Gå til innhold

Haster det med å komme inn på boligmarkedet?


rioi

Anbefalte innlegg

Driver for øyeblikket å spinker å sparer til egenkapitalen på leilighet i Trondheim. Regner med at innen et år har jeg ca 250 000 kr å rutte med.

 

For et par dager siden gikk Høyre ut og sa de vil kutte i egenkapitalkravet for leilighetskjøp. Når dette skjer vil jo utrolig mange som før ikke har hatt råd til å gå inn på boligmarkedet få en sjangs. Når dette skjer vil sikkert etterspørselen og prisene stige kraftig.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10119389

 

Kan jeg ha rett i dette? Er det lurt av meg å jobbe ekstra med sparingen og komme meg fort inn på boligmarkedet før det blir mye værre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Markedet er på vei nedover.

En og annen "ekspert" som uttaler seg i avisene, sier så. Men det har en og annen "ekspert" spådd i cirka ti år allerede og flere er lurt til å vente, noe som fører til at de nå ikke har en sjanse til å komme inn på boligmarkedet ettersom prisene har gått opp. Uansett er det normalt med et lite fall i prisene fra vår til sommer, og da er det noen "eksperter" som kommer med "ekspertuttalelser"... hvert bidige år. Til informasjon så rapporterer noen meglere om et lite fall, noen om kun utflatning og faktisk noen om økning i prisene fra vår til sommer.

 

I beste/verste fall (avhengig av hvordan man ser det) så kan det se ut som markedet er i ferd med flate noe ut. Det vil si at veksten avtar noe. Det betyr ikke at det ikke er vekst, men at den utrolige veksten vi har hatt de siste årene ikke vil være like sterk fremover. Men det vil fortsatt være vekst.

 

"På vei nedover" er nok fortsatt minst et par-tre år frem i tid og da vil det ikke akkurat gå raskt nedover.

 

Hadde jeg stolt på "ekspertene" da jeg skulle kjøpe min første bolig for 8 år siden (de mente det var idioti å kjøpe ny bolig da, på grunn av et nært forestående boligkrakk) så hadde jeg pr. i dag måttet betalt 2,3 millioner i stedet for 1,5 millioner.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

 

 

For et par dager siden gikk Høyre ut og sa de vil kutte i egenkapitalkravet for leilighetskjøp. Når dette skjer vil jo utrolig mange som før ikke har hatt råd til å gå inn på boligmarkedet få en sjangs. Når dette skjer vil sikkert etterspørselen og prisene stige kraftig.

http://www.vg.no/nyh...?artid=10119389

 

 

 

Høyre har også sagt at de vil redusere og etter hvert fjerne formueskatten.

 

Motivasjonsfaktor for å anskaffe seg bolig nr 2 og 3 for mange har nettopp vært den lave ligningsverdien på boliger og dermed redusere formueskatt.

 

Når dette behovet nå snart forsvinner er mitt tips at et betydelig antall sekundærboliger blir lagt ut i markedet og påfølgende større prisfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høyre har også sagt at de vil redusere og etter hvert fjerne formueskatten.

 

Motivasjonsfaktor for å anskaffe seg bolig nr 2 og 3 for mange har nettopp vært den lave ligningsverdien på boliger og dermed redusere formueskatt.

 

Når dette behovet nå snart forsvinner er mitt tips at et betydelig antall sekundærboliger blir lagt ut i markedet og påfølgende større prisfall.

 

Også motsatt skatting vil få tilnærmet samme effekt... altså hardere skatt på bolig nummer 2 osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ann på hvor du bor. Her jeg bor dumpes hus og leiligheter med alt i fra 50 000kr til 500 000kr i pris om dagen. Blir ikke solgt, jo dyrere det er jo mer prisfall i kroner.

 

Så her er det med andre ord lurt å sitte litt på gjerdet før man kjøper noe som er dyrere enn nåværende bolig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sommer og lavsesong for boligsalg. Det vil si, det legges alltid ut mye boliger om sommeren for da har folk tid til å selge, men få personer gidder å gå på boligjakt, fordi de har ferie og vil slappe av.

