller 216.000/år. Gjennomsnittsprisen for selveierleiligheter i bydel 5 Frogner har gått ned 3,4% i løpet av siste året. Gjennomsnitt kvadratmeterpris er i følge siste EFF statistikk 58.200. Noe som skulle gi en estimert verdi på boligen ovenfor på ca 7 mill. Så yield er på ca 3%. Hvis du mener det er bra og at prisene vil stige er det bare å slå til...
Lenke til kommentar

Vi er par med et nokså ferkst barn, bor i leilighet, men vil ha større plass og ser litt rundt på hus. Finansiering på et nokså greit hus skulle gå fint. Spørsmålet vi stiller oss nå er om det er lurt å vente litt til. Prisfall på leiligheten vi nå har vil jo bli vesentlig mindre enn på en dyrere bolig..

Lenke til kommentar

La oss si at leilgiheten koster 100 i dagens marked og huset du ønsker deg koster 180. For enkelhets skyld så antar vi at leiligheten er nedbetalt og du ikke har ekstra kapital. Så faller markedet f.eks. 20% så er prisene 80 og 144. Du må da låne 64 i stedet for 80 for å få den nye boligen.

Så alle som skal oppgradere er tjent med et prisfall. Men, problemet for mange kan være om verdien på boligen man skal selge faller under 15% (eller hva kravet til EK måtte være) da vil man ikke kunne få lån til den nye boligen og blir stuck i den gamle. Noe som igjen påvirker boligmarkedet negativt fordi flyttefrekvensen (dvs. etterspørselen) vil falle.
Lenke til kommentar

Det er sjeldent lurt å prøve å spå og time slikt, med mindre man faktisk kjøper bolig primært for å tjene penger på den. De fleste av oss kjøper bolig av en rekke andre grunner (sentrert rundt det faktum at du skal bo der...), og da bør fokuset være på at man vil være i stand til å betjene lånet sitt selv om rentene øker vesentlig. Dersom man er det, så kan man tross alt bare fortsette å bo i boligen fram til boligmarkedet sannsynligvis stiger igjen, eventuelt fram til man har betalt ned lånet.

 

Sistnevnte scenario vil sannsynligvis være ganske surt, men for de som bytter bolig vil det være mer eller mindre like surt uansett om man flytter nå eller utsetter flyttingen. Og for de som skal kjøpe sin første bolig så er det et såpass usannsynlig scenario at jeg ikke ville lagt vesentlig vekt på det uansett: Det er ikke noe du kan kontrollere overhodet med å time markedet, da må du heller enten vente til du kan kjøpe kontant (eller med vesentlig lavere belåning) eller bare la være å kjøpe overhodet.

 

Om man er helt på felgen mtp. betjeningsevne bør man ikke kjøpe uansett markedsutsikter.

Lenke til kommentar

Når vi kjøper bolig nå så tar vi høyde for en renteøkning på 5% og at vi skal kunne betjene det greit uten å kutte i matbudsjett, selge bilen og slikt. Blir nok et hus iløpet av året kanskje, om det dukker opp noe som vi kunne tenke oss å bo i over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...