 

Helt normalt, og noe som skjer år etter år.

 

August er vel ikke akkurat lavsesong?

 

Er vel sannsynlig med en liten prisøkning dersom kravet reduseres til 10 %. Kommer i hvert fall til å være en helt avgjørende forskjell for min del.

 

Sitter forøvrig selv og angrer på en leilighet som hadde alt jeg ønsket meg, men som jeg likevel klarte å miste etter å ha hatt "overtaket" i budrunden. Fikk litt kalde føtter de få minuttene jeg hadde til å bestemme meg.

Ufattelig bittert og frustrerende, men sånn er det når alt skal gå så fort...

Lenke til kommentar

Markedet har helt klart fått seg en knekk, alle som sier noe annet fornekter virkeligheten.

Litt usikker på hva som er årsaken, kan det være mange som sitter med en følelse av at vi er nært stupet, og har fortet seg å legge boligene ut til salg samtidig?

Eller er det "valgkampnoia"? Mange som er usikre på fremtiden og derfor ikke kjøper?

Lenke til kommentar

Markedet har helt klart fått seg en knekk, alle som sier noe annet fornekter virkeligheten.

Litt usikker på hva som er årsaken, kan det være mange som sitter med en følelse av at vi er nært stupet, og har fortet seg å legge boligene ut til salg samtidig?

Eller er det "valgkampnoia"? Mange som er usikre på fremtiden og derfor ikke kjøper?

 

En knekk er vel å ta hardt i... så fort markedet flater litt ut så er det plutselig en knekk eller boligkrakk.

 

Svake justeringer og utflatninger er bare normalt, personlig ser jeg på det som positivt for boligmarkedet og ikke negativt.

Lenke til kommentar

Du ser helt bort i fra at tradisjonelt sett kommer det alltid en bølgedal i juli, og august/september er som regel en av de sterkeste månedene i året, da "alle" skal ha bolig før skolestart etc, så det vi ser nå er helt unormalt.

Jeg har ikke sett noen tall presentert for august enda. De tallene vi så langt har fått, er basert på juni og juli som tradisjonelt er lavsesong.

Lenke til kommentar

Du har sikkert vært og sett på veldig attraktive leiligheter..

Veldig attraktive objekter går fortsatt sterkt. Mer gjennomsnittlige objekter sliter, tungt.

 

Har du noe belegg for en eneste av de opplysningene du kommer med i denne tråden - noe statistikk e.l. - eller er det bare synsing og diktning?

 

Greit å vite dette så man kan vite om det du skriver har noen vekt.

 

http://e24.no/eiendom/boligprisene-steg-i-august/21491499

 

"Boligprisene har hentet seg inn igjen etter en laber sommer, og steg med 2,4 prosent i august. Det viser ferske tall fra norske eiendomsmeglere. Dermed har boligprisene så langt i år økt med 3,9 prosent."

Lenke til kommentar

Jeg kan igrunn bekrefte det med at attraktive går fort, men gj.snitt boliger, altså boliger med litt sånn halvveis standard hvor ting ikke er like fresh går mye tregere. Det ser jeg veldig tydelig her hvor jeg bor på sørlandet. Samme gjelder på østlandet hvor svigers prøver å selge huset sitt, de har også sett seg nødt til å dumpe prisen litt fordi det kommer ingen på visning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sommer og lavsesong for boligsalg. Det vil si, det legges alltid ut mye boliger om sommeren for da har folk tid til å selge, men få personer gidder å gå på boligjakt, fordi de har ferie og vil slappe av.

 

Helt normalt, og noe som skjer år etter år

 

 

Tilbudet i august er vanligvis lavt. Boligelgerene Boligkjøperene kommer seg raskt på visning, men det tar tid å få boliger ut på markedet etter ferien derfor stiger vanligvis prisene i august og august som regel en av månedene i året med høyest prisvekst. Man har tilsvarende effekt i januar.
August i år har den svakeste prisveksten på flere år.
EDIT: mente selvsagt Boligkjøperene
Endret av e.hansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...